Fenomen w starożytności

W najogólniejszym sensie fenomen jest odpowiednikiem zjawiska. Słowo to wywodzi się bowiem z greki i oznacza „to, co się zjawia” lub „to, co się pokazuje” (gr. phainomenon; phaino – pojawiać się). Pojęcie fenomenu dotyczy poznania, a mówiąc konkretniej – postrzegania, określa bowiem sposób, w jaki przedmiot poznania (czyli to, co próbuje się poznać) jest dany, tzn. jak zjawia się on w postrzeżeniu zmysłowym. Postrzeżenia są raczej pojedynczymi wydarzeniami niż procesami (jak np. myślenie) i podobnie należy traktować również fenomen – jako coś ulotnego, nietrwałego, zmiennego.

„Zjawisko” nabiera jednak pełnego sensu dopiero, gdy istnieje coś, co się nie pojawia, coś trwałego i niezmiennego. Tymczasem pierwszy kierunek greckiej filozofii (jońska filozofia przyrody) dotyczył wszystkiego, co otaczało człowieka, czyli przyrody (gr. physis). Problem zjawisk pojawił się w filozofii, gdy Parmenides z Elei stwierdził, że prawdziwa wiedza nie może dotyczyć tego, co zmienne. Przeciwstawił zjawiskom byt, czyli to, co jest. Zjawisk jest wiele, są zmienne i różnorodne. W przeciwieństwie do nich – byt jest jeden, niezmienny i niepodzielny.

RZm5yD1lq4nxR1
Zdjęcie przedstawia kilka grzybów, które rosną na pokrytej mchem powierzchni.
Podstawową własnością świata zjawisk – przyrody – jest zmienność. Istniejące w niej byty powstają, żyją, ulegają rozkładowi, stają się pożywką dla innych organizmów – a w końcu giną. Parmenides z Elei uważał, że czegoś, co jest zmienne, niepodobna poznać. Myśleć można bowiem albo o czymś, co jest, albo o czymś, czego nie ma. Tymczasem zjawiska zarówno są, jak i ich nie ma. Ludzi, którym wydaje się, że mówiąc o zjawiskach, mówiąc o bycie, nazywał więc „dwugłowcami”
Źródło: dostępny w internecie: Pigsels, domena publiczna.

Rozróżnienie na zjawiska i byt utrzymał Platon, który przeciwstawił sobie świat rzeczy materialnych i zmiennych (zjawisk) wiecznym i niezmiennym ideom. Rzeczy były dostępne poznaniu za pomocą zmysłów, lecz tego rodzaju poznanie (sensualizm) dawało wiedzę niepewną – wszak dotyczyła ona zmiennych ze swej natury zjawisk. Tymczasem prawdziwa wiedza, dostępna rozumowi (aprioryzmaprioryzmaprioryzm), dotyczy tego, co ogólne, a zatem nie zjawisk, lecz natury (istoty) rzeczy.

RLWAPif6BawOk
W przyrodzie nie istnieją najprawdopodobniej liście, które wyglądają dokładnie jak te, które widzisz na zdjęciu. To ich wyidealizowane modele, za pomocą których możesz przyporządkować rzeczywiste, pojedyncze liście do odpowiedniego gatunku. Poznanie, które ukierunkowane jest na naturę rzeczy, jest przede wszystkim ogólne. Pomija więc indywidualność i empiryczne zróżnicowanie przedmiotów poznania. Zamiast tego koncentruje się na ich ogólnej, gatunkowej postaci.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Platoński pogląd na poznanie, który przedkładał poznanie istoty nad poznanie zjawisk, został utrzymany również przez Arystotelesa, choć zajmował on inne niż Platon stanowisko w sporze o źródło poznania (empiryzm genetycznyempiryzm genetycznyempiryzm genetyczny).

Fenomen jako fakt

Pogląd Platona i Arystotelesa, zgodnie z którym prawdziwe, wartościowe poznanie dotyczy istoty rzeczy, a nie zjawisk, ukształtował charakter nauki europejskiej aż do XVI wieku. Jej zasadniczym przedmiotem poznania były nie fakty, lecz rzeczy – istniejące w przyrodzie substancjesubstancjasubstancje. Wyjaśnienie, czym jest natura substancji, odwoływało się natomiast do metafizykimetafizykametafizyki oraz finalistycznejfinalizmfinalistycznej koncepcji przyrody Arystotelesa.

RzZo3fM6l1bBn1
Zdjęcie przedstawia roślinę z zielonymi liśćmi, na którą pada deszcz.
Arystotelesowski model wyjaśnienia naukowego polegał na podaniu czterech przyczyn bytu. Pytając o naturę deszczu, trzeba dowiedzieć się: czym jest (przyczyna formalna), z czego jest zrobiony (przyczyna materialna), dlaczego pada (przyczyna sprawcza) oraz w jakim celu (przyczyna celowa). Nowożytny, a za nim nowoczesny model wyjaśnienia naukowego, porzucił celowość i ograniczył się do przyczynowości.
Źródło: dostępny w internecie: Pexels, domena publiczna.

Odmienny program uprawiania nauki zaproponował Galileusz.

RcJgEIuGGbdM9
Galileusz (Galileo Galilei, 1564-1642) był włoskim fizykiem, astronomem i filozofem. Za pomocą skonstruowanej przez siebie lunety odkrył cztery satelity Jowisza – Ganimedesa, Callisto, Io i Europę. Stworzył podstawy metody eksperymentalno-matematycznej, na której opierają się współczesne nauki przyrodnicze.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zamiast dążyć do ujęcia istoty rzeczy, wiedza naukowa powinna odpowiadać zjawiskom. Zjawiska rozumiał Galileusz jako fakty, czyli to, co dane jest w doświadczeniu (empiryzm metodologicznyempiryzm metodologicznyempiryzm metodologiczny). Filozofia poznania Galileusza była wyrazem nowego paradygmatuparadygmatparadygmatu naukowego, który odrzucał oparty na spekulacji i metafizyce model Arystotelesowski. Wiedza naukowa miała dotyczyć od tej pory zjawisk, a nie istoty rzeczy.

R1RvWSyBTkcGi
Angielski filozof Francis Bacon (1561-1626) krytykował filozofię spekulatywną. W jej miejsce zaproponował nową metodę naukową, która opierała się na eksperymencie oraz indukcji. Zadaniem nauki miała być interpretacja danych w doświadczeniu faktów. Bacon uznawany jest za twórcę nowoczesnej metodologii nauk przyrodniczych.
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Fenomen w Kantowskiej teorii poznania

Empiryzm pojął więc zjawisko jako to, co jest dane w doświadczeniu. Co jednak dokładnie znaczy to stwierdzenie? Czy jeśli zaobserwuję spadające z drzewa jabłko, mogę powiedzieć, że zaobserwowałem działanie siły grawitacji? Czy grawitacja jest zjawiskiem? Czy, mówiąc ogólniej, można zaobserwować coś takiego jak przyczyna? Pytanie takie postawił przedstawiciel XVIII‑wiecznego empiryzmu, David Hume. Stwierdził on, że nauka w nieuprawniony sposób rozszerza pojęcie doświadczenia. Utrzymuje mianowicie, że można zaobserwować coś w rodzaju przyczyny lub substancji. Są to jednak tylko tworzone przez umysł fikcje, nie mające żadnego oparcia w doświadczeniu. Rzeczywiste zjawiska utożsamił Hume z pojawiającymi się w umyśle impresjami (łac. impressio – wrażenie, odbicie).

R1BVZJASIPjXO1
Radykalny empiryzm doprowadził brytyjskiego filozofa Davida Hume’a (1711-1776) do sceptycyzmu. Uznał on, że poznaniu dostępne są jedynie impresje – subiektywne przeżycia poznającego podmiotu. Z tego powodu niemożliwe jest osiągnięcie wiedzy o zewnętrznych wobec podmiotu rzeczach.
Źródło: Allan Ramsay, Portret Davida Huma, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Sceptycyzm Hume’a doprowadził niemieckiego filozofa Immanuela Kanta do pytania o to, czy wiedza naukowa jest w ogóle możliwa – jeśli bowiem rzeczywiście nasze poznanie ogranicza się do impresji, skazani jesteśmy na subiektywizmsubiektywizmsubiektywizm. Odpowiedź Kanta nazywana jest przewrotem kopernikańskim, ponieważ odwróciła ona tradycyjny pogląd na poznanie.

Tradycyjny pogląd zakładał, że przedmiot poznania – niech będzie to nasze zjawisko – jest pierwotny wobec podmiotu (realizmrealizmrealizm). Zadaniem poznającego podmiotu jest zatem właściwe przedstawienie sobie pewnego zjawiska. Tymczasem rozwiązanie Kanta polegało na odwróceniu tej zależności. To podmiot był pierwotny wobec przedmiotu – konstytuował go (idealizm transcendentalnyidealizm transcendentalnyidealizm transcendentalny). Ów ukonstytuowany przez podmiot poznania przedmiot nosił w filozofii Kanta nazwę fenomenu.

Kant zgodził się z Humem, że jedynym, co jest nam dane w procesie poznania, są wrażenia zmysłowe pochodzące od niedostępnych poznaniu rzeczy samych w sobie (agnostycyzmagnostycyzmagnostycyzm). Podmiot jednak przekształca te pierwotne wrażenia w fenomen, ujmując go za pomocą czystych, czyli apriorycznych form. Te mające źródło w podmiocie „schematy poznawcze”, to w pierwszej kolejności czas i przestrzeń (Kant nazwał je formami naoczności). Kolejną warstwą poznania dotyczącą fenomenów są kategorie rozsądku, takie jak przyczyna, substancja itp.

Koncepcja fenomenów służy Kantowi do wyznaczenia granic poznania – nauka ma ograniczać się do badania fenomenów. Nie są one już jednak dłużej czymś, co się zjawia, czyli, ujmując rzecz intuicyjnie – czymś, co przychodzi z zewnątrz, „ze świata”. Są ukonstytuowanymi na podstawie wrażeń zmysłowych produktami działań poznawczych podmiotu (idealizm transcendentalny).

Fenomenologia Husserla

Jeszcze inne rozumienie fenomenów związane jest z fenomenologią – współczesnym kierunkiem filozoficznym zapoczątkowanym przez Edmunda Husserla. Myśliciel ten nie godził się na takie ujęcie fenomenów, które sprowadzi je do toczących się w świadomości procesów psychicznych.

Rj0jddBn2qTAm
Rozpowszechniony w XIX wieku pogląd, który sprowadzał poznanie do procesów psychicznych toczących się w umyśle człowieka, nazwany jest psychologizmem. Tymczasem podmiot Husserla miał być „czysty” – wyrwany z empirycznego kontekstu.
Źródło: dostępny w internecie: Needpix, domena publiczna.

Jeśli bowiem zjawiska ograniczone są do sfery naszej psychiki, to poznanie skazane jest na subiektywizm.

Husserl zauważył jednak, że choć z jednej strony zjawiska dane są nam w świadomości (a zatem są immanentneimmanentnyimmanentne), to zarazem są one w jakiś sposób powiązane z transcendentnym światem przedmiotowym. W jaki sposób? Każde zjawisko polega w gruncie rzeczy na uświadamianiu sobie czegoś. Jest więc uwarunkowane aktem świadomości, takim jak myślenie, mówienie, kontemplowanie, oglądanie, zaś akt ten zawsze skierowany jest na jakiś przedmiot (intencjonalność). Husserl odróżnił więc w akcie świadomości jego przedmiot (noemat) od samego „zjawiania się”, czyli czystego aktu uświadamiania sobie przedmiotu (noeza).

RqfxBuLUxiPBS1
Filozof Roman Ingarden, uczeń Husserla, sportretowany przez Witkacego.
Jeden z wewnętrznych sporów w fenomenologii dotyczył tego, czy fenomen ma jakąś podstawę ontologiczną w zewnętrznym wobec świadomości świecie. Husserl, który na wczesnym etapie rozwoju swojej myśli skłaniał się ku pozytywnej odpowiedzi (realizm), ostatecznie uznał, że jedynym fundamentem fenomenów jest świadomość (idealizm transcendentalny). Stronnikiem realizmu w fenomenologii był Ingarden.
Źródło: Stanisław Ignacy Witkiewicz, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Poznanie empiryczne opiera się według Husserla na błędnym utożsamieniu noematu z istniejącym poza świadomością bytem. Tymczasem tym, co dane jest w procesie poznania, jest fenomen, czyli sens przedmiotów ustanawiany w oderwaniu od wszelkiego doświadczenia (aprioryzm) przez czystą świadomość. Dzięki aktom świadomości możliwe jest w ogóle, aby cokolwiek zjawiło się w polu naszego widzenia.

A zatem to czysta świadomość jest warunkiem samego zjawiania się – przedmioty zjawiają się w naszej świadomości jako sensowne, ponieważ u ich podstaw leży proces ustanawiania sensu przez czystą świadomość. Poznanie według fenomenologii polega więc na wzięciu w nawias świata empirycznego (redukcja fenomenologicznaredukcja fenomenologicznaredukcja fenomenologiczna), czyli odwróceniu uwagi od przedmiotów, które bierzemy za transcendentne byty. Dzięki temu możliwe stanie się uchwycenie samego procesu „zjawiania się”, czyli pierwotnego, ustanowionego w świadomości sensu. To właśnie ów sens, który pochodzi nie ze świata przedmiotów, lecz ze świadomości, jest tym, co rzeczywiście się nam zjawia – czyli fenomenem.

R12L2Bj6J5FgN1
Zdjęcie przedstawia dwa psy, które znajdują się na trawniku. Pies po lewej ma ciemną sierść, a pies po prawej białą.
Fenomen jest korelatem aktu świadomości (np. widzenia, wspominania, mówienia) i jego przedmiotu. Fenomenem będzie więc „widzenie psa”, który rozumiany jest jako określenie gatunkowe, ale również „widzenie dwóch” – psy zjawiają się bowiem tutaj jako liczba dwa.
Źródło: dostępny w internecie: Public Domain Pictures, domena publiczna.

Podsumowanie

Omówiliśmy cztery różne sensy, jakie w historii filozofii nadawano wywodzącemu się z greki słowu „fenomen”:

  • coś, co się zjawia w odróżnieniu od bytu, czyli tego, co jest;

  • fakt – to, co dane w doświadczeniu naukowym;

  • jedyny możliwy przedmiot poznania, ukonstytuowany przez podmiot;

  • ustanowiony przez świadomość sens tego, co się zjawia.

Słownik

agnostycyzm
agnostycyzm

(gr. agnostos – niepoznawalny) w teorii poznania jest stanowiskiem, które neguje możliwość poznania obiektywnej rzeczywistości i ogranicza zakres możliwego poznania do zjawisk

aprioryzm
aprioryzm

(łac. a priori – z góry, uprzedzając fakty) pogląd, zgodnie z którym istnieją zarówno twierdzenia, które pochodzą z doświadczenia, jak i takie, które są od niego niezależne

empiryzm genetyczny
empiryzm genetyczny

(gr. empeiros – doświadczony) pogląd, zgodnie z którym cała wiedza pochodzi z doświadczenia zmysłowego

empiryzm metodologiczny
empiryzm metodologiczny

(gr. empeiros – doświadczony) pogląd, zgodnie z którym poznanie prawdziwe musi być oparte na poprzedzającym je doświadczeniu zmysłowym

finalizm
finalizm

(łac. finis - koniec, cel) stanowisko w filozofii przyrody, które głosi, że wszystko, co się na nią składa, dąży do realizacji jakiegoś ostatecznego celu

idea
idea

(gr. idéa – to, co widoczne, kształt, wyobrażenie, postać, wzór, przedstawienie) u Platona: samoistny, wieczny, niezmienny, niezłożony, ogólny i doskonały byt duchowy; idee są wzorami zmiennych bytów materialnych

idealizm transcendentalny
idealizm transcendentalny

(gr. idea – kształt, wyobrażenie) odmiana idealizmu teoriopoznawczego; ogranicza sferę możliwego poznania do zjawisk konstytuowanych przez poznający podmiot

immanentny
immanentny

(łac. immanere – pozostawać wewnątrz) zawarty w czymś, niewykraczający poza coś; tu, w odniesieniu do przedmiotu poznania, oznacza, że jest on dany w świadomości i nie wykracza poza nią

metafizyka
metafizyka

(gr. tá metá tá physiká – to, co jest po fizyce) nazwa „pierwszej filozofii” Arystotelesa, oznaczająca najogólniejszą teorię bytu, zajmującą się pierwszymi zasadami, przyczynami i strukturą bytu; od XVII w. funkcjonowała w znaczeniu nauki o tym, co nie podlega zmysłom, lecz poznaniu rozumowemu

paradygmat
paradygmat

(gr. paradeigma – przykład, wzór) powszechnie przyjęte przekonanie teoretyczne lub metoda badawcza

psychologizm
psychologizm

(gr. psyche – dusza) XIX‑wieczne stanowisko filozoficzne, uznające, że podstawą wszystkich dyscyplin filozoficznych jest psychologia; odnosiło się w szczególności do teorii poznania oraz logiki i traktowało procesy poznawcze jako zjawiska psychiczne, dające się w pełni wyjaśnić za pomocą teorii psychologicznej; wiedza okazuje się, w konsekwencji, odbiciem struktury ludzkiej psychiki

realizm
realizm

(łac. realis – rzeczywisty) stanowisko w teorii poznania, które uznaje, że poznanie przedmiotów znajdujących się poza świadomością lub niezależnych od podmiotu poznania jest możliwe

redukcja fenomenologiczna
redukcja fenomenologiczna

(łac. reductio – ograniczenie) w fenomenologii Husserla jest ogólną nazwą metody polegającej na wzięciu w nawias przekonań o zewnętrznym wobec podmiotu świecie; składają się na nią: redukcja transcendentalna i redukcja ejdetyczna

subiektywizm
subiektywizm

(łac. subiectivus – podmiotowy) w teorii poznania: subiektywizm neguje możliwość poznania rzeczywistości zewnętrznej wobec poznającego podmiotu lub postrzega poznanie jako uwarunkowane przez strukturę poznającego podmiotu; w znaczeniu używanym przez Husserla: subiektywnym jest każde stanowisko w teorii poznania, które utożsamia jego przedmiot z przeżyciami psychicznymi podmiotu (psychologizm) oraz które, w konsekwencji, które uznaje treść i prawdziwość poznania za uzależnioną od kontekstu, w jakim się ono odbywa

substancja
substancja

(łac. substare – znajdować się pod czymś) termin rozumiany różnorodnie, u Arystotelesa: byt jednostkowy i samoistny w odróżnieniu od cech, relacji; to, czemu przysługują pewne cechy, ale co nie jest cechą

transcendentny
transcendentny

(łac. transcendere – wychodzić poza granice) wykraczający poza, istniejący na zewnątrz czegoś; tu, w odniesieniu do przedmiotu poznania, jako znajdującego się na zewnątrz świadomości