Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1KDfCimpZFCm1
Na rycinie przedstawiono Talesa z Miletu. Uważa się go za pierwszego filozofa europejskiego, ponieważ jako pierwszy dokonał niereligijnego namysłu nad światem.
Źródło: Illustrerad verldshistoria utgifven av E. Wallis., Wikimedia Commons, domena publiczna.

Filozofia to metadyscyplina – najogólniejsza z dziedzin ludzkiej wiedzy. U swoich początków nie różniła się od nauki – momentem przełomowym stało się odkrycie metody naukowej. Przez długi czas filozofia była częścią teologii. W miarę rozwoju określała samą siebie, pozycjonując się jako dziedzina autonomiczna. Z czasem pewne sfery jej zainteresowania także zyskiwały odrębność – w ten sposób rozwinęła się socjologia i psychologia. Podstawowe działy filozofii to ontologia, epistemologia, logika i etyka, ale mówimy również o filozofii politycznej, filozofii prawa, filozofii kultury i religii czy estetyce. Osobną dziedziną jest także historia filozofii, którą można ujmować jako historię pytań, jakie zadaje sobie ludzkość od zarania po czasy współczesne.

Dlaczego filozofować?

Od starożytności filozofia służyła do poszerzania wiedzy, kształtowania umiejętności  życiowych, a nawet nauczania demokratycznego obywatelstwa. Sztuka filozofowania polegała głównie na nauce prowadzenia dobrego i sprawiedliwego życia w społeczeństwie, co wiązało się z rozwojem w kierunku mądrości i kształtowaniem konkretnych cnót. Ten proces rozwoju i uczenia się był nazywany paideiąpaideiapaideią. Paideia dała początek pedagogice, ale dziś często termin ten tłumaczy się jako samokształcenie.

RdxOhG5BLAGj71
Platon w ogrodach Akademii – mozaika z Pompejów, Muzeum Narodowe, Neapol.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kiedy Platon twierdził, że tylko filozofowie po 50. roku życia są zdolni do rządzenia państwem, odnosił się głównie do potrzeby odpowiedniego wykształcenia i dojrzałości człowieka, czyli nagromadzenia wystarczającej wiedzy i mądrości. Arystoteles z kolei zrównał cnoty niezbędne w polityce z cnotami związanymi z prawdziwą przyjaźnią. Filozofia była więc kwestią tego, co dzisiaj nazywamy edukacją umiejętności życiowych i edukacją na rzecz obywatelstwa demokratycznego.

Istotną różnicą jest oczywiście to, że idee demokracji i sztuki życia w starożytnym świecie powstały z myślą o kilku wolnych mężczyznach i chłopcach, podczas gdy dziś ma dotyczyć wszystkich, bez względu na płeć i status społeczny. Przez kolejne wieki filozofia rozwijała się i zaczynała zadawać coraz więcej pytań o kondycję człowieka i świat, w którym przyszło mu żyć.

Jonathan Jacobs Filozofia stawia ważne pytania

Jak odróżnić rzetelną filozofię od nierzetelnej?

R18T3I2TRZNzt1
Ptolemeusz i Euklides, starożytni uczeni, którzy zadawali pytania o naturę świata.
Źródło: dostępny w internecie: Pixabay, domena publiczna.

Jeśli pytania i metody filozoficzne różnią się od pytań i metod nauk przyrodniczych oraz od zdroworozsądkowego poglądu na świat, to jak można by pytania i metody filozoficzne opisać? Skąd wiemy, czy dane twierdzenie filozoficzne jest wiarygodne, czy rzeczywiście coś wyjaśnia, faktycznie poszerza nasze rozumienie? W tym miejscu ważne jest, aby dostrzec różnicę między (1) istnieniem lepszych i gorszych racji za utrzymywaniem pewnego poglądu, a (2) istnieniem zgodnych z faktami odpowiedzi na pytania. Chociaż na filozoficzne pytania nie można odpowiedzieć, odkrywając taki czy inny fakt, to istnieje wyraźna różnica między poglądem filozoficznym, który jest spójny, analitycznie jasny, coś wyjaśnia i opiera się na poprawnym rozumowaniu, a poglądem, który jest mętny, słabo poparty argumentacją i niepowiązany w pomocny dla nas sposób z rzeczami, w które mamy dobre powody wierzyć. Trudno jest określić filozofię w taki sposób, aby dokładnie powiedzieć, na czym polega myślenie filozoficzne. Filozofii nie można uchwycić w postaci formuły, jednak można spokojnie założyć, że filozofia to myślenie świadome tego, że projekt rozumienia nigdy nie jest zakończony.

Na czym polega postęp w filozofii?

R1CiTeGK1p6eL1
Czy potrafisz znaleźć związek między matematyką i muzyką?
Źródło: dostępny w internecie: Pixabay, domena publiczna.

Chociaż problemów filozoficznych nie rozstrzygniemy raz na zawsze, to jednak wciąż można mówić o filozoficznym postępie w tym sensie, że za pomocą rozumowania identyfikowane i wyjaśniane są niejednoznaczności, odrzucane argumenty i hipotezy, zaś podstawy opowiadania się za lub przeciw poszczególnym poglądom są wzmacniane poprzez analizę i badania relacji między różnymi rodzajami rozważań. Na przykład empiryczneempirycznyempiryczne nauki polityczne nie mogą nam powiedzieć, jakie są podstawy dla prawomocności poszczególnych systemów politycznych, czy też w jaki sposób prawo i moralność powinny się ze sobą pokrywać. Mogą nam powiedzieć, jakie są przekonania ludzi na te tematy, jednak samo pytanie dotyczące podstawy politycznej prawomocności jest pytaniem filozoficznym, podobnie jak pytanie dotyczące relacji między prawem a moralnością. Poza samymi faktami zawsze jest jeszcze coś, nad czym się można gruntownie zastanawiać.

R1OEwh8zBDrLJ1
Filozofia pozwala nie tylko odkrywać rzeczywistość, lecz także potrafi odkryć odkrywającego.
Źródło: dostępny w internecie: Pixabay, domena publiczna.

W dociekaniach wszelkiego rodzaju czy innych dziedzinach ludzkiego życia możemy znaleźć przesłanki do stawiania pytań doniosłych filozoficznie. Nie są one jałowe, zaś próba podjęcia odpowiedzi na nie nie jest jedynie intelektualnym luksusem, formą rozrywki, z której nic nie wynika. Podnoszenie takich kwestii jest formą ćwiczenia naszej zdolności rozumienia samych siebie jako istot racjonalnych, zdolnych do myślenia, które nie ma ściśle określonego punktu docelowego, miejsca, w którym moglibyśmy powiedzieć: „Teraz posiedliśmy rozumienie tak pełne, jak to tylko możliwe. Nasza myśl nie ma już co odkrywać”. Zawsze możemy to rozumienie pogłębiać, poszerzać, a czyniąc tak – dochodzić do jeszcze pełniejszego rozumienia natury nas samych.

R1G6s33Fhut9b1
Czy filozofia daje nam tylko wygodne odpowiedzi?
Źródło: dostępny w internecie: Pixabay, domena publiczna.

Abstrakcyjny charakter wielu kwestii filozoficznych nie dystansuje ich od realnych spraw życiowych ani realnego zrozumienia. Po pierwsze, abstrakcyjność to nie to samo, co mętność; idee mogą być dość abstrakcyjne, ale też jasne i precyzyjne. Ponadto abstrakcyjny charakter filozofii odzwierciedla naszą zdolność do rozpoznawania i używania architektury pojęciowej na kilku poziomach. Nie jesteśmy zamknięci do sfery percepcji zmysłowej ani nawet do sfery empirycznej teorii. Nasza zdolność do angażowania się w refleksję i analizę nie ma jakiegoś ustalonego kresu. Zawsze możemy szukać większej jasności i spójności, precyzyjniejszych związków między pojęciami oraz wydobywania coraz szerszego zakresu założeń i konsekwencji. Uzasadnienie przekonań, teorii i postaw to projekt, którego nie sposób wyczerpać, nawet jeśli uznamy, że pod wieloma względami dysponujemy odpowiednimi podstawami dla naszych przekonań. Uprawiając filozofię, ujawniamy naszą gotowość, aby z całą powagą ujmować siebie jako myślicieli, istoty zdolne do zadomowienia się w świecie poprzez dążenie do jego zrozumienia oraz zrozumienia samych siebie. Filozoficzne myślenie prowadzi nas do uznania, że chociaż jesteśmy ograniczeni przez naturę, to zadanie realizowania tej natury zawsze pozostawia miejsce na dalsze zrozumienie.

jacobs Źródło: Jonathan Jacobs, Filozofia stawia ważne pytania, „Filozofuj!” 2015/1, s. 11–15.

Filozofia sama w sobie jest ściśle powiązana z mądrością. Nie ma wyraźnego rozróżnienia między praktyczną i teoretyczną filozofią lub mądrością w naukach teoretycznych i praktycznych. Filozofia pokazuje nam, jak należy patrzeć na świat i człowieka, jak zadawać odpowiednie pytania i wyłaniać spośród odpowiedzi te, które zbliżają nas do prawdy. Filozofii potrzebuje niemal każdy, nawet ten, któremu się wydaje, że jej nie potrzebuje. Zadaniem filozofii jest dostarczanie wiedzy i mądrości, opartej na wysokich standardach, a te standardy mogą być zaczerpnięte tylko z prawidłowego i rzetelnego badania rzeczywistości, człowieka i prawdy.

Słownik

empiryczny
empiryczny

(gr. empeiría — doświadczenie) empiryzm w filozofii to kierunek w teorii poznania wywodzący poznanie ludzkie z doświadczenia zmysłowego, zewnętrznego lub wewnętrznego; empiryczny – poznawalny na drodze doświadczenia

paideia
paideia

(gr. país – dziecko,  paideia – wychowanie, wykształcenie) w starożytnej Grecji  wychowanie dzieci, później kształcenie ogólne, humanizacja