Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Taksonomia celów nauczania według Blooma

R12SAsbri9D2Y
Benjamin Bloom
Źródło: Yeruhamdavid, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.

W 1956 r. amerykański psycholog i pedagog Benjamin Bloom zaprezentował klasyfikację celów kształcenia (obecnie zwaną taksonomią Blooma)taksonomia Bloomataksonomią Blooma), w oparciu o poziom zrozumienia niezbędny do osiągnięcia danego celu. Zaproponował 6 etapów poznawczych w procesie uczenia się

RyoadxC7zAVkO
Cele kształcenia według B. Blooma
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Podpunkty

Treść

1. Wiedza

Umiejętność przywoływania lub pamiętania słów, faktów i pojęć, bez konieczność rozumienia.

2. Zrozumienie

Umiejętność rozumienia i interpretowania nabytych informacji.

3. Zastosowanie

Umiejętność wykorzystania nabytych informacji w nowych sytuacjach np. wykorzystania wiedzy do rozwiązania nowego problemu.

4. Analiza

Umiejętność rozłożenia informacji na elementy składowe np. odnajdywanie wewnętrznych powiązań i idei.

5. Synteza

Umiejętność łączenia poszczególnych elementów w całość.

6. Ocena (ewaluacja)

Umiejętność oceny wartości informacji ze względu na dany cel.

Przykłady zadań związanych z potęgami i pierwiastkami sformułowanych zgodnie z taksonomią Bloomataksonomia Bloomataksonomią Blooma.

1. Wiedza.

Podaj definicję potęgi o wykładniku naturalnym.

2. Zrozumienie.

Wśród podanych liczb, wskaż liczby niewymierne

0,(7) , -273·π, 34, -11.

3. Zastosowanie.

Zapisz liczbę 723 w postaci potęgi o wykładniku wymiernym.

4. Analiza.

Zapisz w postaci jednej potęgi 0,5·22-3·2.

5. Synteza.

Wykaż, że liczba 810+233 jest podzielna przez 9.

6. Ocena (ewaluacja).

Omów korzyści i trudności wynikające z zapisywania pierwiastków w postaci potęg o wykładnikach wymiernych.

Potrzebna teoria

Taksonomię Blooma wykorzystasz oceniając swoje umiejętności rozwiązywania zadań związanych z potęgami i pierwiastkami.

Poniżej zostały przedstawione najważniejsze pojęcia, które warto sobie przypomnieć, przed przystąpieniem do rozwiązywania zadań.

Definicja pierwiastka
Definicja: Definicja pierwiastka

Jeśli n2a0 to an=bbn=a.

Jeśli m2, m – jest liczbą nieparzystą i a<0 to an=-an.

Prawa działań na pierwiastkach, gdy a, b0, n, n2.

an·bn=abn
anbn=abn, b0
anm=amn
amn=anm
Definicja potęgi
Definicja: Definicja potęgi

a0=1, gdy a0

a-1=1a, gdy a0

a1=a

an=a·..........n-czynników·a, n+

amn=amn, gdy a0, n, m+, n>1

a-mn=1amn, gdy a>0, m, n+, n>1

Działania na potęgach, gdy a, b+-0, m, n

an·am=an+m

aman=an-m

a·bn=an·bn

abn=anbn

amn=anm

Słownik

taksonomia Blooma
taksonomia Blooma

klasyfikacja celów nauczania, autorstwa B. Blooma