Przeczytaj
Tymczasem przenoś moję duszę utęsknioną...
Adam Mickiewicz opublikował Pana Tadeusza w 1834 r. w Paryżu, gdzie znalazł się wraz z innymi Polakami po upadku powstania listopadowego z 1831 r. Sam Mickiewicz nie brał bezpośredniego udziału w powstaniu, był emisariuszem, wiózł pisma
od Legacji Polskiej w Paryżu dla Rządu Narodowego. Nie zdążył jednak przedostać się do Królestwa. Wieść o upadku Warszawy zastała go w wielkopolskim Śmiełowie, z którego wspomnienia przywoływał później, pisząc Pana Tadeusza.
Wstęp do Pana TadeuszaPrzyjaciel Mickiewicza, (...) Bohdan Zaleski, przekazał wiadomość, że pomysł „poematu sielskiego”, a nawet sam jego początek, sięga jeszcze roku 1831, czasów pobytu w Wielkopolsce.
„Ojciec twój – pisał on do Władysława Mickiewicza w r. 1874 (...) wydumał Pana Tadeusza na wsi, w Poznańskiem. Tam obmyślił pierwszy plan poematu i zaczął go od opisu dworu szlacheckiego w Polsce”.
Polscy emigranci w Paryżu byli pierwszymi czytelnikami Pana Tadeusza. To dla nich, ale także dla Polaków pozostałych w podzielonym rozbiorami kraju Mickiewicz tak pieczołowicie odtwarzał realia „kraju lat dziecinnych”.
Wstęp do Pana Tadeusza(...) liryzm żalu, bolesnej tęsknoty za krajem własnym, co był
„jak zdrowie”, za „ojczyzną myśli”, stanowi jeden z dominujących motywów poetyckiej twórczości [Mickiewicza]. Na określenie jego wartości używał poeta słów o najwyższym uczuciowym ładunku, a wreszcie ujął w wiersze niedościgłe chyba
co do zwartości i potęgi wyrazu:„Kraj lat dziecinnych! On zawsze zostanie
Święty i czysty jak pierwsze kochanie,
Nie zaburzony błędów przypomnieniem,
Nie podkopany nadziei złudzeniem
Ani zmieniony wypadków strumieniem”.
Zadanie twórcze, które postawił sobie Adam Mickiewicz, tak charakteryzuje Stanisław Pigoń:
Wstęp do Pana TadeuszaOdtworzyć ową zanikającą dawność, uchwycić w rysach charakterystycznych epokę bytu narodowego, która się dopiero zamknęła i zapadła niepowrotnie w przeszłość jak zamczysko horeszkowskie (...), która nie zostanie już odbudowana nigdy, a zaludnić się ponownie i ożyć może już tylko w złudach wyobraźni poetyckiej; tym wyraziściej za to przed wyobraźnią owa dawność ujawniła się w całym bogactwie, w całej „ozdobie istnienia”.
Dwór szlachecki jako centrum polskości
Akcja Mickiewiczowskiej epopeiepopei rozpoczyna się i w dużej części toczy w szlacheckim dworze w Soplicowie:
Pan TadeuszŚród takich pól przed laty, nad brzegiem ruczaju,
Na pagórku niewielkim, we brzozowym gaju,
Stał dwór szlachecki, z drzewa, lecz podmurowany;
Świeciły się z daleka pobielane ściany,
Tem bielsze, że odbite od ciemnej zieleni
Topoli, co go bronią od wiatrów jesieni.
Kształt architektoniczny dworów budowanych w Polsce ewoluował od czasów renesansu. W epoce, którą przywołuje Mickiewicz w Panu Tadeuszu, jest on już dobrze utrwalony i oprócz wartości użytkowej ma również znaczenie symboliczne:
Kuchnia i stół w polskim dworzeNowy typ przestrzenny i strukturalny budowli wiejskiej – samodzielny, parterowy dwór, kształtuje się od początku XVII wieku. (...) Ten rodzaj skromnej siedziby wiejskiej – wznoszonej zazwyczaj (...) z drewna – odpowiadał zarówno ambicjom, jak i możliwościom szerokich warstw szlacheckich. (...) Wznoszenie nowych dworów z drewna wynikało zarówno z taniości i dostępności materiału (...), jak i z utrwalonych tradycji, zwyczajów i upodobań. O ich sile świadczyć może anegdota o szlachcicu, który jadąc w interesach do Toskanii, gdzie nie znano drewnianych domów, zabrał ze sobą cieślę, który wystawił mu drewniany dworek, budzący zdziwienie miejscowych. Anegdota owa ukazuje również inny, kulturowy wymiar zjawiska, jakim stał się drewniany dwór wiejski. W powszechnym odczuciu jego formy stawały się manifestacją odrębności warstwy szlacheckiej, podkreśleniem przywiązania do tradycji i wartości własnego dziedzictwa wobec kosmopolityzmukosmopolityzmu magnaterii. Z drugiej strony, możemy je traktować jako wyraźny znak konserwatyzmukonserwatyzmu społecznego i lęku przed otwarciem się na świat niosący zmiany, jako wyraz izolacjonizmuizolacjonizmu kulturowego i mitologizacji rodzimości.
Słownik
(gr. epopoiía – poemat epicki) – gatunek epiki obejmujący utwory, zazwyczaj wierszowane, w których przedstawiano mitycznych lub historycznych bohaterów biorących udział w wydarzeniach przełomowych dla określonej społeczności
(fr. réalisme) – w literaturze prąd spopularyzowany w prozie II połowy XIX wieku, dążący do jak najwierniejszego odzwierciedlenia świata znanego czytelnikowi z codzienności. Realiści opisywali wydarzenia, bohaterów i ich egzystencję w sposób reprezentatywny dla przedstawianej w utworze grupy społecznej
(łac. retardatio – opóźnienie) figura stylistyczna polegająca na zatrzymywaniu lub opóźnianiu akcji utworu literackiego, najczęściej za pomocą rozbudowanych opisów, w celu zwiększenia napięcia u czytelnika
(gr. synaísthēsis – równoczesne postrzeganie) – środek stylistyczny polegający na przypisaniu określonemu zmysłowi wrażeń doświadczanych za pomocą innego zmysłu