R19LPCXliYc4N
Ilustracja przedstawia zapisane odręcznie kartki.

Filozofia po Heglu. Nowe perspektywy: reakcja na idealizm niemiecki

Źródło: dostępny w internecie: Pixabay, domena publiczna.

Czy nie uważasz, że gdyby filozofia Hegla nie wzbudziła sprzeciwu, byłoby to niezgodne z filozofią Hegla?

Zmieniająca się sytuacja polityczna w połowie XIX wieku tworzyła klimat dla zupełnie nowych wizji. Narastał opór przeciwko metafizycznym spekulacjom i rosła potrzeba znalezienia rozwiązań dla rzeczywistych ludzkich problemów. Jakob Friedrich Fries dawno już orzekł, że należy wrócić do Kanta i rozwijać psychologiczne badania natury ludzkiego poznania. Johann Friedrich Herbart uznał metafizyczny idealizm z jego dialektyczną logiką za zupełną filozoficzną dewiację. Młodzi uczniowie Hegla coraz ostrzej kontestowali pogląd mistrza o możliwości pogodzenia chrześcijańskiego objawienia z filozofią. Wkrótce doprowadziło to do radykalnego sprzeciwu wobec idealizmu Hegla i Kanta, który wyraził Karol Marks.

Twoje cele
  • Ocenisz wyzwania, przed jakimi stanęła europejska myśl filozoficzna po Heglu, w kontekście społeczno‑historycznym.

  • Przeanalizujesz zarzuty wobec Hegla formułowane przez jego przeciwników, jak również te, które pojawiły się w gronie jego uczniów.

  • Zastanowisz się, jak duch czasu kształtuje myślenie o zadaniach filozofii.