Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1d3bhUVPKqOl
Nagranie dźwiękowe Państwo celów.

Państwo celów

Koncepcja etyczna Kanta wiedzie go wprost do jego koncepcji politycznej. Na bazie pojęcia człowieka, jako celu samego w sobie, Kant formułuje ideał państwa i nazywa go państwem celów. Pisze:

Immanuel Kant Uzasadnienie metafizyki moralności

Przez państwo zaś pojmuję systematyczne powiązanie różnych rozumnych istot przez wspólne prawa. A ponieważ prawa określają cele wedle ich powszechnego obowiązywania, przeto – jeżeli pominiemy osobiste różnice między istotami rozumnymi, jako też wszelką treść ich celów prywatnych – to całość wszystkich celów (tak istot rozumnych jako celów samych w sobie, jak własnych celów, jakie każda z nich sama sobie może stawiać) da się pomyśleć w systematycznym związku, tj. jako państwo celów, które jest według powyższych zasad możliwe.

cyt1 Źródło: Immanuel Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg.
R1UVIUAimaR9i1
Obraz czytania Deklaracji Niepodległości – autorzy Deklaracji Niepodległości: John Adams, Thomas JeffersonBenjamin Franklin, czytający dokument kolonistom.
Źródło: Filippo Costaggini, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Czego mogę się spodziewać?

R1AbJHrh42OZH1
W szkicu O wiecznym pokoju Kant rozciąga to rozumowanie na stosunki między państwami, projektując federację wolnych państw, stanowiącą zapowiedź idei ONZ i Unii Europejskiej.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Odpowiedź na ostatnie pytanie Kanta stanowi próbę pogodzenia dwóch porządków, o których była mowa w Krytyce czystego rozumuKrytyce rozumu praktycznego – porządku wiedzy i porządku moralnościmoralnośćmoralności, determinizmu panującego w przyrodzie i wolności cechującej sferę etykietykaetyki, wreszcie – świata zjawisk (fenomenówfenomenfenomenów) i świata rzeczy samych w sobie (noumenównoumennoumenów). Kant usiłuje wykazać, że świat stanowi jedność, w której wszystko jest rozumnie zorganizowane i ma cel, a swe uzasadnienie opiera na religijno‑teleologicznej interpretacji rzeczywistości. Jego odpowiedź na pytanie: „Czego mogę się spodziewać”, rozpada się na dwie części – jedną wyznacza filozofia religii, drugą – filozofia historii.

R1b4p0p5zYJKO1
Peter Paul Rubens, Koronacja Marii Medycejskiej, 1622
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W obszarze filozofii religii Kant dowodzi, że religia jest uznaniem naszych moralnych obowiązków jako nakazów boskich. Warunkiem możliwości wszelkiej religii jest istnienie Boga i nieśmiertelność duszy ludzkiej. Racjonalnie ani jednego, ani drugiego dowieść nie sposób − są to jedynie hipotezy czy postulaty rozumu praktycznego, dzięki którym nasza moralność nabiera głębszego sensu, tj. staje się harmonijna z ładem świata. Takie postawienie sprawy łączy się z etyką Kanta. Według niego najwyższym dobrem człowieka jest pogodzenie doskonałej moralności (postępowania zgodnego z nakazami rozumu) z doskonałym szczęściem (doświadczamy go, kiedy wszystko idzie zgodnie z naszym życzeniem i wolą). Jednak w codziennym życiu człowiek, który podąża za namiętnościami, nigdy nie osiąga takiej harmonii moralności i szczęścia. Szansę na osiągnięcie doskonałości moralnej i pełne pogodzenie moralności ze szczęśliwością daje nam jedynie nieśmiertelność duszy (doskonalenie moralne to proces, który nie kończy się wraz ze śmiercią) oraz istnienie Boga (tylko Bóg jako istota rozumna i twórca natury daje pewność, że cnota przyniesie szczęście).

Bóg u Kanta jest więc w pewnym sensie gwarantem moralności. Obaliwszy gdzie indziej sensowność wszystkich dowodów na istnienie Boga, Kant formułuje w ten sposób nowy dowód, moralny − Bóg musi istnieć, żeby nasza moralność miała sens.

R1U0FLF306Klx1
Aspołeczna towarzyskość. Kant uważał, że ludzie, choć są z natury egoistyczni i aspołeczni, to w nadziei na szczęście utrzymują z innymi przyjazne stosunki.
Auguste Renoir, Bal w Moulin de la Galette, 1876.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W obszarze filozofii historii Kant zadaje sobie pytanie o szansę na postęp w dziedzinie moralności i pokoju na świecie. Zauważa, że między naturą ludzką a nakazami rozumu istnieje stały konflikt. Jednak postęp jest możliwy i zachodzi mimo złych skłonności ludzi, ze względu na „aspołeczną towarzyskość”. Ludzie są  zainteresowani pokojowym i moralnym współżyciem, gdyż niemoralność i wojny w ostatecznym rachunku nie służą dobrobytowi.

Słownik

etyka
etyka

(gr. ithikós — moralny, etyczny) dział filozofii zajmujący się badaniem moralności i tworzeniem systemów myślowych, z których można wyprowadzać zasady moralne

fenomen
fenomen

(gr. phainómenon – to, co się zjawia, pokazuje) wszelki fakt empiryczny, będący punktem wyjścia badań naukowych; w sensie węższym – określenie zjawiska fizycznego lub psychicznego, będącego przedmiotem postrzegania

moralność
moralność

ogół ocen i norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości społecznej (zbiorowości, klasie, grupie społecznej, środowisku) w określonej epoce

noumen
noumen

(gr. rzecz wyobrażona, pomyślana; od nous – rozum, duch) w filozofii Kanta rzecz sama w sobie; rzeczywisty, choć niepoznawalny przedmiot istniejący na zewnątrz ludzkiej świadomości, przejawiający się poprzez zjawiska i jedynie w tej postaci dostępny poznaniu