Przeczytaj
Taksonomia celów nauczania według Blooma
W 1956 r. amerykański psycholog i pedagog Benjamin Bloom zaprezentował klasyfikację celów kształcenia (obecnie zwaną taksonomią Blooma)taksonomią Blooma), w oparciu o poziom zrozumienia niezbędny do osiągnięcia danego celu. Zaproponował 6 etapów poznawczych w procesie uczenia się
Podpunkty | Treść |
---|---|
1. Wiedza | Umiejętność przywoływania lub pamiętania słów, faktów i pojęć, bez konieczność rozumienia. |
2. Zrozumienie | Umiejętność rozumienia i interpretowania nabytych informacji. |
3. Zastosowanie | Umiejętność wykorzystania nabytych informacji w nowych sytuacjach np. wykorzystania wiedzy do rozwiązania nowego problemu. |
4. Analiza | Umiejętność rozłożenia informacji na elementy składowe np. odnajdywanie wewnętrznych powiązań i idei. |
5. Synteza | Umiejętność łączenia poszczególnych elementów w całość. |
6. Ocena (ewaluacja) | Umiejętność oceny wartości informacji ze względu na dany cel. |
Przykłady zadań związanych z potęgami i pierwiastkami sformułowanych zgodnie z taksonomią Bloomataksonomią Blooma.
1. Wiedza.
Podaj definicję potęgi o wykładniku naturalnym.
2. Zrozumienie.
Wśród podanych liczb, wskaż liczby niewymierne
, , , .
3. Zastosowanie.
Zapisz liczbę w postaci potęgi o wykładniku wymiernym.
4. Analiza.
Zapisz w postaci jednej potęgi .
5. Synteza.
Wykaż, że liczba jest podzielna przez .
6. Ocena (ewaluacja).
Omów korzyści i trudności wynikające z zapisywania pierwiastków w postaci potęg o wykładnikach wymiernych.
Potrzebna teoria
Taksonomię Blooma wykorzystasz oceniając swoje umiejętności rozwiązywania zadań związanych z potęgami i pierwiastkami.
Poniżej zostały przedstawione najważniejsze pojęcia, które warto sobie przypomnieć, przed przystąpieniem do rozwiązywania zadań.
Jeśli i to .
Jeśli , – jest liczbą nieparzystą i to .
Prawa działań na pierwiastkach, gdy , , .
, gdy
, gdy
,
, gdy , , ,
, gdy , , ,
Działania na potęgach, gdy ,
Słownik
klasyfikacja celów nauczania, autorstwa B. Blooma