Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Nowe kierunki

Nowe kierunki w sztuce dwudziestolecia międzywojennego nie ominęły literatury. Powstało wiele nurtów realizujących hasła nowoczesności i zerwania z tradycją: futuryzmfuturyzmfuturyzm (F.T. Marinetti), dadaizmdadaizmdadaizm (T. Tzara), surrealizmsurrealizmsurrealizm (A. Breton). Awangarda w literaturze polega na odnowieniu składni i języka, czerpaniu inspiracji ze współczesnej muzyki.

Do najwybitniejszych i najbardziej oddziałujących na innych pisarzy należeli:

RLZ3D7891uA6n1
Henri Rousseau, Muza inspirująca poetę, 1909
Obraz przedstawia Guillaume’a Apollinaire’aMarie Laurencin.
Źródło: domena publiczna.

Guillaume Apollinaire (1880–1918) – francuski poeta polskiego pochodzenia, prekursor surrealizmu (i twórca tej nazwy); sławę zapewniły mu dwa tomy poetyckie: Alkohole (1913) i Kaligramy (1918). Stosował w nich poetykę luźnych skojarzeń, wiersz wolny, oderwane słowa i okrzyki, łączył całkiem różne tradycje. Zapis graficzny utworu zyskał formę rysunku, który miał sugerować treść.

R1aVgtdOgXI0h1
Thomas Stearns Eliot (1923)
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Thomas Stearns Eliot (1888–1965) – amerykańsko‑angielski poeta, dramatopisarz i krytyk literacki, laureat literackiej Nagrody Nobla, któremu sławę przyniosły poematy Ziemia jałowa (1922) i Wydrążeni ludzie (1925). Ich problematyka skupiona jest wokół odczuwanych przez współczesnego człowieka, pozbawionego życia duchowego, pustki i braku sensu. Jest to poezja intelektualna, wymagająca wielkiej erudycji, pełna aluzji, ironiczna i groteskowa. Co ciekawe, Eliot ukazuje w swych utworach ślepe zaułki nowoczesności jako myśliciel chrześcijański, a więc odwołujący się do wiary w wartości duchowe i wieczne. Najbardziej znanym dramatem poetyckim Eliota jest Mord w katedrze (1935).

R2bbkqlvhjCqi1
Marcel Proust
Źródło: Unknown author, licencja: CC BY-SA 4.0.

Marcel Proust (1871–1922) – francuski powieściopisarz, autor dzieła przełomowego dla literatury światowej – 7‑częściowego cyklu W poszukiwaniu straconego czasu (1913–1927). Jego narracja to w istocie mozaika wspomnień i rekonstrukcji zdarzeń, którym towarzyszy dogłębna analiza psychologiczna. Tytułowy czas jest elementem łączącym całość. Powieści są próbą odnalezienia czasu dzięki pamięci pobudzanej skojarzeniami.  Współcześnie Proust uchodzi za mistrza opisu ludzkich przeżyć zmysłowych i emocjonalnych, jak również wielkiego nowatora narracji powieściowej.

REZTO6CJ2wDjj
James Joyce, portret z 1934 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

James Joyce (1882–1941) – irlandzki pisarz tworzący po angielsku, uważany za jednego z najwybitniejszych autorów, torujących drogę nowoczesnej prozie. Jego najbardziej znanym dziełem (obok wcześniejszej powieści pt. Portret artysty z czasów młodości) jest Ulisses (1922) – przypowieść podejmująca w sposób parodystyczny wątek Odysei. Za osiągnięcie artystyczne Joyce’a uznaje się wprowadzenie monologu wewnętrznego w formie tzw. strumienia świadomości oraz przedstawianie równoczesności zdarzeń, dziejących się w tym samym czasie, ale oddalonych w przestrzeni (symultanizm).

Najważniejsze wydarzenia literackie dwudziestolecia międzywojennego w Polsce:

RPJ8T1RavTqTj
1918 Pierwszy tom J. Tuwima Sokrates tańczący; kawiarnia „Pod Pikadorem” – zalążek grupy Skamander. 1922 „Zwrotnica” – programowe pismo Awangardy Krakowskiej. 1925 Pierwszy tom J. Przybosia Śruby. 1934 Powstają Szewcy Witkacego. 1938 Ferdydurke W. Gombrowicza

Słownik

dadaizm
dadaizm

(fr. dada) – awangardowy kierunek w sztuce, poprzedzający surrealizm, rozwijający się w latach 1916–1924, powstały na fali sprzeciwu wobec wojny i cywilizacji. Przybrał on formę całkowitego odrzucenia kultury europejskiej, zasad moralno‑obyczajowych, myśli filozoficznej. Sztuka ma być wolna od jakichkolwiek narzuconych jej zadań, powinna być improwizacją, zabawą, grą swobodnych skojarzeń poza kontrolą rozumu, przypadkowych i dziwacznych. Utwór literacki mógł powstać na zasadzie montażu gotowych elementów: cytatów, reklam, tytułów prasowych. Odrzucone zostały reguły gramatyczne. Dadaiści występowali w atmosferze prowokacji i skandalu. W Polsce niektóre założenia dadaizmu przyjęli futuryści. W Europie głównymi przedstawicielami byli: w plastyce – M. Ernst, M. Duchamp, w literaturze – T. Tzara, A. Breton, L. Aragon, J. Cocteau

futuryzm
futuryzm

(łac. futurus – przyszły) – kierunek w sztuce, literaturze, muzyce rozwijający się na początku XX w., wyrażający fascynację dynamizmem wielkomiejskiego życia, techniką i mechanizacją

groteska
groteska

(fr. grotesque – dziwaczny, dziwaczność) – określenie szczególnego rodzaju komizmu, którego właściwością jest odrzucenie przyjętych zasad prawdopodobieństwa, prowadzące do powstania zdeformowanego, obrazu rzeczywistości; charakterystyczne dla groteski jest współwystępowanie elementów tragizmu i komizmu, czy kontrastu, które służą celom satyrycznym lub parodystycznym; utwór literacki o elementach komicznie przejaskrawionych, nieprawdopodobnych, karykaturalnych

surrealizm
surrealizm

(fr. surréalisme – dosłownie: nadrealizm) – kierunek w literaturze, sztuce i filmie XX w. dążący do uniezależnienia wyobraźni artysty od reguł logicznego myślenia i wszelkich norm estetycznych i moralnych