Przeczytaj
Czym jest demokracja?
Demokracja jest formą ustroju państwa, w którym obywatele sprawują władzę bezpośrednio lub za pośrednictwem wybranych przez siebie przedstawicieli. Obecnie w większości państw dominuje forma władzy pośredniej, co oznacza konieczność wyboru reprezentantów. W związku z tym możemy przyjąć podstawowy warunek zaproponowany przez Josepha Schumpetera, który pozwoli rozróżnić ustrój demokratyczny od niedemokratycznego – fakt cyklicznego odbywania się demokratycznych wyborów, czyli takich, w wyniku których osoby dotychczas sprawujące władzę mogą ją stracić (następuje wtedy alternacja władzyalternacja władzy). Należy zaznaczyć, że jest to tzw. minimalna definicja demokracji, która w okresie zimnej wojny, kiedy świat był podzielony na dwa bloki (bipolarny ład międzynarodowy), wystarczała do kwalifikowania państw jako demokratycznych lub niedemokratycznych. Obecnie definicja ta ma ograniczone zastosowanie. Nie ulega wątpliwości, że od upadku muru berlińskiego państwa należące do bloku komunistycznego weszły na drogę reform, które miały na celu wprowadzenie ustroju demokratycznego. Ciągle jednak uznawane są za państwa o demokracji nieskonsolidowanej. Wraz z inicjacją transformacji ustrojowej i różnorodnością rozwiązań prawnych stało się jasne, że sam fakt przeprowadzania cyklicznych i demokratycznych wyborów nie wystarczy. Należy również uwzględnić to, co dzieje się między elekcjami.
Najważniejsze różnice między demokracją skonsolidowaną a nieskonsolidowaną
Demokracje skonsolidowane: | Demokracje nieskonsolidowane: |
---|---|
|
|
Guillermo O'Donnell i Philippe C. Schmitter, uznając rolę rywalizacyjnych wyborów, stworzyli „proceduralne minimum” demokracji.
Demokracja – stan idealny?
Należy zaznaczyć, że demokracja to nie tylko procedury i instytucje, ale także pewien sposób myślenia i idea. Robert Dahl uważał, że demokracja oznacza pewien stan idealny, który w rzeczywistości nie został nigdy osiągnięty. Jego wizja demokracji zakłada stworzenie systemu, w którym wszyscy jego członkowie uważają się za wzajemnie równych, cieszą się atrybutem kolektywnej suwerenności i mają wszystkie możliwości, zasoby i instytucje niezbędne do rządzenia. Poszczególne systemy polityczne mogą rozwijać się w tym kierunku, ale nie osiągają ideału. Zdaniem Dahla, najbliżej stanu idealnej demokracji znajduje się poliarchia. Dla zapewnienia zgody i równości politycznej w poliarchii każdy obywatel ma nieskrępowaną możliwość określania i wyrażania swoich indywidualnych preferencji oraz pewność, że będą one traktowane na równi z preferencjami innych. Dahl podkreśla również znaczenie rywalizacyjnych wyborów, zaznaczając, że poliarchia zapewnia przyznanie praw politycznych dużej części ludności (inkluzja polityczna).
Demokracja i jej krytycy[Poliarchia daje możliwość] przeciwstawienia się i obalania w głosowaniu najwyższych dostojników rządowych.
Oznacza to, że poliarchia zabezpiecza partycypację polityczną i rywalizację polityczną.
Dla spełnienia postulatów poliarchii niezbędne jest wprowadzenie gwarancji instytucjonalnych.
Gwarancje instytucjonalne
Wskaż podstawowe zasady funkcjonowania demokracji obecne w obu opisanych wyżej modelach.
Demokracja – polityka uwzględniająca preferencje wyborców
Inny model rozumienia procesów demokratycznych zaproponował Arend Lijphart. Zaakceptował model poliarchii Dahla, ale skoncentrował się przede wszystkim na kształtowaniu i realizacji polityki uwzględniającej różnorodne preferencje wyborców. Jego zdaniem stworzenie odpowiedzialnego rządu może dokonywać się w różny sposób. Odwoływał się do formalnych i nieformalnych instytucji i praktyk, które pomagają przełożyć preferencje polityczne wyborców na działania polityczne. W swoich rozważaniach brał przede wszystkim pod uwagę dwie zmienne: stopień fragmentaryzacji kulturowej społeczeństwa (podział etniczny, kulturowy, religijny) oraz styl zachowania elit politycznych (rywalizacyjny lub konsensualny).
W rezultacie tych rozważań Lijphart sformułował cztery kategorie demokracji.
Kategorie demokracji wg Lijpharta
Na podstawie systematyki zaproponowanej przez Lijpharta zostały skonstruowane modele demokracji większościowej i konsensualnej.
Kryterium | Model westminsterski | Model konsensualny |
---|---|---|
polityczny skład rządu | jednopartyjny gabinet większościowy | koalicyjny gabinet większościowy |
relacja między egzekutywąegzekutywą a legislatywąlegislatywą | przewaga rządu | równowaga |
system partyjny | dwupartyjny | wielopartyjny |
system wyborczy | większościowy | proporcjonalny |
strategie grup interesu | konfrontacyjne | kooperacyjne |
terytorialny ustrój państw | unitarny | federalny |
władza w parlamencie | skoncentrowana w jednej izbie | rozproszone między dwie izby |
charakter konstytucji | elastyczna | sztywna |
sądowa kontrola konstytucyjności ustaw | nie istnieje | istnieje |
bank centralny | zależny od rządu | niezależny od rządu |
Źródło: Demokracje zachodnioeuropejskie. Analiza porównawcza, red. Ryszard Herbut, Andrzej Antoszewski, Wrocław 1997, s. 32.
Wskaż po dwa państwa demokratyczne, których reżimy demokratyczne mogą być porównywane z modelami zaproponowanymi przez Lijpharta.
Słownik
pokojowy sposób wymiany władzy między partiami politycznymi
władza wykonawcza; w państwach demokratycznych może przyjmować formę dualistyczną (prezydent i rząd z premierem na czele) lub monistyczną (tylko prezydent, który powołuje ministrów i sam kieruje ich pracami)
prawo do zgłaszania projektów zmiany prawa
władza ustawodawcza; w państwach demokratycznych rolę władzy ustawodawczej pełnią jedno- lub dwuizbowe parlamenty
system rządów opierający się na tzw. podwójnej egzekutywie, tzn. rozdziale funkcji szefa rządu i głowy państwa; system ten pozwala na łączenie funkcji w rządzie i parlamencie; rząd zobowiązany jest do ustąpienia w wyniku otrzymania wotum nieufności w parlamencie
system polityczny w demokracji charakteryzujący się rygorystycznym podziałem władzy ustawodawczej i wykonawczej oraz połączeniem funkcji prezydenta i szefa rządu
ogół metod, którymi posługuje się władza państwowa w stosunkach z ludnością, a także zasady, jakimi się ona kieruje w tych stosunkach; stanowi istotny element składowy formy państwa
system, w którym prezydent wybierany w wyborach powszechnych jest głową państwa: określa kierunki polityki wewnętrznej i zagranicznej państwa, jest zwierzchnikiem sił zbrojnych oraz powołuje i odwołuje premiera, a na jego wniosek powołuje ministrów