O autotematyzmie

Wokół autotematyzmu w literaturze od lat toczy się dyskusja. Autorem terminu w polskich badaniach literackich jest Artur Sandauer, który używał określenia „autotematyzm” w odniesieniu do najnowszej literatury oraz sztuki użytkowej. Autotematyzm w literaturze uważał za rodzaj sztuki abstrakcyjnej,rezygnującej z wyboru tematu, skupiającej się na sobie samej i zagadnieniach formalnych. Za autotematyczne uznawał wszelkie wypowiedzi w utworze na temat tajników warsztatu pisarza, uwagi o intencjach tworzenia, refleksje nad procesem tworzenia lub ideą twórczości.
W utworach autotematycznych ważniejsza od przedstawianych treści jest struktura utworu oraz jego geneza. Autotematyzm nazywany jest literaturą warsztatową, wypowiedzią w dziele o dziele, quasi‑powieścią o powieści, autoświadomością twórczą. W utworach autotematycznych można obserwować autorską refleksję nad językiem literatury w literaturze, odsłonięcie procesu tworzenia lub powstawania utworu, autobiogafizm. Autotematyzm pojawia się już w antyku w twórczości Horacego, który w pieśniach umieszczał refleksje na temat roli poety i trudów tworzenia. Widoczny jest w poezji XVI i XVII w. Wówczas pojawiają się sformułowania dotyczące źródeł twórczości, celów pisarstwa, osobowości poety, jego roli w społeczeństwie. Poeci tworzą metafory, za pomocą których przywołują skojarzenia związane z pracą twórcy. Kochanowski obdarzony niezwykłym talentem chętnie poświęcał utwory lub ich fragmenty refleksjom na temat własnej twórczości i roli poety. W Pieśni XXIV ksiąg wtórych pisze: Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony. Ale to głównie fraszki stanowią przykład literatury autotematycznej. W literaturze romantycznej czy modernistycznej, mocno skupiającej się na artystycznej osobowości i procesie twórczym, pojawiają się teksty autotematyczne. Przykładem może być poemat dygresyjny Beniowski Juliusza Słowackiego, w którym narrator przerywa główny wątek, aby wtrącić, wśród licznych dygresji, uwagi dotyczące konstrukcji czy sensu tworzonego właśnie dzieła. Ogromny wkład w rozwój tekstowej autorefleksji wniosła modernistyczna powieść o tworzeniu powieści. Klasycznym przykładem może być Pałuba Karola Irzykowskiego. Wśród współczesnych pisarzy wykorzystujących wątki autotematyczne wymienia się Witolda Gombrowicza (Dziennik 1953‑1966), Czesława Miłosza (Ars poetica), Mirona Białoszewskiego (Pamiętnik z powstania warszawskiego), Tadeusza Konwickiego (Mała apokalipsa).

Renesansowy autotematyzm, czyli fraszki o fraszkach Jana Kochanowskiego

RAgQvD8LNbnof1
Źródło: Pexels, domena publiczna.

Termin „fraszka” wprowadził do literatury Jan Kochanowski – pochodzi od włoskiego frasca, co dosłownie znaczy „pokryta liśćmi gałązka”. W sensie przenośnym fraszka to drobiazg, bagatela, żarcik, figielek, rzecz i sprawa małej wagi, jako zaś gatunek poetycki – drobny utwór wierszowany, często o żartobliwym charakterze, oparty na dowcipnym pomyśle. U źródeł tego gatunku poetyckiego leży powstały w starożytności epigramatepigramat, epigramepigramat, krótki napis okolicznościowy, upamiętniający osoby, rzeczy, wydarzenia, umieszczany na pomnikach, grobowcach, dziełach sztuki, mający formę dowcipnego wiersza (zwykle dwu- lub czterowersowego), zawierającego jakąś zaskakującą myśl lub spostrzeżenie. Określenie „dowcipny” nie znaczy, że taki epigramat zawsze miał charakter żartobliwy – kiedyś tego słowa używano w znaczeniu „inteligentny, intelektualnie zręczny”. Najsłynniejszym autorem epigramatów był Grek Anakreont, żyjący w VI i V w. p.n.e. Wśród fraszek napisanych przez Kochanowskiego wiele było inspirowanych jego utworami.

R22p53bxDi0CB
Źródło: Tytus Maleszewski, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-ND 4.0.

Fraszki Kochanowski pisywał z dużym upodobaniem, zwłaszcza gdy był sekretarzem królewskim i bawił na dworze Zygmunta Augusta; nie stronił od nich i później, w okresie czarnoleskim; w sumie stworzył przeszło trzysta fraszek – wydał je w zbiorze podzielonym na trzy księgi.

Wśród licznych i bardzo zróżnicowanych fraszek Kochanowskiego znajdujemy również utwory o wyraźnie autotematycznymautotematyzmautotematycznym charakterze.

We fraszce Do gościa, rozpoczynającej zbiór Księgi pierwsze, autor zwraca się wprost do czytelnika (czyli tytułowego gościa), zachwalając swoje dzieło i podkreślając, że jest ono warte wydanych na nie pieniędzy:

Do gościa

Ale jesliś dał co z taszkitaszki,
nie kupiłeś jednojedno fraszki.

do goscia Źródło: Do gościa, [w:] Jan Kochanowski, Fraszki. Księgi pierwsze, t. 1, wyd. 8, Warszawa 1976.

Nie są to zatem aż takie błahostki, jak mało poważna, nawet swawolna nazwa – fraszki – by sugerowała. Kochanowski miał świadomość wielkiej wartości swych „drobiazgów” i ocenił je wysoko, pisząc w Do fraszek:

Jan Kochanowski Do fraszek

Fraszki nieprzepłacone, wdzięczne fraszki moje,
w które ja wszytki kładę tajemnice swoje.

do fraszek Źródło: Jan Kochanowski, Do fraszek, [w:] Jan Kochanowski, Fraszki. Księgi trzecie, Warszawa 1976.
R16TUQZhNe8Jj1
Strona tytułowa wydania Fraszek Jana Kochanowskiego z 1590.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Nie miały to zatem być wyłącznie facecje, żartobliwe anegdotyanegdotaanegdoty, ale też utwory wyższego lotu, niepoddające się łatwemu zaszufladkowaniu – porównuje je do zbudowanego przez Dedala Labiryntu, w którym nietrudno pobłądzić. W O nowych fraszkach autor żartobliwie zestawia je z nowymi fraszkami, czyli dokumentami wydawanymi przez kancelarię królewską, które on – sekretarz Króla Jego Mości – musi w trudzie i mozole starannie kaligrafować. Z kontekstu wynika, że wolałby się poświęcić pisaniu fraszek, gdyż szacowne królewskie manuskrypty to fraszka jako druga. Być może tym nieco ironicznym utworem chciał uprzytomnić swym zwierzchnikom wartość swej poezji. W Do starosty stwierdza wprost, że kto będzie przezeń we fraszkach opisany, ten zostanie uwieczniony i nawet nie musi zazdrościć Biskupom, którzy stoją u świętego Frącka (tj. których portrety wiszą w krużgankach kościoła św. Franciszka w Krakowie). Miał zatem Kochanowski świadomość, że jego poetyckie drobiazgi będą żyły znacznie dłużej niż zwykłe towarzyskie żarty i anegdoty.

taszki
jedno
przeważne
zdołać
statek
wżdy
snadź
bisiór
koftery
zaponki
półhatłasie
czarne pierścionki
nie g’myśli
personom
materyją
pośrzodek
sztuki
13

Słownik

anakreontyk
anakreontyk

utwór, który i formą, i treścią nawiązuje do tego, jak i o czym pisał Anakreont. Są to zazwyczaj niewielkich rozmiarów kunsztowne wiersze, charakteryzujące się lekkim stylem i opiewające przyjemności życia (miłość, biesiadowanie), ale też melancholijny smutek z powodu utraty tych przyjemności

anegdota
anegdota

krótka forma literacka, zawierająca prawdziwe lub zmyślone opowiadanie o zdarzeniu z życia znanej postaci, żyjącej lub historycznej, lub z życia określonego środowiska czy grupy społecznej

autotematyzm
autotematyzm

wprowadzenie do utworu literackiego wypowiedzi ukazującej czytelnikowi proces tworzenia, powstawania dzieła, tajniki warsztatu autora, czy refleksji nad pisarstwem; w powieści może przybierać formę rozbudowanych refleksji na temat powstawania utworu lub demaskujących fikcję świata przedstawionego, w liryce autotematyzm pojawia się w utworach programowych, manifestach poetyckich

epigramat, epigram
epigramat, epigram

krótki utwór mający postać aforyzmu (często dwuwersowego), który pierwotnie miał formę napisu o charakterze informacyjnym, umieszczanego na pomnikach, budowlach, naczyniach wotywnych. Już w starożytnej Grecji nadano mu cechy dzieła literackiego