Zdjęcie przedstawia portret mężczyzny w sile wieku. Postać ukazuje lewy półprofil. Mężczyzna jest zaprezentowany od piersi w górę. Twarz mężczyzny jest owalna. Ma on wysokie czoło i nieznaczne zakola. Włosy są ciemne, proste, zaczesane na prawą stronę. Brwi mężczyzny są krzaczaste, ciemne. Postać ma oczy zwężone w uśmiechu, otoczone zmarszczkami mimicznymi. Mężczyzna patrzy na nas. Ma jastrzębi nos. Jego twarz zdobią gęste wąsy i broda na podbródku. Policzki są gładko ogolone. Mężczyzna jest ubrany w jasną koszulę.
Podróż to bardzo ważny motyw w literaturze romantycznej. Bohaterowie utworów są niejako ciągle w ruchu. Przemierzają świat, aby go poznać i znaleźć w nim swoje miejsce. Także – aby poznać samych siebie (takim romantycznym wędrowcem jest na przykład Kordian z dramatu Juliusza Słowackiego). Podróżują dla przyjemności albo z konieczności, jako tułacze‑emigranci. Niektórzy, jak Pielgrzym z Sonetów krymskich Adama Mickiewicza, próbują połączyć konieczne z pożytecznym, los wygnańca z refleksją wędrowca i zachwytem turysty. Dla niektórych poetów, jak dla Zygmunta Krasińskiego, podróżowanie staje się sposobem na życie. W dziełach często pojawia się topostopostopos życia ujmowanego jako wędrówka. Nawet po śmierci bohaterowie chcą podróżować – wizja zaświatów zmienia się w niekończącą się drogę. Tytułowy bohater powieści poetyckiej Słowackiego Arab tak wyobraża sobie życie po śmierci:
Juliusz SlowackiArab
Nie! nie chcę raju – lecz proszę proroka, Niech mojéj duszy da stepy bez końca, Dzikie i puste, bezbrzeżne dla oka, […] Niech mi tam prorok wróci mego konia […].
arab Źródło: Juliusz Slowacki, Arab.
R14WVHPnVCPlf1
Obraz przedstawia jeźdźca pędzącego przez pustynię. Jest to szczupły mężczyzna o ciemnej karnacji, w sile wieku. Postać ukazuje prawy profil. Mężczyzna ma prosty nos, ciemne wąsy i brodę oraz spiczasty podbródek. Patrzy przed siebie. Ręce wyciąga na boki. W lewej trzyma łuk, a w prawej strzałę. Na głowie ma hełm w kształcie stożka. Tors mężczyzny jest osłonięty zbroją, spod której wystaje koszula z rękawem sięgającym trzech czwartych ręki. Postać ma nóż wetknięty za pas. Przez ramię przewieszony jest kołczan wypełniony strzałami. Mężczyzna ubrany jest w luźne spodnie sięgające połowy łydek. Koń, którego dosiada ma lśniącą, ciemną sierść. Zwierzę unosi głowę i ogon, otwiera pysk. Pod jego kopytami unosi się kurz. Po prawej stronie ukazany jest kopiec piachu. Leżą na nim ludzkie i końskie kości. Na drugim planie ukazane są palmy, usychające i powiewające na wietrze. W tle szczyty wzgórz.
Orientalizm to widoczne w literaturze romantycznej zainteresowanie kulturą, filozofią i przyrodą Wschodu, przejawiające się na różne sposoby zarówno w literaturze polskiej (Sonety krymskie, Farys, Szanfary Mickiewicza, Arab, Mnich Słowackiego), jak i obcej (Goethe, Byron). Fascynacja ta (stanowiąca rozwinięcie oświeceniowej tradycji podróżowania) wynikała często z autentycznych podróży na Wschód, który jawił się romantykom jako miejsce niemal idealne, gdzie ludzie ciągle jeszcze żyją w świecie baśni.
Źródło: January Suchodolski, Farys, 1836, domena publiczna.
Do tej tradycji odwołuje się wiersz dwudziestowiecznego poety, Tadeusza Nowaka (1930‑1991). Jego stosunek do romantycznej poezji nie jest jednolity. Odrzuca bowiem jej egzaltowaną sztuczność i wymyślność, akceptuje natomiast miłość do folkloru oraz poszukiwanie sacrum. Staje po stronie Ballad i romansów, a przeciwko Sonetom krymskim. Dostrzega prawdę i świętość w cierpieniu i brzydocie, a nie w sztucznym, orientalnym pięknie. Ważne jest jednak to, że własny wzorzec piękna i poezji znajduje Nowak także w obrębie romantyzmu.
Tradycja romantyczna jest w naszej literaturze być może najważniejszym dziedzictwem. To do niej najczęściej odwołują się pisarze XIX i XX w. Czasem – żeby złożyć jej hołd, czasem – żeby z nią dyskutować, sprzeciwiać się jej dominacji. Wiersz Tadeusza Nowaka ukazuje romantyzm jako specyficzny sposób widzenia świata, ciągle obecny i dyskusyjny. Nieznośny w swojej sztuczności albo akceptowany jako wyraz poetyckiej prawdy o człowieku.
1
Tadeusz NowakRomantyczne podróże
R1N97wWMJSKB11
Ilustracja przedstawia kartę tytułową książki. Są to Sonety Adama Mickiewicza. Pod nazwiskiem autora umieszczono motto: <span lang='it">Quand'era in parte altr'uom da quel ch'io sono. Petrarca. Książka została wydana nakładem autora w Moskwie, w 1826 roku.
Jeśli mielibyśmy jakiekolwiek wątpliwości, do czego odwołuje się Nowak, rozwieje je obecność wyrazu „Krym”. To czytelna aluzja literacka – odwołanie do Sonetów krymskich Adama Mickiewicza. Podróżnik z wiersza Nowaka będzie więc przywołaniem romantycznego Pielgrzyma z sonetów.
Źródło: Sonety Adama Mickiewicza, dostępny w internecie: Polona, domena publiczna.
I Wszystko jest przemyślane: przez storczyki fioletu wiozą ich białe konie w cylindrze¹cylindrzeIndeks górny 11kabrioletu²kabrioletuIndeks górny 22.
Ona mówi: kabriolet, on celuje do rymu. Ona: oddaj pistolet, a on trafia do Krymu.
On powiada: monastyr³monastyrIndeks górny 33, ona mówi, że kuźnia. Wjechać chcieliby w jasyr⁴jasyrIndeks górny 44, lecz półksiężyc się spóźnia.
Już ich prawie nie widać, tylko ogon kobyli podniesiony, rozjaśnia arbuz nieba po chwili.
II Jadą ludzie ułomni. Małe brzozowe wody podskakują przy drodze pod kołami pogody.
Jadą ludzie na wózkach. Obok leżą ich nogi, ręce, oczy i uszy i dobytek ubogi.
A nad nimi po niebie z burzy wielką grzechotką idą święci plebejscy⁵plebejscyIndeks górny 55 nachyleni w nich słodko.
A za nimi pies szczeka, choć nie widać człowieka. Tak to chyłkiem ich mija zbój i biała lilija.
A przed nimi na trąbce już się odpust zaznacza. W ułomności swe wstąpcie przed hosanną⁶hosannąIndeks górny 66kołacza⁷kołaczaIndeks górny 77.
cyt Źródło: Tadeusz Nowak, Romantyczne podróże.
¹
cylinder – wysoki kapelusz, nakrycie głowy romantycznych elegantów
²
kabriolet (z franc.) – lekki powóz dwukołowy o podwyższonym siedzeniu
³
monastyr (z ukr.) – klasztor w Kościele wschodnim
⁴
jasyr (z tur.) – niewola
⁵
plebejski – ludowy
⁶
hosanna – radosna inwokacja do Boga
⁷
kołacz – duży, okrągły chleb wypiekany dawniej na wsi z okazji świąt
Słownik
monastyr
monastyr
albo: monaster; klasztor w Kościele prawosławnym lub greckokatolickim
sacrum
sacrum
(łac. rzecz święta) – sfera świętości, boskości, wokół której koncentrują się wierzenia i praktyki religijne; przeciwieństwo profanum, czyli tego, co świeckie, ludzkie
topos
topos
(gr. tópos koinós, łac. locus communis) – pojęcie wprowadzone do badań literackich przez niemieckiego uczonego Ernsta C. Curtiusa; oznacza ono „miejsce wspólne” w kulturze, czyli wciąż powracające motywy i tematy, które wskazują na ciągłość tradycji danej kultury