Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Idea asymilacji

Idee asymilacji rozwijały się od czasów oświecenia, kiedy to narodziła się haskalahaskalahaskala.  Poza tradycyjnym, ortodoksyjnym judaizmemortodoksyjnyortodoksyjnym judaizmem od XVIII w. na ziemiach polskich bujnie rozwijał się chasydyzmchasydyzmchasydyzm.

R1aY3QPbdDh0W1
„Izraelita” R. 31, nr 49 (18 grudnia 1896)
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Żydzi mieli ograniczone prawa: nie mogli kupować ziemi, wykonywać zawodów rzemieślniczych. Byli więc dyskryminowani, ale też sami się izolowali. Ważnym momentem był ich udział w powstaniu styczniowym (poczucie wspólnoty), wprowadzono ustawy nadające im prawa.

Odwołując się do myśli zachodniej, m.in. Herberta Spencera, pozytywiści konstruowali program społeczeństwa jako organizmu, którego integralną częścią miała być mniejszość żydowska. Po klęsce powstania styczniowego podkreślali konieczność współpracy wszystkich mniejszości i warstw społecznych dla rozwoju ekonomicznego całego społeczeństwa. Warunkiem asymilacjiasymilacjaasymilacji musiałaby być reforma obyczaju i stroju, poznanie języka polskiego, ujednolicenie szkolnictwa i włączenie środowisk żydowskich w polską kulturę i życie społeczne całego narodu przy zachowaniu odrębności religijnej. Dla większości wyznawców judaizmu takie rozwiązanie było nie do przyjęcia, oznaczało dla nich bowiem wyrzeczenie się własnej tożsamości i pierwszy krok do wynarodowienia. Za asymilacją opowiadało się natomiast wielu wykształconych Żydów. Za jedną z przyczyn problemów środowiska żydowskiego uważali wierność tradycji, którą postrzegali jako wyraz zacofania i konserwatyzmu.

Ważnym forum, na którym toczyły się dyskusje związane z asymilacją i judaizmem, był żydowski dwutygodnik „Izraelita” wydawany w języku polskim w latach 1866–1915. Podejmowano w nim tematykę społeczną, literacką i naukową. Czasopismo odegrało istotną rolę w propagowaniu wśród Żydów idei pozytywistycznego postępu, przybliżając jednocześnie kulturę żydowską czytelnikowi polskiemu.

ortodoksyjny

Kwestia żydowska w literaturze pozytywizmu

RpJYdyLrX8x981
Kajetan Wincenty Kielisiński, Wędrowny Żyd handlarz ze swoim pomocnikiem, 1841
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wewnętrzne zróżnicowanie społeczności żydowskiej tak naprawdę rozumieli nieliczni polscy autorzy. Żydzi przeważnie byli ukazywani z zewnątrz, z polskiej perspektywy, a więc jako obcy. Podkreślano ich inność obyczajową i religijną, przy czym z trudem unikano stereotypustereotypstereotypu. W owym czasie wśród Żydów wielu było bogatych kupców, właścicieli fabryk, bankierów, lichwiarzy, szynkarzy czy wędrownych handlarzy, toteż w powszechnej świadomości Żyd kojarzył się ze sprytem i chciwością.

Eliza Orzeszkowa O Żydach i kwestii żydowskiej

Nieznajomość nasza Żydów jest faktem zdumiewającym  […] czy wiemy, kim i jakim jest Żyd poza interesem pieniężnym, który z nami załatwia, jakie są domowe obyczaje jego, rodzinne uczucia, uciechy, zabawy, cierpienia, dążności?
Wyobrażamy sobie naprawdę, że Żyd jest maszyną do liczenia pieniędzy, że z rana i wieczorem, w pracy i spoczynku, w święta i dni powszednie, u kolan matki i nad kolebką dziecka nie myśli on o niczym, nie czuje nic, nie kocha, nie pragnie, nie trwoży się i nie raduje, tylko liczy, liczy, liczy, liczy…

M133 Źródło: Eliza Orzeszkowa, O Żydach i kwestii żydowskiej, Warszawa-Lublin-Łódź-Kraków 1913.

Niektórzy pisarze pozytywiści, dążąc do ukazania prawdziwego obrazu tego środowiska, zaczęli wybierać na bohaterów swoich utworów ubogich handlarzy i rzemieślników. Większość takich portretów nacechowana jest współczuciem i sympatią.

Spośród podejmujących ten temat pisarzy najwnikliwiej wnętrze społeczności żydowskiej zbadała Orzeszkowa. Pisarka dobrze znała życie, kulturę i obyczaje wyznawców judaizmu, co pozwoliło jej uniknąć schematów. Pisząc o Żydach, strała się stworzyć wszechstronny obraz obyczajowości i kultury żydowskiej.

Poszukiwanie własnej tożsamości

Stosunek do asymilacji nie był wyłącznie wewnętrznym problemem społeczności żydowskiej. Barierą dla asymilacji były także wzajemne uprzedzenia. Żydowska inność budziła coraz bardziej nasilającą się niechęć Polaków. Pozytywiści, podejmując walkę z antysemityzmemantysemityzmantysemityzmem, dostrzegali w tym zjawisku coś znacznie więcej niż tylko problem społeczny i moralny. Mieli świadomość, że poprzez wewnętrzne podziały i konflikty polski zniewolony naród jeszcze bardziej sam siebie osłabia.

Prus pokazał w Lalce dwie różne postacie zasymilowanych Żydów. Jedną z nich jest młody Szlangbaum, polski patriota (uczestnik powstania styczniowego i zesłaniec syberyjski), który zarówno w środowisku Żydów, jak i Polaków czuje się wyobcowany. Do „swoich” ma duży dystans, drażnią go ich wady. Z kolei pracując z Polakami, na każdym kroku spotyka się z kpiną i pogardą.

Bolesław Prus Lalka

[…] Szlangbaum jest w całym znaczeniu porządnym obywatelem, a mimo to wszyscy go nie lubią, gdyż – ma nieszczęście być starozakonnym… […] Jeszcze w roku zeszłym człowiek ten nazywał się Szlangowskim, obchodził Wielkanoc i Boże Narodzenie, i z pewnością najwierniejszy katolik nie zjadał tyle kiełbasy, co on.

lalka2 Źródło: Bolesław Prus, Lalka, Wrocław 1991.

Zapytany przez Rzeckiego, dlaczego właściwie się nie ochrzci, odpowiada:

Bolesław Prus Lalka

– Zrobiłbym to przed laty, ale nie dziś. Dziś zrozumiałem, że jako Żyd jestem tylko nienawistny dla chrześcijan, a jako byłbym wstrętny i dla chrześcijan, i dla Żydów. Trzeba przecie z kimś żyć.

lalka3 Źródło: Bolesław Prus, Lalka, Wrocław 1991.

Z kolei doktor Szuman, choć wierzy w wielkość i siłę narodu żydowskiego, zupełnie się od niego odcina. Jest typem Żyda intelektualisty, który krytycznie odnosi się do tradycyjnego środowiska żydowskiego.

Bolesław Prus Lalka

Nas z nimi łączy rasa i wspólne położenie, ale dzielą poglądy. My mamy naukę, oni Talmud, my rozum, oni spryt; my jesteśmy trochę kosmopolicikosmopolitakosmopolici, oni partykularyścipartykularystapartykularyści, którzy nie widzą dalej poza swoją synagogę i gminę. Gdy chodzi o wspólnych nieprzyjaciół, są wybornymi sprzymierzeńcami, ale gdy o postęp judaizmu… wówczas są dla nas nieznośnym ciężarem! Dlatego w interesie cywilizacji leży, ażeby kierunek spraw był w naszych rękach. Tamci mogą tylko zaplugawić świat chałatamichałatchałatami i cebulą, ale nie posunąć go naprzód…

lalka4 Źródło: Bolesław Prus, Lalka, Wrocław 1991.
kosmopolita
chałat
partykularysta

Słownik

antysemityzm
antysemityzm

postawa i zespół poglądów opartych na wrogości wobec Żydów

asymilacja
asymilacja

(z łac. assimilatio – 'upodobnienie', od similis – 'podobny') – przystosowanie się do życia w obcej grupie przez przejęcie jej kultury i przyswojenie sobie cech właściwych tej grupie; też: wchłonięcie obcej grupy

chasydyzm
chasydyzm

zapoczątkowany w XVIII w. ruch religijny, który czerpiąc z mistyki i tradycji ludowej, starał się „ożywić” religijność Żydów. W przeciwieństwie do surowych zasad judaizmu ortodoksyjnego chasydzi propagowali spontaniczne i radosne wyrażanie swoich emocji w modlitwie i głoszeniu chwały Boga (ważną rolę odgrywały tu praktyki ekstatyczne, taniec i śpiew). Starali się zatrzeć nienaruszalną dotychczas granicę pomiędzy sacrumprofanum w życiu codziennym, twierdząc, że te dwie sfery wzajemnie się przenikają. Chasydyzm opierał się na autorytecie cadyków, czyli charyzmatycznych przywódców wspólnoty pośredniczących pomiędzy ludźmi a Bogiem

haskala
haskala

żydowski ruch oświeceniowy zainicjowany pod koniec XVIII w. w Niemczech pod duchowym przywództwem Mosesa Mendelssohna. Zwolennicy haskali, tzw. maskile (z hebr. oświeceni), dążyli do modernizacji kultury żydowskiej (m.in. rezygnacji z tradycyjnego stroju i niektórych obyczajów), wprowadzenia obowiązku świeckiego nauczania oraz wyjścia z tego środowiska przy zachowaniu tradycji językowych i religijnych. Propagowali też podejmowanie przez Żydów pracy rolniczej i zawodów innych niż handel czy rzemiosło (do czego od wieków ograniczała się ich działalność). W Polsce kwestia żydowska została po raz pierwszy podjęta podczas działającego w duchu oświeceniowego liberalizmu Sejmu Czteroletniego (1788–1792). Mimo wiązanych z nim nadziei nie przyznał on jednak praw politycznych Żydom

stereotyp
stereotyp

funkcjonujący w świadomości społecznej uproszczony i zabarwiony wartościująco obraz rzeczywistości