Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

O autorze

R6fFv0sfP5CdC1
Andrzej Stasiuk na scenie podczas koncertu ukraińskiego zespołu Haydamaky
Źródło: Małgorzata Koniorczyk, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Andrzej Stasiuk urodził się w 1960 roku w Warszawie. Wcześnie zakończył swoją edukację szkolną. W latach 80. należał do ugrupowania Ruch Wolność i PokójRuch Wolność i PokójRuch Wolność i Pokój.  Sprzeciwiając się władzy komunistycznej, przerwał obowiązkową służbę wojskową i za dezercjędezercjadezercję został skazany na półtora roku więzienia. Od 1987 roku mieszka w Beskidzie Niskim. O podświadomych powodach swojego wyboru pisze w swoim eseju zawartym w książce Moja Europa:

Andrzej Stasiuk Dziennik okrętowy

Po kilkunastu latach mieszkania w tej okolicy zaczynam powoli rozumieć, co mnie tu przyniosło. To był po prostu instynkt mieszkańca środkowoeuropejskiej równiny. Oczywiście, był to na początku instynkt ledwo uświadomiony, stopniowo przekształcający się w przeczucie, a potem – kto wie – może nawet w refleksję. (...) Ja w każdym razie – dziecko mazowieckich nizin – odczuwałem nieustanny przeciąg, nieustanny cug ciągnący ze wschodu na zachód i z powrotem. Czasem miał on dosłowną postać zwykłego wiatru, czasem przybierał metaforyczną formę otwartej, niczym nieograniczonej otchłani, by w końcu się skonkretyzować jako wiatr historii o zadziwiająco przewidywalnym kursie: albo w tę, albo we w tę, ale zawsze tędy.

stas1 Źródło: Andrzej Stasiuk, Dziennik okrętowy, [w:] Jurij Andruchowycz, Andrzej Stasiuk, Moja Europa, Wołowiec 2007, s. 88–89.

Dorobek literacki Andrzeja Stasiuka obejmuje zarówno prozę, jak i poezję (Wiersze miłosne i nie, 1994) oraz sztuki dramatyczne (Dwie sztuki [telewizyjne] o śmierci, 1998). Stasiuk jest też znanym felietonistąfelietonfelietonistą.

Twórczość Stasiuka nie poddaje się prostym klasyfikacjom. Jego debiut książkowy, zbiór opowiadań więziennych Mury Hebronu (1992), to pełne więziennego żargonu i drastycznych opisów opowieści oparte na doświadczeniach autora z zakładu penitencjarnego.penitencjarnypenitencjarnego.

dezercja
penitencjarny
RXUzBHfDKrn4Q1
Beskid Niski, okolice Wołowca, miejsca zamieszkania Andrzeja Stasiuka
Źródło: Henryk Bielamowicz, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

W późniejszych latach twórczości pisarz był już wyraźnie urzeczony Beskidem Niskim i Europą Środkowowschodnią. Jak pisał w esejuesejeseju Dziennik okrętowy (w książce: Moja Europa), zatoczył krąg swoich zainteresowań cyrklem na mapie. Punktem środkowym był zamieszkany przez niego Wołowiec, a promień kończył się 300 km dalej – w Warszawie. Krąg wyznaczał równocześnie wszystkie strony świata. W ten sposób stał się piewcą prowincji, małych miasteczek i podupadłych wsi, w których zachodzące zmiany nie zawsze przynoszą estetyczne i gospodarcze korzyści. Stasiuk jest zatem autorem utworów m.in. obrazujących współczesność terenów niegdyś zajmowanych przez cztery grupy etniczne: Polaków, Łemków, Słowaków i Ukraińców. Są to przede wszystkim: zbiór opowiadań Opowieści galicyjskie (1995), a także Dukla (1997) i Zima (2001). Opowieści te opisują Beskid Niski jako przestrzeń mityczną, gdzie przeszłość i teraźniejszość współistnieją ze sobą, kładąc się cieniem na życiu tutejszych mieszkańców lub oświetlając ich codzienność. Jest to kraina piękna i brzydka zarazem:

Andrzej Stasiuk Knajpa

Ścieżek jest wiele. Wystarczy je znać. Kilka chałup w Mokryi, pegeer w Niżnej, długi wąż domów w Huciskach, ziarnko do ziarnka. Najgorsze jest błoto, najgorszy jest ten skrót pod Uboczem, gdzie przez kilometr ciągną się smrodliwe bagna i trzeba pchać zapadający się pojazd, czasami wyładować cały majdan i walczyć z rudawą mazią o zapachu zgnilizny i nafty. (...) o świcie rusza dalej na wschód, by za dzień‑dwa rozpocząć powrót drogami, którymi nie jeździ nikt: Czertyżne, Suczne, Spalona Polana — po domach zostały sklepione piwnice, zdziczałe sady, a powietrze jest gęste od duchów. W Sucznem niebo czerwienieje, krawędzie chmur wiją się jak ornamenty. (...) Murowana wieża góruje nad okolicą. Światło zachodu barwi ją na różowo. Tyle zostało z cerkwi. Tam, gdzie była nawa i prezbiterium, kwitną krzaki tarniny.

stas2 Źródło: Andrzej Stasiuk, Knajpa, [w:] tegoż, Opowieści galicyjskie, Gładyszów 1998, s. 50–51.

Opowieści galicyjskie są określane mianem ballady, przypowieści czy mitu. Efekt ten uzyskał Stasiuk dzięki kilku zabiegom pisarskim:

Narrator

Narrator to osoba z zewnątrz, przybysz zafascynowany opisywanym światem, na tyle już jednak w ten świat wrośnięty, że opowiada z pozycji tubylca. Wie i dostrzega o wiele więcej niż zwykły turysta, a jednocześnie – dzięki przyjętemu dystansowi przybysza i intelektualnemu namysłowi – rozumie więcej niż ludzie mieszkający tu od urodzenia. Narrator zachowuje przy tym świeżość spojrzenia o reporterskim charakterze.

Spójność

Narrator znajduje się w ruchu, nie skupia się na jednym wybranym miejscu, lecz układa swoje opowieści w spójny obraz, dzięki czemu jego opis sprawia wrażenie pełnego. Jak pisze Marta Buczek w artykule Wielokulturowość w przekładzie „Opowieści galicyjskich” Andrzeja Stasiuka: Mieszając punkty widzenia, perspektywy, cząstkowe wizje świata, Stasiuk tworzy kompleks lokalnych dyskursów, historii. Gromadząc kulturowe elementy, buduje całość ze śladu, fragmentu, nieukształtowanego i pierwotnegoIndeks górny 111 Indeks górny koniec.

Kraina mityczna

Prowincjonalna Galicja z opowieści Stasiuka ma charakter mityczny. To kraina zamieszkiwana przez zamkniętą społeczność żyjącą „w przestrzeni między rozpadającymi się domami a kościołem, sklepem a knajpą”. Społeczność ta ma swoją historię, własne zwyczaje i przekonania. I swój sposób na codzienność w świecie, w którym czas zatacza koło (wyznaczone chociażby przez zmienność pór roku).

Język

Poetycki język Opowieści galicyjskich uwidacznia się zwłaszcza w opisach. Niemal ożywiona przyroda współgra z fabułą, opisy są gęste, soczyste, pełne epitetów, porównań i metafor.

Autentyczność

Chociaż Opowieści galicyjskie należą do fikcji literackiej, można odnieść wrażenie autentyzmu, wierności opisów miejsc, ludzi, ich codziennych czynności i wydarzeń, a także ich żywych rozmów.

Świat na progu przemian

Stasiuk opisuje świat jeszcze nie tak oddalony, zaledwie post‑sowiecki, w który wkrada się nowoczesność pod postacią obcojęzycznych napisów, sprowadzonych „z Zachodu” ubrań, krzykliwych kolorów coraz częściej obecnych w przestrzeni wsi i miasteczek obcobrzmiących szyldów i bannerów reklamowych.

Wielowątkowość

Opowieści galicyjskie charakteryzuje bogactwo wątków pobocznych. Opowiadania są spięte opowieścią o zbrodni, winie i ofierze, ale wątków, migotań, obrazków jest tutaj dużo więcej.

1

W 2007 r. na podstawie Opowieści galicyjskich reżyser Dariusz Jabłoński nakręcił film fabularny Wino truskawkowe.

Słownik

esej
esej

(fr. essay – próba) – gatunek synkretyczny, łączący cechy literatury pięknej, tekstu naukowego i publicystycznego. Tematem eseju może być zagadnienie filozoficzne, zjawisko kulturowe, społeczne bądź polityczne, które autor analizuje, eksponując swoje subiektywne stanowisko i konfrontując je z poglądami prezentowanymi w innych tekstach. Refleksja eseistyczna rozwijana jest na zasadzie swobodnych skojarzeń, bez przywiązywania wagi do reguł argumentacyjnych obowiązujących w wywodzie naukowym

felieton
felieton

(fr. feuille - liść, feuilleton - kartka złożona na czworo) – gatunek publicystyczny (prasowy, radiowy, telewizyjny), odznaczający się swobodą kompozycyjną i językową, porusza i komentuje aktualne problemy społeczne, polityczne, obyczajowe czy kulturalne. Stylistycznie felieton korzysta z mowy potocznej, jak również ze środków typowo literackich - satyry, humoru, peryfraz, metafor, kontrastów, ironii. Punktem wyjścia felietonu są zawsze prawdziwe wydarzenia, które ulegają przetworzeniu, dopuszczalne są elementy fikcji literackiej.

metafizyka
metafizyka

(gr. ta meta physika — to, co jest po fizyce) – dział filozofii zajmujący się bytem jako takim, jego podstawowymi właściwościami, leżącymi u podstaw świata, który jest nam dostępny poprzez doświadczenie zmysłowe

Ruch Wolność i Pokój
Ruch Wolność i Pokój

organizacja skupiająca działaczy o poglądach pacyfistycznychpacyfizmpacyfistycznych działająca w Polsce w latach 1985–1992

pacyfizm
pacyfizm

(łac. pācificus – przywracający pokój) – postawa społeczna wyrażająca się sprzeciwem wobec działań wojennych oraz odmową uczestnictwa w nich. Celem pacyfizmu jest pokój