R1d3bhUVPKqOl
Nagranie dźwiękowe Państwo celów.

Państwo celów

Koncepcja etyczna Kanta wiedzie go wprost do jego koncepcji politycznej. Na bazie pojęcia człowieka, jako celu samego w sobie, Kant formułuje ideał państwa i nazywa go państwem celów. Pisze:

Immanuel Kant Uzasadnienie metafizyki moralności

Przez państwo zaś pojmuję systematyczne powiązanie różnych rozumnych istot przez wspólne prawa. A ponieważ prawa określają cele wedle ich powszechnego obowiązywania, przeto – jeżeli pominiemy osobiste różnice między istotami rozumnymi, jako też wszelką treść ich celów prywatnych – to całość wszystkich celów (tak istot rozumnych jako celów samych w sobie, jak własnych celów, jakie każda z nich sama sobie może stawiać) da się pomyśleć w systematycznym związku, tj. jako państwo celów, które jest według powyższych zasad możliwe.

cyt1 Źródło: Immanuel Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg.
R1UVIUAimaR9i1
Obraz czytania Deklaracji Niepodległości – autorzy Deklaracji Niepodległości: John Adams, Thomas JeffersonBenjamin Franklin, czytający dokument kolonistom.
Źródło: Filippo Costaggini, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Czego mogę się spodziewać?

R1AbJHrh42OZH1
W szkicu O wiecznym pokoju Kant rozciąga to rozumowanie na stosunki między państwami, projektując federację wolnych państw, stanowiącą zapowiedź idei ONZ i Unii Europejskiej.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Odpowiedź na ostatnie pytanie Kanta stanowi próbę pogodzenia dwóch porządków, o których była mowa w Krytyce czystego rozumuKrytyce rozumu praktycznego – porządku wiedzy i porządku moralnościmoralnośćmoralności, determinizmu panującego w przyrodzie i wolności cechującej sferę etykietykaetyki, wreszcie – świata zjawisk (fenomenówfenomenfenomenów) i świata rzeczy samych w sobie (noumenównoumennoumenów). Kant usiłuje wykazać, że świat stanowi jedność, w której wszystko jest rozumnie zorganizowane i ma cel, a swe uzasadnienie opiera na religijno‑teleologicznej interpretacji rzeczywistości. Jego odpowiedź na pytanie: „Czego mogę się spodziewać”, rozpada się na dwie części – jedną wyznacza filozofia religii, drugą – filozofia historii.

R1b4p0p5zYJKO1
Peter Paul Rubens, Koronacja Marii Medycejskiej, 1622
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W obszarze filozofii religii Kant dowodzi, że religia jest uznaniem naszych moralnych obowiązków jako nakazów boskich. Warunkiem możliwości wszelkiej religii jest istnienie Boga i nieśmiertelność duszy ludzkiej. Racjonalnie ani jednego, ani drugiego dowieść nie sposób − są to jedynie hipotezy czy postulaty rozumu praktycznego, dzięki którym nasza moralność nabiera głębszego sensu, tj. staje się harmonijna z ładem świata. Takie postawienie sprawy łączy się z etyką Kanta. Według niego najwyższym dobrem człowieka jest pogodzenie doskonałej moralności (postępowania zgodnego z nakazami rozumu) z doskonałym szczęściem (doświadczamy go, kiedy wszystko idzie zgodnie z naszym życzeniem i wolą). Jednak w codziennym życiu człowiek, który podąża za namiętnościami, nigdy nie osiąga takiej harmonii moralności i szczęścia. Szansę na osiągnięcie doskonałości moralnej i pełne pogodzenie moralności ze szczęśliwością daje nam jedynie nieśmiertelność duszy (doskonalenie moralne to proces, który nie kończy się wraz ze śmiercią) oraz istnienie Boga (tylko Bóg jako istota rozumna i twórca natury daje pewność, że cnota przyniesie szczęście).

Bóg u Kanta jest więc w pewnym sensie gwarantem moralności. Obaliwszy gdzie indziej sensowność wszystkich dowodów na istnienie Boga, Kant formułuje w ten sposób nowy dowód, moralny − Bóg musi istnieć, żeby nasza moralność miała sens.

R1U0FLF306Klx1
Aspołeczna towarzyskość. Kant uważał, że ludzie, choć są z natury egoistyczni i aspołeczni, to w nadziei na szczęście utrzymują z innymi przyjazne stosunki.
Auguste Renoir, Bal w Moulin de la Galette, 1876.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W obszarze filozofii historii Kant zadaje sobie pytanie o szansę na postęp w dziedzinie moralności i pokoju na świecie. Zauważa, że między naturą ludzką a nakazami rozumu istnieje stały konflikt. Jednak postęp jest możliwy i zachodzi mimo złych skłonności ludzi, ze względu na „aspołeczną towarzyskość”. Ludzie są  zainteresowani pokojowym i moralnym współżyciem, gdyż niemoralność i wojny w ostatecznym rachunku nie służą dobrobytowi.

Słownik

etyka
etyka

(gr. ithikós — moralny, etyczny) dział filozofii zajmujący się badaniem moralności i tworzeniem systemów myślowych, z których można wyprowadzać zasady moralne

fenomen
fenomen

(gr. phainómenon – to, co się zjawia, pokazuje) wszelki fakt empiryczny, będący punktem wyjścia badań naukowych; w sensie węższym – określenie zjawiska fizycznego lub psychicznego, będącego przedmiotem postrzegania

moralność
moralność

ogół ocen i norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości społecznej (zbiorowości, klasie, grupie społecznej, środowisku) w określonej epoce

noumen
noumen

(gr. rzecz wyobrażona, pomyślana; od nous – rozum, duch) w filozofii Kanta rzecz sama w sobie; rzeczywisty, choć niepoznawalny przedmiot istniejący na zewnątrz ludzkiej świadomości, przejawiający się poprzez zjawiska i jedynie w tej postaci dostępny poznaniu