Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat Johna Stuarta Milla, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

John Stuart Mill

R1T8xl4wobT0B1
10 maja 1806 urodził się w Londynie. 1823 założył Towarzystwo Utylitarystyczne w Londynie. W latach 1823 - 1858 pracował w India House. 1843 opublikował System logiki dedukcyjnej i indukcyjnej. 1863 wydał Utylitaryzm. 1865 został wybrany do Izby Gmin. 1873 opublikował Autobiografię. 8 maja 1873 zmarł w Awinionie.

Poglądy

Empiryzm

Hippolyte Taine, wielbiciel Johna Stuarta Milla, uznał go za spadkobiercę i kontynuatora Bacona, Hobbesa, Newtona, Locke’a. Nazwiska te jednoznacznie wskazują tradycję filozoficzną myśliciela – wyznaczają one słupy milowe rozwoju angielskiego empiryzmuempiryzmempiryzmu. Otóż John Stuart Mill był:

1

1. empirystą genetycznym, to znaczy był przekonany, że wszelka wiedza jednostki ludzkiej pochodzi tylko i wyłącznie z doświadczenia, a jej sądy są nabyte; 2. empirystą epistemologicznym uznającym w doświadczeniu jedyne kryterium prawdziwej wiedzy; 3. empirystą metodologicznym, który utrzymuje, że prawdziwe twierdzenia naukowe, a więc wiedza prawomocna, mogą być wypracowane tylko dzięki doświadczeniu. Mill nawet matematyce odmawiał charakteru apriorycznego. Reprezentował więc skrajny empiryzm metodologiczny. John Stuart Mill (1806‑1873), źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna. Zdjęcie przedstawia portret starszego mężczyzny. Mężczyzna jest lekko łysiejący. Po bokach głowy ma falujące, półdługie włosy. Twarz mężczyzny jest owalna. Znajdują się na niej liczne zmarszczki. W brodzie mężczyzna ma charakterystyczny dołek. Mężczyzna jest ubrany w surdut z kamizelką. Ma koszulę ze stójką. Pod szyją ma zawiązaną szeroką wstążkę.

Te trzy empiryzmy występowały u Milla jednocześnie, aczkolwiek on sam nie określał swojej filozofii mianem empirystycznej (nazywał ją experentialism), ponieważ rozumiał ów termin jako sposób błędnego i pochopnego uogólniania, który ma niewiele wspólnego z metodami nauki.

Nie możemy mieć jednak wątpliwości, że filozofia Milla jest filozofią empirystyczną. W Autobiografii Mill napisał, że System logiki był podręcznikiem doktryny „wyprowadzającej całą wiedzę z doświadczenia”.

Epistemologia

Podstawowym pytaniem filozofii Milla jest pytanie o poznanie, a nie o byt, wpisuje się więc myśliciel angielski do tej tradycji filozoficznej, która przypisuje zasadniczą rolę epistemologii. Przyjęcie przez Milla założeń empiryzmu metodologicznegoempiryzm metodologicznyempiryzmu metodologicznego, iż prawomocna wiedza może być zdobywana tylko poprzez doświadczenie, prowadziło do odrzucenia nieempirycznych metod poznania. Nie oznaczało jednakże sensualizmu, według którego źródłem poznania są tylko wrażenia zmysłowe. Mill istotną rolę w poznaniu przypisywał także wiedzy introspekcyjnej, odrzucał jednak poznanie intuicyjne. Był więc antyirracjonalistą, „świętym racjonalizmu”, jak nazwał go przywódca XIX‑wiecznych brytyjskich liberałów – Gladstone.

Istotne miejsce w epistemologii Milla zajmowała także kwestia panowania prawa przyczynowości, przekonania, że każde zjawisko ma swoją przyczynę. Otóż Mill nie odrzucał tego prawa, interesował go jednak problem, skąd się to przekonanie bierze. Doszedł do wniosku, iż ma ono charakter subiektywny, jest natury psychologicznej, pochodzi z obserwacji prawidłowości i oczekiwania, że jeżeli coś „wielokrotnie okazało się prawdą, a nigdy nie okazało się fałszem, okaże się nadal prawdą”. Mill pragnął jednak znaleźć uzasadnienie oparte na indukcjiindukcjaindukcji, czyli uogólnieniu pojedynczych doświadczeń, która pozwoli ustalić przyczyny zdarzeń. Konieczne jest więc najpierw prześledzenie dokonań Milla w zakresie logiki.

Logika ze stanowiska empiryzmu

RVoZNNZnXBeiY1
Mill widział w logice dyscyplinę, która pozwoli znaleźć rozwiązania zagadnień filozoficznych. Ujmował ją jako empirysta, czyli odrzucał założenie obowiązujące w apriorystycznym poglądzie na wiedzę, że istnieją prawdy konieczne, powszechne i oczywiste. Dążył do tego, żeby ową wiedzę wyprowadzić z doświadczenia. Odrzucił więc metodę dedukcji, wyprowadzającą twierdzenie z twierdzeń ogólnych, stał bowiem na stanowisku, że można do nich dojść jedynie przez indukcję, wychodząc od doświadczenia jednostkowego. Indukcja prowadzi bowiem od tego, co jest prawdziwe w określonych wypadkach, do tego, co jest prawdziwe w przypadkach wszystkich. Według Milla powinna więc obowiązywać zasada – najpierw indukcja, potem dedukcja.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., Pixabay, licencja: CC BY-SA 3.0.

Kanony indukcji

Wszyscy historycy filozofii podkreślają, że teoria indukcji jest najważniejszym wkładem Milla do logiki. Skodyfikował on metody indukcji w postaci pięciu kanonów.

RAZKqajgysKqd1
Pięć kanonów Milla Kanon zgodności
wszystko, co można wyeliminować, nie wiąże się na mocy żadnego prawa przyczynowego z zachowaniem badanego zjawiska; Kanon różnicy
wszystko, czego nie można wyeliminować, jest z nim w ten sposób powiązane; Kanon zgodności i różnicy
połączenie dwóch powyższych aksjomatów; Kanon zmian towarzyszących
jakaś zmiana zjawiska, gdy inne zjawisko zmienia się w dany sposób, jest albo przyczyną, albo skutkiem tego zjawiska, albo powiązana jest faktem przyczynowości; Kanon reszt
po odjęciu ze zjawiska składników, które były skutkiem pewnych poprzedników, reszta zjawiska jest skutkiem poprzedników pozostałych.

Mill zakładał, że jego kanony prowadzą do pewnych wyników i obejmują wszystkie metody empirycznego poznawania świata. Teraz można powiedzieć, że były to zbyt pochopne ustalenia; wiele odkryć naukowych zostało dokonanych bez zastosowania millowskich kanonów. Dotyczy to zwłaszcza tych odkryć, w których śmiała hipoteza pozbawiona była mocnego wsparcia empirycznego, np. teoria heliocentryczna Kopernika. Niemniej jednak są owe kanony istotnym osiągnięciem, do dzisiaj przypominane są w podręcznikach metodologii nauk.

Koncepcję indukcji opierał Mill na prawie przyczynowości, ale z drugiej strony w jego ujęciu na indukcji opierała się przyczynowość. Nie stanowiło to jednak dla niego problemu – filozof tłumaczył to w taki sposób, że prawo przyczynowości opiera się na indukcji prostej, natomiast indukcja udoskonalona, posługująca się pięcioma kanonami (a więc inna), opiera się na prawie przyczynowości.

UtylitarnautylitaryzmUtylitarna etyka

Mill był przekonany, że ludzie zawsze pragną szczęścia i niczego innego. Do takiego wniosku upoważniały go, jak pisał, obserwacje, teza ta miała więc podstawy empiryczne, choć odwoływała się do faktów psychologicznych. Podstawowym zatem, jeżeli nie jedynym, zadaniem moralnym jest zapewnienie wszystkim ludziom szczęścia.

bg‑green

O jakim jednak szczęściu pisał Mill?

Nie była to filozofia egoizmu ani dogodności – największym szczęściem jest szczęście ogólne. Podstawę etyki widział Mill w użytecznościużytecznośćużyteczności. Nie zgadzał się, jako empirysta genetycznyempiryzm genetycznyempirysta genetyczny, z poglądem głoszącym istnienie wrodzonych różnic między ludźmi, dzięki czemu widział możliwości racjonalnego ułożenia stosunków i spraw społecznych, wspartych na zasadzie troski o szczęście wszystkich. Gwarantował to właśnie utylitaryzm, który był w jego ujęciu nauką, przyjmującą użyteczność jako podstawę moralności. Koncepcję utylitaryzmu głosił już nauczyciel Milla – Jeremy Bentham; autor Utylitaryzmu zmodyfikował jednak nieco jego poglądy.

RcXzQd3QGR4rK1
Teodor Axentowicz, Kołomyjka, 1895
Istotna różnica od poglądów Jeremy'ego Benthama zawierała się w tym, że Mill odszedł od egoistycznego rozumienia przyjemności. Jednakowo musi być brane pod uwagę szczęście jednostki i szczęście innych. Mill odszedł także od sensualistycznego pojmowania szczęścia, co prowadziło do stopniowania przyjemności. Uznał bowiem, że są przyjemności wyższego i niższego rodzaju, mniej lub bardziej pożądane, a o tym, które są większe, które mniejsze, mieliby decydować "sędziowie kompetentni". Sam oczywiście opowiadał się za przyjemnościami intelektualnymi, nie dostrzegając jednak, że prowadzi to do istotnego zrelatywizowania pojęcia przyjemności i całej koncepcji etycznej. Chcę być mądry, ale chcę się także cieszyć bezrefleksyjnym odpoczynkiem, czy przyjmuję wówczas perspektywę "szczęśliwego głuptaka"?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Polecenie 1

Zastanów się i opisz, jakie relacje zachodzą między korzyścią jednostki a dobrem ogółu.

R1SeLfYMUcnmm
(Uzupełnij).

Wolność i liberalny indywidualizm

Z dzisiejszej perspektywy ciekawsze od koncepcji filozoficznych wydają się z pewnością poglądy Milla z zakresu doktryn politycznych. Tu na uwagę zasługuje jego dorobek wpisujący się w tradycję liberalizmuliberalizmliberalizmu, przede wszystkim kwestia wolności. Prowadził filozof swoje rozważania w czasie, gdy dobro jednostki było już usankcjonowane nie tylko pismami teoretyków liberalizmu, ale stało się także celem działalności gospodarczej. Uznano bowiem, że jest to podstawowy czynnik rozwoju społecznego.

RqbOQbU5rNoYE1
Prezentacja.
RehwDaNO9Yfuw1
Marsz kobiet na Wersal w 1789.
Zagrożenia dla wolności Mill dostrzegał nie tylko w "tyranii" urzędów, ale także w "tyranii panującej opinii i nastroju" większości, która ogranicza przejawy indywidualności, jej ekspresji. Szukał sposobów zminimalizowania ingerencji państwa i społeczeństwa w rozwój jednostki. Rozwiązaniem powinno być według niego "prawo równej wszystkim wolności", którego główna zasada głosiła, że dopóki jednostka swoją działalnością nie naruszy wolności innych jednostek, dopóty może korzystać ze swojej wolności. W przeciwnym razie ingerencja państwa jest uzasadniona.
Źródło: SteveStrummer, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Nie udało się natomiast Millowi wypracować, co było z pewnością zadaniem znacznie trudniejszym, jednoznacznych zasad dotyczących ułożenia stosunków między jednostką a społeczeństwem. Widział zarówno dobre, jak i złe strony wzajemnych relacji; wiedział, że wpływy konwenansów mogą doprowadzić do ujednolicania poglądów jednostki ze stanowiskiem społeczeństwa, stanowiąc zagrożenie dla indywidualności, ale dostrzegał także ich aspekt pozytywny. Widział bowiem we wpływie społeczeństwa, obok wychowania, istotny element socjalizujący.

Słownik

indukcja
indukcja

(łac. inductio) metoda wyprowadzania wniosków ogólnych z przesłanek będących pojedynczymi przypadkami tych wniosków

utylitaryzm
utylitaryzm

(łac. utilis – użyteczny) doktryna etyczna, która za jedyny element ludzkiego dobra uznaje przyjemność lub zaspokojenie dobra; w utylitaryzmie indywidualistycznym najwyższą wartość stanowi użyteczność osobista, a więc dostarczanie najwyższych przyjemności jednostce; utylitaryzm społeczny postuluje staranie o cudzą przyjemność, oderwanie się od korzyści osobistych; do takich poczynań powinien zdążać człowiek moralny

empiryzm
empiryzm

(gr. empeiría – doświadczenie) kierunek filozoficzny w teorii poznania, który wywodzi wszelkie poznanie z doświadczenia zewnętrznego lub wewnętrznego

empiryzm epistemologiczny
empiryzm epistemologiczny

weryfikuje efekty poznania; zakłada, że doświadczenie stanowi jedyne kryterium wiedzy prawdziwej

empiryzm metodologiczny
empiryzm metodologiczny

odnosi się do sposobów poznania rzeczywistości w zgodzie z prawdą i uzasadniania rezultatów tegoż poznania; uznaje, że poznanie prawdziwe jest zawsze oparte na poprzedzającym je doświadczeniu i tylko w nim może znajdować uzasadnienie

empiryzm genetyczny
empiryzm genetyczny

wyjaśnia genezę poznania i uznaje, że wszystkie myśli i pojęcia ukształtowane zostały na podstawie doświadczenia, umysł człowieka jest pierwotnie pozbawiony zdolności poznawczych („tabula rasa”)

liberalizm
liberalizm

(łac. liberalis – wolnościowy; łac. liber – wolny) ogólna nazwa doktryn opartych na racjonalistycznej koncepcji człowieka i społeczeństwa; głosi, że warunkiem szczęścia człowieka jest wolność, która stanowi również warunek postępu i pokoju społecznego

liberalizm polityczny
liberalizm polityczny

sprowadza rolę państwa do ochrony uprawnień należnych jednostce, a więc wolności przekonań i słowa, powszechnego prawa wyborczego, pełnych swobód politycznych

liberalizm ekonomiczny
liberalizm ekonomiczny

głosi wolną nieskrępowaną działalność jednostki w ramach wolnej konkurencji z całkowitym poszanowaniem własności prywatnej

użyteczność
użyteczność

podstawowa kategoria w etyce utylitaryzmu, w myśl której przeprowadza się oceny czynów ludzkich ze względu na przyjemność, jaką przynoszą, lub przykrość, której pozwalają uniknąć