Przeczytaj
Nowoczesne społeczeństwo
Pod koniec XVIII w., gdy Rzeczpospolita zniknęła z mapy Europy, społeczeństwo polskie miało charakter stanowy. Oznaczało to, że pozycja społeczna była zdeterminowana przez urodzenie i przywileje prawne. Dominującą rolę odgrywała szlachtaszlachta. W okresie rozbiorów nastąpiło przejście od społeczeństwa stanowegospołeczeństwa stanowego do społeczeństwa klasowegospołeczeństwa klasowego (warstwowego). W miejsce stanów pojawiły się klasy, warstwy i grupy społeczne. Podstawowym kryterium podziałów stało się zatrudnienie i osiągany dochód. Wraz z postępem w uprzemysłowieniu ziem polskich zaczęła pojawiać się stopniowo burżuazjaburżuazja i robotnicyrobotnicy. Duży odsetek wciąż stanowili chłopi, co było związane z tym, że wiele regionów dawnej Rzeczypospolitej nadal miało charakter rolniczy. Coraz silniejszą pozycję w życiu społecznym zaczęła odgrywać inteligencjainteligencja. Tworzyli ją ludzie wykształceni, zajmujący różne stanowiska w hierarchii urzędniczej, w oświacie, pełniący funkcje naukowe i kulturowe. Proces kształtowanie się inteligencji różnie przebiegał w różnych zaborach. Najbardziej liczna klasa średnia była w zaborze pruskim. Wynikało to w dużej mierze z faktu, że region ten był najlepiej rozwinięty pod względem ekonomicznym, a stopień alfabetyzacji społeczeństwa najwyższy. Na Kresach oraz w Galicji długo panowały stosunki patriarchalne, a wywodzące się ze szlachty ziemiaństwoziemiaństwo nadal odgrywała najważniejszą rolę. Brak własnego państwa spowalniał jednak, o ile nawet nie utrudniał kształtowania się nowoczesnego społeczeństwa na ziemiach polskich.
Być Polakiem
Ważne w okresie zaborów było upowszechnienie się pojęcia narodu i zmiana jego treści. Przed rozbiorami naródnaród składał się głównie z przedstawicieli warstwy szlacheckiej i to ona głównie w początkowym okresie była grupą zaangażowaną w walkę o wyzwolenie kraju. W XIX w. uformował się nowoczesny naród polski, składający się z różnych grup społecznych. Wspólnota kultury, języka i historii stała się płaszczyzną kreowania więzi ogólnonarodowej. Literatura i sztuki plastyczne wspierały proces kształtowania się tożsamości narodowej.
Kształtowanie się świadomości narodowej inaczej przebiegało w różnych zaborach i wśród różnych grup. Chłopi w najmniejszym stopniu nadal czuli przynależność do narodu polskiego, ale i to stopniowo się zmieniało. Najlepiej poczucie wspólnoty narodowej było rozwinięte w zaborze pruskim, co było związane z brutalnością polityki germanizacyjnej i ogromnym dystansem między Polakiem a Niemcem. Niemniej grupa ludzi uważających się za Polaków powiększyła się w porównaniu z okresem przedrozbiorowym. Podczas zaborów - pisze badacz epoki, Andrzej Chwalba - było ich [tj. osób uważających się za Polaków - przyp. autorki materiału] nie więcej niż milion osób. W 1914 r. szacunkowo około 20 mln[...]. Polacy byli narodem o znacznie silniejszej i nowocześniejszej strukturze niż ponad sto lat wcześniej
. [s. 599].
Fanatyczny marzyciel z Królestwa, doskonały gospodarz z Wielkopolski i scholastyczny biurokrata z Galicji
W ten sposób opisał społeczeństwo polskie w 1929 r. Aleksander Świętochowski, dającym tym świadectwo różnic występujących między Polakami żyjącymi pod różnymi zaborami. Polaków z zaboru pruskiego cechował duży szacunek dla pracy, poszanowanie prawa, uczciwość, skromność, punktualność, oszczędność. Cechy te wykształciły się w warunkach funkcjonowania w ramach nowoczesnego państwa, którego polityce wynaradawiania przeciwstawiano się nie na drodze walki narodowowyzwoleńczej, ale ciężkiej pracy u podstaw.
Zupełnie inaczej było w zaborze rosyjskim - zarówno w Królestwie PolskimKrólestwie Polskim, jak i na ziemiach zabranych. Tutaj ważną rolę w dalszym ciągu odgrywały podziały stanowe. Polacy żyjący na tych obszarach żywili duże przywiązanie do ideału romantycznego spiskowca i buntownika oraz do tradycji szlacheckiej. Poza tym państwo rosyjskie mimo że stosujące politykę represji, stworzyło system dosyć dziurawy, gdzie wiele można było “załatwić” za pośrednictwem gotówki. Polaków żyjących pod władzą Petersburga cechowało zatem “kombinatorstwo” i przekonanie, że wiele można załatwić nielegalnymi sposobami. Na ziemiach tych ukształtował się etos konspiratora, rewolucjonisty walczącego wszelkimi sposobami z legalną władzą.
Galicja zaś do odrodzonej Rzeczypospolitej wniosła poszanowanie dla urzędników i władzy państwowej.
Różniła się też polszczyzna, która posługiwali się mieszkańcy różnych dzielnic. Inne tradycje i odmienna mentalnośćmentalność Polaków żyjących pod różnymi zaborami skutkowała pojawieniem się animozji, które uzewnętrzniały się przezwiskami. Na przykład Polaków żyjących w Galicji nazywano Trepami, co stanowiło aluzję do obuwia, zaś mieszkających w Królestwie Polskim Moskalami. O różnicach między zwyczajami Polaków żyjącymi w różnych zaborach pisze Irena Domańska - Kubiak w “Zakątku pamięci. Życie w XIX‑wiecznych dworkach”:
Na Kresach Wschodnich [...] zasada “gość w dom, Bóg w dom była oczywista i niepodważalna. Sąsiad mógł przyjechać w każdej chwili, bez zapowiedzi i liczyć na radosne, gościnne przyjęcie; obfity poczęstunek, dłuższe pogawędki, partyjkę wista i w końcu na nocleg. Gospodarze porzucali codzienne zajęcia i zajmowali się gościem. Zupełnie inaczej było w Wielkopolsce, gdzie o podobnych zwyczajach opowiadano sobie ze zgrozą. Tam nikt nie wybierał się z wizytą bez uprzedzenia i potwierdzenia zaproszenia. Gospodarz mimo to nie poświęcał gościom całego swojego czasu[...]. Nie wypadało też wizyt przeciągać i bez wyraźnego powodu nikt nie nocował w nie swoim domu. Wspomnienie tych dwóch krańców Polski brzmią tak, jakby dotyczyły zupełnie różnych krajów.
Indeks dolny Która z zaprezentowanych w cytowanym fragmencie postaw jest bliższa współczesnym Polakom? Czy różnice w traktowaniu gości są widoczne do dziś? Indeks dolny koniecKtóra z zaprezentowanych w cytowanym fragmencie postaw jest bliższa współczesnym Polakom? Czy różnice w traktowaniu gości są widoczne do dziś?
Od wielkopolskiej gospodarności do galicyjskiej nędzy
Różnice w mentalności i sposobie życia Polaków w różnych dzielnicach wynikały w dużym stopniu z tempa przemian cywilizacyjnych. Przez ponad sto lat ziemie polskie pozostawały w ramach obcych organizmów ekonomicznych i przez ten czas wykształciły się nowe powiązania gospodarcze, a przemysł i rolnictwo ziem polskich produkowały często na potrzeby rynków państw zaborczych. Podział dawnej Rzeczypospolitej między trzy państwa i zrośnięcie się z nimi spowodował, że ziemie polskie pod względem ekonomicznym rozwijały się w odmienny sposób. Najlepiej prosperowały ziemie wchodzące wcześniej w skład Prus. Region ten korzystał z rozwoju Cesarstwa Niemieckiego, które wyznaczyło mu rolę zaplecza rolniczego. Poziom życia w Wielkopolsce czy na Pomorzu nie odbiegał znacząco od standardu zachodnioeuropejskiego. Gorzej sytuacja wyglądała na ziemiach Królestwa Polskiego, choć i tu dość prężnie rozwijało się kilka ośrodków przemysłowych. Niższy poziom rozwoju cywilizacyjnego prezentowała Galicja. Mało wydajne gospodarstwa rolne ledwie mogły zaspokoić potrzeby rodzin chłopskich. Z powodu ubóstwa i ogólnej biedy region ten otrzymał miano Golicji i Głodomerii. Od reszty ziem polskich zdecydowanie odstawały Kresy Wschodnie. Były one najsłabiej rozwiniętym obszarem wśród ziem, wchodzących w skład dawnej Rzeczypospolitej.
Wielkość gospodarstw rolnych w Królestwie Polskim, zaborze austriackim i w Wielkim Księstwie Poznańskim.
Klasy w ha | Liczba gospodarstw w % | Obszar w % | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Królestwo | Galicja | Poznańskie | Królestwo | Galicja | Poznańskie | |
-2 | 22,8 | 46,2 | 55,1 | 2,5 | 8,1 | 2,7 |
2‑5 | 34,1 | 35,3 | 12,6 | 12,7 | 20,3 | 4,1 |
5‑10 | 27,4 | 13,6 | 12,4 | 19,4 | 16,1 | 8,3 |
10‑20 | 11,8 | 3,5 | 12,5 | 15,6 | 8,2 | 17,4 |
20‑50 | 3,0 | 0,7 | 5,5 | 8,7 | 4,0 | 15,8 |
Pow. 50 | 0,9 | 0,7 | 1,9 | 41,1 | 43,3 | 51,7 |
Indeks dolny Wyjaśnij, w którym zaborze rolnictwo było najbardziej wydajne. Uzasadnij swoją odpowiedź, powołując się na dwa argumenty. Indeks dolny koniecWyjaśnij, w którym zaborze rolnictwo było najbardziej wydajne. Uzasadnij swoją odpowiedź, powołując się na dwa argumenty.
Indeks dolny Źródło: S. Kieniewicz,Historia Polski 1795‑1918, PWN, Warszawa 1980, s. 376. Indeks dolny koniecŹródło: S. Kieniewicz,Historia Polski 1795‑1918, PWN, Warszawa 1980, s. 376.
Odradzająca się po I wojnie światowej Rzeczpospolita była zlepkiem ziem powstałym po połączeniu różnych zaborów o odmiennych systemach gospodarczych, co gorsza mających ze sobą niewiele powiązań. Różnice w rozwoju ekonomicznym poszczególnych zaborów widoczne są do dnia dzisiejszego i przejawiają się m.in. w podziale na tzw. Polskę A - lepiej rozwiniętą i Polskę B - znajdującą się przez długie lata na niższym poziomie rozwoju. Do tych różnic dochodziły jeszcze odmienności w sferze obyczajów, mentalności, stylu życia.
Władze odrodzonej Polski stanęły w obliczu ogromnych trudności związanych z unifikacją i odbudową gospodarczą kraju. Do trudności tych dołączyły jeszcze zniszczenia poniesione podczas I wojny światowej. Ziemie polskie należały do jednych z najbardziej zrujnowanych regionów Europy. Dlatego pierwsze lata po odzyskaniu niepodległości przyniosły ogromną zapaść gospodarczą, z której dźwigano się latami.
Słownik
(niem. Königreich Polen) częściowo autonomiczna państwowość powstała na terytorium dawnego Królestwa Polskiego pod przywództwem Rady Regencyjnej; utworzone w 1917 r. (istniało do 1918 r.) przez władze okupacyjne niemieckie i austro‑węgierskie
istniejące w latach 1772‑1918, oficjalna nazwa ziem zaboru austriackiego
wspólnota ludzi ukształtowana w wyniku procesu dziejowego na podstawie wspólnego języka, terytorium, kultury, tradycji itd.
typ społeczeństwa ukształtowany w okresie średniowiecza i wyróżniający się istnieniem grup społecznych, wyodrębnionych na zasadzie prawnej
typ społeczeństwa ukształtowany w okresie XIX w., który cechuje ukształtowanie się klas społecznych, czyli grup wyodrębnionych na zasadzie innej niż pozycja prawna
najwyższa grupa społeczna w społeczeństwie stanowym, mająca wyłączność na piastowanie urzędów politycznych i posiadanie ziemi
warstwa społeczna od XIX w. charakteryzująca się posiadaniem wielkich majątków ziemskich, wywodziła się ze szlachty
warstwa społeczna wykształcona w XIX w., cechująca się tym, że jej przedstawiciele żyją z pracy umysłowej, np. nauczyciele, prawnicy.
(łac. mens dpn. mentis 'umysł') sposób myślenia, patrzenia na siebie i otaczający świat, cechujący jakąś grupę społeczną, całość jej przekonań
grupa społeczna ukształtowana w XIX w., do której należały osoby zatrudnione w zakładach przemysłowych
(z fr. bourgeoisie „mieszczaństwo”) początkowo termin używany na określenie mieszczaństwa, później nazywano w ten sposób przedsiębiorców i ludzi zamożnych
pojęcie z zakresu socjologii, oznaczające dominację kogoś w stosunkach społecznych (w rodzinie mężczyzny)
Słowa kluczowe
dziedzictwo zaborów, gospodarka, naród polski, społeczeństwo klasowe, dzieje II Rzeczypospolitej
Bibliografia
A. Chwalba, Historia Polski, Wydawnictwo Literackie 2014.
S. Kieniewicz, Historia Polski 1795‑1918, PWN, Warszawa 1980.
A. Chwalba, Rok 1919. Pierwszy rok wolności, Wołowiec, Czarne 2019.
A. Chwalba, Dziedzictwo zaborów [w:] Polski wiek XX, t. I, Bellona i Muzeum Historii Polski, Warszawa 2009.