O panowanie nad morzem

Zdobycie panowania nad morzami miało kluczowe znaczenie dla obu walczących w I wojnie światowej stron: państw ententy i państw centralnych. Wielka Brytania, jako państwo wyspiarskie i kolonialne, była zależna od transportu żołnierzy oraz dostaw żywności i produktów przemysłowych. W przypadku Niemiec import odgrywał również bardzo ważną rolę. Z tego powodu zdobycie i utrzymanie panowania nad szlakami morskimi było w żywotnym interesie obu walczących stron. Celem było nie tylko zapewnienie dostaw do swojego państwa, ale też przerwanie dostaw do państwa, z którym się prowadziło wojnę. Obie strony od początku wojny starały się więc ustanowić blokadęblokada morskablokadę wokół wód terytorialnych swojego przeciwnika. Niemcy na początku XX w. podjęli program rozbudowy własnej floty wojennej i od tego czasu sukcesywnie, aż do wybuchu I wojny światowej, wzrastała liczba niemieckich okrętów. Mimo to Wielkiej Brytanii udało się zachować przewagę na morzach. Początkowo to zatem Brytyjczycy byli tą stroną, która odnosiła większe sukcesy w walce na morzach. Niedługo po wypowiedzeniu wojny, w sierpniu 1914 r., Wielka Brytania ustanowiła blokadę kontynentalną wokół Niemiec i wczesną jesienią ogłosiła utworzenie strefy wojennej. Oznaczało to, że każdy statek, który znalazłby się w pobliżu niemieckich wód terytorialnych, mógł zostać zatopiony jako ten, który potencjalnie dostarczał Niemcom potrzebnych produktów.

Flota mocarstw europejskich w 1914 r.

Określ, który z bloków sojuszy miał przewagę w liczebności okrętów. Które mocarstwo najsłabiej się prezentowało pod tym względem? Jaka mogła być twoim zdaniem tego przyczyna?

Typ okrętu

Wielka Brytania

Francja

Rosja

Niemcy

Austro‑Węgry

pancernikipancernikpancerniki

64

28

16

40

16

krążownikikrążownikkrążowniki

121 

34 

14 

57 

12 

okręty podwodne

64

73

29

23

Indeks górny Na podstawie: Alan Farmer, An Introduction to Modern European History 1890‑1990, Hodder Murray, 2007, s. 71. Indeks górny koniec

RQJlGRA5QCFvv
Brytyjski pancernik „ Dreadnought”, zbudowany z zastosowaniem nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych w 1906 roku. Od jego nazwy pochodzi określenie okrętów wojennych nowej generacji, drednotów, powstałych w latach 1906–1922. W porównaniu z wcześniejszymi pancernikami drednot charakteryzował się znacznie silniejszą artylerią (8–12 dział dużego kalibru), większą prędkością wynoszącą 20–21 węzłów (ok. 36 km/h) i nowym systemem kierowania ogniem artylerii poprawiającym celność oddawanych strzałów. Wskaż, na jakiej podstawie można wnioskować, że był to okręt bojowy. Zwróć uwagę na kadłub.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

„Strzelać bez ostrzeżenia”

Niemieckie dowództwo stawało się coraz bardziej świadome, że wobec dominacji brytyjskiej na morzach jedyną szansą na odwrócenie sytuacji i zapewnienie sobie przewagi jest wprowadzenie na większą skalę okrętów podwodnych. Pierwsze tego typu okręty pojawiały się w niemieckiej flocie na początku XX w. Gdy wybuchła wojna, flota niemiecka posiadała już ok. 30 takich jednostek. Do końca wojny w niemieckich stoczniach powstało 360 okrętów podwodnych, z czego 178 zostało zatopionych w czasie działań wojennych.

R1BPuNu961qiz
Pierwszy niemiecki pojazd zanurzalny o nazwie „ Brandtaucher”, skonstruowany przez Wilhelma Bauera w połowie XIX w. Brał udział w bitwie o Szlezwik , po roku zatonął bez ofiar w ludziach. Określ, w miejscu o jakim charakterze znajduje się dziś „ Brandtaucher”? Zwróć uwagę na otaczające go eksponaty.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W dalszym ciągu było to jednak znacznie mniej niż we flotach innych państw alianckich. Tym jednak brakowało ogólnej strategii prowadzenia działań morskich z wykorzystaniem okrętów podwodnych i używano ich głównie do patrolowania wybrzeży. W 1915 r. dla wszystkich stało się jasne, że wojna nie skończy się szybko, i w niemieckim dowództwie zaczęto rozważać zastosowanie efektywniejszych środków. W ten sposób do służby zostały wprowadzone niemieckie okręty podwodne zwane U‑Bootami. Wody okalające Wielką Brytanię uznano za strefę wojenną, a wszystkie statki – zarówno pasażerskie, jak handlowe – znajdujące się w jej obrębie mogły zostać zatopione.

RI6OjeWJqzW74
Tonący amerykański statek pasażerski „ Lusitania”, storpedowany 7 maja 1915 r. u wybrzeży Irlandii. Zatonął w ciągu 18 minut. Z prawie 2 tys. osób znajdujących się na pokładzie 1198 zginęło, z czego 128 było obywatelami amerykańskimi. Zatopienie „ Lusitanii” wywołało duże reperkusje polityczne na linii Niemcy – Stany Zjednoczone. Określ, w którą burtę trafiła „ Lusitanię” niemiecka torpeda.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Pierwsze miesiące podwodnej ofensywy przyniosła przechylenie się szali zwycięstwa na morzach na stronę niemiecką. Straty przeciwnika były nawet większe, niż przewidywano. Zatopienie amerykańskiego statku pasażerskiego „Lusitanii” przez niemieckiego U‑Boota w maju 1915 r. spowodowało zatarg dyplomatyczny ze Stanami Zjednoczonymi. W konsekwencji Niemcy zostały zmuszone do zawieszenia nieograniczonej wojny podwodnejnieograniczona wojna podwodnanieograniczonej wojny podwodnej. Stany Zjednoczone wprawdzie nie przystąpiły jeszcze do wojny, ale tragedia „Lusitanii” stała się początkiem końca ich neutralności w konflikcie.

RPiGLmoVYCovv
Plan bitwy jutlandzkiej, maj 1916 rok. Jakie znaczenie miała dla dalszego wzrostu znaczenia okrętów podwodnych?
Źródło: Contentplus sp. z o. o. na podstawie Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Bitwa stoczona niedaleko Półwyspu Jutlandzkiego była jedną z największych bitew morskich. Siły brytyjskie były znacznie większe i flota niemiecka po kilkugodzinnej wymianie ognia wycofała się pod osłoną nocy. Bitwa nie przyniosła żadnego rozstrzygnięcia. Niemcy wprawdzie stracili mniej jednostek i o połowę mniejszym tonażu, ale Wielka Brytania zdołała utrzymać dominację na morzach i skutecznie prowadzić blokadę Niemiec. Flota niemiecka resztę wojny spędziła w porcie w Kilonii, a Niemcy skupili się na podwodnych działaniach bojowych.

Sukces czy porażka?

W 1917 r. Niemcy – wbrew obietnicy danej Stanom Zjednoczonym dwa lata wcześniej –wznowiły nieograniczoną wojnę podwodną, doprowadzając do znaczących przerw w dostawie żywności i innych towarów do Wielkiej Brytanii. W pewnym momencie Anglicy mieli zapasy żywności na sześć tygodni i groził im głód. Niemieckie U‑Booty torpedowały nie tylko okręty wojskowe, ale także pasażerskie i cywilne. Okazały się jednak bronią obosieczną – ich zastosowanie w działaniach wojennych przyczyniło się do przystąpienia Stanów Zjednoczonych do wojny.

R1VT1bChWqgLn
Karykatura ukazująca cesarza niemieckiego Wilhelma II drącego dokument z obietnicą daną Stanom Zjednoczonym o niewszczynaniu nieograniczonej wojny podwodnej. Wyjaśnij, dlaczego w koszu na śmieci znajduje się papier z napisem „Belgia”.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Z czasem państwa alianckie opracowywały coraz skuteczniejsze sposoby ochrony przed niemieckimi U‑Bootami. Na odcinku ponad 400 km zamontowano na Morzu Północnym potężne bariery w postaci zapór minowych i stalowych sieci, mających wyłapywać wrogie okręty podwodne. Wprowadzono także system konwojówkonwój morskikonwojów, polegający na tym, że statki pasażerskie i handlowe były eskortowane przez inne statki, a czasem nawet samoloty.

R27bylVTP14xJ1
Konwój eskortujący statek płynący do Brestu we Francji, 1 listopada 1918 r. Policz, ile jednostek podążało w konwoju.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

System konwojów znany był z epok wcześniejszych, początkowo chroniły one statki przed napadami korsarzy i piratów. W czasie I wojny światowej z kolei stały się formą przeciwdziałania atakom U‑bootów. Konwojowanie statków handlowych spowodowało, że niemieckie okręty podwodne musiały unikać spotkań z jednostkami przeciwnika, zamiast je atakować, i coraz trudniej im było zająć odpowiednią pozycję do torpedowania. Zdaniem historyka Paula E. Fontenoya system konwojów pokonał niemiecką kampanię okrętów podwodnych.

Wprowadzenie konwojów było punktem zwrotnym w działaniach morskich I wojny światowej. Do listopada 1917 r. 99 konwojów przybiło bezpiecznie do portów, a tylko 10 zostało utraconych. Wykrywanie i lokalizowanie U‑Bootów stało się o wiele łatwiejsze, odkąd zaczęto używać sonarusonarsonaru, umożliwiającego wychwytywanie dźwięków silników pod wodą. Dodatkowo z powodu przyłączenia się Stanów Zjednoczonych do wojny przewaga państw alianckich na morzach stawała się coraz wyraźniejsza. Niemcy traciły coraz więcej swoich łodzi podwodnych i nie byli w stanie ich zastąpić nowymi. Nieograniczona wojna podwodna nie przyniosła Niemcom oczekiwanych rezultatów, mimo że w czasie trwania konfliktu zatopili ogromną ilość niemal 11 mln ton ładunku i nieraz byli blisko doprowadzenia Wielkiej Brytanii na skraj przetrwania.

R8zC7vzfaKjau
Straty państw alianckich i neutralnych zadane przez niemieckie U‑Booty w latach 1917–1918. Określ, czy wznowienie nieograniczonej wojny podwodnej spełniło oczekiwania Niemców. Zwróć uwagę na założenia niemieckie i rzeczywiste straty w pierwszych miesiącach trwania nieograniczonej wojny podwodnej.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Wkloot, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

blokada morska
blokada morska

polityka odcięcia danego państwa od dostaw strategicznie ważnych surowców

konwój morski
konwój morski

zorganizowana grupa jednostek pływających formowana ze względów bezpieczeństwa, w powszechnym zastosowaniu w czasach nowożytnych, powtórnie wprowadzona w czasach I wojny światowej

sonar
sonar

urządzenie wykrywające fale dźwiękowe, używane do wykrywania dźwięku silników łodzi podwodnych

pancernik
pancernik

duże, silnie opancerzone i uzbrojone okręty artyleryjskie

krążownik
krążownik

duże i silnie uzbrojone okręty nawodne

U‑Boot
U‑Boot

(skrót od niem. Unterseeboot) niemiecka łódź podwodna, od początku XX w. wchodząca w skład marynarek wojennych mocarstw europejskich

nieograniczona wojna podwodna
nieograniczona wojna podwodna

polityka atakowania wszystkich statków, nawet należących do państw neutralnych, ogłoszona przez Niemcy w 1915 r., ograniczona po zatargu dyplomatycznym ze Stanami Zjednoczonymi w wyniku zatopienia „Lusitanii”, wznowiona w 1917 r.

kaliber
kaliber

wielkość lufy działa

Słowa kluczowe

I wojna światowa, nieograniczona wojna podwodna, okręt podwodny, blokada morska, konwój morski

Bibliografia

A. Farmer, An Introduction to Modern European History 1890‑1990, Hodder Murray, 2007.

J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, PWN, Warszawa 2012.

J. Pajewski, Historia powszechna 1871‑1918, PWN Warszawa 1994.

K. Rogers, J. Thomas, History. 20th Century World. Causes, practices and effects of wars, Pearson 2010.