Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Johann Gottfried von Herder
Johann Gottfried von Herder

Nie ma nic bardziej nieokreślonego niż słowo kultura.

Definiowanie pojęcia

Próbując dojść do genezy znaczenia słowa kulturakulturakultura, musimy się cofnąć do czasów starożytnego Rzymu, gdzie mianem cultus agri określano uprawę roli. Z czasem jednak rozumienie tego pojęcia zmieniło się na szeroko rozumianą działalność człowieka oraz wytworzony w ten sposób dorobek cywilizacyjny, który dzielimy na materialny i duchowy. Taki sposób klasyfikowania kultury wywodzi się z XIX wieku; znalazł on bardzo szerokie zastosowanie. Współcześnie wyróżniamy nowe podejście do pojęcia kultury i jego definiowania. Najpowszechniejsze metody wyznaczania tego pojęcia są następujące:

R1FaJ9A3P2xmy
opisowa Autorstwa Edwarda Tylora, który uważa, że kultura, czyli cywilizacja, jest to złożona całość, która obejmuje wiedzę, wierzenia, sztukę, moralność, prawa, obyczaje oraz inne zdolności i nawyki nabyte przez ludzi jako członków społeczeństwa., historyczna Zwraca ona uwagę na przekazywanie dziedzictwa kolejnym pokoleniom, co w swojej definicji zawarł Stefan Czarnowski, pisząc, że kultura jest dobrem zbiorowym i zbiorowym dorobkiem, owocem twórczego i przetwórczego wysiłku niezliczonych pokoleń., normatywna Autorstwa Alfreda KroeberaTalcotta Parsonsa, zakładająca, że kultura to przekazane i wytworzone treści i wzory wartości, idei i innych symbolicznie znaczących systemów, będące czynnikami kształtującymi ludzkie zachowania oraz wytwory stanowiące produkt zachowania., psychologiczna Autorstwa Stanisława Ossowskiego; zakłada, że kultura jest pewnym zespołem dyspozycji psychicznych przekazywanych w łonie danej zbiorowości przez kontakt społeczny i uzależniony od całego systemu stosunków międzyludzkich.

Przytoczone przykłady definiowania kultury świadczą o złożoności problemu, jaki stwarza samo pojęcie. Nie jest to jednak katalog wyczerpany, bowiem kulturę można też podzielić na:

  • materialną, na którą składają się wszystkie wytwory materialne cywilizacji ludzkiej;

  • duchową, zwaną też symboliczną, która składa się z wytworów myśli ludzkiej, religii, filozofii, literatury, sztuki;

  • społeczną, czyli ogół norm i zwyczajów określających stosunki międzyludzkie;

  • osobistą, która składa się z zachowań, poglądów jednostki;

  • polityczną, składającą się z wiedzy na temat polityki, uznawanego systemu wartości i wzorców zachowań politycznych.

RtIibpMj1hLv3
Wawel w Krakowie
Zastanów się, jakiej kultury jest on przykładem.
Źródło: Sharx, licencja: CC BY-SA 2.5.

Kultura wysoka

Kulturę można klasyfikować na wiele sposobów. Jednym z podstawowych jest podział na kulturę wysoką, czyli elitarną, i kulturę popularną, czyli masową.

R14aKjZQUN0ST
Teatro alla Scala w Mediolanie. Przykład miejsca, gdzie promuje się kulturę wysoką.
Źródło: Wolfgang Moroder, licencja: CC BY-SA 3.0.

Kultura wysoka to oryginalna twórczość wyrażana za pomocą sztuki, która od odbiorcy wymaga odpowiedniego przygotowania pod względem intelektualnym. Do tego rodzaju kultury zaliczamy dzieła literackie, malarskie, teatralne, muzyczne, które przez odbiorców i krytyków zostały uznane za wybitne. Szczególne znaczenie mają w tej dziedzinie krytycy sztuki oraz instytucje, które sztukę promują i prezentują, czyli teatry, galerie, opery i temu podobne. Dzieła uznane za wybitne z czasem stają się częścią dziedzictwa narodowego danego narodu i częścią światowego dziedzictwa kulturowegodziedzictwo kulturowedziedzictwa kulturowego. Odbiorca kultury wysokiej jest z reguły krytyczny, gdyż w przeszłości była ona domeną warstw wyższych, arystokracji i możnowładztwa. W XIX wieku kultura wysoka zyskała nowych odbiorców w postaci inteligencji, co utrzymuje się do dziś.

Kultura masowa

Konsekwencją postępu naukowo‑technicznego w XX wieku był rozwój środków masowego przekazu: radia, telewizji, prasy, internetu, co przyczyniło się do powstania kultury masowej. Jej cechą jest łatwość dostępu oraz fakt, że jej odbiorca nie musi mieć żadnego przygotowania, by ją zrozumieć. Kultura masowa stała się dostępna dla wszystkich, a jej odbiorcy to ludzie o bardzo zróżnicowanym poziomie wykształcenia, odmiennych potrzebach intelektualnych i pochodzący z różnych grup społecznych. Kultura masowa, zwana też popularną, jest często poddawana krytyce za przekaz treści o niskiej wartości artystycznej oraz intelektualnej. Zarzuca się jej, że służy wyłącznie bezrefleksyjnej rozrywce, która jest dopasowana do przeciętnych gustów jej odbiorców. Bardzo często wiąże się to z epatowaniem erotyką lub przemocą. Do kultury masowej zaliczamy prasę bulwarową, literaturę kryminalną, romanse, seriale telewizyjne, muzykę popularną, gry komputerowe, dyskoteki, programy rozrywkowe w większości stacji telewizyjnych, teleturnieje i wiele innych.

R1a51zTKbIx2E
Przykład kultury masowej we współczesnym wydaniu. Zastanów się nad jej przekazem.
Źródło: domena publiczna.

Współcześnie grono odbiorców kultury masowej znacznie się poszerzyło, bo jej twórcy starają się sięgać do wytworów kultury wysokiej. Przykładem mogą być reprodukcje dzieł sztuki na przedmiotach użytkowych, np. kubkach, plakatach, koszulkach czy magnesach. Twórcy kina popularnego często sięgają do dzieł klasycznych, a kompozytorzy bardzo chętnie wplatają w swoje utwory elementy muzyki poważnej. Dzięki temu, za pomocą środków masowego przekazu, duża liczba odbiorców może zapoznać się z wytworami kultury wysokiej. Standardem są przekazywane na żywo przez sieci kin spektakle z najsłynniejszych teatrów i oper na świecie. Wiele osób nigdy nie obejrzałoby tych spektakli na żywo w teatrze, a w lokalnym kinie sztuka wysoka staje się dostępna dla każdego. Podobną rolę odgrywa telewizja i internet; w telewizji powstają nawet specjalne kanały, np. TVP Kultura, których zadaniem jest popularyzacja kultury wysokiej w masowy sposób. Prowadzi to często do zjawiska komercjalizacji sztuki, ponieważ jej podstawowym celem staje się zysk finansowy. Takim przykładem dążenia do zysku finansowego jest przełożenie prozy Andrzeja Sapkowskiego przez Studio CD-Projekt na świat wirtualnej gry „Wiedźmin”.

RW0oAo7Ft9AdI
Logotyp kanału TVP Kultura
Zastanów się, czy tego typu kanały telewizyjne mogą promować kulturę wysoką.
Źródło: Kamw12, domena publiczna.

Kultura narodowa

Kulturę tego typu możemy scharakteryzować jako ogół norm, wartości, symboli, wierzeń i dzieł sztuki, które są charakterystyczne dla danego narodu. Służy ona jego identyfikacji, wpływa na poczucie więzi i tożsamość narodową. W skład kultury poszczególnych narodów wchodzą dzieła literackie, malarskie, rzeźbiarskie, filmowe, obyczaje, ale też wartości i symbole. Są one niepowtarzalne i indywidualne dla danej wspólnoty, wynikają z historii i nierozerwalnie łączą się z jej przeszłością. Znaczenie kultury narodowej nabiera szczególnego wyrazu w sytuacjach kryzysów i zagrożenia. Przykładem tego zjawiska była polska kultura narodowa w czasach rozbiorów czy też w czasie okupacji hitlerowskiej i sowieckiej. Kultura w ramach jednego narodu może być zróżnicowana; przykładowo: język polski ma wiele dialektów, a w poszczególnych regionach kraju występują różne obyczaje. Wpływa to na jej różnorodność. Opiekę nad tym obszarem w Polsce sprawuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

RNYhuF617zzK0
Logotyp Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Wskaż podstawowe zadania tego organu władzy.
Źródło: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, domena publiczna.

Kultura ludowa

Do kultury ludowej zaliczamy całokształt wartości, obyczajów i dzieł sztuki ludowej wytworzonych w ramach zróżnicowanych regionalnie społeczności wiejskich. Już w XIX wieku na ziemiach polskich prekursorem badań nad kulturą ludową był Oskar Kolberg, którego uznajemy za ojca polskiej etnografiietnografia etnografii. Kultura ludowa ziem polskich jest bardzo zróżnicowana pod względem zwyczajów, strojów, tradycji, tańców ludowych, muzyki. Kultura ta, nazywana też folklorem, mimo różnic regionalnych ma cechy wspólne, uniwersalne, takie jak tradycjonalizm połączony z religijnością, antyindywidualizmem oraz swoistym izolacjonizmem, będącym konsekwencją małej ruchliwości mieszkańców wsi.

R131paf43g2tR
Przykład kultury ludowej – łowicka kodra (wycinanka)
Źródło: Armin Schönewolf, domena publiczna.

Kultura uniwersalna

Przeciwieństwem kultury narodowej i ludowej, które wywodzą się ze wspólnych korzeni historycznych, jest kultura uniwersalna, zwana też globalną. Ten typ kultury wywodzi się z powszechnych współcześnie postaw konsumpcyjnych i jest konsekwencją zachodzącego na świecie procesu globalizacjiglobalizacjaglobalizacji. Postępujący rozwój naukowo‑techniczny w II połowie XX wieku, narodziny telewizji satelitarnej, internet – spowodowały, że świat się zmniejszył, stał się czymś w rodzaju globalnej wioski, w której wszyscy o wszystkich wszystko wiedzą. Jest to skutek szybkiego, prawie nieograniczonego obiegu informacji. Odległość przestała być barierą, możemy, siedząc wygodnie w fotelu, obserwować wydarzenia dziejące się w tym samym czasie na innych kontynentach. Proces globalizacji kultury jest nieuchronny, ale należy zachować zdrowy rozsądek w przyjmowaniu obcych wzorów postępowania, zwyczajów, mód. Należy rozwijać własną kulturę, która jest elementem kultury globalnej.

Makdonaldyzacja kultury

Z pojęciem kultury globalnej wiąże się zjawisko makdonaldyzacji kultury, stworzone przez amerykańskiego socjologa George’a Ritzera, który stwierdził, że współczesna kultura opiera się na zasadach, które wynikają z doświadczeń w funkcjonowaniu sieci popularnych restauracji oferujących fast food. Tymi zasadami są:

R7kXqOxqnZp9i
przewidywalność Kultura musi być przewidywalna i stała., kalkulacyjność Liczy się zysk, nie jakość., efektywność Powinna zaspokajać potrzeby jak najszerszej rzeszy klientów., manipulacja Wszyscy powinni z niej korzystać i być zadowoleni.

Ritzer uważa, że te wzory są przenoszone teraz na wszystkie dziedziny życia.

Klasyfikacja kultury według Margaret Mead

Margaret Mead była amerykańską antropolożką kultury, która wyróżniła trzy typy kultury:

RshPTsH4ku9aF
kultura postfiguratywna Opiera się na starszym pokoleniu jako przekaźniku wzorców kulturowych; istotna jest tradycja i historia oraz przestrzeganie z góry narzuconych wzorców zachowań., kultura kofiguratywna Opiera się na teraźniejszości; większość wzorców kulturowych jest przejmowana od rówieśników, a starsze pokolenie jest odsuwane na boczny tor; występują duże różnice i konflikty międzypokoleniowe., kultura prefiguratywna Daje pole do popisu młodym, którzy tworzą własne wzorce zachowań i wynalazki, często przekazując wiedzę starszym pokoleniom w ramach socjalizacji odwróconej, co dzieje się współcześnie.

Słownik

dziedzictwo kulturowe
dziedzictwo kulturowe

dorobek kulturowy danego społeczeństwa lub narodu wpływający na jego funkcjonowanie

etnografia
etnografia

(z gr. ethnos – lud, z gr. graphein opisywać); nauka zajmująca się badaniem i opisywaniem kultury ludowej

globalizacja
globalizacja

proces tworzenia się społeczeństwa globalnego pod wpływem rozwoju środków masowej komunikacji i transportu, co prowadzi do „zmniejszania się odległości” i tworzenia „globalnej wioski”

kultura
kultura

(z łac. colere – uprawiać, cultura – uprawa); całokształt duchowego i materialnego dorobku cywilizacji ludzkiej