Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Nowoczesne społeczeństwo

ReHbfyXSYpvFB1
Ziemiaństwo w XIX w. wykształciło się ze szlachty, była to grupa społeczna, składająca się z właścicieli majątków ziemskich. Wśród ziemiaństwa byli przedstawiciele wielkich rodów magnackich z czasów I Rzeczypospolitej, np. Radziwiłłowie. Szczególnie istotną rolę ziemiaństwo odgrywało w zaborze rosyjskim i austriackim, co było związane z niskim stopniem uprzemysłowienia tych ziem i utrzymaniem się stosunków patriarchalnych na zasadzie chłop - pan.
Opisz, jak zachowują się ukazani na rysunku przedstawiciele ziemiaństwa i jak są ubrani.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Pod koniec XVIII w., gdy Rzeczpospolita zniknęła z mapy Europy, społeczeństwo polskie miało charakter stanowy. Oznaczało to, że pozycja społeczna była zdeterminowana przez urodzenie i przywileje prawne. Dominującą rolę odgrywała szlachtaszlachtaszlachta. W okresie rozbiorów nastąpiło przejście od społeczeństwa stanowegospołeczeństwo stanowespołeczeństwa stanowego do społeczeństwa klasowegospołeczeństwo klasowespołeczeństwa klasowego (warstwowego). W miejsce stanów pojawiły się klasy, warstwy i grupy społeczne. Podstawowym kryterium podziałów stało się zatrudnienie i osiągany dochód. Wraz z postępem w uprzemysłowieniu ziem polskich zaczęła pojawiać się stopniowo burżuazjaburżuazjaburżuazjarobotnicyrobotnicyrobotnicy. Duży odsetek wciąż stanowili chłopi, co było związane z tym, że wiele regionów dawnej Rzeczypospolitej nadal miało charakter rolniczy. Coraz silniejszą pozycję w życiu społecznym zaczęła odgrywać inteligencjainteligencjainteligencja. Tworzyli ją ludzie wykształceni, zajmujący różne stanowiska w hierarchii urzędniczej, w oświacie, pełniący funkcje naukowe i kulturowe. Proces kształtowanie się inteligencji różnie przebiegał w różnych zaborach. Najbardziej liczna klasa średnia była w zaborze pruskim. Wynikało to w dużej mierze z faktu, że region ten był najlepiej rozwinięty pod względem ekonomicznym, a stopień alfabetyzacji społeczeństwa najwyższy. Na Kresach oraz w Galicji długo panowały stosunki patriarchalne, a wywodzące się ze szlachty ziemiaństwoziemiaństwoziemiaństwo nadal odgrywała najważniejszą rolę. Brak własnego państwa spowalniał jednak, o ile nawet nie utrudniał kształtowania się nowoczesnego społeczeństwa na ziemiach polskich.

Być Polakiem

Ważne w okresie zaborów było upowszechnienie się pojęcia narodu i zmiana jego treści. Przed rozbiorami naródnaródnaród składał się głównie z przedstawicieli warstwy szlacheckiej i to ona głównie w początkowym okresie była grupą zaangażowaną w walkę o wyzwolenie kraju. W XIX w. uformował się nowoczesny naród polski, składający się z różnych grup społecznych. Wspólnota kultury, języka i historii stała się płaszczyzną kreowania więzi ogólnonarodowej. Literatura i sztuki plastyczne wspierały proces kształtowania się tożsamości narodowej. 

R16BJNra7UKoT1
Jan III Sobieski wysyła wiadomość papieżowi Innocentemu XI o zwycięstwie pod Wiedniem, obraz Jana Matejki, XIX w. Malarstwo w okresie rozbiorów pełniło głównie rolę “ku pokrzepieniu serc”, podobnie literatura (głównie Trylogia Henryka Sienkiewicza). Dzieła literackie i plastyczne miały krzewić świadomość pięknych i wielkich momentów w historii Polski i dawać nadzieję na przyszłość.
Uzasadnij na przykładzie powyższego obrazu, że sztuka miała dodawać otuchy, zagrzewać do walki i budować świadomość narodową.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kształtowanie się świadomości narodowej inaczej przebiegało w różnych zaborach i wśród różnych grup. Chłopi w najmniejszym stopniu nadal czuli przynależność do narodu polskiego, ale i to stopniowo się zmieniało. Najlepiej poczucie wspólnoty narodowej było rozwinięte w zaborze pruskim, co było związane z brutalnością polityki germanizacyjnej i ogromnym dystansem między Polakiem a Niemcem. Niemniej grupa ludzi uważających się za Polaków powiększyła się w porównaniu z okresem przedrozbiorowym. Podczas zaborów - pisze badacz epoki, Andrzej Chwalba - było ich [tj. osób uważających się za Polaków - przyp. autorki materiału] nie więcej niż milion osób. W 1914 r. szacunkowo około 20 mln[...]. Polacy byli narodem o znacznie silniejszej i nowocześniejszej strukturze niż ponad sto lat wcześniej. [s. 599].

Fanatyczny marzyciel z Królestwa, doskonały gospodarz z Wielkopolski i scholastyczny biurokrata z Galicji

W ten sposób opisał społeczeństwo polskie w 1929 r. Aleksander Świętochowski, dającym tym świadectwo różnic występujących między Polakami żyjącymi pod różnymi zaborami. Polaków z zaboru pruskiego cechował duży szacunek dla pracy, poszanowanie prawa, uczciwość, skromność, punktualność, oszczędność. Cechy te wykształciły się w warunkach funkcjonowania w ramach nowoczesnego państwa, którego polityce wynaradawiania przeciwstawiano się nie na drodze walki narodowowyzwoleńczej, ale ciężkiej pracy u podstaw. 

Zupełnie inaczej było w zaborze rosyjskim - zarówno w Królestwie PolskimKrólestwo PolskieKrólestwie Polskim, jak i na ziemiach zabranych. Tutaj ważną rolę w dalszym ciągu odgrywały podziały stanowe. Polacy żyjący na tych obszarach żywili duże przywiązanie do ideału romantycznego spiskowca i buntownika oraz do tradycji szlacheckiej. Poza tym państwo rosyjskie mimo że stosujące politykę represji, stworzyło system dosyć dziurawy, gdzie wiele można było “załatwić” za pośrednictwem gotówki. Polaków żyjących pod władzą Petersburga cechowało zatem “kombinatorstwo” i przekonanie, że wiele można załatwić nielegalnymi sposobami. Na ziemiach tych ukształtował się etos konspiratora, rewolucjonisty walczącego wszelkimi sposobami z legalną władzą. 

Galicja zaś do odrodzonej Rzeczypospolitej wniosła poszanowanie dla urzędników i władzy państwowej. 

Różniła się też polszczyzna, która posługiwali się mieszkańcy różnych dzielnic. Inne tradycje i odmienna mentalnośćmentalnośćmentalność Polaków żyjących pod różnymi zaborami skutkowała pojawieniem się animozji, które uzewnętrzniały się przezwiskami. Na przykład Polaków żyjących w Galicji nazywano Trepami, co stanowiło aluzję do obuwia, zaś mieszkających w Królestwie Polskim Moskalami. O różnicach między zwyczajami Polaków żyjącymi w różnych zaborach pisze Irena Domańska - Kubiak w “Zakątku pamięci. Życie w XIX‑wiecznych dworkach”:

Na Kresach Wschodnich [...] zasada “gość w dom, Bóg w dom była oczywista i niepodważalna. Sąsiad mógł przyjechać w każdej chwili, bez zapowiedzi i liczyć na radosne, gościnne przyjęcie; obfity poczęstunek, dłuższe pogawędki, partyjkę wista i w końcu na nocleg. Gospodarze porzucali codzienne zajęcia i zajmowali się gościem. Zupełnie inaczej było w Wielkopolsce, gdzie o podobnych zwyczajach opowiadano sobie ze zgrozą. Tam nikt nie wybierał się z wizytą bez uprzedzenia i potwierdzenia zaproszenia. Gospodarz mimo to nie poświęcał gościom całego swojego czasu[...]. Nie wypadało też wizyt przeciągać i bez wyraźnego powodu nikt nie nocował w nie swoim domu. Wspomnienie tych dwóch krańców Polski brzmią tak, jakby dotyczyły zupełnie różnych krajów.

Indeks dolny Która z zaprezentowanych w cytowanym fragmencie postaw jest bliższa współczesnym Polakom? Czy różnice w traktowaniu gości są widoczne do dziś? Indeks dolny koniec

A Cytat za: A. Chwalba, Rok 1919. Pierwszy rok wolności, Wołowiec, Czarne 2019, s. 42.

Od wielkopolskiej gospodarności do galicyjskiej nędzy

Różnice w mentalności i sposobie życia Polaków w różnych dzielnicach wynikały w dużym stopniu z tempa przemian cywilizacyjnych. Przez ponad sto lat ziemie polskie pozostawały w ramach obcych organizmów ekonomicznych i przez ten czas wykształciły się nowe powiązania gospodarcze, a przemysł i rolnictwo ziem polskich produkowały często na potrzeby rynków państw zaborczych. Podział dawnej Rzeczypospolitej między trzy państwa i zrośnięcie się z nimi spowodował, że ziemie polskie pod względem ekonomicznym rozwijały się w odmienny sposób. Najlepiej prosperowały ziemie wchodzące wcześniej w skład Prus. Region ten korzystał z rozwoju Cesarstwa Niemieckiego, które wyznaczyło mu rolę zaplecza rolniczego. Poziom życia w Wielkopolsce czy na Pomorzu nie odbiegał znacząco od standardu zachodnioeuropejskiego. Gorzej sytuacja wyglądała na ziemiach Królestwa Polskiego, choć i tu dość prężnie rozwijało się kilka ośrodków przemysłowych. Niższy poziom rozwoju cywilizacyjnego prezentowała Galicja. Mało wydajne gospodarstwa rolne ledwie mogły zaspokoić potrzeby rodzin chłopskich. Z powodu ubóstwa i ogólnej biedy region ten otrzymał miano Golicji i Głodomerii. Od reszty ziem polskich zdecydowanie odstawały Kresy Wschodnie. Były one najsłabiej rozwiniętym obszarem wśród ziem, wchodzących w skład dawnej Rzeczypospolitej.

Wielkość gospodarstw rolnych w Królestwie Polskim, zaborze austriackim i w Wielkim Księstwie Poznańskim.

Klasy w ha

Liczba gospodarstw w %

Obszar w %

Królestwo

Galicja

Poznańskie

Królestwo

Galicja

Poznańskie

-2

22,8

46,2

55,1

2,5

8,1

2,7

2‑5

34,1

35,3

12,6

12,7

20,3

4,1

5‑10

27,4

13,6

12,4

19,4

16,1

8,3

10‑20

11,8

3,5

12,5

15,6

8,2

17,4

20‑50

3,0

0,7

5,5

8,7

4,0

15,8

Pow. 50

0,9

0,7

1,9

41,1

43,3

51,7

Indeks dolny Wyjaśnij, w którym zaborze rolnictwo było najbardziej wydajne. Uzasadnij swoją odpowiedź, powołując się na dwa argumenty. Indeks dolny koniec

Indeks dolny Źródło: S. Kieniewicz,Historia Polski 1795‑1918, PWN, Warszawa 1980, s. 376. Indeks dolny koniec

Odradzająca się po I wojnie światowej Rzeczpospolita była zlepkiem ziem powstałym po połączeniu różnych zaborów o odmiennych systemach gospodarczych, co gorsza mających ze sobą niewiele powiązań. Różnice w rozwoju ekonomicznym poszczególnych zaborów widoczne są do dnia dzisiejszego i przejawiają się m.in. w podziale na tzw. Polskę A - lepiej rozwiniętą i Polskę B - znajdującą się przez długie lata na niższym poziomie rozwoju. Do tych różnic dochodziły jeszcze odmienności w sferze obyczajów, mentalności, stylu życia. 

Władze odrodzonej Polski stanęły w obliczu ogromnych trudności związanych z unifikacją i odbudową gospodarczą kraju. Do trudności tych dołączyły jeszcze zniszczenia poniesione podczas I wojny światowej. Ziemie polskie należały do jednych z najbardziej zrujnowanych regionów Europy. Dlatego pierwsze lata po odzyskaniu niepodległości przyniosły ogromną zapaść gospodarczą, z której dźwigano się latami. 

Słownik

Królestwo Polskie
Królestwo Polskie

(niem. Königreich Polen) częściowo autonomiczna państwowość powstała na terytorium dawnego Królestwa Polskiego pod przywództwem Rady Regencyjnej; utworzone w 1917 r. (istniało do 1918 r.) przez władze okupacyjne niemieckie i austro‑węgierskie

Królestwo Galicji i Lodomerii
Królestwo Galicji i Lodomerii

istniejące w latach 1772‑1918, oficjalna nazwa ziem zaboru austriackiego

naród
naród

wspólnota ludzi ukształtowana w wyniku procesu dziejowego na podstawie wspólnego języka, terytorium, kultury, tradycji itd. 

społeczeństwo stanowe
społeczeństwo stanowe

typ społeczeństwa ukształtowany w okresie średniowiecza i wyróżniający się istnieniem grup społecznych, wyodrębnionych na zasadzie prawnej

społeczeństwo klasowe
społeczeństwo klasowe

typ społeczeństwa ukształtowany w okresie XIX w., który cechuje ukształtowanie się klas społecznych, czyli grup wyodrębnionych na zasadzie innej niż pozycja prawna

szlachta
szlachta

najwyższa grupa społeczna w społeczeństwie stanowym, mająca wyłączność na piastowanie urzędów politycznych i posiadanie ziemi  

ziemiaństwo
ziemiaństwo

warstwa społeczna od XIX w. charakteryzująca się posiadaniem wielkich majątków ziemskich, wywodziła się ze szlachty

inteligencja
inteligencja

warstwa społeczna wykształcona w XIX w., cechująca się tym, że jej przedstawiciele żyją z pracy umysłowej, np. nauczyciele, prawnicy. 

mentalność
mentalność

(łac. mens dpn. mentis 'umysł') sposób myślenia, patrzenia na siebie i otaczający świat, cechujący jakąś grupę społeczną, całość jej przekonań

robotnicy
robotnicy

grupa społeczna ukształtowana w XIX w., do której należały osoby zatrudnione w zakładach przemysłowych

burżuazja
burżuazja

(z fr. bourgeoisie „mieszczaństwo”) początkowo termin używany na określenie mieszczaństwa, później nazywano w ten sposób przedsiębiorców i ludzi zamożnych

patriarchalizm
patriarchalizm

pojęcie z zakresu socjologii, oznaczające dominację kogoś w stosunkach społecznych (w rodzinie mężczyzny)

Słowa kluczowe

dziedzictwo zaborów, gospodarka, naród polski, społeczeństwo klasowe, dzieje II Rzeczypospolitej

Bibliografia

A. Chwalba, Historia Polski, Wydawnictwo Literackie 2014.

S. Kieniewicz, Historia Polski 1795‑1918, PWN, Warszawa 1980.

A. Chwalba, Rok 1919. Pierwszy rok wolności, Wołowiec, Czarne 2019.

A. Chwalba, Dziedzictwo zaborów [w:] Polski wiek XX, t. I, Bellona i Muzeum Historii Polski, Warszawa 2009.