Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑gray1

Idealizm i historiozofia Georga W.F. Hegla

R1MHK7JOvJz9w1
Jakob Schlesinger, Portret Georga Wilhelma Friedricha Hegla (1831).
Źródło: Jakob Schlesinger, Portret Georga Wilhelma Friedricha Hegla, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770–1831) był twórcą systemu idealistycznego, nawiązującego zarówno do idealizmuidealizmidealizmu Platona, jak i neoplatońskich wyobrażeń absolutuabsolutabsolutu. Jego idealizm, podobnie jak platoński, miał postać obiektywną – świat idealny miał istnieć niezależnie od świata materialnego, a także od ludzkich umysłów. Z myśli teologicznej zaczerpnął Hegel pojęcie duchaduchducha i nadał swemu systemowi kształt spirytualistyczny. Idee (pojęcia) są czymś przeciwstawnym materii (przyrodzie), ale ich syntezą jest byt absolutny, ogarniający te sprzeczności – duch. Wbrew jednak klasycznemu rozumieniu tego pojęcia absolut Heglowski był zmienny w czasie – stale się rozwijał. Podobnie jak świat materialny był odbiciem świata idei u Platona, rzeczywistość fizyczna dla Hegla była pochodną i przejawem rzeczywistości myśli – ducha.

Rozwój ducha podlega, wedle Hegla, dialektycznejdialektykadialektycznej zmienności. Ponieważ absolut ma naturę rozumną, zmierza on do prawdy, do coraz większego uświadomienia sobie siebie samego. Celem rozwoju ducha, czyli celem rozumnego biegu dziejów, jest coraz większa wolność. Postęp dziejów polega więc na postępie w uświadamianiu sobie przez ducha swej wolności i tym samym zwiększaniu się obszaru wolności w świecie materialnym. Rozwój dialektyczny podlega prawom dyskusji prowadzącej do prawdy. Tak jak w dyskusji teza zderza się z antytezą, a jej efektem jest synteza – to, co najlepsze z przeciwstawnych racji – tak samo w dziejach kolejne fazy rozwoju stanowią dla siebie zaprzeczenia, by w efekcie dać syntetyczną, nową, lepszą jakość świata. Przykładowo: po jedynowładztwie starożytnych satrapii przychodzi okres ateńskiej demokracji, a w ich następstwie powstaje republika. Wolność w świecie stale się w ten sposób zwiększa. W archaicznych monarchiach wolny był tylko tyran stojący na ich czele. W XIX w. niemal wszyscy obywatele są wolni. Ostatnią fazą rozwoju ludzkości miały być państwa liberalne i demokratyczne, w których wszyscy obywatele są wolni i równi. W całości dziejów Hegel wyróżnił trzy fazy rozwoju ducha: sztukę, religię i filozofię. Pisał tak:

G.W.F. Hegel Wstęp [do] Nauka logiki

Jedyne, co umożliwia osiągnięcie naukowego rozwoju (i o czego całkiem proste zrozumienie należy rzeczywiście się starać), to poznanie logicznego twierdzenia głoszącego, że to, co negatywne, jest w równej mierze czymś pozytywnym, czyli to, co jest sprzeczne z sobą samym, nie rozwiązuje się w jakieś zero, abstrakcyjne Nic, lecz jest w istocie rzeczy tylko negacją własnej szczegółowej treści; albo inaczej mówiąc, że tego rodzaju negacja nie jest negacją wszystkiego […]. Ponieważ to, co jest rezultatem, negacja, jest negacją określoną, ma ona pewną treść. Negacja ta stanowi pojęcie nowe, ale wyższe i bogatsze niż to, które je poprzedziło. Wzbogaciła się bowiem o negację poprzedniego pojęcia, czyli o to, co przeciwstawne, i zawiera w sobie to pojęcie, ale zarazem jeszcze coś ponadto: jest jednością pojęcia i jego przeciwieństwa. Taka jest w ogóle droga tworzenia systemu pojęć i doprowadzenia go w niepowstrzymanym, czystym, z zewnątrz nic nie zapożyczającym rozwoju do pełnego zakończenia. […] Metoda ta nie jest niczym różnym od swego przedmiotu i swej treści. Tylko bowiem treść w sobie, dialektyka, którą treść ta w sobie samej zawiera, jest tym, co treść tę rozwija.

1 Źródło: G.W.F. Hegel, Wstęp [do] Nauka logiki, [w:] Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej. Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, tłum. A. Landman, Warszawa 1988, s. 269–270.
bg‑gray1

Materializm dialektyczny Karola Marksa

RtHBccdhHRS201
John J.E. Mayal,Portret Karola Marksa (przed 1875).
Źródło: John Jabez Edwin Mayal, Portret Karola Marksa, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Karol Marks (1818‑1883) koncentrował się na analizie świata materialnego, odrzucił idealistyczną i spirytualistyczną myśl Hegla, choć w oparciu o jego system metafizyczny i historiozofię zbudował swoją teorię świata i rozwoju dziejów. Według niego to nie idee wytwarzają materię, ale byt materialny określa (kształtuje) świadomość, to znaczy – od warunków materialnych zależy jakość życia psychicznego (w tym intelektualnego) ludzi. W odróżnieniu od heglizmu była to więc filozofia materialistyczna. Ludzka kultura (w tym sztuka i religia) jest pochodną i wytworem rzeczywistości materialnej. Marks przyjmował za Heglem dialektyczne prawa rozwoju świata i uznawał, że rzeczywistość społeczno‑materialna rozwija się w drodze ścierania się przeciwieństw, które wytwarzają kolejne, lepsze z punktu widzenia rozwoju warunków materialnych, formy życia ludzkości. Po fazie feudalizmu nastąpił, wedle Marksa, kapitalizm, a kolejną epoką, która nastąpi w rozwoju ludzkości, będzie socjalizm. Marks sądził jednak, że świat rozwija się w drodze gwałtownych zmian – rewolucji społecznych. Ostatnią fazą rozwoju świata miał być komunizm – rzeczywistość powszechnej równości ekonomicznej i wolności ludzi. Pisał Marks:

Karol Marks Przedmowa [do] Przyczynek do krytyki ekonomii politycznej

Pierwszą pracą, którą przedsięwziąłem dla rozstrzygnięcia nurtujących mnie wątpliwości, była krytyczna rewizja heglowskiej filozofii prawa. […] Moje badania doprowadziły mnie do wniosku, że stosunki prawne i formy państwowe nie mogą być pojęte z siebie samych, ani też z tak zwanego ogólnego rozwoju umysłu ludzkiego, lecz przeciwnie, wyrastają z materialnych warunków życia [...]. Wynik ogólny, do którego doszedłem i który, z chwilą gdy go zdobyłem, posłużył mi za nić przewodnią dla dalszych moich badań, da się krótko sformułować w ten oto sposób: w społecznym wytwarzaniu swego życia ludzie wchodzą w określone, konieczne, niezależne od ich woli stosunki, w stosunki produkcji, które odpowiadają określonemu szczeblowi rozwoju ich materialnych sił wytwórczych. Całokształt tych stosunków produkcji tworzy ekonomiczną strukturę społeczeństwa, realną podstawę, na której wznosi się nadbudowa prawna i polityczna, a której odpowiadają określone formy świadomości społecznej. Sposób produkcji życia materialnego uwarunkowuje społeczny, polityczny i duchowy proces życia w ogólności. Nie świadomość ludzi określa ich byt, lecz, przeciwnie, byt społeczny ludzi określa ich świadomość. Na określonym szczeblu swego rozwoju materialne siły wytwórcze społeczeństwa popadają w sprzeczność z istniejącymi stosunkami produkcji, albo – co jest tylko prawnym tego wyrazem – ze stosunkami własności, w których łonie one się dotąd rozwijały. Z form rozwoju sił wytwórczych stosunki te zamieniają się w ich kajdany. Wówczas następuje epoka rewolucji socjalnej. Wraz ze zmianą podłoża ekonomicznego odbywa się mniej lub bardziej szybko przewrót w całej olbrzymiej nadbudowie [tego podłoża]. […]. Żadna formacja społeczna nie ginie, zanim się nie rozwiną wszystkie te siły wytwórcze, którym daje ona dostateczne pole rozwoju, i nowe, wyższe stosunki produkcji nie zjawiają się nigdy, zanim w łonie starego społeczeństwa nie dojrzeją materialne warunki ich istnienia. […] W ogólnych zarysach można określić azjatycki, antyczny, feudalny i współczesny, burżuazyjny sposób produkcji jako progresywne epoki ekonomicznej formacji społecznej. Burżuazyjne stosunki produkcji są ostatnią antagonistyczną formą społecznego procesu produkcji […]. Dlatego też owa formacja społeczna zamyka prehistorię społeczeństwa ludzkiego.

Marks Źródło: Karol Marks, Przedmowa [do] Przyczynek do krytyki ekonomii politycznej, [w:] Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, Warszawa 1988, s. 316–317.
bg‑gray1

Filozofia pozytywna Augusta Comte’a

R1WGIHZDtj1CQ1
Portret Augusta Comte autorstwa Jean-Pierre Dalbéra.
Źródło: Jean-Pierre Dalbér, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.

August Comte (1798‑1857) był twórcą systemu filozofii pozytywnej. W odróżnieniu od Hegla i Marksa nie próbował objąć refleksją całego bytu. Wychodził on z założeń naturalizmu ontologicznegonaturalizm ontologicznynaturalizmu ontologicznego – uznawał, że istnieje tylko natura i jedynie jej badaniom należy się poświęcić. Był entuzjastą nauki i to naukę uznał za właściwy sposób na badanie świata. Sądził, że ponieważ istnieje tylko poznawalna zmysłowo materia, badać winniśmy jedynie fakty. Należy zarazem odrzucić w poznaniu wszystko to, co metafizyczne – czego nie da się poznać empirycznie. Jedynym zadaniem filozofii jest zatem służyć nauce pomocą w określaniu jej skutecznych metod poznawczych oraz określać reguły posługiwania się językiem w opisie rzeczywistości fizycznej. Prawom natury podlegają także procesy społeczne, dlatego Comte zalecał badać społeczeństwo na wzór organizmu żywego i stworzył nową naukę – socjologię. Jego filozofia pozytywna oznaczała zatem myśl ograniczoną do metodologii nauk.

Comte stworzył także teorię rozwoju dziejów. Za jej podstawę uznał rozwój ludzkiej wiedzy i nauki. Uważał, że dzieje ludzkości można podzielić na trzy fazy:

  • teologiczną,

  • metafizyczną

  • pozytywną.

W pierwszej ludzie tłumaczyli rzeczywistość emocjonalnie – za pomocą wyobrażeń religijnych: cudów i duchów. W drugiej wyjaśniali świat za pomocą intelektu –pojęciowych abstrakcji. W trzeciej świat wyjaśnia nauka – łącząca doświadczenie z rozumną analizą i użyciem przyrządów badawczych. Dopiero w tej trzeciej fazie ludzkość dociera do wartościowej wiedzy o świecie. Tylko nauka i postęp cywilizacyjny mogą zaś, według Comte’a, zapewnić ludzkości szczęście – dobre życie jak największej liczby ludzi. Pisał tak:

August Comte Metoda pozytywna w 16 wykładach

Każda dziedzina naszej wiedzy przechodzi kolejno przez trzy stadia teoretyczne: stadium teologiczne albo fikcyjne, stadium metafizyczne albo abstrakcyjne, stadium naukowe albo pozytywne. Innymi słowy, umysł ludzki posługuje się kolejno w każdym swym badaniu trzema metodami filozofowania, które różnią się między sobą, a nawet przeciwstawiają się sobie: zrazu metodą teologiczną, w dalszym ciągu metodą metafizyczną i wreszcie metodą pozytywną. Pierwsza jest punktem wyjścia inteligencji, trzecia jej stanem stałym i ostatecznym; przeznaczeniem drugiej jest służyć za przejście. W stadium teologicznym umysł ludzki, skierowując swe badania na wewnętrzną naturę rzeczy, na pierwsze przyczyny i przyczyny celowe wszystkich oddziaływań, którym podlega, jednym słowem, dążąc do poznania absolutnego, przedstawia sobie zjawiska, jako będące wytworem działania czynników nadprzyrodzonych […].
W stadium metafizycznym, które jest jedynie modyfikacją pierwszego, czynniki nadprzyrodzone są zastąpione przez siły abstrakcyjne, czyli byty, które mają przysługiwać rozmaitym przedmiotom występującym w świecie i uważanym za zdolne do wywoływania wszystkich dostrzeżonych zjawisk: wyjaśnianie tych zjawisk polega wówczas na wyznaczaniu dla każdego odpowiedniego bytu. W stadium pozytywnym, wreszcie, uznajemy za niemożliwe uzyskiwanie pojęć absolutnych; wyrzekamy się badania pochodzenia i przeznaczenia wszechświata oraz poznawania wewnętrznych przyczyn zjawisk; usiłujemy natomiast wykrywać ich prawa, to znaczy ich stosunki, następstwa i podobieństwa, posługując się łącznie rozumowaniem i obserwacją. Tłumaczenie faktów staje się jedynie ustalaniem związków pomiędzy poszczególnymi zjawiskami i pewnymi faktami ogólnymi, których ilość dzięki postępowi nauk dąży do zmniejszania się.

comte Źródło: August Comte, Metoda pozytywna w 16 wykładach, [w:] Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1988, s. 284–285.

Słownik

absolut
absolut

byt pierwotny, jedyny i nadrzędny wobec wszelkich innych form bytu

dialektyka
dialektyka

(gr. dialogos; dialektica – dialog, sztuka dyskutowania) – sztuka prowadzenia dyskusji w celu dotarcia do prawdy

duch
duch

byt niematerialny filozofia pozytywna – filozofia ograniczająca obszar swych zainteresowań do naukowego badania faktów, do metodologii nauk i badania języka nauki

idealizm
idealizm

(gr. idea — idea, wyobrażenie) pogląd filozoficzny, uznający, że prawdziwie istniejącą i pierwotną wobec świata materialnego rzeczywistością jest świat idei

idealizm obiektywny
idealizm obiektywny

pogląd filozoficzny uznający, że prawdziwie istniejącą rzeczywistością jest świat idei niezależnych od ludzi, stanowiących dla rzeczywistości materialnej zbiór trwałych, niezmiennych i wiecznych wzorców

materializm dialektyczny (historyczny)
materializm dialektyczny (historyczny)

(łac. materialis – dotyczący materii) pogląd filozoficzny uznający, że prawdziwie istniejącą rzeczywistością jest stale zmieniający się świat materialny i że podlega on logicznym (rozumnym) prawom rozwoju w porządku kolejnych zaprzeczeń poprzednich faz i tworzenia z nich nowych stadiów rozwoju

naturalizm ontologiczny
naturalizm ontologiczny

(łac. natura — przyroda) pogląd, który uznaje, że istnieje tylko rzeczywistość przyrodnicza (empiryczna) – dostępna zmysłom rzeczywistość materialna