Romantyczne podróże

RQxCRrrRn0IjK1
Źródło: skan: Tadeusz Nowak, Wiersze wybrane, LSW, Warsaw, Poland, 1978, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Podróż to bardzo ważny motyw w literaturze romantycznej. Bohaterowie utworów są niejako ciągle w ruchu. Przemierzają świat, aby go poznać i znaleźć w nim swoje miejsce. Także – aby poznać samych siebie (takim romantycznym wędrowcem jest na przykład Kordian z dramatu Juliusza Słowackiego). Podróżują dla przyjemności albo z konieczności, jako tułacze‑emigranci. Niektórzy, jak Pielgrzym z Sonetów krymskich Adama Mickiewicza, próbują połączyć konieczne z pożytecznym, los wygnańca z refleksją wędrowca i zachwytem turysty. Dla niektórych poetów, jak dla Zygmunta Krasińskiego, podróżowanie staje się sposobem na życie. W dziełach często pojawia się topostopostopos życia ujmowanego jako wędrówka. Nawet po śmierci bohaterowie chcą podróżować – wizja zaświatów zmienia się w niekończącą się drogę. Tytułowy bohater powieści poetyckiej Słowackiego Arab tak wyobraża sobie życie po śmierci:

Juliusz Slowacki Arab

Nie! nie chcę raju – lecz proszę proroka,
Niech mojéj duszy da stepy bez końca,
Dzikie i puste, bezbrzeżne dla oka,
[…]
Niech mi tam prorok wróci mego konia […].

arab Źródło: Juliusz Slowacki, Arab.
R14WVHPnVCPlf1
Orientalizm to widoczne w literaturze romantycznej zainteresowanie kulturą, filozofią i przyrodą Wschodu, przejawiające się na różne sposoby zarówno w literaturze polskiej (Sonety krymskie, Farys, Szanfary Mickiewicza, Arab, Mnich Słowackiego), jak i obcej (Goethe, Byron). Fascynacja ta (stanowiąca rozwinięcie oświeceniowej tradycji podróżowania) wynikała często z autentycznych podróży na Wschód, który jawił się romantykom jako miejsce niemal idealne, gdzie ludzie ciągle jeszcze żyją w świecie baśni.
Źródło: January Suchodolski, Farys, 1836, domena publiczna.

Do tej tradycji odwołuje się wiersz dwudziestowiecznego poety, Tadeusza Nowaka (1930‑1991). Jego stosunek do romantycznej poezji nie jest jednolity. Odrzuca bowiem jej egzaltowaną sztuczność i wymyślność, akceptuje natomiast miłość do folkloru oraz poszukiwanie sacrum. Staje po stronie Ballad i romansów, a przeciwko Sonetom krymskim. Dostrzega prawdę i świętość w cierpieniu i brzydocie, a nie w sztucznym, orientalnym pięknie. Ważne jest jednak to, że własny wzorzec piękna i poezji znajduje Nowak także w obrębie romantyzmu.

Tradycja romantyczna jest w naszej literaturze być może najważniejszym dziedzictwem. To do niej najczęściej odwołują się pisarze XIX i XX w. Czasem – żeby złożyć jej hołd, czasem – żeby z nią dyskutować, sprzeciwiać się jej dominacji. Wiersz Tadeusza Nowaka ukazuje romantyzm jako specyficzny sposób widzenia świata, ciągle obecny i dyskusyjny. Nieznośny w swojej sztuczności albo akceptowany jako wyraz poetyckiej prawdy o człowieku.

1
Tadeusz Nowak Romantyczne podróże
R1N97wWMJSKB11
Jeśli mielibyśmy jakiekolwiek wątpliwości, do czego odwołuje się Nowak, rozwieje je obecność wyrazu „Krym”. To czytelna aluzja literacka – odwołanie do Sonetów krymskich Adama Mickiewicza. Podróżnik z wiersza Nowaka będzie więc przywołaniem romantycznego Pielgrzyma z sonetów.
Źródło: Sonety Adama Mickiewicza, dostępny w internecie: Polona, domena publiczna.

I
Wszystko jest przemyślane:
przez storczyki fioletu
wiozą ich białe konie
cylindrze¹cylindrzeIndeks górny 1kabrioletu²kabrioletuIndeks górny 2.

Ona mówi: kabriolet,
on celuje do rymu.
Ona: oddaj pistolet,
a on trafia do Krymu.

On powiada: monastyr³monastyrIndeks górny 3,
ona mówi, że kuźnia.
Wjechać chcieliby w jasyrjasyrIndeks górny 4,
lecz półksiężyc się spóźnia.

Już ich prawie nie widać,
tylko ogon kobyli
podniesiony, rozjaśnia
arbuz nieba po chwili.

II
Jadą ludzie ułomni.
Małe brzozowe wody
podskakują przy drodze
pod kołami pogody.

Jadą ludzie na wózkach.
Obok leżą ich nogi,
ręce, oczy i uszy
i dobytek ubogi.

A nad nimi po niebie
z burzy wielką grzechotką
idą święci plebejscyplebejscyIndeks górny 5
nachyleni w nich słodko.

A za nimi pies szczeka,
choć nie widać człowieka.
Tak to chyłkiem ich mija
zbój i biała lilija.

A przed nimi na trąbce
już się odpust zaznacza.
W ułomności swe wstąpcie
przed hosannąhosannąIndeks górny 6kołaczakołaczaIndeks górny 7.

cyt Źródło: Tadeusz Nowak, Romantyczne podróże.
¹
²
³

Słownik

monastyr
monastyr

albo: monaster; klasztor w Kościele prawosławnym lub greckokatolickim

sacrum
sacrum

(łac. rzecz święta) – sfera świętości, boskości, wokół której koncentrują się wierzenia i praktyki religijne; przeciwieństwo profanum, czyli tego, co świeckie, ludzkie

topos
topos

(gr. tópos koinós, łac. locus communis) – pojęcie wprowadzone do badań literackich przez niemieckiego uczonego Ernsta C. Curtiusa; oznacza ono „miejsce wspólne” w kulturze, czyli wciąż powracające motywy i tematy, które wskazują na ciągłość tradycji danej kultury