Galeria zdjęć interaktywnych
Zapoznaj się z galerią zdjęć interaktywnych. Sformułuj syntetyzującą notatkę na temat historii grupy etnicznej Łemków.
Łemkowski stolarz, lata 30. XX w.
Licencja: domena publiczna. Źródło: NAC.. 2. Współcześni Łemkowie są grupą etniczną, która ukształtowała się w długim procesie historycznym, przyjmując i asymilując różne elementy narodowe. Mieli w tym udział zarówno osadnicy polscy, słowaccy, jak i wołoscy pasterze. Największe znaczenie miało osadnictwo ruskie, które w XV i XVI wieku zdominowało liczebnie wcześniejsze grupy etniczne, asymilując je językowo i w dużej mierze kulturowo, równocześnie przejmując pewne cechy od swoich poprzedników, na przykład liczne geograficzne nazwy miejscowe i wysokogórski typ pasterstwa. Pochodzenie etniczne, odrębny język, religia i kultura zdecydowanie odróżniały Łemków (Rusinów) od sąsiedniej ludności polskiej, słowackiej i węgierskiej. Łemkowie, chociaż wewnętrznie podzieleni na wiele grup lokalnych, mieli wyraźne poczucie odrębności. Zdjęcie przedstawia duży ikonostas, na którym znajdują się postacie świętych i sceny z Nowego Testamentu. Jest on ozdobiony licznymi płaskorzeźbami i złoceniami. Przed ikonostasem ołtarz z prawosławnym krzyżem i świecznikami.
Ikonostas z cerkwi z Ropek, obecnie w Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku
Licencja: CC-BY SA 4.0. Źródło: Wikimedia Commons. Autor: Przykuta. 3. Do końca XVI wieku powstała zdecydowana większość wsi na obszarze północnych Karpat. Ukształtowała się wówczas wyraźna granica etniczna i kulturowa pomiędzy Rusinami a Polakami, która istniała aż do połowy lat czterdziestych XX wieku. Łemkowie zamieszkiwali zwarty obszar Beskidu Niskiego i Krynickiego, od Popradu na zachodzie, aż po źródła Solinki na wschodzie. Ten najdalej wysunięty na zachód obszar zamieszkany przez Rusinów został znacznie później nazwany Łemkowszczyzną. Mimo że Rusini zamieszkiwali zarówno północne, jak i południowe stoki Karpat, to nazwy Łemko i Łemkowszczyzna przyjęły się tylko po polskiej stronie Karpat. Był to obszar pod względem etnicznym, przez kilkaset lat, zdominowany przez Łemków, a nieliczna ludność polska, żydowska, słowacka i niemiecka zamieszkiwała jedynie w kilku miastach. Zdjęcie przedstawia kobietę w stroju ludowym. Na głowie ma mocno drapowaną chustę, ubrana jest w bluzkę, serdak, na ramionach ma szal, nosi spódnicę na nią założony fartuch. Kobieta stoi na polu.
Kobieta łemkowska z powiatu sanockiego, lata 30. XX w.
Licencja: domena publiczna. Źródło: NAC.. 4. Po zakończeniu wojny polsko‑bolszewickiej w 1921 roku władze polskie zaczęły porządkować wewnętrzne sprawy kraju. Na Łemkowszczyźnie postanowiono uszczelnić granicę polsko‑czechosłowacką. Działania te w znacznym stopniu ograniczyły przemyt i nielegalny ruch przygraniczny, ale równocześnie skutecznie odcięły Łemków północnych od ich kontaktów rodzinnych, zarobkowych i handlowych z Rusinami w Słowacji (Nowakowski 1992). Granica biegnąca wzdłuż łuku Karpat stała się barierą rozwoju kontaktów międzyludzkich i z niewielkimi tylko zmianami pełniła tę funkcję aż do lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Zdjęcie przedstawia dużą, zbudowaną z drewnianych bali chatę, stojącą na kamiennej podmurówce. Dach chaty jest spadzisty, pokryty słomą. Przed chatą znajduje się kobieta w ludowym stroju łemkowskim, dziewczynka w bluzce i spódnicy, siedzi też mężczyzna w prostej koszuli i spodniach oraz kilkunastoletni chłopak ubrany w koszulę i spodnie.
Chata w Radoszycach, lata 30. XX w.
Licencja: domena publiczna. Źródło: NAC.. 5. Zdjęcie przedstawia trójpokoleniową rodzinę pozującą do zdjęcia na polu. Na zdjęciu znajdują się dziadkowie, rodzice i pięcioro dzieci: trzech chłopców i dwie dziewczynki. Kobiety ubrane są w ludowe, łemkowskie stroje. Mężczyźni i chłopcy w garniturach i koszulach. Rodzina łemkowska
Licencja: domena publiczna. Źródło: NAC.
Podczas drugiej wojny światowej Łemkowszczyzna w całości dostała się pod okupację niemiecką. Dla Łemków był to początek trzech fal przesiedleń, które przerwały ciągłość osadniczą tego regionu oraz całkowicie zmieniły jego strukturę etniczno‑religijną. Zdjęcie przedstawia zbudowaną z drewnianych bali chatę, stojącą na niewielkim pagórku. Dach chaty jest spadzisty, pokryty słomą.
Chata łemkowska w Woli Michowej, lata 30. XX w.
Licencja: domena publiczna. Źródło: NAC., 6. Obie fale powojennych przesiedleń nieodwracalnie zniszczyły specyficzną strukturę narodowościową, religijną, kulturową i gospodarczą Łemkowszczyzny. Nastąpiła całkowita zmiana stosunków etnicznych, które na tym obszarze pozostawały niezmienne od kilkuset lat. Łemkowie, od wieków żyjący w jednym regionie, w ciągu kilku lat w wyniku przesiedleń zostali usunięci ze swojej etnicznej ojczyzny i rozmieszczeni w dwóch państwach – od Dniepru do Odry. Łemkowszczyzna, po kilkuset latach funkcjonowania, przestała istnieć jako odrębny region etniczny, a co za tym idzie – kulturowy, językowy i religijny. Zdjęcie przedstawia stojącego przy domu mężczyznę w ludowym, łemkowskim stroju. Mężczyzna ubrany jest w koszulę, na ramiona ma zarzucony płaszcz z dużym kołnierzem wykończony jasnymi wyłogami. Spodnie owiniete przy stopach onucami. Na głowie duży, słomiany kapelusz.
Łemko z Żernicy Wyżnej, lata 30. XX w.
Licencja: domena publiczna. Źródło: NAC..
Łemkowski stolarz, lata 30. XX w.
Licencja: domena publiczna. Źródło: NAC.. 2. Współcześni Łemkowie są grupą etniczną, która ukształtowała się w długim procesie historycznym, przyjmując i asymilując różne elementy narodowe. Mieli w tym udział zarówno osadnicy polscy, słowaccy, jak i wołoscy pasterze. Największe znaczenie miało osadnictwo ruskie, które w XV i XVI wieku zdominowało liczebnie wcześniejsze grupy etniczne, asymilując je językowo i w dużej mierze kulturowo, równocześnie przejmując pewne cechy od swoich poprzedników, na przykład liczne geograficzne nazwy miejscowe i wysokogórski typ pasterstwa. Pochodzenie etniczne, odrębny język, religia i kultura zdecydowanie odróżniały Łemków (Rusinów) od sąsiedniej ludności polskiej, słowackiej i węgierskiej. Łemkowie, chociaż wewnętrznie podzieleni na wiele grup lokalnych, mieli wyraźne poczucie odrębności. Zdjęcie przedstawia duży ikonostas, na którym znajdują się postacie świętych i sceny z Nowego Testamentu. Jest on ozdobiony licznymi płaskorzeźbami i złoceniami. Przed ikonostasem ołtarz z prawosławnym krzyżem i świecznikami.
Ikonostas z cerkwi z Ropek, obecnie w Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku
Licencja: CC-BY SA 4.0. Źródło: Wikimedia Commons. Autor: Przykuta. 3. Do końca XVI wieku powstała zdecydowana większość wsi na obszarze północnych Karpat. Ukształtowała się wówczas wyraźna granica etniczna i kulturowa pomiędzy Rusinami a Polakami, która istniała aż do połowy lat czterdziestych XX wieku. Łemkowie zamieszkiwali zwarty obszar Beskidu Niskiego i Krynickiego, od Popradu na zachodzie, aż po źródła Solinki na wschodzie. Ten najdalej wysunięty na zachód obszar zamieszkany przez Rusinów został znacznie później nazwany Łemkowszczyzną. Mimo że Rusini zamieszkiwali zarówno północne, jak i południowe stoki Karpat, to nazwy Łemko i Łemkowszczyzna przyjęły się tylko po polskiej stronie Karpat. Był to obszar pod względem etnicznym, przez kilkaset lat, zdominowany przez Łemków, a nieliczna ludność polska, żydowska, słowacka i niemiecka zamieszkiwała jedynie w kilku miastach. Zdjęcie przedstawia kobietę w stroju ludowym. Na głowie ma mocno drapowaną chustę, ubrana jest w bluzkę, serdak, na ramionach ma szal, nosi spódnicę na nią założony fartuch. Kobieta stoi na polu.
Kobieta łemkowska z powiatu sanockiego, lata 30. XX w.
Licencja: domena publiczna. Źródło: NAC.. 4. Po zakończeniu wojny polsko‑bolszewickiej w 1921 roku władze polskie zaczęły porządkować wewnętrzne sprawy kraju. Na Łemkowszczyźnie postanowiono uszczelnić granicę polsko‑czechosłowacką. Działania te w znacznym stopniu ograniczyły przemyt i nielegalny ruch przygraniczny, ale równocześnie skutecznie odcięły Łemków północnych od ich kontaktów rodzinnych, zarobkowych i handlowych z Rusinami w Słowacji (Nowakowski 1992). Granica biegnąca wzdłuż łuku Karpat stała się barierą rozwoju kontaktów międzyludzkich i z niewielkimi tylko zmianami pełniła tę funkcję aż do lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Zdjęcie przedstawia dużą, zbudowaną z drewnianych bali chatę, stojącą na kamiennej podmurówce. Dach chaty jest spadzisty, pokryty słomą. Przed chatą znajduje się kobieta w ludowym stroju łemkowskim, dziewczynka w bluzce i spódnicy, siedzi też mężczyzna w prostej koszuli i spodniach oraz kilkunastoletni chłopak ubrany w koszulę i spodnie.
Chata w Radoszycach, lata 30. XX w.
Licencja: domena publiczna. Źródło: NAC.. 5. Zdjęcie przedstawia trójpokoleniową rodzinę pozującą do zdjęcia na polu. Na zdjęciu znajdują się dziadkowie, rodzice i pięcioro dzieci: trzech chłopców i dwie dziewczynki. Kobiety ubrane są w ludowe, łemkowskie stroje. Mężczyźni i chłopcy w garniturach i koszulach. Rodzina łemkowska
Licencja: domena publiczna. Źródło: NAC.
Podczas drugiej wojny światowej Łemkowszczyzna w całości dostała się pod okupację niemiecką. Dla Łemków był to początek trzech fal przesiedleń, które przerwały ciągłość osadniczą tego regionu oraz całkowicie zmieniły jego strukturę etniczno‑religijną. Zdjęcie przedstawia zbudowaną z drewnianych bali chatę, stojącą na niewielkim pagórku. Dach chaty jest spadzisty, pokryty słomą.
Chata łemkowska w Woli Michowej, lata 30. XX w.
Licencja: domena publiczna. Źródło: NAC., 6. Obie fale powojennych przesiedleń nieodwracalnie zniszczyły specyficzną strukturę narodowościową, religijną, kulturową i gospodarczą Łemkowszczyzny. Nastąpiła całkowita zmiana stosunków etnicznych, które na tym obszarze pozostawały niezmienne od kilkuset lat. Łemkowie, od wieków żyjący w jednym regionie, w ciągu kilku lat w wyniku przesiedleń zostali usunięci ze swojej etnicznej ojczyzny i rozmieszczeni w dwóch państwach – od Dniepru do Odry. Łemkowszczyzna, po kilkuset latach funkcjonowania, przestała istnieć jako odrębny region etniczny, a co za tym idzie – kulturowy, językowy i religijny. Zdjęcie przedstawia stojącego przy domu mężczyznę w ludowym, łemkowskim stroju. Mężczyzna ubrany jest w koszulę, na ramiona ma zarzucony płaszcz z dużym kołnierzem wykończony jasnymi wyłogami. Spodnie owiniete przy stopach onucami. Na głowie duży, słomiany kapelusz.
Łemko z Żernicy Wyżnej, lata 30. XX w.
Licencja: domena publiczna. Źródło: NAC..
Dawna cerkiew św. Paraksewy w Kwiatoniu (gmina Uście Gorlickie), od 1947 r. używana jako kościół katolicki, to jedna z najlepiej zachowanych cerkwi łemkowskich w Polsce. Jej trójdzielna budowa, dobrze widziana z zewnątrz, odpowiada trzem częściom kościoła: prezbiterium, nawie i babińcowi. Cechą charakterystyczną konstrukcji tej cerkwi są łamane dachy namiotowe nad prezbiterium i nawą. Wysoka wieża nad przedsionkiem pochodzi z 1743 r. i jest prawdopodobnie najstarszą zachowaną drewnianą wieżą łemkowską w Polsce. Zdjęcie przedstawia fragment dużego ikonostasu. W centralnej części portret Boga Ojca siedzącego na tronie i błogosławiącego prawą dłonią wiernych, po jego bokach i nad nim postacie świętych. Fragment ikonostasu. Licencja: CC BY-SA 4.0, autor: Henryk Bielamowicz, Wikimedia Commons, 2. Cerkiew Opieki Matki Bożej w Hańczowej. Zdjęcie przedstawia drewnianą cerkiew od tyłu. Widoczna jest wysoka wieża zwieńczona kopułą i prawosławnym krzyżem. Za nią dwa budynki zbudowane na planie kwadratu z kilkoma spadzistymi, łamanymi dachami, zwieńczonych kopułami i prawosławnymi krzyżami. Budowlę otacza drewniany płot, trawnik i kilka drzew. Licencja: CC BY-SA 4.0, autor: Henryk Bielamowicz, Wikimedia Commons
Cerkiew Opieki Matki Boskiej w Hańczowej, pierwotnie greckokatolicka, dzisiaj prawosławna, powstała w 1. połowie XIX w. Jest to cerkiew o konstrukcji zrębowej, co widać na narożu ściany budynku, gdzie stykające się pod kątem prostym belki jednej i drugiej ściany tworzą charakterystyczny zamek węgłowy (nakładają się na przemian na siebie). Cerkiew ma ściany pokryte gontem. Wewnątrz można podziwiać polichromie ornamentalno-figuralne oraz ikonostas pochodzący z końca XIX w., 3. Cerkiew pw. św. Dymitra w Czarnej Zdjęcie przedstawia drewnianą cerkiew. Ukazana jest ona od strony jej prawego boku. Jest ona złożona z dwóch kwadratowych budynków z kilkoma spadzistymi, łamanymi dachami, zwieńczonych kopułami i prawosławnymi krzyżami. Na końcu znajduje się wysoka wieża również zakończona kopułą z prawosławnym krzyżem. Licencja: CC BY-SA 4.0, autor: Henryk Bielamowicz, Wikimedia Commons
Ta łemkowska cerkiew kryje niezwykłej wartości barokowy ikonostas z XVIII w. Swój kolor zawdzięcza elewacji z gontu używanego zwykle do krycia dachów. Z czernią ścian kontrastuje jasne pokrycie dachu., 4. Cerkiew św. św. Kosmy i Damiana w Bereście. Zdjęcie przedstawia lewą stronę drewnianego budynku cerkwi. Składa się on z trzech części: wieży, szerokiej części centralnej i zwężonej części ołtarzowej. Dach cerkwi jest spadzisty, pokryty blachą, zwieńczony trzema kopułami i prawosławnymi krzyżami. Przed cerkwią znajduje się drewniana brama zwieńczona kopułą, oraz wysoka dzwonnica również zwieńczona kopułą. Licencja: CC BY-SA 4.0, autor: Henryk Bielamowicz, Wikimedia Commons
Konstrukcja cerkwi świętych Kosmy i Damiana w Bereście ma również konstrukcję trójdzielną i łamany dach nad nawą i prezbiterium. Warto zwrócić uwagę na osobno stojącą potężną dzwonnicę zwieńczoną, podobnie jak cerkiew, blaszanym dachem z kopulastym hełmem., 5. Cerkiew pw. św. Michała Archanioła w Mochnaczce Niżnej. Zdjęcie przedstawia prawą stronę drewnianego budynku cerkwi. Składa się on z trzech części: wejściem z wieżą, szerokiej części centralnej i zwężonej części ołtarzowej. Dach cerkwi jest spadzisty, pokryty blachą, zwieńczony trzema kopułami i krzyżami. Obok cerkwi znajdują się nagrobki, rosną drzewa. Licencja: CC BY-SA 4.0, autor: Henryk Bielamowicz, Wikimedia Commons
Cerkiew parafialna greckokatolicka św. Michała Archanioła w Mochnaczce Niżnej została wzniesiona w 1. połowie XIX w. Jest to cerkiew typu łemkowskiego o konstrukcji zrębowej. Wnętrze zdobi polichromia figuralno-ornamentalna z lat 60. XX w. Ikonostas, złożony z części barokowej i neoklasycystycznej jest częściowo przesłonięty przez neogotycki ołtarz z obrazem Matki Boskiej Częstochowskiej, dzisiejszej patronki świątyni., 6. Cerkiew Opieki Matki Bożej w Wołowcu. Zdjęcie przedstawia od tyłu drewniany budynek cerkwi. Składa się on z trzech części: wejścia z wieżą, szerokiej części centralnej i zwężonej części ołtarzowej. Dach cerkwi jest spadzisty, łamany, pokryty gontem, zwieńczony trzema kopułami i krzyżami. W pobliżu cerkwi znajdują się dwa nagrobki, rosną drzewa. Licencja: CC BY-SA 4.0, autor: Henryk Bielamowicz, Wikimedia Commons
Cerkiew łemkowską, greckokatolicką, pw. Opieki Bogurodzicy w Wołowcu wzniesiono w XVIII w. Ma cechy charakterystyczne dla cerkwi zachodniołemkowskich, m.in. łamane dachy namiotowe i wieże o cebulowych zwieńczeniach. Wewnątrz zachowały się fragmenty XIX-wiecznej polichromii. Ikonostas pochodzi z końca XVIII w., 7. Cerkiew św. Jakuba Młodszego w Powroźniku. Zdjęcie przedstawia drewniany budynek cerkwi otoczony kamiennym murem pokryty gontem. Składa się on z trzech części: wejścia z wysoką wieżą, szerokiej części centralnej i zwężonej części ołtarzowej z niewielką boczną nawą. Dach cerkwi jest spadzisty, łamany, pokryty gontem, zwieńczony trzema kopułami i krzyżami. W pobliżu cerkwi rosną drzewa. Licencja: CC BY-SA 4.0, autor: Henryk Bielamowicz, Wikimedia Commons
Cerkiew greckokatolicka św. Jakuba Młodszego w Powroźniku to najstarsza tego typu świątynia w polskiej części Karpat – została zbudowana w 1600 r. Wnętrze ma układ trójdzielny. Zachowały się fragmenty polichromii figuralnej z 1607 r., ikonostas z połowy XVIII w., barokowy ołtarz boczny oraz cenne ikony.
Dawna cerkiew św. Paraksewy w Kwiatoniu (gmina Uście Gorlickie), od 1947 r. używana jako kościół katolicki, to jedna z najlepiej zachowanych cerkwi łemkowskich w Polsce. Jej trójdzielna budowa, dobrze widziana z zewnątrz, odpowiada trzem częściom kościoła: prezbiterium, nawie i babińcowi. Cechą charakterystyczną konstrukcji tej cerkwi są łamane dachy namiotowe nad prezbiterium i nawą. Wysoka wieża nad przedsionkiem pochodzi z 1743 r. i jest prawdopodobnie najstarszą zachowaną drewnianą wieżą łemkowską w Polsce. Zdjęcie przedstawia fragment dużego ikonostasu. W centralnej części portret Boga Ojca siedzącego na tronie i błogosławiącego prawą dłonią wiernych, po jego bokach i nad nim postacie świętych. Fragment ikonostasu. Licencja: CC BY-SA 4.0, autor: Henryk Bielamowicz, Wikimedia Commons, 2. Cerkiew Opieki Matki Bożej w Hańczowej. Zdjęcie przedstawia drewnianą cerkiew od tyłu. Widoczna jest wysoka wieża zwieńczona kopułą i prawosławnym krzyżem. Za nią dwa budynki zbudowane na planie kwadratu z kilkoma spadzistymi, łamanymi dachami, zwieńczonych kopułami i prawosławnymi krzyżami. Budowlę otacza drewniany płot, trawnik i kilka drzew. Licencja: CC BY-SA 4.0, autor: Henryk Bielamowicz, Wikimedia Commons
Cerkiew Opieki Matki Boskiej w Hańczowej, pierwotnie greckokatolicka, dzisiaj prawosławna, powstała w 1. połowie XIX w. Jest to cerkiew o konstrukcji zrębowej, co widać na narożu ściany budynku, gdzie stykające się pod kątem prostym belki jednej i drugiej ściany tworzą charakterystyczny zamek węgłowy (nakładają się na przemian na siebie). Cerkiew ma ściany pokryte gontem. Wewnątrz można podziwiać polichromie ornamentalno-figuralne oraz ikonostas pochodzący z końca XIX w., 3. Cerkiew pw. św. Dymitra w Czarnej Zdjęcie przedstawia drewnianą cerkiew. Ukazana jest ona od strony jej prawego boku. Jest ona złożona z dwóch kwadratowych budynków z kilkoma spadzistymi, łamanymi dachami, zwieńczonych kopułami i prawosławnymi krzyżami. Na końcu znajduje się wysoka wieża również zakończona kopułą z prawosławnym krzyżem. Licencja: CC BY-SA 4.0, autor: Henryk Bielamowicz, Wikimedia Commons
Ta łemkowska cerkiew kryje niezwykłej wartości barokowy ikonostas z XVIII w. Swój kolor zawdzięcza elewacji z gontu używanego zwykle do krycia dachów. Z czernią ścian kontrastuje jasne pokrycie dachu., 4. Cerkiew św. św. Kosmy i Damiana w Bereście. Zdjęcie przedstawia lewą stronę drewnianego budynku cerkwi. Składa się on z trzech części: wieży, szerokiej części centralnej i zwężonej części ołtarzowej. Dach cerkwi jest spadzisty, pokryty blachą, zwieńczony trzema kopułami i prawosławnymi krzyżami. Przed cerkwią znajduje się drewniana brama zwieńczona kopułą, oraz wysoka dzwonnica również zwieńczona kopułą. Licencja: CC BY-SA 4.0, autor: Henryk Bielamowicz, Wikimedia Commons
Konstrukcja cerkwi świętych Kosmy i Damiana w Bereście ma również konstrukcję trójdzielną i łamany dach nad nawą i prezbiterium. Warto zwrócić uwagę na osobno stojącą potężną dzwonnicę zwieńczoną, podobnie jak cerkiew, blaszanym dachem z kopulastym hełmem., 5. Cerkiew pw. św. Michała Archanioła w Mochnaczce Niżnej. Zdjęcie przedstawia prawą stronę drewnianego budynku cerkwi. Składa się on z trzech części: wejściem z wieżą, szerokiej części centralnej i zwężonej części ołtarzowej. Dach cerkwi jest spadzisty, pokryty blachą, zwieńczony trzema kopułami i krzyżami. Obok cerkwi znajdują się nagrobki, rosną drzewa. Licencja: CC BY-SA 4.0, autor: Henryk Bielamowicz, Wikimedia Commons
Cerkiew parafialna greckokatolicka św. Michała Archanioła w Mochnaczce Niżnej została wzniesiona w 1. połowie XIX w. Jest to cerkiew typu łemkowskiego o konstrukcji zrębowej. Wnętrze zdobi polichromia figuralno-ornamentalna z lat 60. XX w. Ikonostas, złożony z części barokowej i neoklasycystycznej jest częściowo przesłonięty przez neogotycki ołtarz z obrazem Matki Boskiej Częstochowskiej, dzisiejszej patronki świątyni., 6. Cerkiew Opieki Matki Bożej w Wołowcu. Zdjęcie przedstawia od tyłu drewniany budynek cerkwi. Składa się on z trzech części: wejścia z wieżą, szerokiej części centralnej i zwężonej części ołtarzowej. Dach cerkwi jest spadzisty, łamany, pokryty gontem, zwieńczony trzema kopułami i krzyżami. W pobliżu cerkwi znajdują się dwa nagrobki, rosną drzewa. Licencja: CC BY-SA 4.0, autor: Henryk Bielamowicz, Wikimedia Commons
Cerkiew łemkowską, greckokatolicką, pw. Opieki Bogurodzicy w Wołowcu wzniesiono w XVIII w. Ma cechy charakterystyczne dla cerkwi zachodniołemkowskich, m.in. łamane dachy namiotowe i wieże o cebulowych zwieńczeniach. Wewnątrz zachowały się fragmenty XIX-wiecznej polichromii. Ikonostas pochodzi z końca XVIII w., 7. Cerkiew św. Jakuba Młodszego w Powroźniku. Zdjęcie przedstawia drewniany budynek cerkwi otoczony kamiennym murem pokryty gontem. Składa się on z trzech części: wejścia z wysoką wieżą, szerokiej części centralnej i zwężonej części ołtarzowej z niewielką boczną nawą. Dach cerkwi jest spadzisty, łamany, pokryty gontem, zwieńczony trzema kopułami i krzyżami. W pobliżu cerkwi rosną drzewa. Licencja: CC BY-SA 4.0, autor: Henryk Bielamowicz, Wikimedia Commons
Cerkiew greckokatolicka św. Jakuba Młodszego w Powroźniku to najstarsza tego typu świątynia w polskiej części Karpat – została zbudowana w 1600 r. Wnętrze ma układ trójdzielny. Zachowały się fragmenty polichromii figuralnej z 1607 r., ikonostas z połowy XVIII w., barokowy ołtarz boczny oraz cenne ikony.
Na podstawie multimedium wyjaśnij powody, dla których łemkowszczyzna stała się tak interesującym materiałem literackim dla Andrzeja Stasiuka.
Na podstawie multimedium i fragmentu Opowieści galicyjskich podaj odwołanie do różnych etapów historii łemkowszczyzny i wyjaśnij ich wpływ na kondycję ludzką.
Andrzej Stasiuk JózekMa czterdzieści parę lat, lecz jest stary. Pamięta czasy raju.
— Człowieku! To cement przywieź, to wełnę odwieź, to znowu jedź po nawozy, po ropę. Klienci aż się bili, bo wtedy prywaciarz to mógł kopa dostać, a nie worek cementu. A tutaj nikt z rachunków dobry nie był. Stary też nie mógł podskoczyć, jak za rękę nie złapał. Zwolnić? I kto by mu tu na tę Ukrainę przyszedł. A teraz…
Macha ręką, wskazuje na podarte siodło i odjeżdża. Niewinny jak anioł, jak dziecko, jak istota z czasu, gdy Bóg dopiero dumał nad ideą grzechu.
Wydziedziczeni żyją w teraźniejszości. Jeżeli posiadają jakąś przeszłość, to jest ona wspomnieniem, czymś równie nieokreślonym jak przyszłość.
Przyjechał gdzieś spod Limanowej. Nie sam. Przywieźli go rodzice, gdy miał kilka lat. W zupełnym pustkowiu mógł obejrzeć i zapamiętać stworzenie świata. Rzeczywistość PGR‑u była kosmosem. Tu się przychodzi na świat, żyje i umiera. Nie ma ośmiu godzin w fabryce, jazdy tramwajem, a potem prywatności domu. Te same twarze przy pracy, te same na błotnistej drodze, która jest promenadą, rynkiem, miejscem schadzek i bójek. Nie przychodzi nikt, czasem ktoś odejdzie. Nawet koszary są czymś nietrwałym, bo przeczekuje się w nich czas pokoju.
Jaką pamięcią byli obdarzeni pierwsi ludzie? Zapewne odwrotnie proporcjonalną do wolności. Ta zależność, bardziej niż jakakolwiek inna, zbliża nas do zwierząt. Gdy szliśmy kiedyś do knajpy, spytałem, po co mu w rękawie ten poręczny łom. — Ja tam wszystkich nie znam. Nie wiadomo, kto swój, a kto wróg.
Kiedyś znalazłem go w rowie. Po prostu spał w swoim traktorze przewróconym na bok. W ogóle często sypiał tam, gdzie zastawał go sen.
No więc bez reszty oddany zmysłom i ostrożności, szybkiemu rozumowaniu na użytek chwili. „Kiedy jesz, to jedz. Kiedy pijesz, to pij”. To są wskazówki, jakich udzielają mistrzowie adeptom zen. Prawdopodobnie wzbudziłyby w Józku szczery śmiech. Mistrzowie tracą mnóstwo czasu na odkrycie podstawowych prawd. Lecz i on uprawiał refleksję, jeśli mogła przynieść pocieszenie.miejsc2 Źródło: Andrzej Stasiuk, Józek, [w:] tegoż, Opowieści galicyjskie, Wołowiec 2012.
Stwórz projekt mapy swojego regionu, na której wyznaczysz punkty związane z literaturą (opisami pochodzącymi z literatury, postaciami literackimi, pisarzami). Jeśli to możliwe, zaproponuj ekspozycję swojej pracy w miejskiej bibliotece lub muzem.
Stwórz projekt opisu swojego regionu, w którym podasz miejsca związane z literaturą (opisami pochodzącymi z literatury, postaciami literackimi, pisarzami).