Niejednoznaczność moralności

Moralność jest pojęciem niezwykle wieloznacznym. Według filozofki Iji Lazari‑Pawłowskiej:

R1PTOvDIH2AOg1
Ija Lazari‑Pawłowska (1921 – 1994) - profesor etyki Uniwersytetu Łódzkiego, autorka prac z zakresu metaetyki i etyki współczesnej, znawczyni etyki indyjskiej. Kontynuatorka badań Tadeusza Kotarbińskiego i Marii Ossowskiej.
Źródło: Andrzej de Lazari, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ija Lazari-Pawłowska O pojęciu moralności

To, co potocznie nazywane bywa moralnością, stanowi rzeczywiście całość tak wieloaspektową i niespójną, że próby zbudowanie jednej definicji analitycznej uwzględniającej wszystkie aspekty skazane są na niepowodzenie

cytat 1 Źródło: Ija Lazari-Pawłowska, O pojęciu moralności, „Etyka” 1996, nr 1, s. 33–34.

Podobnie uważał Józef Keller, twierdząc, że pytanie o to, co należy do dziedziny moralności, jest pytaniem beznadziejnym, na które nie można znaleźć odpowiedzi. Natomiast można i należy pytać o to, co jest słuszne moralnie, a co niesłuszne (był to głos w dyskusji po wystąpieniu Iji Lazari‑Pawłowskiej, który został opublikowany jako dodatek do artykułu o pojęciu moralności).

Tradycyjne na gruncie filozofii odróżnienie etyki i moralności dotyczy przede wszystkim charakteru teoretycznego pierwszej oraz praktycznego drugiej. Etyka może być rozumiana jako etyka opisowa, czyli nauka opisująca moralność wybranych grup społecznych. Najczęściej etykę rozumiemy jednak jako etykę normatywną, czyli refleksję na tym, co jest dobre, oraz jakie normy i obowiązki powinniśmy wypełniać.

Z kolei moralność dotyczy rzeczywistych przekonań i działań ludzi w odniesieniu do tego, co uważają za dobre, słuszne, godne wyboru, i co uważają za złe, niesłuszne i godne potępienia. Systemy etyczne mają postać np. teorii filozoficznych, kodeksów czy religijnych reguł życia. Moralność ma również charakter normatywny – przejawia się w przekonaniach o tym, jak powinniśmy i jak nie powinniśmy się zachowywać. Jest jednak wypadkową teoretycznych oczekiwań odnośnie do powinności oraz praktycznej zgody jednostek co do tego, ile wzajemnie od siebie mogą oczekiwać (uwarunkowanej specyficznymi doświadczeniami historyczno‑kulturowymi danej społeczności). Tym samym mocno różni się, na przykład, moralność katolicka mieszkańców Polski i moralność katolicka mieszkańców Wenezueli.

R4wAfOI36fruH
Bardzo często traktuje się pojęcie moralności szeroko. Pokrywa się ono wówczas z pojęciem stylu życia, w którym określona moralność dominuje i wpływa na elementy neutralne moralnie (np. moralność, w której pozytywną wartością moralną jest troska i opieka nad osobami potrzebującymi, może wpływać na częste występowanie gestów uprzejmości wobec innych osób, choć one nie potrzebują tego dla zachowania swojego dobrostanu). Czy, na przykład, wystawna gościnność ma charakter moralny?
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pomimo wskazanych trudności, zdaniem Iji Lazari‑Pawłowskiej, można wyodrębnić kilka kryteriów, zgodnie z którymi zarówno w doświadczeniu potocznym, jak i w badaniach metaetycznychmetaetykametaetycznych identyfikujemy spośród różnych norm normy moralne.

Kiedy uznajemy, że dane zobowiązanie to norma moralna?

Ija Lazari‑Pawłowska wskazuje następujące kryteria, za pomocą których rozpoznajemy i uznajemy pewną zasadę postępowania za normę moralną:

1
Kryterium psychologiczne
R1BqnvdbhAaD9
Edward Okuń, Judasz
Źródło: domena publiczna.

Zgodnie z nim uznajemy, że norma moralna to taka zasada postępowania, której towarzyszą określone stany świadomości, np. wyrzuty sumienia z powodu niespełnienia normy lub poczucie obowiązku realizacji normy.

Kryterium socjologiczne
RDjkh4NaMFB6a
Tak we Francji postępowano z kobietami, które nawiązywały intymne relacje z okupantem.
Źródło: domena publiczna.

Zgodnie z nim uznajemy, że norma moralna to taka zasada postępowania, której realizacji lub brakowi realizacji towarzyszą określone sankcje społeczne, nieobejmujące przymusu właściwego normom prawnym, ale przyjmujące postać od potępienia po uznanie.

Kryterium systemowe
RF69SEvdjiFqJ
Dziesięcioro Bożego Przykazania w języku polskim z XV w.
Źródło: domena publiczna.

Zgodnie z nim za normy moralne uznajemy normy wyłożone w ramach pewnej całości nazywanej systemem etycznym lub etyką (np. katolicką, buddyjską czy etyką utylitarną). Jest to główne kryterium stosowane przez historyków myśli etycznej.

Kryterium treściowe
Tadeusz Kotarbiński Poezje wybrane

Nienawiść się w nas budzi,
Ilekroć zło się iści,
Choć hasłem dobrych ludzi:
Sprzeciw bez nienawiści.

6 Źródło: Tadeusz Kotarbiński, Poezje wybrane, Warszawa 1984, s. 147.

Określone treści, do których odnoszą się wybrane normy, uznajemy po prostu za treści moralne (np. normy związane ze świadomym zadawaniem cierpienia innym ludziom lub z zabójstwem).

Kryterium treściowe zrelatywizowane

Ija Lazari‑Pawłowska wskazuje, że trzy pierwsze kryteria wskazują na relatywny charakter pojęcia normy moralnej, bo uznanie normy X za normę moralną jest zależne od przeżyć pewnej osoby, reakcji określonej grupy czy bycia elementem systemu etycznego. Natomiast kryterium treściowe daje nam możliwość wskazania i uznania jakiejś normy jako po prostu moralnej, np. Nie należy kraść; Należy być prawdomównym. Jednak – dla łódzkiej badaczki – także kryterium treściowe ma swoją postać zrelatywizowaną.

  • Kryterium treściowe zrelatywizowane – zgodnie z nim zasadę postępowania uznajemy za normę moralną, gdy jest ona konsekwencją założenia aksjologicznegoaksjologiaaksjologicznego mającego charakter moralny.

Dla zwolenników ostatniego kryterium niektóre normy brzmiące identycznie raz będą miały charakter moralny, a raz nie. Przykład: Nie kradnij, bo kradzież jest moralnie zła to norma moralna, bo opiera się na aksjologicznym założeniu moralnym, że kradzież jest zła. Natomiast Nie kradnij, bo mogą cię przyłapać i zabrać ci stypendium nie jest normą moralną, bo jest oparta na założeniu dotyczącym wartości ekonomicznych.

O ile kryterium treściowe zazwyczaj jest zupełnie wystarczające do wskazania obowiązujących norm moralnych i dokonywania na ich podstawie ocen moralnych w grupie ludzi o poglądach moralnych opartych na wspólnych założeniach aksjologicznych, o tyle trudności z moralnością pojawiają się, gdy spotykają się grupy o odmiennych założeniach aksjologicznych.

Jest wyraźna tradycja w kulturze europejskiej rozumienia moralności jako czegoś ściśle związanego ze szlachetnością, czyli niedotyczącego bezpośrednio osobistych potrzeb i interesów osób dokonujących czynów dobrych moralnie, ale realizującego dobro (jakkolwiek rozumiane) innych. Jednak i ta szlachetność napotyka trudności w samorealizacji, gdy zaczyna dotyczyć obcych. Z jednej strony przejawiają się te trudności w próbach uspójnienia pojęcia moralności z kulturami kierującymi się odmiennymi założeniami aksjologicznymi – oddają to na przykład świadectwa rozterek metodologicznych badaczy plemion indiańskich. Z drugiej strony – przejawiają się w arbitralnych rozstrzygnięciach, w jakim zakresie szlachetność powinna obejmować tych, którzy nie należą do wspólnej tradycji moralnej.

Paradoksalny charakter przekonań moralnych tkwi między innymi w tym, że w jednej chwili głosimy ich uniwersalność i bezwarunkowość, by za chwilę dookreślać, w odniesieniu do kogo i pod jakimi warunkami powinno się ich przestrzegać. Być może większa świadomość metaetyczna pozwoliłaby nam skrupulatniej przyglądać się wydawanym przez nas ocenom moralnym i częściej stawiać pytania, czy i pod jakimi warunkami mamy rację.

Nie jest w naszej mocy ujednoznacznić pojęcie moralności, ale możemy w osobistej praktyce moralnej wyraźniej wskazywać, co i dlaczego uznajemy za zobowiązujące. Dzięki czemu czynimy tę praktykę przedmiotem refleksji, a nie zdajemy się wyłącznie na „moralne oczywistości”.

Słownik

aksjologia
aksjologia

(gr. xiiotaomicronςáxios – godny, cenny, lambdaomicrongammaomicronslógos – słowo, nauka) dziedzina filozofii, której przedmiotem są wartości; bada naturę wartości, ustala normy i kryteria wartościowania oraz hierarchię wartości

metaetyka
metaetyka

(gr. taumuepsilontautauphiupsilonsigmaiotakappaά, tá metá tá physiká – to, co jest po fizyce + gr. tauὰ ἠthetaiotakappaά, tá ēthiká – traktat o obyczajach) teoria i metoda zajmująca się logiczną analizą języka etyki i jej metodologią