Przeczytaj
Reakcja na idealizm niemiecki
Przypomnijmy o zarysowującej się sprzeczności między domkniętym systemem Hegla a historyzmemhistoryzmem jego dialektycznejdialektycznej metody, o wynikającej stąd krytycznej postawie części uczniów wobec spuścizny mistrza oraz o oporze, na który filozofia Heglowska zaczęła natrafiać ze strony adwersarzy przychodzących „z zewnątrz”, spoza kręgu klasycznej filozofii niemieckiej. W rzeczywistości sytuacja ta była rezultatem procesów o dwojakim charakterze: historycznym (społeczno‑politycznym) i teoretycznym (filozoficznym). Z jednej strony w Europie ponapoleońskiej narastało wrzenie: liberalno‑demokratyczne aspiracje nowego pokolenia zostały zahamowane przez konserwatywne porządki Restauracji oraz dysproporcje ekonomiczno‑prawne między pofeudalnymi Niemcami a Anglią i Francją, prężnie się rozwijającymi według kapitalistycznych porządków. Heglowska wizja państwa harmonijnie jednoczącego partykularne dążenia jednostek z interesem powszechnym, konserwująca de factode facto istniejące status quostatus quo, przestała odpowiadać rzeczywistości. Nowy „duch czasu” – nadciągająca Wiosna Ludów – domagał się nowej wizji. Z drugiej strony wewnątrz samej filozofii tlił się przez cały okres rozwoju idealizmuidealizmu niemieckiego opór wobec tendencji spekulatywnych, idealistycznych i właściwie metafizycznych, jakie w ramach tej formacji osiągnęły swoje apogeumapogeum. Kiedy warunki zewnętrzne zaczęły sprzyjać, opór ten ujawnił się z całą mocą, dając o sobie znać zarówno w łonie samej szkoły heglowskiej, jak i w wystąpieniach filozofów spoza tej formacji. Jego wyrazem, ogólnie rzecz biorąc, był protest przeciwko dominowaniu w myśleniu abstrakcji nad konkretem, spekulacji nad analizą danych empirycznychempirycznych, logikilogiki systemu nad dążeniem do rozwiązania życiowych problemów rzeczywistych ludzi.
Krytyki pod adresem idealistycznego i racjonalistycznego systemu Hegla zaczęły się też pojawiać – już po śmierci filozofa – poza granicami Niemiec. Niemniej zasadniczy cios zadany hegemonii niemieckiego idealizmu metafizycznegometafizycznego w filozofii pochodził od wewnątrz, ze środowiska uczniów Hegla. A wszystko zaczęło się od dyskusji nad marginalną – mogłoby się wydawać – z filozoficznego punktu widzenia kwestią teologiczną i historyczną. Otóż w latach 1835–1836 David Friedrich Strauss (1808–1874) opublikował dwutomowe dzieło Das Leben Jesu kritisch bearbeitet (Życie Jezusa opracowane krytycznie), w którym stawiał tezę o mitotwórczym i kulturowym, a nie boskim i eschatologicznym charakterze historycznej postaci Jezusa, co wywołało poruszenie wśród filozofów i teologów należących do zwolenników Hegla. W środowisku tym wywiązała się szeroka i ożywiona dyskusja nie tylko nad kwestiami interesującymi biblistów, lecz także nad relacjami między religią i filozofią, nad społecznym i emancypacyjnymemancypacyjnym znaczeniem religijnych dogmatówdogmatów. W jej wyniku w szkole heglowskiej powstał rozłam pomiędzy tzw. młodszymi uczniami Hegla, zwanymi później „lewicą heglowską”, a starszymi jego uczniami, zwanymi „prawicą heglowską”. Młodohegliści, wychodząc od krytyki przeświadczenia Hegla o możliwości pogodzenia chrześcijańskiego objawienia z rzetelnie uprawianą filozofią, zaczęli demonstrować coraz wyraźniejszy dystans do nauk mistrza. Starohegliści, przeciwnie, starali się zachować korpus jego nauk w stanie nienaruszonym i zgodnie z przejętą od niego metodologiąmetodologią rozwijali badania nad historią filozofii. Przeobrażenia, jakim poddane zostały niektóre wątki filozofii Hegla w trakcie dalszego rozwoju lewicy heglowskiej, doprowadziły ostatecznie do powstania filozofii, która radykalnie przeciwstawiła się heglowskiemu i, ogólniej, pokantowskiemu idealizmowi. Tą filozofią była filozofia Marksafilozofia Marksa.
Słownik
(gr. apogeios — oddalony od Ziemii) szczytowy punkt, największe nasilenie czegoś; punkt orbity okołoziemskiej Księżyca lub sztucznego satelity najbardziej oddalony od Ziemi
z łc. faktycznie, w rzeczywistości
(gr. dialektike — sztuka dyskutowania) teoria filozoficzna ujmująca rzeczywistość jako proces rozwijający się na zasadzie wyłaniania się i przezwyciężania przeciwieństw; metoda rozumowania i dyskusji polegająca na dochodzeniu do prawdy poprzez ujawnianie sprzeczności tkwiących w pojęciach i sądach
(gr. dogma — sąd, orzeczenie) w teologii chrześcijańskiej: prawda uznana przez Kościół za objawioną przez Boga; twierdzenie przyjmowane za pewne i prawdziwe jedynie na mocy autorytetu osoby, która je wygłasza
(łac. emancipatio — wypuszczenie z rąk) uwolnienie (się) jednostek i grup społecznych od zależności i zdobycie lepszej pozycji w strukturze społecznej; w starożytnym Rzymie: uwolnienie syna spod władzy ojca
(gr. émpeiros — doświadczony) fil. kierunek w teorii poznania wywodzący poznanie ludzkie z doświadczenia zmysłowego, zewnętrznego lub wewnętrznego
(gr. historia — badanie, informacja) stanowisko filozoficzne i metodologiczne postulujące poznawanie rzeczywistości oraz ujmowanie zjawisk w sposób historyczny
(łac. idealis < gr. idea — idea, wyobrażenie) kierunek filozoficzny polegający na uznawaniu ducha za czynnik pierwotny w stosunku do materii
(gr. logikós – zgodny z rozumowaniem) dyscyplina naukowa zajmująca się regułami poprawnego myślenia i wnioskowania; w węższym znaczeniu: logika formalna
koncepcja filozoficzna, ekonomiczna i społeczno‑polityczna stworzona przez K. Marksa i F. Engelsa, zakładająca, że motorem zmian historycznych jest walka klas, prowadząca do utworzenia społeczeństwa komunistycznego
(gr. ta meta physika — to, co jest po fizyce) dział filozofii zajmujący się bytem jako takim – jego podstawowymi własnościami, leżącymi u podstaw świata, który jest nam dostępny poprzez doświadczenie zmysłowe
(gr. methodos — badanie + logos — nauka, słowo) nauka o metodach badań naukowych stosowanych w danej dziedzinie wiedzy
(łac. quo — dokąd, gdzie) stan prawny lub polityczny istniejący w danej chwili