Przeczytaj
Idea asymilacji
Idee asymilacji rozwijały się od czasów oświecenia, kiedy to narodziła się haskalahaskala. Poza tradycyjnym, ortodoksyjnym judaizmemortodoksyjnym judaizmem od XVIII w. na ziemiach polskich bujnie rozwijał się chasydyzmchasydyzm.
Żydzi mieli ograniczone prawa: nie mogli kupować ziemi, wykonywać zawodów rzemieślniczych. Byli więc dyskryminowani, ale też sami się izolowali. Ważnym momentem był ich udział w powstaniu styczniowym (poczucie wspólnoty), wprowadzono ustawy nadające im prawa.
Odwołując się do myśli zachodniej, m.in. Herberta Spencera, pozytywiści konstruowali program społeczeństwa jako organizmu, którego integralną częścią miała być mniejszość żydowska. Po klęsce powstania styczniowego podkreślali konieczność współpracy wszystkich mniejszości i warstw społecznych dla rozwoju ekonomicznego całego społeczeństwa. Warunkiem asymilacjiasymilacji musiałaby być reforma obyczaju i stroju, poznanie języka polskiego, ujednolicenie szkolnictwa i włączenie środowisk żydowskich w polską kulturę i życie społeczne całego narodu przy zachowaniu odrębności religijnej. Dla większości wyznawców judaizmu takie rozwiązanie było nie do przyjęcia, oznaczało dla nich bowiem wyrzeczenie się własnej tożsamości i pierwszy krok do wynarodowienia. Za asymilacją opowiadało się natomiast wielu wykształconych Żydów. Za jedną z przyczyn problemów środowiska żydowskiego uważali wierność tradycji, którą postrzegali jako wyraz zacofania i konserwatyzmu.
Ważnym forum, na którym toczyły się dyskusje związane z asymilacją i judaizmem, był żydowski dwutygodnik „Izraelita” wydawany w języku polskim w latach 1866–1915. Podejmowano w nim tematykę społeczną, literacką i naukową. Czasopismo odegrało istotną rolę w propagowaniu wśród Żydów idei pozytywistycznego postępu, przybliżając jednocześnie kulturę żydowską czytelnikowi polskiemu.
Kwestia żydowska w literaturze pozytywizmu
Wewnętrzne zróżnicowanie społeczności żydowskiej tak naprawdę rozumieli nieliczni polscy autorzy. Żydzi przeważnie byli ukazywani z zewnątrz, z polskiej perspektywy, a więc jako obcy. Podkreślano ich inność obyczajową i religijną, przy czym z trudem unikano stereotypustereotypu. W owym czasie wśród Żydów wielu było bogatych kupców, właścicieli fabryk, bankierów, lichwiarzy, szynkarzy czy wędrownych handlarzy, toteż w powszechnej świadomości Żyd kojarzył się ze sprytem i chciwością.
O Żydach i kwestii żydowskiejNieznajomość nasza Żydów jest faktem zdumiewającym […] czy wiemy, kim i jakim jest Żyd poza interesem pieniężnym, który z nami załatwia, jakie są domowe obyczaje jego, rodzinne uczucia, uciechy, zabawy, cierpienia, dążności?
Wyobrażamy sobie naprawdę, że Żyd jest maszyną do liczenia pieniędzy, że z rana i wieczorem, w pracy i spoczynku, w święta i dni powszednie, u kolan matki i nad kolebką dziecka nie myśli on o niczym, nie czuje nic, nie kocha, nie pragnie, nie trwoży się i nie raduje, tylko liczy, liczy, liczy, liczy…
Niektórzy pisarze pozytywiści, dążąc do ukazania prawdziwego obrazu tego środowiska, zaczęli wybierać na bohaterów swoich utworów ubogich handlarzy i rzemieślników. Większość takich portretów nacechowana jest współczuciem i sympatią.
Spośród podejmujących ten temat pisarzy najwnikliwiej wnętrze społeczności żydowskiej zbadała Orzeszkowa. Pisarka dobrze znała życie, kulturę i obyczaje wyznawców judaizmu, co pozwoliło jej uniknąć schematów. Pisząc o Żydach, strała się stworzyć wszechstronny obraz obyczajowości i kultury żydowskiej.
Poszukiwanie własnej tożsamości
Stosunek do asymilacji nie był wyłącznie wewnętrznym problemem społeczności żydowskiej. Barierą dla asymilacji były także wzajemne uprzedzenia. Żydowska inność budziła coraz bardziej nasilającą się niechęć Polaków. Pozytywiści, podejmując walkę z antysemityzmemantysemityzmem, dostrzegali w tym zjawisku coś znacznie więcej niż tylko problem społeczny i moralny. Mieli świadomość, że poprzez wewnętrzne podziały i konflikty polski zniewolony naród jeszcze bardziej sam siebie osłabia.
Prus pokazał w Lalce dwie różne postacie zasymilowanych Żydów. Jedną z nich jest młody Szlangbaum, polski patriota (uczestnik powstania styczniowego i zesłaniec syberyjski), który zarówno w środowisku Żydów, jak i Polaków czuje się wyobcowany. Do „swoich” ma duży dystans, drażnią go ich wady. Z kolei pracując z Polakami, na każdym kroku spotyka się z kpiną i pogardą.
Lalka[…] Szlangbaum jest w całym znaczeniu porządnym obywatelem, a mimo to wszyscy go nie lubią, gdyż – ma nieszczęście być starozakonnym… […] Jeszcze w roku zeszłym człowiek ten nazywał się Szlangowskim, obchodził Wielkanoc i Boże Narodzenie, i z pewnością najwierniejszy katolik nie zjadał tyle kiełbasy, co on.
Zapytany przez Rzeckiego, dlaczego właściwie się nie ochrzci, odpowiada:
Lalka– Zrobiłbym to przed laty, ale nie dziś. Dziś zrozumiałem, że jako Żyd jestem tylko nienawistny dla chrześcijan, a jako byłbym wstrętny i dla chrześcijan, i dla Żydów. Trzeba przecie z kimś żyć.
Z kolei doktor Szuman, choć wierzy w wielkość i siłę narodu żydowskiego, zupełnie się od niego odcina. Jest typem Żyda intelektualisty, który krytycznie odnosi się do tradycyjnego środowiska żydowskiego.
LalkaNas z nimi łączy rasa i wspólne położenie, ale dzielą poglądy. My mamy naukę, oni Talmud, my rozum, oni spryt; my jesteśmy trochę kosmopolicikosmopolici, oni partykularyścipartykularyści, którzy nie widzą dalej poza swoją synagogę i gminę. Gdy chodzi o wspólnych nieprzyjaciół, są wybornymi sprzymierzeńcami, ale gdy o postęp judaizmu… wówczas są dla nas nieznośnym ciężarem! Dlatego w interesie cywilizacji leży, ażeby kierunek spraw był w naszych rękach. Tamci mogą tylko zaplugawić świat chałatamichałatami i cebulą, ale nie posunąć go naprzód…
Słownik
postawa i zespół poglądów opartych na wrogości wobec Żydów
(z łac. assimilatio – 'upodobnienie', od similis – 'podobny') – przystosowanie się do życia w obcej grupie przez przejęcie jej kultury i przyswojenie sobie cech właściwych tej grupie; też: wchłonięcie obcej grupy
zapoczątkowany w XVIII w. ruch religijny, który czerpiąc z mistyki i tradycji ludowej, starał się „ożywić” religijność Żydów. W przeciwieństwie do surowych zasad judaizmu ortodoksyjnego chasydzi propagowali spontaniczne i radosne wyrażanie swoich emocji w modlitwie i głoszeniu chwały Boga (ważną rolę odgrywały tu praktyki ekstatyczne, taniec i śpiew). Starali się zatrzeć nienaruszalną dotychczas granicę pomiędzy sacrum i profanum w życiu codziennym, twierdząc, że te dwie sfery wzajemnie się przenikają. Chasydyzm opierał się na autorytecie cadyków, czyli charyzmatycznych przywódców wspólnoty pośredniczących pomiędzy ludźmi a Bogiem
żydowski ruch oświeceniowy zainicjowany pod koniec XVIII w. w Niemczech pod duchowym przywództwem Mosesa Mendelssohna. Zwolennicy haskali, tzw. maskile (z hebr. oświeceni), dążyli do modernizacji kultury żydowskiej (m.in. rezygnacji z tradycyjnego stroju i niektórych obyczajów), wprowadzenia obowiązku świeckiego nauczania oraz wyjścia z tego środowiska przy zachowaniu tradycji językowych i religijnych. Propagowali też podejmowanie przez Żydów pracy rolniczej i zawodów innych niż handel czy rzemiosło (do czego od wieków ograniczała się ich działalność). W Polsce kwestia żydowska została po raz pierwszy podjęta podczas działającego w duchu oświeceniowego liberalizmu Sejmu Czteroletniego (1788–1792). Mimo wiązanych z nim nadziei nie przyznał on jednak praw politycznych Żydom
funkcjonujący w świadomości społecznej uproszczony i zabarwiony wartościująco obraz rzeczywistości