Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

O autorze

R1GssejvGwXUl1
Bolesław Leśmian (1877‑1937)
Źródło: domena publiczna.

Bolesław Leśmian jest uznawany za jednego z najoryginalniejszych polskich poetów. Tworzył w dwudziestoleciu międzywojennym - okresie obfitującym w interesujące zjawiska poetyckie. Nie wpisał się w żaden nurt, nie podążył za żadną grupą poetycką - wypracował osobny i charakterystyczny styl.

Jednym z najważniejszych poetyckich tematów Bolesława Leśmiana była miłość. Poeta ożenił się z malarką Zofią Chylińską, jednak miłością jego życia była Dora (Teodora) Lebenthal - lekarka żydowskiego pochodzenia, która stała się inspiracją do napisania cyklu W malinowym chruśniaku. Poznał ją w Iłży, gdzie przyjeżdżał wraz z rodziną na letni wypoczynek. Podobno po raz pierwszy zobaczył ją w zagajniku z malinami.

Symbolizm w erotykach Bolesława Leśmiana

Bolesław Leśmian, szczególnie w początkowej fazie pracy literackiej, w swoich lirykach miłosnych bardzo często korzystał z rozwiązań stylistycznych, charakterystycznych dla poetyki symbolizmusymbolizmsymbolizmu. Artysta szczególnie upodobał sobie motyw róży, który obecny jest w sztuce już od czasu starożytności i wyobraża miłość (cielesną oraz duchową). Ten mocno wyeksploatowany i zużyty już symbolsymbolsymbol, poeta wykorzystał w zupełnie nowy sposób:

Bolesław Leśmian Trzy róże

A jeśli jeszcze, prócz duszy i ciała
Jest w tym ogrodzie jakaś róża trzecia,
Której purpura przetrwa snów stulecia,
To wszakże ona też nam w piersi pała —
Ta róża trzecia, prócz duszy i ciała!

2 Źródło: Bolesław Leśmian, Trzy róże, [w:] tegoż, Łąka, Warszawa 1920, s. 126–127.

Do tradycyjnej opozycji dusza – ciało (róża pierwsza – róża druga) Leśmian dołączył „różę trzecią”. Zabieg ten rozbija uschematyzowaną symbolikę wiążącą się z tym kwiatem, wymykając się percepcji czytelnika. Po lekturze nie jesteśmy w stanie precyzyjnie określić, czym dokładnie jest ta nowa, trzecia, leśmianowska róża. Na pewno czymś wiecznym i ponadczasowym, jednak tu tropy się kończą. I dokładnie o taki efekt chodzi poecie, gdyż symboliści celowo pozastawiali w swoich tekstach szereg niedomówień znaczeniowych. Mamy więc „jakąś trzecią różę”, różę rozmytą, konturową, ale nie koturnową. Nowatorską, ale i niedookreśloną. W bardzo wielu wierszach Leśmiana odkryjemy podobne zabiegi, dokonywane na innych powszechnie rozpoznanych motywach i symbolach. W erotykacherotykerotykach będą to głównie usta, dłonie, oczy, śpiew oraz łoże.

Teresa Skubalanka U źródeł stylu erotyków Leśmiana

Jak widzimy, mimo programowego przełamywania konwencji symbolizmu przynajmniej w liryce osobistej jest tej symboliczności wiele, dzięki czemu liryka ta przedstawia się jako twórczość wielostylowa. (…) Erotyki Leśmiana, wychodząc ze szkoły symbolizmu i nigdy się jej nie wyrzekając, wypracowały sobie jednak kolejno coraz to nowe artystyczne ujęcia.

3 Źródło: Teresa Skubalanka, U źródeł stylu erotyków Leśmiana, [w:] Studia o Leśmianie, red. Janusz Sławiński, Michał Głowiński, Warszawa 1971, s. 129.

W malinowym chruśniaku

Za najdoskonalsze literacko przykłady liryki miłosnej Leśmiana badacze uważają te, zamieszczone w cyklu pt. W malinowym chruśniaku z tomu Łąka (1920 r.). Składa się na niego jedenaście utworów, które stylistycznie nawiązują do erotyków Adama Mickiewicza.

Najsłynniejszy z nich, tytułowy *** W malinowym chruśniaku, przed ciekawych wzrokiem jest przykładem liryki bezpośredniej i opiera się na bergsonowskiej koncepcji Élan vital. Leśmian, w swoim intymnym, miłosnym wyznaniu kreuje świat przedstawiony jako ciągle „stający się”, poddany nieustannej ewolucji, znajdujący się w „życiowym pędzie”. Relacja kochanków jest przez ten „pęd” zdeterminowana oraz zdynamizowana. Uczucie jakie dzielą jest rodzajem twórczej, witalnej energii, napędzanej i napędzającej rzeczywistość, która ulega wiecznej przemianie. Symbolem‑rekwizytem skupiającym erotyzm bohaterów lirycznych są maliny. Leśmian świadomie rezygnuje z róż, będących powszechnym wyobrażeniem miłości, na rzecz tych leśnych owoców. Są one kwintesencją gorącego romansu, symbolizują także moc pierwszego kontaktu cielesnego zakochanej pary. Czerwień malin wzmacnia dodatkowo witalne aspekty Chruśniaka, gdyż kulturowo wiąże się ona właśnie z pojęciem sił życiowych, namiętności oraz płodności. W wierszu poeta zastosował także, bardzo popularną w ówczesnej europejskiej liryce, synestezję. Zabieg ten dodaje opisanej sytuacji erotycznej – mistycyzmu oraz niesamowitości, pomimo że jest ona ufundowana na realistycznym podłożu - łonie natury, z całym jej zwierzęco‑roślinnym mikroświatem.

Bolesław Leśmian ***W malinowym chruśniaku, przed ciekawych wzrokiem

W malinowym chruśniakuchruśniakchruśniaku, przed ciekawych wzrokiem
Zapodziani po głowy, przez długie godziny
Zrywaliśmy przybyłe tej nocy maliny.
Palce miałaś na oślep skrwawione ich sokiem.

Bąk złośnik huczał basem, jakby straszył kwiaty,
Rdzawe guzy na słońcu wygrzewał liść chory,
Złachmaniałych pajęczyn skrzyły się wisiory,
I szedł tyłem na grzbiecie jakiś żuk kosmaty.

Duszno było od malin, któreś, szepcząc, rwała, 
A szept nasz tylko wówczas nacichał w ich woni, 
Gdym wargami wygarniał z podanej mi dłoni 
Owoce, przepojone wonią twego ciała.

I stały się maliny narzędziem pieszczoty 
Tej pierwszej, tej zdziwionej, która w całym niebie 
Nie zna innych upojeń, oprócz samej siebie, 
I chce się wciąż powtarzać dla własnej dziwoty.

I nie wiem, jak się stało, w którym okamgnieniu,  
Porwałem twoje dłonie - oddałaś w skupieniu, 
A chruśniak malinowy trwał wciąż dookoła.

1 Źródło: Bolesław Leśmian, ***W malinowym chruśniaku, przed ciekawych wzrokiem, [w:] tegoż, Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, Wrocław 1983, s. 88.

Słownik

erotyk
erotyk

(gr. erōtikós – miłosny) – poetycki utwór liryczny o tematyce miłosnej

symbol
symbol

(gr. sýmbolon - znak rozpoznawczy, wiązać razem) – motyw lub zespół motywów występujących w dziele, który jest znakiem treści głęboko ukrytych, niejasnych i niejednoznacznych; symbol ma za zadanie kierować ku tym treściom myśl czytelnika. Wyrażają go słowa, gesty, obrazy, przedmioty rozpoznawalne tylko dla członków danej kultury i stale się zmieniające. Symbol jest znakiem językowym o wielu znaczeniach. Na przykład kolor czerwony symbolizuje miłość, ale w zależności od kontekstu, w którym występuje – może też oznaczać wstyd, zagrożenie, ogień piekielny

symbolizm
symbolizm

(gr. sýmbolon - znak umowny) prąd artystyczny w literaturze, malarstwie i muzyce zapoczątkowany w drugiej połowie XIX wieku, dążył do wyrażenia środkami artystycznymi ogólnoludzkich problemów psychologicznych, treści metafizycznych. W literaturze stał w opozycji do myśli filozoficznej pozytywizmu. Symboliści podejmowali filozoficzne zagadnienia absolutu i nieskończoności, interesowali się stanami podświadomości, snu czy halucynacji, nawiązywali do motywów mitycznych. Podstawowym środkiem ekspresji symbolizmu stał się symbol i personifikacja. Odrębność języka symbolistów polegała na aluzyjności, wieloznaczności, muzycznym kształtowaniu wypowiedzi, podkreślaniu jej walorów brzmieniowych

chruśniak