Przeczytaj
Konstytucja marcowaKonstytucja marcowa
Nadrzędnym celem Sejmu UstawodawczegoSejmu Ustawodawczego, powołanego do życia na początku 1919 r., było uchwalenie konstytucjikonstytucji, określającej ustrój państwa polskiego. Tak zwana mała konstytucja mogła stanowić jedynie tymczasowe rozwiązanie. Prace nad nową ustawą zasadniczą opóźniały się ze względu na walki prowadzone o granice państwa, a także brak porozumienia wśród licznych ugrupowań politycznych znajdujących się w parlamencie. W Sejmie dominowały dwa poglądy na przyszły ustrój państwa polskiego: zwolennicy republiki ludowej z jednoizbowym parlamentem i prezydentem wybieranym w wyborach powszechnych spierali się ze zwolennikami dwuizbowego parlamentu, w którym Senat miał dawać przewagę prawicy. Po dwuletnich pracach Komisji Konstytucyjnej (pod przewodnictwem Władysława Seydy, a następnie Macieja Rataja i Edwarda Dubanowiczora) i wielu debatach parlamentarnych pierwsza ustawa zasadnicza została uchwalona 17 marca 1921 r. (stąd jej nazwa: konstytucja marcowa).
Zgodnie z nowo przyjętą konstytucją państwo polskie było Rzecząpospolitą, czyli republiką, a władza zwierzchnia należała do narodu, w imieniu którego sprawował ją dwuizbowy parlament (Sejm złożony z 444 posłów oraz Senat w składzie 111 senatorów, wybieranych w powszechnych, równych, tajnych, bezpośrednich i proporcjonalnych wyborach). Struktura państwa oparta została na zasadzie trójpodziału władzy: ustawodawczej wykonawczej i sądowniczej. Sejm stanowił główny organ państwa, miał nie tylko pełnię władzy ustawodawczej, ale także kontrolę nad Radą Ministrów (rządem).
Na czele władzy wykonawczej stał prezydent, wybierany na siedmioletnią kadencję przez Zgromadzenie Narodowe. Reprezentował państwo na arenie międzynarodowej i był zwierzchnikiem sił zbrojnych w czasie pokoju. Wprawdzie powoływał i odwoływał premiera, ale robił to zgodnie z wolą Sejmu. Ponadto zwoływał, zamykał i odraczał sesje Sejmu oraz Senatu. Prezydent nie posiadał inicjatywy ustawodawczej ani prawa weta wobec uchwalanych ustaw. Ponadto każdy akt prawny nabierał mocy po podpisaniu go przez prezydenta oraz przez premiera i odpowiedniego ministra (tzw. kontrasygnata). Obok prezydenta władzę wykonawczą sprawował rząd, który określał najważniejsze zadania polityki wewnętrznej i zagranicznej. Był to przykład rządów parlamentarno‑gabinetowych, gdzie kluczową rolę odgrywał parlament. To on wybierał uzależniony od siebie gabinet (rząd), na czele którego stał premier. Rola prezydenta była marginalna, sprowadzająca się do pełnienia czynności ceremonialnych. Władzę sądowniczą z kolei sprawować miały niezawisłe sądy, podzielone na sądy powszechne, administracyjne i wojskowe. Sędziów mianował Prezydent.
Inne postanowienia konstytucji marcowej
Ustrój terytorialny II Rzeczypospolitej oparty był na zasadach samorządu terytorialnego - samorząd wyższego stopnia (województwa) nadzorował samorządy niższego stopnia (powiaty). Samorządy terytorialne miały prawo inicjatywy ustawodawczej w zakresie m.in. administracji i kultury.
Konstytucja marcowa gwarantowała też wolności i prawa obywatelskie. Każdemu obywatelowi, bez różnicy pochodzenia, wyznania, narodowości czy języka, przysługiwały prawa wyborcze. Obowiązywały również równość wobec prawa oraz prawo do ochrony życia, wolność słowa, wyznania, pracy, nauki i pobytu, własność prywatna była nienaruszalna. Mniejszości narodowe i etniczne miały zapewnioną ochronę grupową – każdy miał prawo do zachowania swej narodowości i pielęgnowania swej mowy i właściwości narodowych
. Żaden obywatel nie mógł też być ograniczany w prawach z powodu swojego wyznania.
Ustawa z dnia 17 marca 1921 rokuArtykuł 44
Prezydent Rzeczypospolitej podpisuje ustawy wraz z odpowiednimi ministrami i zarządza ogłoszenie ich w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej.
Prezydent Rzeczypospolitej, celem wykonania ustaw i z powołaniem się na upoważnienie ustawowe, ma prawo wydawać rozporządzenia wykonawcze, zarządzenia, rozkazy i zakazy i przeprowadzenie ich użyciem przymusu zapewnić. Takież prawo w swoim zakresie działania mają ministrowie i władze im podległe.
Każdy akt rządowy Prezydenta Rzeczypospolitej wymaga dla swej ważności podpisu Prezesa Rady Ministrów i właściwego ministra, którzy przez podpisanie aktu biorą zań odpowiedzialność.
Konstytucja marcowa przetrwała w niezmienionej formie jedynie pięć lat, do 1926 roku. Po zamachu majowym Józefa Piłsudskiego wprowadzono zmiany w postaci tzw. noweli sierpniowej, a całkowicie zastąpiła ją konstytucja kwietniowa uchwalona w 1935 r.
Reforma rolna
Oprócz uchwalenia konstytucji jednym z najpilniejszych zadań Sejmu ustawodawczego było podjęcie kwestii reformy rolnej. Miliony małorolnychmałorolnych lub bezrolnych chłopów także należało włączyć do życia państwa jako pełnoprawnych obywateli. Z jednej strony strukturę gospodarki wiejskiej cechowała duża koncentracja własności w rękach ziemian, która stanowiła dziedzictwo feudalne i nie odpowiadała potrzebom nowoczesnego państwa. Z drugiej strony panowało ogromne rozdrobnienie gospodarstw chłopskich. Podstawowym celem reformy stało się więc założenie, aby duże majątki ziemskie, będące własnością państwa oraz osób prywatnych, rozdzielić między chłopów z pozostawieniem dotychczasowym gospodarzom części majątku.
Na czele reform społecznych stawiamy konieczność szybkiego i gruntownego przeprowadzenia reformy rolnej, która musi dać ziemię tym, którzy na niej pracują. Reformę pojmujemy nie tylko jako wielkie zagadnienie gospodarczo‑społeczne, ale jako wielki problem państwowy i narodowy, którego rozwiązanie rozszerzy granice naszej Ojczyzny. Utrwali po wieczne czasy pewność naszego narodowego posiadania i spotęguje opór w walce o ziemię, jako podstawę narodowego terytorium
– przekonywał Wincenty Witos podczas posiedzenia Sejmu Ustawodawczego w 1919 r.
Kryzys wywołany przedłużającą się walką o granice, a także wyeksploatowaniem podczas zaborów odbił się na sytuacji gospodarczej państwa. Zubożenie wsi prowadziło z kolei do braku żywności w miastach. 70 proc. ludności mieszkało na wsi, która była przeludniona, a znaczna część ziem leżała odłogiem. By rozładować narastające przeludnienie wsi, proponowano chłopom także emigrację. W latach 1922–1924 do innych państw europejskich wyemigrowało ponad 150 tys. osób, natomiast do krajów zamorskich – ponad 115 tys.
15 lipca 1920 r. Sejm Ustawodawczy uchwalił jednogłośnie reformę rolną. Wpływ na to miała nie tylko radykalizacja nastrojów chłopskich, ale także chęć pozyskania spośród chłopów żołnierzy do udziału w konflikcie polsko‑bolszewickim. W lipcu nastąpiły bowiem załamanie frontu i ofensywa bolszewicka. Już w kolejnym roku niemożliwa okazała się pełna realizacja reformy, która stała w sprzeczności z artykułem 99 Konstytucji marcowej, dotyczącego własności.
Art.99. Rzeczpospolita Polska uznaje wszelką własność, czy to osobistą poszczególnych obywateli, czy to zbiorową związków obywateli, instytucji, ciał samorządowych i wreszcie samego Państwa, jako jedną z najważniejszych podstaw ustroju społecznego i porządku prawnego, oraz poręcza wszystkim mieszkańcom, instytucjom i społecznościom ochronę ich mienia, a dopuszcza tylko w wypadkach, ustawą przewidzianych, zniesienie lub ograniczenie własności, czy to sobistej, czy to zbiorowej, ze względów wyższej użyteczności, za odszkodowaniem. Tylko ustawa może postanowić, jakie dobra i w jakim zakresie, ze względu na pożytek ogółu, mają stanowić wyłącznie własność Państwa, oraz o ile prawa obywateli i ich prawnie uznanych związków do swobodnego użytkowania ziemi, wód, minerałów i innych skarbów przyrody - mogą, ze względów publicznych, doznać ograniczenia.
Ziemia, jako jeden z najważniejszych czynników bytu Narodu i Państwa, nie może być przedmiotem nieograniczonego obrotu. Ustawy określą przysługujące Państwu prawo przymusowego wykupu ziemi, oraz regulowania obrotu ziemią, przy uwzględnieniu zasady, że ustrój rolny Rzeczypospolitej Polskiej ma się opierać na gospodarstwach rolnych, zdolnych do prawidłowej wytwórczości i stanowiących osobistą własność.
Dopiero w czerwcu 1925 r. rząd Władysława Grabskiego wniósł do Sejmu nowy projekt ustawy i pod koniec roku reforma rolna została uchwalona. Do 1939 r. rozparcelowano ok. 58 proc. gruntów podlegających ustawie i jednocześnie 1/5 własności majątków ziemskich.
Porównanie głównych założeń reform rolnych z 1920 i 1925 r.
Reforma rolna 1920 | Reforma rolna 1925 |
---|---|
Przymusowa parcelacja ziemi | Dobrowolna parcelacja pod warunkiem osiągnięcia 200 tys. ha rocznie |
Odszkodowanie dla byłych właścicieli w wysokości połowy cen rynkowych | Odszkodowanie według cen rynkowych |
Parcelacja gruntów liczących ponad 180 ha (we wschodnich województwach – 400 ha) | Parcelacja gruntów liczących ponad 180 ha (we wschodnich województwach – 300 ha) |
Wysoka cena ziemi związana ze spekulacjami | Wysoka cena ziemi związana ze spekulacjami |
Pierwszeństwo wykupu dla bezrolnych i małorolnych, inwalidzi po połowie ceny rynkowej | Pierwszeństwo wykupu dla robotników rolnych i małorolnych chłopów po cenie rynkowej |
Parcelacja dóbr kościelnych | Dobra kościelne wyłączone z parcelacji |
Indeks górny Źródło: ContentPlus.sp. z o.o. Indeks górny koniecŹródło: ContentPlus.sp. z o.o.
Uzupełnieniem reformy rolnej była uchwalona w grudniu 1920 r. ustawa o osadnictwie wojskowym. Przewidywała tworzenie osad zamieszkanych przez byłych żołnierzy Wojska Polskiego na ziemiach, na których mieszkała większość białoruska bądź ukraińska. Miało to na celu zmianę struktury narodowościowej na tych terenach na korzyść Polaków.
Słownik
(od fr. parcelle - parcela), podział dużych gospodarstw rolnych na mniejsze działki sprzedawane lub przekazywane komuś w użytkowanie
wspólne zgromadzenie Sejmu i Senatu pod przewodnictwem marszałka Sejmu
jednoizbowy organ władzy ustawodawczej, pierwszy polski parlament powołany w II Rzeczypospolitej w lutym 1919 roku, którego celem było uchwalenie konstytucji. Zakończył pracę w 1922 roku
najważniejsza ustawa sejmowa w państwie; dokument określający zasady ustroju państwa; pierwsza uchwalona w Polsce została Konstytucja 3 maja w 1791 r.; 20 II 1919 r. uchwalono Małą Konstytucję, która wprowadzała system rządów parlamentarno‑gabinetowych; jednak była to konstytucja niepełna i 17 III 1921 zastąpiono ją Konstytucją marcową; obecnie w Polsce obowiązuje Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r.; istnieje kilka rodzajów konstytucji, m.in. konstytucja czasowa, niepełna i konstytucja pełna, która posiada trwały charakter i reguluje wszystkie zagadnienia dotyczące ustroju państwa
ustawa zasadnicza uchwalona przez Sejm Ustawodawczy 17 III 1921 roku
(nm. Vorwerk), wielkie gospodarstwo rolne nastawione na produkcję masową; przed uwłaszczeniem chłopów, które miało miejsce w XIX w., folwarki wykorzystywały darmową i przymusową pracę chłopów pańszczyźnianych; w II Rzeczpospolitej działały w oparciu o najemną siłę roboczą
prawo do wnoszenia projektów ustaw do właściwych organów ustawodawczych (np. Sejmu), wg konstytucji marcowej przysługiwało rządowi i Sejmowi
posiadający małe gospodarstwo rolne
(fr. parlement), organ władzy ustawodawczej składający się z izby wyższej i niżej, wg konstytucji marcowej były to odpowiednio Senat i Sejm
według tej koncepcji władzę dzielimy na: ustawodawczą (wg konstytucji marcowej sprawował ją Sejm i Senat), wykonawczą (Prezydent i Rada Ministrów) oraz sądowniczą (sądy i trybunały)
Słowa kluczowe
parcelacja, konstytucja marcowa, Sejm Ustawodawczy, reforma rolna, Rzeczpospolita, Sejm RP, Senat RP, Prezydent RP, Rada Ministrów RP
Bibliografia
Z. Landau, J. Tomaszewski, Zarys historii gospodarczej Polski 1918‑1939, Warszawa 1999.
J. Pajewski, Budowa Drugiej Rzeczypospolitej 1918‑1926, Poznań 2007.
W. Roszkowski, Najnowsza historia Polski, 1914‑1939, Warszawa 2011.