Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑pink

Przypomnij sobie założenia platońskiej teorii idei. Rozważ, czym w filozofii jest idealizmidealizmidealizm, a czym dualizm.

Dusza a idea. Rozróżnienia w teorii Platona

RVyBGvWdQE7GO1
Platon Ateńczyk (427–347 p.n.e.).
Uczeń Sokratesa Ateńczyka i nauczyciel Arystotelesa ze Stagiry. Twórca pierwszego systemu filozoficznego i najstarszego uniwersytetu, zwanego Akademią; autor słynnych dialogów. Urodził się jako Aristokles, syn Aristona, zaś przydomek „Platon” (gr. plato – szeroki) wziął się od szerokich, atletycznych ramion (choć według prześmiewców powodem było szerokie czoło).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

AnamnezaanamnezaAnamneza stanowi jedno z kluczowych pojęć dla zrozumienia platońskiej teorii psychē, a więc nauki o duszy. Zgodnie z przekonaniem filozofa, dusza ludzka musi być we wszystkim podobna do niematerialnej, odwiecznej i niezniszczalnej ideiideaidei. Z kolei idee takie przenikają bezkształtną, zmienną i chaotyczną materię, dzięki czemu powstają zmienne i zniszczalne rzeczy, zaś ich ogół tworzy świat, w którym żyje i działa człowiek.

Dusza ludzka również może być uznana za pewien rodzaj idei. Przenika ona bowiem materialne ciało, razem z nim tworząc konkretną osobę – człowieka. Jako że idee są niezniszczalne, podobnie musi być z duszą. Ta bowiem istniała, zanim narodził się dany człowiek, rozwija się wraz z nim i będzie istnieć także po jego śmierci.

To, co odróżnia duszę od idei, to fakt, że jedna konkretna dusza tworzy jednego konkretnego człowieka. Idea krzesła przenika każde istniejące krzesło, idea czterech nóg tak samo przenika większość krzeseł, lecz i wszystkie czworonożne zwierzęta, podobnie idea koloru danego krzesła uczestniczy we współtworzeniu nie tylko krzeseł, ale wszystkich przedmiotów danego koloru. O duszy tego powiedzieć nie można – jest ona bowiem przypisana do istoty jednego człowieka od jego narodzin aż do śmierci.

bg‑pink

Rozważ, jakie problemy interpretacyjne może nieść za sobą włączenie wizji odwiecznej duszy do platońskiego idealizmu. Oceń, w jaki sposób pogodzić przekonanie o odwieczności ludzkiego ducha z kwestią ograniczonego w czasie ludzkiego życia.

Idealizm Platona a kwestia psychē

R1A0twhkssRq21
Sokrates Ateńczyk (ok. 469–399 p.n.e.)
Swojemu nauczycielowi Platon zawdzięczał m.in. teorię racjonalnych i obiektywnych cnót, teorię ludzkiej psychē, a także intelektualizm etyczny (przekonanie, że obiektywne cnoty są odkrywane przez rozum i dzięki rozumowi możemy je realizować, aby stać się osobami moralnymi i dobrymi).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Przyrównując duszę do idei, Platon sprawił, że jego system stał się zamknięty i zwarty, zaś cała koncepcja spójna i logiczna. Powstały w ten sposób system można nazwać idealizmem, a więc stanowiskiem filozoficznym, który wyrażaj przekonanie o istnieniu niematerialnych i wiecznych idei kształtujących całą rzeczywistość. Jest to także koncepcja dualistyczna, gdyż filozof uznaje istnienie nie tylko bytów niematerialnych, ale też przenikanej przez nie materii. W ten sposób Platon niejako rozbija świat na dwoje – zmysłowy (gdyż dzięki zmysłom poznajemy materię) i racjonalny (gdyż tylko rozum jest w stanie poznawać i studiować inteligibilneInteligibiliainteligibilne idee).

Potraktowanie dusz i idei jako substancjalnie podobnych (a więc posiadających te same właściwości) doprowadziło jednak do pojawienia się wielu problematycznych kwestii, które wymagały doprecyzowania lub wyjaśnienia.

Skoro bowiem posiadana przeze mnie dusza jest odwieczna, to jak wyglądały jej losy przed moimi narodzinami i jak będą wyglądały po mojej śmierci?

Odpowiedź na tak postawione pytanie jest bardzo złożona, lecz da się ją wyartykułować w prosty sposób. Otóż Platon podzielał pitagorejskie przekonanie o palingenetycznejpalingenezapalingenetycznej wędrówce dusz (metempsychozie), podczas której mają się one doskonalić.

Życie pełne złych uczynków mimowolnie sprowadza na nas konieczność odrodzenia się w ciałach coraz podlejszych, włącznie z odrodzeniem się jako zwierzę lub nawet bezwolna roślina. Życie cnotliwe sprawia, że odradzamy się jako istoty doskonalsze, zmierzające do tego, aby w pełni wyzwolić się z cielesności i egzystować w niebiańskich zaświatach, w których ciało jest zbędne i przestaje nas ograniczać, a wyzwolone dusze mogą kontemplować czyste idee. Jak wyglądają takie zaświaty, tego już filozof określić nie może, bo wykracza to poza możliwości poznawcze ograniczonego przecież rozumu ludzkiego.

bg‑pink

Zastanów się, dlaczego nie pamiętamy naszych poprzednich żywotów, skoro Platon usilnie twierdzi, że każdy z nas żył już wiele razy. Rozważ, w jaki sposób pogodzić wizję rozwijania się duszy poprzez kolejne wcielenia z faktem, że przecież nic nie pamiętamy z naszych minionych żyć.

Metempsychoza a pamięć o poprzednich wcieleniach

Przekonanie o doskonaleniu się duszy poprzez jej kolejne wcielenia w materialnym świecie niesie ze sobą następne problemy poznawcze. Mimowolnie pojawia się bowiem pytanie: w jaki sposób pogodzić wizję palingenetycznej wędrówki dusz z niewiedzą o żywotach minionych?

R11vVwveL8zUW
Platon zawdzięczał pitagorejczykom między innymi przekonanie o metempsychozie i konieczności doskonalenia się duszy poprzez kolejne wcielenia; pogląd, iż wiodąc życie występne, odradzamy się w coraz podlejszych ciałach (ze zwierzęcymi i roślinami włącznie); założenie, że celem szeregu wcieleń jest ostateczne wyzwolenie się z ciała, które jest więzieniem dla duszy.
Źródło: Fyodor Bronnikov, Pitagorejczycy świętują wschód słońca, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RDAWIsH4aNVqd1
Powyższa rycina ukazuje Pitagorasa zabraniającego jedzenia bobu. Przedstawiciele ruchu pitagorejskiego byli wegetarianami (wszak zwierzęta są upadłymi duszami ludzkimi, którym nie należy czynić krzywdy), a także nie jedli roślin strączkowych. Jest bardzo możliwe, że uważali je za siedliska dusz najbardziej potępionych.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Skoro każdy człowiek żył już po wielokroć, to dlaczego nie pamiętamy naszych poprzednich żywotów? Również przy tym problemie Platon okazuje się nader konsekwentny w swych rozważaniach. Oczywiście nie możemy wiedzieć nic na temat tego, jak wyglądają losy duszy oderwanej od ciała. Ludzki rozum jest za słaby, aby przeanalizować te zagadnienia i odpowiedzieć, jak wyglądają owe zaświaty, w których przebywa duch zmarłego człowieka. Nie może też określić, w jaki sposób przed kolejnymi narodzinami traci swą pamięć. Nawet mimo mitów, w których mówi się na przykład o konieczności napicia się z mitycznego źródła zapomnienia, w tej kwestii nic nie jest pewne. Jednakże pewne jest za to, że pamięć o minionym życiu i wiedza podczas niego zdobyta, nie może ulec zniszczeniu (całkowitemu zapomnieniu). Gdyby tak nie było, za każdym razem po narodzinach bylibyśmy czystą kartą, duchem bez żadnych osiągnięć, który zawsze zaczyna swą wędrówkę w punkcie wyjścia. Jest to niezgodne z twierdzeniem o stopniowym doskonaleniu się duszy poprzez jej kolejne wcielenia.

Stąd wniosek, że wiedza i doświadczenia, jakie już zostały przez nas zdobyte, ulegają przed następnym, przyjściem na świat zapomnieniu, są jednak zawarte w głębi duszy. Doświadczenia, jakie zdobywamy w trakcie kolejnego życia, stopniowo przywracają duszy pamięć o tym, co już wiedziała. Jeśli, będąc dziećmi, poparzymy się ogniem, tak naprawdę nie przynosi nam to żadnej nowej nauki na temat ciepła, zimna czy bólu, lecz jedynie prowadzi do wydobycia z duszy tych doświadczeń. Jest to wydobywanie na zasadzie podobieństw – podobne doświadczenia prowadzą do wspomnień o podobnych doświadczeniach, a więc wydobycia twiedzy, która nie została utracona, lecz musimy ją sobie tylko przypomnieć. Ten sam sposób „przypominania” dotyczy wszelkich zagadnień rozważanych przez nasz umysł. Również ucząc się czy studiując filozofię, rozwijamy się poprzez przypominanie tego, co już wiemy. Opisany tutaj proces nosi nazwę anamnezy.

Anamneza a rozwój psychē

Powiedzieliśmy, że celem duszy jest rozwinąć się do tego stopnia doskonałości, dzięki któremu będzie ona mogła egzystować w sposób bezcielesny, to znaczy: uwolni się od materialnego ciała i będzie w stanie kontemplować czyste idee. Pozostaje jednak pytanie: czy w ogóle możliwy jest rozwój duszy, która w zasadzie nie uczy się niczego nowego, a przez całe życie jedynie przypomina sobie tylko to, co już wie? Nie jest to oczywiście pytanie jasno postawione przez samego Platona, ale gdy studiuje się jego dialogi, okazuje się, że i na taką intelektualną bolączkę można jasno odpowiedzieć.

R9fS0W5moAAMD1
Timajos, późny dialog platoński, który wpędza badaczy w konsternację. Platon w tymże dialogu kreślił wizję boskiego Rzemieślnika, który tchnął wszystkie idee w materię, tworząc tym samym świat, a także stworzył dusze, które tchnął w żywe istoty. Oznaczałoby to, że dusze są niezniszczalne i wieczne, jednak mają swój początek, co jest niezgodne z treścią wcześniejszych dialogów filozofa.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Otóż jedynym sposobem na doskonalenie się naszej duszy jest doskonalenie moralne. Oznacza to, że doskonałości przydaje jej życie cnotliwe, nastawione na realizację idei takich, jak dobro, sprawiedliwość, prawość i piękno.

Dusza ludzka dzieli się na trzy sfery: wegetatywną (odpowiedzialną za procesy życiowe), którą posiadają też zwierzęta i rośliny, emotywną (odpowiedzialną za emocje, instynkty i pragnienia), którą posiadają także zwierzęta, i rozumną, która jest przypisana tylko człowiekowi. Jeśli nie podążamy za prymitywnymi potrzebami naszego ciała, lecz realizujemy potrzeby duchowe, zawsze okażemy się ludźmi cnotliwymi. Wszelkie cnoty mają bowiem charakter rozumny – nasz rozum odkrywa je i analizuje, widzi ich obiektywność i dostrzega konieczność ich realizacji. Rozum przy tym nie tylko dokonuje teoretycznych rozważań, pomaga też realizować ich wnioski w praktyce. Kierując się nim, osiągamy eudajmonięeudajmoniaeudajmonię, życie cnotliwe, dzięki której możemy się samodoskonalić, a w efekcie – z czasem zyskać taką doskonałość, dzięki której wszelka cielesność okaże się dla nas zupełnie zbędna.

Słownik

anamneza
anamneza

(gr. anamnesis – przypominanie) dawna teoria religijna i filozoficzna, dotycząca przypominania sobie dawnych przeżyć, a nawet wcieleń własnej duszy (tzn. jej poprzednich żywotów); w filozofii antycznej łączona była z teorią palingenetycznej wędrówki dusz (metempsychozą); filozoficzny namysł nad tym zagadnieniem rozpoczęli pitagorejczycy, a pod ich wpływem teorię anamnezy i palingenezy rozwijał Platon

eudajmonia
eudajmonia

(gr. eudaimon – posiadający dobrego ducha) jedno z kluczowych pojęć greckiej etyki, służące do opisu życia szczęśliwego i dobrego; synonimicznie eudajmonię można nazywać „szczęśliwością”, gdyż jej celem jest ukazanie ideału życia, do którego dąży człowiek racjonalny i rozsądny

idea
idea

(gr. idea) jedno z podstawowych pojęć filozoficznych, ze względu na swą historyczność i ilość zastosowań bardzo złożone w definiowaniu; do filozofii wprowadził je Platon, aby określić to, co inteligibilne, czyli niedostępne poznaniu zmysłowemu, a odkrywane jedynie przez rozum, tzn. racjonalny namysł nad światem, o którym pouczają nas zmysły; w dualizmie platońskim przeciwstawiana zmysłowej materii, jednak wchodząca z nią w reakcję, w wyniku której powstają rzeczy jednostkowe

idealizm
idealizm

(gr. idea – kształt, wyobrażenie) stanowisko filozoficzne wyrażające przekonanie o rzeczywistym istnieniu niematerialnych, abstrakcyjnych, inteligibilnych idei; może występować w różnych formach i być różnicowany na rozmaite sposoby, możemy np. rozróżnić idealizm umiarkowany, który zakłada, że poza ideami istnieje lub może istnieć materia, oraz idealizm rygorystyczny, w myśl którego żadna materia nie istnieje; czasem idealizm bywa przeciwstawiany materializmowi, a więc przekonaniu, że istnieje tylko materia i nie ma żadnych bytów abstrakcyjnych

inteligibilia
inteligibilia

(łac. intelligibilitas entis – ujmowany intelektualnie, rozumem) przedmioty czystego intelektu, a więc istniejące tylko w naszym umyśle, jako niematerialne i abstrakcyjne; od tego pojęcia pochodzi pojęcie poznania inteligibilnego, a zatem poznania poprzez badanie intelektualne, rozważanie czegoś

palingeneza
palingeneza

(gr. pálin – w tył  génesis – pochodzenie) w filozofii: proces odradzania się świata lub istot żywych; następowanie tych samych zdarzeń na przestrzeni dziejów

psychē
psychē

(gr. psychē – dusza, umysł); w myśli greckiej oznaczało tyle, co dusza czy umysł, lub też (jak określilibyśmy to dzisiaj) jaźń; najbardziej wewnętrzna sfera naszego „ja”, odpowiedzialna za myślenie, odczuwanie, doznawanie świata, namysł nad nim i samym sobą; jej posiadanie miało wyróżniać nas w świecie zwierząt; od tego terminu wzięły się współczesne pojęcia psychiki i psychologii (gr. psychēlogos – nauka o psychice)