Podstawowe cechy systemu edukacji w UK:

RfWsKt0VhULs2
Nie można nie zdać do następnej klasy Dzieci są umieszczane w klasach według wieku, a nie osiągnięć. Uczniowie przechodzą do następnej klasy niezależnie od tego, czy osiągnęły oczekiwany poziom wiedzy i umiejętności, czy nie. Nauka rozpoczyna się bardzo wcześnie. W Anglii obowiązkiem szkolnym objęte są dzieci i młodzież od 5. do 18. roku życia, w Szkocji, Walii od 5. do 16., a w Irlandii Północnej od 4. do 16., Różne rodzaje szkół W systemie państwowym istnieje wiele rodzajów szkół: szkoły środowiskowe (Community Schools), wyznaniowe (Faith Schools), akademie (Academies) oraz szkoły licencyjne (Free Schools). Szkoły nazywane publicznymi (Public Schools) są w rzeczywistości prywatnymi (płatnymi) szkołami., Nie tylko osiągnięcia decydują o przyjęciu do szkoły Różne rodzaje szkół w systemie państwowym mają swoje kryteria przyjęć (na przykład na podstawie zdolności/umiejętności dziecka, praktyk religijnych czy odległości szkoły od miejsca zamieszkania)., Tornister nie jest potrzebny Szkoła zapewnia większość podręczników i zeszytów. Są one przechowywane w szkole, a dzieci zabierają do domu tylko te książki, które są im potrzebne do wykonania pracy domowej., Integracja Większość dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (fizyczną niepełnosprawnością lub trudnościami w nauce) uczęszcza do szkół ogólnodostępnych. Mogą one otrzymać w szkole dodatkowe wsparcie., Nauka poprzez zabawę Nauka i lekcje są mniej sformalizowane niż w wielu innych krajach – dzieci mogą siedzieć przy wieloosobowych stołach zamiast w ławkach i zachęcane są do wspólnej pracy., Mundurki W większości szkół dzieci muszą przychodzić na zajęcia w mundurkach., Podzielone klasy W ramach jednej klasy (jednego rocznika) uczniowie są często dobierani w grupy pod względem zdolności i tego, jak sobie radzą z nauką, ale mogą przenosić się z jednej grupy do drugiej w zależności od czynionych postępów., Trzy semestry W roku szkolnym są trzy semestry: jesienny (wrzesień-grudzień), wiosenny (styczeń-marzec/kwiecień) oraz letni (marzec/kwiecień – lipiec), oddzielone od siebie wakacjami. W połowie każdego semestru przewidziany jest tydzień ferii zwanych half-term., Frekwencja W szkołach w Anglii uczęszczanie do szkoły jest ściśle monitorowane. Jeśli dziecko jest chore i nie jest w stanie uczestniczyć w lekcjach, należy od razu powiadomić o tym szkołę (zazwyczaj telefonicznie). Ogólna minimalna frekwencja każdego dziecka zazwyczaj nie może spaść poniżej 95%, czyli dziewięciu dni nieobecności., Homeschooling Tak jak w Polsce, istnieje alternatywa dla systemu szkolnictwa, która daje rodzicom prawo do kształcenia dziecka w domu - tzw. edukacja domowa (homeschooling). Nauka musi być odpowiednia dla wieku oraz możliwości dziecka.

Szkoła podstawowa

RFaQTNgOpsRD2
Źródło: domena publiczna.

Czas spędzany w szkole dzielony jest między naukę i zabawę, czym różni się np. od szkoły w Polsce. Dzieci mogą rozpocząć szkołę w wieku czterech lat, a nauka staje się obowiązkowa po ukończeniu piątego roku życia. Klasy są dość liczne (ok. 30 uczniów), ale oprócz wychowawcy na zajęciach często obecny jest też nauczyciel wspomagający, który pracuje z dziećmi indywidualnie lub w małych grupach. Edukacja w szkole podstawowej kończy się w klasie 6, a następnie uczniowie wybierają szkołę średnią.

Rm3XjAZq2fTXQ
Wyznaniowa szkoła podstawowa na południu Anglii. Jaki może być cel umieszczania nazwiska dyrektora na takiej tablicy?
Źródło: domena publiczna.

Szkoła średnia

Większość szkół średnich to szkoły ogólnokształcąceszkoły ogólnokształcąceszkoły ogólnokształcące. Są to szkoły powszechne z nieselektywnym doborem uczniów. Dzieci zaczynają naukę w takiej placówce wieku 11 lat i kontynuują ją do 16 roku życia, a wtedy podchodzą do egzaminu końcowego GCSEGCSE GCSE (General Certificate of Secondary Education). Wiele szkół państwowych to szkoły wyznaniowe (Faith Schools). Większość z nich stanowią szkoły anglikańskie i katolickie, ale istnieją też szkoły żydowskie, muzułmańskie, a także należące do innych wyznań. Obecnie większość szkół średnich i coraz większa część szkół podstawowych to akademieakademieakademie (Academies), które nie są pod kontrolą władz lokalnych. Prawie 90% finansowanych przez państwo szkół średnich to szkoły specjalistyczne otrzymujące dodatkowe fundusze na rozwijanie jednego lub więcej przedmiotów, w których się specjalizują. Wszystkie szkoły mają obowiązek realizowania podstawy programowej ustalonej przez centralny urząd do spraw programów szkolnych (QCA). Weryfikują to testy przeprowadzane dla czternastolatków, obejmujące język angielski, matematykę i przedmioty przyrodnicze. Test sprawdzany jest zewnętrznie i musi być zaliczony pozytywnie. Na osiem możliwych punktów należy zdobyć minimum trzy, aby przejść do następnej klasy. Każda klasa liczy do 30 osób i ma swojego opiekuna – wychowawcę, z którym zazwyczaj rozpoczyna i kończy dzień szkolny. Większość przedmiotów jest prowadzona przez nauczycieli wyspecjalizowanych w swoim przedmiocie.

Po zakończeniu edukacji obowiązkowej szesnastolatkowie przystępują do egzaminu maturalnego - GCSE. Musi go zdać każdy, kto chce studiować. Uczniowie sami decydują, z ilu przedmiotów będą zdawać egzamin. Można zdobyć oceny od G do A (najwyższa). Po zakończeniu edukacji obowiązkowej większość młodzieży uczy się w szkołach o niepełnym czasie pracy, przygotowujących do życia zawodowego lub do egzaminu pozwalającego kontynuować naukę.

R1aEImXlG1TwQ
Źródło: domena publiczna.

Liceum

Część uczniów uczy się w szkołach porównywalnych do naszych liceów. Ich programy jednak różnią się znacznie od polskich. W poprzednich latach nadmierna specjalizacja sprawiła, że uczniowie przez dwa lata uczyli się wyłącznie dwóch lub trzech przedmiotów, które wybrali na egzamin końcowy. Uczniowie mogą podejść do egzaminów na poziomie zaawansowanym (maturalnym) (Advanced Level, A‑Level), zwykle wybierając przy tym od dwóch do czterech przedmiotów do zaliczenia. Jest to warunek wstępu na uczelnie wyższe. Egzaminy odbywają się w maju i czerwcu, a wyniki uczniowie otrzymują we wrześniu. Także we wrześniu uczelnie ogłaszają, jakie oceny będą wymagane przy rekrutacji w następnym roku. Młodzi ludzie zwykle specjalizują się w przedmiotach humanistycznych (arts) lub ścisłych (science). W ramach alternatywy dla A‑Level, po zakończeniu szkoły średniej uczniowie mają możliwość realizowania innych kursów i programów, takich jak Diplomas, International Baccalaureate (Matura Międzynarodowa) lub nowe Cambridge Pre‑U. Wszyscy zainteresowani raczej edukacją opartą na bazie szkoleń praktycznych, mogą zdecydować się na staż (praktyki w zawodach technicznych lub wykwalifikowanych) albo Foundation Learning (tryb przeznaczony dla 14–19 latków, którzy osiągnęli niższe wyniki w szkole średniej).

R1ONoLXULyCP41
Schemat. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Rodzaje szkół
    • Elementy należące do kategorii Rodzaje szkół
    • Nazwa kategorii: Przedszkole
      • Elementy należące do kategorii Przedszkole
      • Nazwa kategorii: Dzieci w wieku 0–3 lat.
      • Nazwa kategorii: Nauka nie jest obowiązkowa.
      • Nazwa kategorii: Nauka jest płatna.
      • Koniec elementów należących do kategorii Przedszkole
    • Nazwa kategorii: Szkoła podstawowa (Infant School – nauczanie początkowe)
      • Elementy należące do kategorii Szkoła podstawowa (Infant School – nauczanie początkowe)
      • Nazwa kategorii: Uczniowie w wieku 3–7 lat.
      • Nazwa kategorii: Nauka jest obowiązkowa.
      • Nazwa kategorii: Nauka jest bezpłatna.
      • Koniec elementów należących do kategorii Szkoła podstawowa (Infant School – nauczanie początkowe)
    • Nazwa kategorii: Szkoła podstawowa (Junior School)
      • Elementy należące do kategorii Szkoła podstawowa (Junior School)
      • Nazwa kategorii: Uczniowie w wieku 7–11 lat.
      • Nazwa kategorii: Nauka jest obowiązkowa.
      • Nazwa kategorii: Nauka jest bezpłatna.
      • Koniec elementów należących do kategorii Szkoła podstawowa (Junior School)
    • Nazwa kategorii: Szkoła średnia
      • Elementy należące do kategorii Szkoła średnia
      • Nazwa kategorii: Uczniowie w wieku 11–14 lat.
      • Nazwa kategorii: Nauka jest obowiązkowa.
      • Nazwa kategorii: Nauka jest bezpłatna.
      • Koniec elementów należących do kategorii Szkoła średnia
    • Nazwa kategorii: Szkoła średnia (egzaminy GCSE)
      • Elementy należące do kategorii Szkoła średnia (egzaminy GCSE)
      • Nazwa kategorii: Uczniowie w wieku 14–16 lat.
      • Nazwa kategorii: Nauka jest obowiązkowa.
      • Nazwa kategorii: Nauka jest bezpłatna.
      • Koniec elementów należących do kategorii Szkoła średnia (egzaminy GCSE)
    • Nazwa kategorii: Szkoła średnia/College (A-Level/edukacja specjalistyczna)
      • Elementy należące do kategorii Szkoła średnia/College (A-Level/edukacja specjalistyczna)
      • Nazwa kategorii: Uczniowie w wieku 16–18 lat.
      • Nazwa kategorii: Nauka jest obowiązkowa.
      • Nazwa kategorii: Nauka jest bezpłatna do 19-go roku życia.
      • Koniec elementów należących do kategorii Szkoła średnia/College (A-Level/edukacja specjalistyczna)
    • Nazwa kategorii: Edukacja wyższa (uniwersytet/College)
      • Elementy należące do kategorii Edukacja wyższa (uniwersytet/College)
      • Nazwa kategorii: Uczniowie w wieku 18+.
      • Nazwa kategorii: Nauka nie jest obowiązkowa.
      • Nazwa kategorii: Nauka jest płatna.
      • Koniec elementów należących do kategorii Edukacja wyższa (uniwersytet/College)
      Koniec elementów należących do kategorii Rodzaje szkół
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

akademie
akademie

(ang. Academies); po 2010 r. wszystkie nowo otwierane szkoły są akademiami; mają swojego sponsora, np. biznesowego czy religijnego lub grupę wolontariuszy, którzy pokrywają część kosztów; pozostałe koszty i wydatki bieżące są świadczone bezpośrednio przez władze centralne (Departament ds. Oświaty.); akademie są niezależne od władz lokalnych, a sponsor wybiera większość członków zarządu szkoły

GCSE
GCSE

(ang. General Certivicate of Secondary Education); egzamin zdawany powszechnie w trakcie piątego roku nauki w szkole średniej, odpowiednik polskiej matury

szkoły licencyjne
szkoły licencyjne

(ang. Free Schools); akademie, które mogą być zakładane przez  firmy, grupy wyznaniowe, grupy rodziców, organizacje charytatywne lub uczelnie; w przeciwieństwie do liceów (Grammar Schools) są to szkoły nieselektywne

szkoły ogólnokształcące
szkoły ogólnokształcące

(ang. Comprehensive Schools); nie selekcjonują uczniów pod względem potencjału i przeznaczone są dla mieszkańców danego rejonu (np. dzielnicy)

szkoły niezależne
szkoły niezależne

(z ang. Independent Schools – szkoły prywatne); mają własne programy nauczania i własne zasady rekrutacji uczniów; kryterium przyjęcia do szkoły prywatnej jest zdolność finansowa do uiszczania czesnego, ale w niektórych bardziej prestiżowych placówkach oprócz tego przeprowadza się jeszcze testy selekcjonujące kandydatów

szkoły selektywne
szkoły selektywne

(ang. Grammar); przyjmują uczniów na podstawie testu, do którego przystępuje się w wieku 11 lat

szkoły specjalne
szkoły specjalne

(ang. Special Schools); przeznaczone dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (jak niepełnosprawność fizyczna lub trudności w nauce); mogą to być szkoły środowiskowe bądź wyznaniowe, wspomagane dobrowolnie przez rozmaite organizacje; szkoły te oferują bezpłatne nauczanie, jednak pobyt w internacie jest płatny

szkoły środowiskowe
szkoły środowiskowe

(ang. Community Schools); nadzorowane przez władze lokalne; o miejsce w takiej szkole starać się mogą wszystkie dzieci we właściwej grupie wiekowej

szkoły wspomagane dobrowolnie
szkoły wspomagane dobrowolnie

(ang. Voluntary‑aided Schools); zwykle szkoły religijne/wyznaniowe lub prowadzone przez organizacje charytatywne; mimo że większość funduszy na ich prowadzenie pochodzi od władz lokalnych, organizacja kościelna lub charytatywna sprawuje kontrolę nad zarządem szkoły oraz zasadami przyjęć uczniów; szkoły te nauczają zgodnie z krajowym programem oświaty

szkoły zawodowe
szkoły zawodowe

(ang. Secondary Modern); przyjmują dzieci, które nie dostały miejsca w szkole selektywnej