Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RpTJDC598hwUp1
Władysław Łuszczkiewicz, Jan Kochanowski z Urszulką, przed 1900
Źródło: domena publiczna.

Tren XI jest rozrachunkiem z dotychczasowymi przekonaniami, wiarą w sens i ład życia. Dzieje się tak z powodu osobistego nieszczęścia. Pod wpływem cierpienia poddany krytyce zostaje dotychczasowy system wartości, charakterystyczny dla epoki renesansu (zanegowanie cnoty, stoickiegostoicyzmstoickiego spokoju, rozumu, wiary w Bożą opatrzność nad światem). Rodzą się liczne pytania egzystencjalne. Człowiek uświadamia sobie kruchość życia, brak wpływu na koleje losu, nieprzewidywalność zdarzeń. Śmierć dziecka jest najcięższym doświadczeniem życiowym, przeżycie go prowadzi do obalenia dotychczasowego systemu filozoficznego oraz wyznawanej wiary.

Tren XI

„Fraszka cnota”, powiedział Brutus porażony.
Fraszka, kto sie przypatrzy, fraszka z każdej strony.
Kogo kiedy pobożność jego ratowała?
Kogo dobroć przypadku złego uchowała?
Nieznajomy wróg jakiś miesza ludzkie rzeczy,
Nie mając ani dobrych, ani złych na pieczyna pieczyna pieczy.
Kędy jego duch więniewieniewięnie, żaden nie ulężeulężeulęże:
Praw li, krzyw lipraw li, krzyw liPraw li, krzyw li, bez braku każdego dosięże.
A my rozumy swoje przedsię udać chcemy,
Hardzi miedzy prostaki, że nic nie umiemy.
Wspinamy sie do nieba, Boże tajemnice
Upatrując, ale wzrok śmiertelnej źrzenice
Tępy na to; sny lekkie, sny płoche nas bawią,
Które sie nam podobno nigdy nie wyjawią.
Żałości, co mi czynisz? Owa już oboje
Mam stracić – i pociechę, i baczeniebaczeniebaczenie swoje?

xi Źródło: Tren XI, [w:] Jan Kochanowski, Treny, Wrocław 2019, s. 51.
na pieczy
praw li, krzyw li
wienie
ulęże
baczenie

Tren XI należy analizować w szerszym kontekście całego cyklu Trenów Jana Kochanowskiego, które możemy traktować jako epicedium – utwór żałobny, za twórcę którego uważa się Symonidesa, greckiego liryka. Epicedium ma określony schemat retoryczny, który w przypadku Trenów można podzielić na trzy części:

RIALlwIWvxqJv
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Tren XI jest doskonałym przykładem luctos, w którym Jan Kochanowski kontynuuje swoje żałobne przemyślenie po śmierci córki Urszuli. Sama postać dziewczynki tu nie występuje. W miejscu wspomnień o zmarłej córeczce znajdują się przemyślenia na temat wiary i pobożności oraz filozoficzna refleksja nad przeżywanym bólem. Tren XI jest ważny z jeszcze jednego powodu: ukazuje bunt poety wobec wyznawanych dotychczas wartości.

Analiza stylistyczna

Od pierwszego wersu utworu poeta buduje nastrój ukazujący sprzeciw wobec wydarzeń, które go spotkały. W celu ukazania żalu Kochanowski sięgnął po wykrzyknienie: Fraszka cnota, które jest parafrazą wypowiedzi Brutusa, brzmiącej w oryginale: O nędzna cnoto. Poeta w ten sposób od samego początku utworu buduje liryczny i ironiczny obraz rozterki i poczucia marności.

Kochanowski sięga też po po pytania retoryczne: Kogo kiedy pobożność jego ratowała? Kogo dobroć przypadku złego uchowała? Żałości, co mi czynisz? Mam stracić — i pociechę, i baczenie swoje? Pytania te mają na celu ukazać bezradność pytającego wobec oczekiwań co do wartości cnót towarzyszących osobie ufającej Bogu.

Dodatkowo Kochanowski używa anaforyanaforaanafory, by podkreślić swoje zwątpienie. Dodatkowo w Trenie znajdują się inne powtórzenia, które umacniają po pierwsze rytm utworu, a po drugie mają za zadanie spotęgować uczucie błahości i marności istnienia wiary w szczęśliwość i błogosławieństwo osoby pokładającej nadzieję w cnotach.

W wielu miejscach w swoim trenie Kochanowski używa pierwszej osoby liczby mnogiej dla określenia podmiotu lirycznego, chcąc zapewne w ten sposób podkreślić, że jego doświadczenia są uniwersalne i typowe dla każdego człowieka, który prędzej czy później styka się z żałobą. Wydaje również się w ten sposób dowodzić, że żadna z cierpiących osób nie jest w stanie odpowiedzieć na pytania retoryczne pojawiające się w utworze.

Bunt podmiotu lirycznego

Wacław Borowy Kamienne rękawiczki

Kiedy tak widzimy Kochanowskiego borykającego się ze sprawami, które i nas dzisiaj przejmują i dręczą, odczuć możemy, jak nam jest bliski. A wystarczy odczytać Treny, aby sobie uprzytomnić, że znane mu były i innego porządku rozdarcia duchowe, przez nasze także czasy przeżywane: straszliwe wątpliwości moralne i religijne, oscylacje od wiary do niewiary, od krzepiącego modlitewnego zaufania aż do rebelii przeciwko porządkowi świata i do skamieniałej sceptycznej apatii. […]

cyt1 Źródło: Wacław Borowy, Kamienne rękawiczki, [w:] Antologia polskiego eseju literackiego w opracowaniu szkolnym, oprac. Krystyna Heska – Kwaśniewicz, Bogdan Zeler, wybór Małgorzata Krakowiak, Katowice 1998, s. 42–53.
R1dWFW94zDnU21
To niezwykle słowa i przemyślenia w epoce renesansu. Mimo, że typowym dla tej epoki było kwestionowanie miejsce Kościoła w społeczeństwie i polityce, rzadko kto podważał religię, wiarę samą w sobie.
Źródło: Renesansowy pomnik Zygmunta von Wiesenthau, opata klasztoru benedyktynów w Banz, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

Tren XI jest w pewien sposób wyjątkowy, ponieważ Kochanowski wyraża w nim olbrzymi bunt przeciwko najważniejszym wartościom swojej epoki. Poeta kwestionuje wszelkie ideały, które są w jego czasach najważniejsze: religijność i potrzebę pobożności a nawet samą cnotę dobroci pytając, czy któraś z tych wartości uratowała kiedykolwiek kogokolwiek przed cierpieniem: Kogo kiedy pobożność jego ratowała?, Kogo dobroć przypadku złego uchowała? Wskazuje, że religijność, która miała być źródłem nadziei i pociechy nie zdała egzaminu. Bycie dobrym miało sprawiać, że człowiek postępujący w zgodzie z chrześcijańskimi wartościami miał otrzymać nagrodę za swoje życie. Tymczasem podmiot liryczny utworu twierdzi, że wszystkie te obietnice są marne, nieznaczące i złudne. Pod tym względem Kochanowski przypomina biblijny obraz Hioba, który lamentuje nad bezsensem wszystkiego, a nawet rzuca oskarżenie samemu Bogu.

Chrześcijanie epoki renesansu wierzyli, że pobożność i ufność to cechy ludzi dobrych i zasługujących na szczęście. Natomiast to niewierni i źli mieli w zamian za swoje uczynki być obdarowani cierpieniem. Podmiot liryczny mocno podkreśla, że to nieprawda, że mimo swojej dobroci i pobożności doznał strasznego i niewytłumaczalnego cierpienia. W utworze ludzki los zostaje określony jako zupełnie niezależny od ludzkich uczynków a nawet człowiekowi wrogi: Nieznajomy wróg jakiś miesza ludzkie rzeczy – mówi poeta i dodaje: Kędy jego duch więnie, żaden nie ulęże: / Praw li, krzyw li, bez braku każdego dosięże, co oznacza, że nie wierzy, by dało się na ten los wpłynąć w jakikolwiek sposób.

RBUv3ZCTGYEb81
Główną ideą filozofów renesansowych było postrzeganie działalności człowieka jako efektu ludzkiego rozumu, który mial zrozumieć wszystko i zinterpretować rzeczywistość. Renesans miał stanowić przełom w postrzeganiu świata, który zapewniłby człowiekowi szczęście oparte na jego intelekcie.
Źródło: Leonardo da Vinci, Człowiek witruwiański, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

Podmiot liryczny mówi: Hardzi miedzy prostaki, że nic nie umiemy./A my rozumy swoje przedsię udać chcemy. Zdaje sobie więc sprawę z tego, że żadna wiedza i żaden oświecony umysł nie jest go w stanie uchronić przed cierpieniem. Podkreśla arogancję osób, które są dumne ze swojego wykształcenia, lecz poddane kolejom losu nie są w stanie zrobić ze swojego umysłu żadnego pożytku. Bez względu na swoje zasługi człowiek pozostaje bezradny wobec wyroków losu. Żadna mądrość nie pozwoli zrozumieć tajemnic życia. Wszyscy – i mędrcy, i prości ludzie, pozostają bezradni wobec kolei losu. Człowiek nie potrafi odgadnąć ani zrozumieć działania świata, ani boskich wyroków. Pozostają mu jedynie domysły i niepewność przyszłości.

Jednak w ostatnich wersach podmiot zaczyna wnioskować i zdawać sobie sprawę z faktu, że przemawia przez niego wielki żal i pyta: Żałości, co mi czynisz? Po uniesieniu i buncie przeciwko niesprawiedliwości nachodzi go refleksja, że emocje, które przez niego przemawiają, nie muszą być prawdziwym obrazem rzeczywistości. Tym samym Tren XI staje się historią człowieka, który buntuje się przeciwko cierpieniu i który w żałobie jest w stanie odrzucić wszelkie wartości, w które wierzył i które wyznawał. Żal okazuje się być na tyle silną emocją, że czyni bohatera człowiekiem buntującym się i prowadzącym dyskursdyskursdyskurs ze wszystkim tym, co dotychczas postrzegał jako cnoty i ideały.

Janusz Pelc wysnuwa więc wniosek:

Janusz Pelc Renesansowa koncepcja człowieka w „Trenach” Jana Kochanowskiego

Często o sposobie widzenia i rozumienia rzeczywistości, miejsca artysty w niej, miejsca człowieka w ogóle decydowały przede wszystkim czynniki subiektywne. Tym chyba głównie tłumaczyć należy melancholijną, nierzadko tragiczną wizję świata i człowieka w liryce.

cyt2 Źródło: Janusz Pelc, Renesansowa koncepcja człowieka w „Trenach” Jana Kochanowskiego, „Pamiętnik Literacki” 1968, nr 59/3.

Słownik

anafora
anafora

(gr. anaphorá – podniesienie) figura stylistyczna polegająca na powtórzeniu tego samego wyrazu lub zwrotu na początku kolejnych zdań, wersów, zwrotek

dyskurs
dyskurs

(łac. discursus – rozmowa, rozprawa, rozumowanie) – dyskusja, rozmowa na tematy naukowe; także wywód przeprowadzony na zasadzie logicznego wnioskowania

stoicyzm
stoicyzm

(gr. he stoa he poikile) – postawa życiowa i intelektualna rozpowszechniona przez szkołę stoików, którą założył Zenon z Kition; celem postawy stoickiej jest życie zgodne z cnotą, pojmowaną jako harmonia rozumnych działań człowieka, opartych na porządku racjonalnej natury; cechuje ją stała samoświadomość i odczuwanie siebie jako cząstki kosmosu, spokój wewnętrzny, opanowanie emocji, kierowanie się rozumem; nazwa nurtu pochodzi od greckiego określenia „brama malowana”