Przeczytaj
W dobie renesansu kwestie związane z istnieniem i funkcjonowaniem państwa były szeroko dyskutowane. Miało to związek z przeobrażeniami zachodzącymi w feudalnej Europie: upadkiem autorytetu Kościoła i indywidualnymi ambicjami poszczególnych narodów. Pojawiła się nowoczesna myśl polityczna. Pisarze, reformatorzy, filozofowie prezentowali utopijne wizje ,,krain szczęśliwych”, podejmowali problemy dotyczące związku polityki z moralnością, analizowali procesy polityczne, trafnie opisywali mechanizmy władzy. Do tekstów tego rodzaju zaliczają się: Pieśń XIV Jana Kochanowskiego i Książę Niccolò Machiavellego.
Zarówno Niccolò Machiavelli (1469‑1527), jak i Jan Kochanowski (1530‑1584) zetknęli się z wielką polityką. Polski poeta rozpoczął służbę dworską po trwającym piętnaście lat okresie studiów i podróży. Związał się z biskupem Filipem PadniewskimFilipem Padniewskim, a następnie z podkanclerzym Piotrem MyszkowskimPiotrem Myszkowskim, dzięki któremu znalazł zatrudnienie w kancelarii królewskiej. Choć poeta ostatecznie nie zrobił wielkiej kariery politycznej, poznał zasady funkcjonowania dworu i do końca życia był zainteresowany kwestiami dotyczącymi zarządzania państwem.
Pochodzący z Florencji Niccolò Machiavelli był gorącym zwolennikiem republikanizmurepublikanizmu, współpracownikiem słynnego wówczas kaznodziei Girolamo SavonaroliGirolamo Savonaroli. W kancelarii Republiki Florenckiej odpowiadał za sprawy wojny i administracji. W roku 1512, po upadku republiki we Florencji i powrocie do władzy rodu Medyceuszy Machiavelli popadł w niełaskę, został skazany na banicjębanicję. To właśnie wtedy, przebywając w rodzinnej posiadłości, poświęcił się pisaniu traktatów politycznych.
Pieśń XIV Kochanowskiego pierwotnie znalazła się w Odprawie posłów greckich, a po śmierci pisarza została włączona do zbioru Pieśni księgi dwoje.
Pracę nad Odprawą posłów greckich Jan Kochanowski rozpoczął prawdopodobnie jeszcze w czasie pobytu na dworze królewskim. W jednym z listów adresowanych do podkanclerzego koronnegopodkanclerzego koronnego Jana ZamojskiegoJana Zamojskiego poeta zwierza się adresatowi, że tragedia zostać miała molom na pokarm albo na trąbki do aptekitrąbki do apteki
. Ostatecznie utwór Kochanowskiego został wystawiony na scenie w 1578 roku, uświetniając uroczystość zaślubin Jana Zamojskiego i Krystyny Radziwiłłówny. Było to wydarzenie bezprecedensowe w ówczesnej Rzeczypospolitej - jeden z najważniejszych dostojników państwowych, katolik wiązał się z pochodzącą z Litwy kalwinką, której ojciec był zagorzałym przeciwnikiem unii lubelskiejunii lubelskiej. Przedstawienie oglądała także obecna na uroczystości para królewska: Stefan Batory i Anna Jagiellonka oraz wszyscy dostojnicy państwowi.
Umieszczenie akcji dramatu w starożytnej Grecji to tylko kostium historyczny. Pisarz był przejęty ówczesną sytuacją Rzeczypospolitej - powtarzającymi się najazdami tatarskimi, zrywaniem sejmików, niepewnością w czasie ostatnich lat rządów Zygmunta Augusta i mającym miejsce po jego śmierci bezkrólewiem. Jednak siła Odprawy posłów greckich tkwi w jej uniwersalności - analizie związków pomiędzy polityką i moralnością oraz konsekwencji decyzji podejmowanych przez rządzących. Kochanowski dowodzi, że oddanie władzy w ręce demagogówdemagogów i populistówpopulistów zawsze przynosi zgubne skutki. Pisze w Pieśni XIV:
Pieśń XIVWy, którzy pospolitą rzeczą władacie,
A ludzką sprawiedliwość w ręku trzymacie,
Wy, mówię, którym, ludzi paść poruczono
I zwierzchności nad stadem bożym zwierzono:Miejcie to przed oczyma zawżdy swojemi,
Żeście miejsce zasiedli boże na ziemi,
Z którego macie nie tak swe własne rzeczy
Jako wszytek ludzki mieć rodzaj na pieczy.A wam więc nad mniejszymi zwierzchność jest dana,
Ale i sami macie nad sobą pana,
Któremu kiedyżkolwiek z spraw swych uczynić
Poczet macie; trudnoż tam krzywemu wynić.Nie bierze ten pan darów ani się pyta,
Jesli kto chłop czyli się grofem poczyta;
W siermiędze li go widzi, w złotych li głowach,
Jesli namniej przewinił, być mu w okowach.Więc ja podobno z mniejszym niebezpieczeństwem
Grzeszę, bo sam się tracę swym wszeteczeństwem;
Przełożonych występki miasta zgubiły
I szerokie do gruntu carstwa zniszczyły.
Niccolò Machiavelli pisanie Księcia [wł. Il Principe] ukończył w 1513 roku. Utwór prezentujący wzór doskonałego władcy, dla którego głównym kryterium oceny działań politycznych ma być nie etyka, lecz skuteczność, zadedykował Wawrzyńcowi MedyceuszowiWawrzyńcowi Medyceuszowi, którego względy chciał odzyskać. We wstępie swojego dzieła Machiavelli napisał:
KsiążęTego dzieła nie ubrałem i nie zapełniłem górnymi wyrażeniami ani szumnymi i kwiecistymi słowami, ani żadną inną ponętą lub ozdobą zewnętrzną, jakimi pisarze zwyczajnie zdobią swe utwory, bo chciałem, by niczym zgoła nie było upiększone i by wyłącznie prawdziwość treści, tudzież waga przedmiotu czyniły je miłym.
Słownik
(gr. axíōma < axióō – cenię wysoko, przyjmuję za wiarygodne, wierzę) – twierdzenie przyjęte bez dowodu; pewnik, prawda oczywista
[łac. bannitio, bannire – skazać na wygnanie] – kara polegająca na wygnaniu z ojczyzny
[gr. dēmagõgós – przywódca ludu] – polityk, działacz głoszący hasła obliczone na łatwy efekt, poklask, schlebiający masom, szafujący próżnymi obietnicami, budzący nieziszczalne nadzieje, wysuwający w imieniu mas żądania nie do spełnienia
[łac. contemplatio - przypatrywanie się, od contemplari - wpatrywać się, rozważać] pogrążyć się w myślach, przyglądać się czemuś w głębokim skupieniu
od I połowy XIV wieku jeden z najwyższych urzędników w dawnej Polsce, wchodził w skład rady królewskiej, następnie senatu; urząd ten pełniła osoba świecka, do której najważniejszych obowiązków należało nadzorowanie polityki zagranicznej i częściowo wewnętrznej kraju
[łac. populus – lud, gmina] – osoba popierająca lub lansująca idee i zamierzenia, przede wszystkim polityczne oraz ekonomiczne zgodne z oczekiwaniami większości społeczeństwa w celu uzyskania jego poparcia i zdobycia wpływów lub władzy
[fr. république ‘republika’ od łac. res publica ‘rzecz publiczna] pogląd uznający republikę na najdoskonalszą formę rządów
[łac. utilitas – użyteczność, korzyść, dobro, od utilis – użyteczny] – mający na celu korzyść praktyczną, wygodę bądź względy materialne; mający zastosowanie praktyczne