RJ2iRgxNZnXD8
Ilustracja przedstawia wielki, podwodny okręt wojenny wpływający do portu i stojących na nim, na baczność żołnierzy. W tle inne okręty wojenne. Na brzegu widać wiwatujących ludzi.

Nieograniczona wojna podwodna

Triumfalny powrót U-9 do portu w Niemczech, 1914 r., obraz Willy’ego Stöwera.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W 1870 r. Juliusz Verne wydał swoją kolejną książkę – Dwadzieścia tysięcy mil podmorskiej żeglugi. Opisane w niej przygody tajemniczego kapitana Nemo, podróżującego łodzią podwodną, wielu mogły się jeszcze wydawać wtedy fantastyczno‑naukowym rojeniem autora. W rzeczywistości w pobliżu niemieckiej Kilonii kilka lat wcześniej został zwodowany pierwszy „pojazd zanurzalny”. Po nim pojawiły się kolejne, coraz doskonalsze i bardziej wydajne. Okazało się, że mogą odegrać ważną rolę w zbliżającym się wielkim konflikcie.

Rpp5NNRcx3z6U1
Linia chronologiczna przedstawia następujące wydarzenia: 28 lipca 1914 Rozpoczęcie Pierwszej wojny światowej. Sierpień 1914 roku Ustanowienie przez Wielką Brytanię blokady kontynentalnej wokół Niemiec. 26 kwietnia 1915 roku Zawarcie traktatu londyńskiego przez Wielką Brytanię, Francję, Rosję i Włochy. 7 maja 1915 roku Storpedowanie przez Niemcy amerykańskiego statku pasażerskiego. 1915 rok Zawieszenie nieograniczonej wojny podwodnej. Okres od 31 maja do 1 czerwca 1916 roku Morska bitwa jutlandzka. 1917 rok Wznowienie przez Niemcy nieograniczonej wojny podwodnej. 6 kwietnia 1917 roku Przystąpienie Stanów Zjednoczonych do wojny. 11 listopada 1918 roku Zakończenie Pierwszej wojny światowej.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
  • Opiszesz, jak niemieckiemu U‑Bootowi U‑9 udało się w ciągu dwóch godzin storpedować trzy brytyjskie okręty.

  • Wyjaśnisz, dlaczego było niewiele bitew morskich.

  • Ustalisz, w jakim celu brytyjskim statkom przy przeprawie przez Morze Północne towarzyszyły inne okręty.