Przeczytaj
Więcej na temat personalizmu i jego przedstawicieli przeczytasz w materiałach:
PersonalizmPersonalizm,
Ogólne założenia personalizmu – pojęcie „osoby”Ogólne założenia personalizmu – pojęcie „osoby”.
Biografia
Emmanuel Mounier urodził się 1 kwietnia 1905 r. w Grenoble. Był człowiekiem niezwykle twórczym, stale stawiał sobie zadania do rozwiązania, szukał dróg, często pionierskich, by osiągnąć szczyty wiedzy – odznaczał się dużą dynamiką i temperamentem.
W 1927 r. przeprowadził się do Paryża, gdzie rok później ukończył studia. Kluczową datą w życiu Mouniera był rok 1930, kiedy to powstaje pomysł wydawania pisma „Esprit”. Z czasopismem związana była cała chrześcijańska elita myślicieli, ale było ono otwarte dla wszystkich twórczych umysłów, bez względu na wyznawaną religię – duszą pisma był oczywiście Mounier.
Dnia 22 marca 1950 r. umiera na zawał serca w wieku 45 lat. Jego najważniejsze teksty to m.in. Wprowadzenie do egzystencjonalizmów (1946), Co to jest personalizm (1947) i Personalizm (1949).
Poglądy
Mounier podkreślał, że jego personalizm nie jest zamkniętym systemem filozoficznym czy doktrynalnym – to raczej, według jego słów, postulat, metoda, perspektywa w badaniu faktów. Podstawowym twierdzeniem personalizmu, według filozofa, jest istnienie wolnych osóbosób, a więc istot twórczych, co w konsekwencji wprowadza w centrum struktur wymiar nieprzewidywalności, nie ma więc możliwości wypracowania ostatecznej systematyzacji (przy czym przez system Mounier rozumie taką filozofię, która pragnie zrozumieć, wyjaśnić wszystko, łącznie z działaniami ludzi, np. jako konieczne następstwo jakichś pierwszych zasad). Brak systematyzacji nie oznacza jednak, że autor rezygnuje z nazwania swojego personalizmu filozofią.
Mounier zrozumiał, że chrześcijaństwo to wolność i twórczość, więc filozofia personalistyczna, oparta przecież w dużej mierze na ewangelicznym przesłaniu, nie może kostnieć, musi na życie oddziaływać. Swoją postawę myśliciel określał jako „optymizm tragicznyoptymizm tragiczny” – trzeba bowiem ciągle etycznego wysiłku, ponieważ człowiek nieustannie doświadcza upadku i ciągle się podnosi. W myśleniu Mouniera podstawową kategorią był „świat osób”, wspólnota przeniknięta do samego jądra przez człowieka. Wspólnota nie jest zbiorem klonów w zautomatyzowanym świecie zobrazowanym przez Aldousa Huxleya w Nowym wspaniałym świecie. Według personalisty nie chodzi o konstrukcję idealną, o urządzenie rzeczywistości, lecz o, podkreślmy to jeszcze raz, żywą twórczość, przygodę, która realizuje się poprzez wolność człowieka.
Czym więc jest „integralny realizm chrześcijański”?
Czym jest filozofia oparta na tym realizmie?
Źródła
Oczywistym źródłem myśli Mouniera jest Biblia. W filozofii antycznej personalistę inspirowała filozofia Platona. Był również wnikliwym czytelnikiem Henriego Bergsona. Przez cały okres swojej twórczości pozostawał pod wpływem rosyjskiego filozofa Nikołaja Bierdiajewa (1874‑1948), nie bez znaczenia było też oddziaływanie myśli Maxa Schelera. Personalizm Mouniera był w ogólnym rozumieniu bliski egzystencjalizmowi, przede wszystkim w proteście przeciwko „krystalicznym” systemom filozoficznym, takim jak systemy Spinozy czy Hegla. Obce były mu też systemy pozytywizmu, materializmu czy behawioryzmu. Powinowactwo z egzystencjalizmem nie oznaczało przyjęcia wszystkich jego tez; Mounier jako chrześcijanin upatrywał zagrożenia w egzystencjalizmie, zarażonym pesymizmem i solipsyzmem.
Wpływ i recepcja
Od lat 50. XX w. personalizm chrześcijański jest kojarzony przede wszystkim z filozofią Emmanuela Mouniera. Mimo że nie on ukuł pojęcie „personalizm” (we Francji wprowadził go mistrz Bendy, Charles Renouvier), to on otworzył szerokie drogi personalizmowi i spowodował stały wpływ tego nurtu filozoficznego na myśl humanistyczną. Bliski Mounierowi, choć pozostający z nim w stałym sporze, był egzystencjalista chrześcijański Gabriel MarcelGabriel Marcel. Zakładając samodzielność dróg wielu myślicieli i ich oryginalność, do grupy, która uprawiała lub uprawia pokrewne myślenie, zaliczyć można z Francji: Maurice’a Nédoncelle’a, Paula Ricoeura, z Niemiec: Martina Bubera i Romana Gaurdiniego, z Hiszpanii: Ortegę y Gasseta, ze Szwajcarii: Denisa de Rougemonta. Część z nich rozwinęła wyraźnie dialogową orientację personalizmu.
Jak wiadomo, Mounier był gorącym rzecznikiem dialogu wierzących z niewierzącymi, optymizm jego otwartej postawy można odnaleźć w dokumentach Soboru Watykańskiego II. Mounier pisał, że praca ludzka może być instrumentem dehumanizacji; w podobny sposób problem ten ujmował m.in. Jan XXIII w swojej encyklice Pacem in terris. Wspólna jest tu teza, że człowiek podczas pracy nie powinien zatracać swojej osobowości.
Mounier w literaturze i kulturze
W literaturze bezpośrednie odniesienie do personalizmu jest bardzo trudne do wyodrębnienia, ponieważ wielu autorów jako fundament swojej twórczości traktuje człowieka jako osobę. Wątki personalistyczno‑egzystencjalne możemy odnaleźć u Witolda Gombrowicza, trudno jednak nazwać je chrześcijańskimi. Zachował się list Gombrowicza do Brunona Schulza, w którym ten pierwszy wyraźnie potwierdza swoją znajomość problematyki nowoczesnego personalizmu chrześcijańskiego. Dość wyraźne akcenty personalistyczne można odnaleźć w dziennikach i eseistyce Andrzeja BobkowskiegoAndrzeja Bobkowskiego. Bez wątpienia rozważania o człowieku jako centrum historii, o człowieku jako osobie odgrywają także ważną rolę w prozie Gustawa Herlinga- Grudzińskiego – jego powołaniem jest obrona osoby ludzkiej wobec totalizmu historii czy wszelakich systemów totalitarnych. Wśród twórców, dla których personalizm był bez wątpienia istotny, nie sposób pominąć Stanisława VincenzaStanisława Vincenza, Jerzego StempowskiegoJerzego Stempowskiego. Również w pisarstwie Czesława MiłoszaCzesława Miłosza można wyraźnie odnaleźć wątki egzystencjalno‑personalistyczne, jego antropologia w wielu wypadkach ma wiele wspólnego z personalizmem chrześcijańskim. Np. Miłosz w wykładach o poezji, cytując Simone Weil, chrześcijańską myślicielkę, przypomina o odpowiedzialności pisarza jako osoby, głosi zatem hasła personalistyczne. Wiersz Czesława Miłosza Który skrzywdziłeś..., umieszczony na pomniku Poległych Stoczniowców w Gdańsku, jest symbolem siły osoby ludzkiej, a jednocześnie personalistyczną wizją poety żyjącego we wspólnocie ludzkiej i odpowiedzialnej za nią.
Stwórz mem, który będzie twoim komentarzem do roli człowieka w personalizmie Mouniera.
Słownik
(łac. communicare – uczynić wspólnym) porozumiewanie się; jedna z podstawowych kategorii w personalizmie; centrum życia osobowego, bez niej nie można mówić o człowieczeństwie wspólnoty; gdy zabraknie komunikacji osób, pojawia się bezimienny tłum, zbiorowisko bez więzi, bez historii i bez nadziei; w komunikacji między osobami łączą się dwa wymiary – z jednej strony zasada nieprzewidywalności, z drugiej zaangażowanie
ciągły etyczny wysiłek, który człowiek podejmuje mimo integralnego doświadczenia upadku
człowiek pojmowany jako jednostkowy i niepowtarzalny byt o szczególnej wartości, wynikającej z jego osobowej godności, wyróżniającej go spośród wszelkich bytów innego rodzaju, a także tworzący wartości w relacji z innymi, przekraczaniu siebie w komunikacji i współdziałaniu z innymi
(łac. persona – maska, osoba) nurt filozoficzny, stawiający w centrum zainteresowania człowieka i jego wartość, przyznający człowiekowi szczególną rolę w świecie