Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Fascynacja Orientem

RshgW5BmeKy0Z1
Aleksander Orłowski, Jeździec wschodni (Czerkiesi polujący z psami).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Romantycy odkryli Wschód (inaczej Orient lub Lewant) dla siebie i dla literatury. U źródeł romantycznego orientalizmuorientalizmorientalizmu leżały kryzys kultury europejskiej i sprzeciw wobec wzorców racjonalistycznych, powstanie u schyłku oświecenia nowych dyscyplin naukowych, takich jak filologie orientalne czy archeologia, a przede wszystkim liczne podróże. Przemawiająca do wyobraźni wschodnia egzotykaegzotyzmegzotyka zainspirowała licznych twórców epoki. Wśród pisarzy wykorzystujących obraz Wschodu można wymienić między innymi Johanna Wolfganga Goethego jako twórcę cyklu poetyckiego Dywan Zachodu i Wschodu, Lorda Byrona, autora wschodnich powieści poetyckich (m.in. Giaur, Korsarz), czy François‑René de Chateaubrianda, który opublikował Opis podróży z Paryża do Jerozolimy. W literaturze polskiej do najważniejszych dzieł o tematyce wschodniej należą liczne utwory Juliusza Słowackiego (m.in. Lambro, Arab, Ojciec zadżumionych), ale przede wszystkim Sonety krymskie Adama Mickiewicza – cykl 18 utworów napisanych pod wpływem wrażeń z podróży na Krym.

Orientalizm romantyczny wynikał z fascynacji opozycyjnym wobec zachodniego wzorcem kultury. Orient postrzegany był jako specyficzny, nieznany obszar cywilizacyjny. Zainteresowanie budziła tamtejsza przyroda. Objawiała ona swoją siłę, panowała nad tym, co stwarza człowiek. Dla Europejczyka, przekonanego do tej pory o wyższości cywilizacji nad naturą, było to nowe, intrygujące poznawczo doświadczenie. Romantycy patrzyli na człowieka Orientu jak na obcego – zarazem z lękiem i fascynacją. Obcy posiadał nieznaną Europejczykom mądrość, co pociągało romantyków (taką rolę u Mickiewicza odgrywa Mirza). Jednocześnie był nieodgadniony, tajemniczy, a nawet groźny.

Adam Mickiewicz Widok gór ze stepów Kozłowa

PIELGRZYM I MIRZA

PIELGRZYM
Tam!... czy Allah postawił ścianą morze lodu?
Czy aniołom tron odlał z zamrożonéj chmury?
Czy DiwyIndeks górny 1DiwyIndeks górny 1 z ćwierci lądu dźwignęli te mury,
Aby gwiazd karawanę nie puszczać ze wschodu?
Na szczycie jaka łuna!Indeks górny 2Na szczycie jaka łuna!... Indeks górny 2 pożar Carogrodu!
Czy Allah, gdy noc chylatIndeks górny 3chylatIndeks górny 3 rozciągnęła buryIndeks górny 4noc chylatIndeks górny 4,
Dla światów, żeglujących po morzu natury,
Tę latarnię zawiesił śród niebios obwodu?

MIRZA
Tam? — Byłem: zima siedzi; tam dzioby potoków
I gardła rzek widziałem, pijące z jéj gniazda.
Tchnąłem, z ust mych śnieg leciał; pomykałem kroków,
Gdzie orły dróg nie wiedzą, kończy się chmur jazda,
Minąłem grom, drzémiący w kolebce z obłoków,
Aż tam, gdzie nad mój turban była tylko gwiazda.
To Czatyrdah!Indeks górny 5To Czatyrdah5 6Czatyrdah6 Indeks górny koniec

PIELGRZYM
Aa!!

1 Źródło: Adam Mickiewicz, Widok gór ze stepów Kozłowa, [w:] tegoż, Poezje, t. 2, Kraków 1928. Cytat za: wolnelektury.pl

Stepy Kozłowa – Kozłów, małe miasteczko leżące na zachodnim wybrzeżu Krymu. Trzy mile od niego znajduje się zatoka Achmaczecka, która była wówczas pierwszą przystanią dla okrętów płynących z Odessy do Krymu. Cała ta przestrzeń aż po Tarkankut nazywa się „stepami Kozłowa” i z tych to stepów Mickiewicz ujrzał po raz pierwszy góry krymskie, pośród których najwspanialej zarysowuje się w formie namiotu Czatyrdah.  (Rzętkowski, str. 172).

R1IXKWrUK3siN
Jan Ciągliński, Krym. Z podróży do Krymu, 1887–1899
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
Diwy
Na szczycie jaka łuna!...
chylat
noc chylat
To Czatyrdah
Czatyrdah

Konfrontacja stereotypów z rzeczywistością Lewantu prowadziła jednak nie tyle do zrozumienia tamtejszego człowieka, ile do zbudowania nowego stereotypu, który zdominował myślenie zachodnie na następne stulecie. W istocie człowiek Zachodu szukał na Wschodzie siebie samego i w egzotycznej przestrzeni znajdował odbicie własnych lęków, przesądów i nadziei. W sonetach Mickiewicza to przeżycia Pielgrzyma (alter ego poety) są najistotniejszym tematem cyklu.

Opis niecodziennych przeżyć i odmiennego świata wymagał szukania nowych środków wyrazu. Obrazowanie poetyckieobrazowanie poetyckieObrazowanie poetyckie Mickiewicza opiera się na egzotyce językowych zapożyczeń, ale także na metaforycznym ujęciu otaczającej rzeczywistości, dzięki czemu krajobraz Krymu zmienia się w przestrzeń na poły realną, na poły zaś wizyjną.

Adam Mickiewicz Ałuszta w nocy

Rzeźwią się wiatry, dzienna wolnieje posucha,
Na barki Czatyrdahu spada lampa światówIndeks górny 7spada lampa światów7 Indeks górny koniec
Rozbija się, rozlewa strumienie szkarłatów
I gaśnie. Błędny pielgrzym ogląda się, słucha:

Już góry poczerniały, w dolinach noc głucha,
Źródła szemrzą jak przez sen na łożu z bławatów,
Powietrze, tchnące wonią, tą muzyką kwiatów,
Mówi do serca głosem, tajemnym dla ucha.

Usypiam pod skrzydłami ciszy i ciemnoty:
Wtem budzą mię rażące meteoru błyski,
Niebo, ziemię i góry oblał potop złoty!

Nocy wschodnia! ty na kształt wschodniéj odaliskiIndeks górny 8odaliska8 Indeks górny koniec,
Pieszczotami usypiasz, a kiedym snu bliski,
Ty iskrą oka znowu budzisz do pieszczoty.

2 Źródło: Adam Mickiewicz, Ałuszta w nocy, [w:] tegoż, Poezje, t. 2, Kraków 1928. Cytat za: wolnelektury.pl

Ałuszta

R1NWtIyPu3Um91
Zdzisław Arrasz, Zaułek w Ałuszcie na Krymie, 1906
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.

Jedno z miejsc najrozkoszniejszych Krymu; tam już wiatry północne nigdy nie dochodzą, i podróżny w listopadzie szuka częstokroć chłodu pod cieniem ogromnych orzechów włoskich, jeszcze zielonych.

Krańcowy punkt południowego Krymu, leży Ałuszta u wstępu iście rajskiej doliny. Dwa okoliczne wąwozy stanowią jeden nieprzerwany ciąg ogrodów i winnic, urozmaiconych gdzieniegdzie grupami wysmukłych cyprysów i ogromnych włoskich topoli. Dzisiejsza wieś Ałuszta stoi na gruzach zamku Alustan, zbudowanego w VI w. przez Justyniana I, i słynie z obfitości win i wybornych owoców (Rzętkowski, 183).

spada lampa światów
odaliska

Poeta kreuje koloryt lokalnykoloryt lokalnykoloryt lokalny świata Wschodu, a jednocześnie akcentuje siłę uczuć, jakie wzbudza ta obca przestrzeń. Podróży przez nieznany kraj towarzyszy tym samym podróż do swojego wnętrza i do nieznanych obszarów psychiki.

Słownik

egzotyzm
egzotyzm

(gr. eksotikos – daleki, cudzoziemski) wprowadzanie do utworu elementów nawiązujących do odległych krajów i kultur. W romantyzmie najczęściej nawiązywano do świata orientu i krajów arabskich (np. Algierii, Egiptu)

obrazowanie poetyckie
obrazowanie poetyckie

sposób konstruowania obrazu poetyckiego, wizja świata przedstawiona w utworze; obraz poetycki kształtuje się poprzez warstwę znaków językowych i ich znaczeń. Wyróżniamy kilka sposobów obrazowania: realistyczne, fantastyczne, przekształcające

orientalizm
orientalizm

(łac.oriens – wschód) powszechna w romantyzmie fascynacja Orientem (Wschodem)

koloryt lokalny
koloryt lokalny

obecność w utworze elementów charakterystycznych dla opisywanego kraju czy obszaru. Służy ukazaniu odmienności i egzotyki danego miejsca