Przeczytaj
Nowe kierunki
Nowe kierunki w sztuce dwudziestolecia międzywojennego nie ominęły literatury. Powstało wiele nurtów realizujących hasła nowoczesności i zerwania z tradycją: futuryzmfuturyzm (F.T. Marinetti), dadaizmdadaizm (T. Tzara), surrealizmsurrealizm (A. Breton). Awangarda w literaturze polega na odnowieniu składni i języka, czerpaniu inspiracji ze współczesnej muzyki.
Do najwybitniejszych i najbardziej oddziałujących na innych pisarzy należeli:
Guillaume Apollinaire (1880–1918) – francuski poeta polskiego pochodzenia, prekursor surrealizmu (i twórca tej nazwy); sławę zapewniły mu dwa tomy poetyckie: Alkohole (1913) i Kaligramy (1918). Stosował w nich poetykę luźnych skojarzeń, wiersz wolny, oderwane słowa i okrzyki, łączył całkiem różne tradycje. Zapis graficzny utworu zyskał formę rysunku, który miał sugerować treść.
Thomas Stearns Eliot (1888–1965) – amerykańsko‑angielski poeta, dramatopisarz i krytyk literacki, laureat literackiej Nagrody Nobla, któremu sławę przyniosły poematy Ziemia jałowa (1922) i Wydrążeni ludzie (1925). Ich problematyka skupiona jest wokół odczuwanych przez współczesnego człowieka, pozbawionego życia duchowego, pustki i braku sensu. Jest to poezja intelektualna, wymagająca wielkiej erudycji, pełna aluzji, ironiczna i groteskowa. Co ciekawe, Eliot ukazuje w swych utworach ślepe zaułki nowoczesności jako myśliciel chrześcijański, a więc odwołujący się do wiary w wartości duchowe i wieczne. Najbardziej znanym dramatem poetyckim Eliota jest Mord w katedrze (1935).
Marcel Proust (1871–1922) – francuski powieściopisarz, autor dzieła przełomowego dla literatury światowej – 7‑częściowego cyklu W poszukiwaniu straconego czasu (1913–1927). Jego narracja to w istocie mozaika wspomnień i rekonstrukcji zdarzeń, którym towarzyszy dogłębna analiza psychologiczna. Tytułowy czas jest elementem łączącym całość. Powieści są próbą odnalezienia czasu dzięki pamięci pobudzanej skojarzeniami. Współcześnie Proust uchodzi za mistrza opisu ludzkich przeżyć zmysłowych i emocjonalnych, jak również wielkiego nowatora narracji powieściowej.
James Joyce (1882–1941) – irlandzki pisarz tworzący po angielsku, uważany za jednego z najwybitniejszych autorów, torujących drogę nowoczesnej prozie. Jego najbardziej znanym dziełem (obok wcześniejszej powieści pt. Portret artysty z czasów młodości) jest Ulisses (1922) – przypowieść podejmująca w sposób parodystyczny wątek Odysei. Za osiągnięcie artystyczne Joyce’a uznaje się wprowadzenie monologu wewnętrznego w formie tzw. strumienia świadomości oraz przedstawianie równoczesności zdarzeń, dziejących się w tym samym czasie, ale oddalonych w przestrzeni (symultanizm).
Najważniejsze wydarzenia literackie dwudziestolecia międzywojennego w Polsce:
Słownik
(fr. dada) – awangardowy kierunek w sztuce, poprzedzający surrealizm, rozwijający się w latach 1916–1924, powstały na fali sprzeciwu wobec wojny i cywilizacji. Przybrał on formę całkowitego odrzucenia kultury europejskiej, zasad moralno‑obyczajowych, myśli filozoficznej. Sztuka ma być wolna od jakichkolwiek narzuconych jej zadań, powinna być improwizacją, zabawą, grą swobodnych skojarzeń poza kontrolą rozumu, przypadkowych i dziwacznych. Utwór literacki mógł powstać na zasadzie montażu gotowych elementów: cytatów, reklam, tytułów prasowych. Odrzucone zostały reguły gramatyczne. Dadaiści występowali w atmosferze prowokacji i skandalu. W Polsce niektóre założenia dadaizmu przyjęli futuryści. W Europie głównymi przedstawicielami byli: w plastyce – M. Ernst, M. Duchamp, w literaturze – T. Tzara, A. Breton, L. Aragon, J. Cocteau
(łac. futurus – przyszły) – kierunek w sztuce, literaturze, muzyce rozwijający się na początku XX w., wyrażający fascynację dynamizmem wielkomiejskiego życia, techniką i mechanizacją
(fr. grotesque – dziwaczny, dziwaczność) – określenie szczególnego rodzaju komizmu, którego właściwością jest odrzucenie przyjętych zasad prawdopodobieństwa, prowadzące do powstania zdeformowanego, obrazu rzeczywistości; charakterystyczne dla groteski jest współwystępowanie elementów tragizmu i komizmu, czy kontrastu, które służą celom satyrycznym lub parodystycznym; utwór literacki o elementach komicznie przejaskrawionych, nieprawdopodobnych, karykaturalnych
(fr. surréalisme – dosłownie: nadrealizm) – kierunek w literaturze, sztuce i filmie XX w. dążący do uniezależnienia wyobraźni artysty od reguł logicznego myślenia i wszelkich norm estetycznych i moralnych