Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Koncepcja zmysłu moralnego

R6j8QranciNri1
Pomnik Davida Hume'a w Edynburgu.
Na gruncie moralności Hume zachował swój sceptycyzm, twierdząc, że rozum ludzki nie może udowodnić w ramach wiedzy, czym jest cnota i moralność.
Źródło: Bandan, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Jak pisze David Hume w Traktacie:

David Hume Badania dotyczące rozumu ludzkiego

Wobec tego, że operacje rozumu ludzkiego dzielą się na dwa rodzaje, a mianowicie na porównywanie idei i na wnioskowanie z faktów, to gdyby rozum odkrywał cnotę, musiałaby ona być przedmiotem jednej z tych operacji, bo nie ma żadnej trzeciej operacji rozumu, która by mogła ją odkrywać.

K10321 Źródło: David Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, tłum. D. Misztal, T. Sieczkowski.

Zdania na temat moralnościmoralnośćmoralności nie spełniają więc, według Hume’a, wymogu naukowości. Tego, jak powinniśmy postępować, w żaden sposób nie da się wywieść ani z faktów (z tego, że cierpię, nie wynika, iż nie powinienem cierpieć), ani z relacji między ideami. Skąd więc biorą się reguły moralne i jaki jest ich sens? Hume przyjmuje – rewolucyjną w tamtym czasie – tezę, że podstawowymi źródłami działania człowieka są uczucia i namiętności. Następnie twierdzi, że istnieje swoisty rodzaj zmysłu moralnego, który działa na zasadzie przyjemności i odrazy. Dobro moralne wywołuje w nas uczucie przyjemności, zło moralne uczucie odrazy, dezaprobaty. Uczucie to nie ma uzasadnienia w rozumie, lecz jest uniwersalną cechą gatunku ludzkiego. Tak jak wzrok widzi kolory, tak zmysł moralny „widzi” dobro i zło. Zdania dotyczące moralności wyrażają więc nasze uczucia, a nie traktują o faktach.

Tak przedstawiane stanowisko zgadzało się z jednym z najważniejszych twierdzeń brytyjskiego empiryzmuempiryzmempiryzmu, które zakładało, że cała ludzka wiedza opiera się na doświadczeniu wynikającym z danych zmysłowych. W ten sposób w umyśle powstaje także idea moralności.

George Berkeleysolipsyzmsolipsyzmsolipsyzm

R1UjdvueflTWN1
Jeden z ważniejszych przedstawicieli brytyjskiego empiryzmu oprócz Locke’aHume’a to George Berkeley (1685 —1753). Berkeley urodził się w Dublinie, był filozofem oraz duchownym kościoła anglikańskiego: misjonarzem i biskupem Cloyne.
Źródło: https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

Działający w podobnym czasie inny empirysta brytyjski,  George Berkeley, wyznawał stanowisko sensualistyczne: twierdził za Lockiem, że wiedza ma swe źródło w doświadczeniu i że na podstawie wrażeń w naszym umyśle powstają idee. Jednak, inaczej niż Locke, utrzymywał, że nie daje nam to żadnej wiedzy o rzeczach materialnych, które są źródłem tych wrażeń. Istnieją więc tylko wrażenia i tylko one stanowią przedmiot poznania. Na tej podstawie Berkeley sformułował słynną tezę: istnieć to być postrzeganym (esse est percipi). Z tego powodu zarzucano mu solipsyzm (od łac. solus ipse – sam jeden, ja sam) – stanowisko, zgodnie z którym tylko „ja”, tj. podmiot postrzegający, istnieje naprawdę, zaś wszystko inne istnieje tylko o tyle, o ile „ja”, ów podmiot, to postrzega. Jeżeli bowiem patrzę na drzewo, to ono istnieje, ale jeżeli zamknę oczy, to, zgodnie z twierdzeniami Berkleya, przestaje ono istnieć. Jednak Berkeley nie był solipsystą, bo twierdził, że Bóg nigdy nie zamyka oczu, tzn. drzewo będzie dalej istnieć nawet po tym, jak ja zamknę oczy, ponieważ Bóg, wiecznie czuwający, będzie je postrzegać.

bg‑red

Religia naturalna

Prace Locke’aHume’a położyły podwaliny pod koncepcję religii naturalnej i utorowały drogę współczesnemu religioznawstwu. HumeDialogach o religii naturalnej (których przez ostrożność nie chciał wydać za życia) dowodzi, że żadnego systemu przekonań religijnych nie da się racjonalnie udowodnić. Jedynym ich uzasadnieniem jest wiara wynikająca z naturalnych potrzeb psychologicznych człowieka. Tezy głoszącej istnienie Boga, który stoi na straży moralnego ładu w świecie, za pomocą racjonalnych argumentów nie można więc ani uzasadnić, ani obalić. Religię da się badać wyłącznie pod kątem psychologii i historii, co nie oznacza, że są to jedyne jej źródła. Jednak tylko te źródła podlegają badaniu.

Słownik

impresja
impresja

wrażenie, odczucie wywołane w podmiocie poznającym przez bodźce zewnętrzne; Hume wyróżniał impresje zmysłowe (bezpośrednie, spowodowane przez bodziec) i impresje reflektywne (tj. uświadomione impresje zmysłowe)

moralność
moralność

ogół ocen i norm postępowania możliwych do oceniania jako dobre lub złe, przyjętych w danej zbiorowości społecznej (klasie, grupie społecznej, środowisku) w określonej epoce

solipsyzm
solipsyzm

(łac. solus ipse) pogląd filozoficzny, według którego istnieje tylko jednostkowy podmiot poznający, a cała rzeczywistość jest jedynie zespołem jego wrażeń

empiryzm
empiryzm

(gr. empeiría – doświadczenie) stanowisko epistemologiczne, zgodnie z którym wyłącznym lub głównym źródłem wiedzy jest doświadczenie