Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Warsztat poety

Kazimierz Wyka Rzecz wyobraźni

Stosunek do własnego warsztatu poetyckiego, szerzej biorąc – stosunek do słowa jako podstawowego składnika materii poetyckiej, stanowi w przemianach dorobku Tuwima jeden z podstawowych wyznaczników. Można by powiedzieć, że stosunek ten charakteryzuje każdego w ogóle poetę. U Tuwima przedstawia się on w sposób szczególny: Tuwim sprawy swojego warsztatu uogólnia i nadaje im sens dyskursywnydyskursdyskursywny, tak że przestają one dotyczyć jego jedynie, dotyczyć poczynają poezji w ogóle. Według nich także określa najczęściej swoje miejsce wśród otaczających go przemian i zjawisk. Zagadnienie to nie od razu pojawia się u Tuwima. W dwu pierwszych zbiorach poety, w Czyhaniu na BogaSokratesie tańczącym, kierunek rozwoju poety odczytać się daje przede wszystkim wedle ekspresjonistycznych manifestów ja lirycznego, zaplątanych w wielokierunkową dynamikę życia. Takich jak Poezja, Sokrates tańczący, W Warszawie, by tylko te utwory przykładowo wymienić. Sprawa własnego warsztatu i sprawa słowa rozpoczyna się w Czwartym tomie wierszy. Pełnej siły nabiera w Słowach we krwi, zainaugurowanych w kompozycji tomu nowym manifestem poetyckim Słowo i ciało, będącym unieważnieniem manifestu PoezjaCzyhania na Boga. Rozprzestrzenia się odtąd i rozrasta. Miejsce węzłowe stanowi Rzecz czarnoleska. W całym tym okresie, obejmującym podstawową część dorobku poety, jego stosunek ideologiczny do rzeczywistości wymierzać można na przemianach stosunku do słowa i do własnego warsztatu. Stosunek ten nie układał się nigdy u Tuwima we wzór prosty i jednolity.

1 Źródło: Kazimierz Wyka, Rzecz wyobraźni, Warszawa 1977, s. 54.
R1Dw4BJStfnqs
Stanisław Witkiewicz, Portret Juliana Tuwima, 1929.
Julian Tuwim (1894‑1953) – polski poeta, pisarz, satyryk, jeden z najpopularniejszych twórców dwudziestolecia międzywojennego. Był jednym ze współzałożycieli grupy poetyckiej Skamander, a także współtwórcą kabaretu Pod Picadorem.
Źródło: domena publiczna.

Radość, witalność, optymizm

Swój pierwszy manifest poetycki Julian Tuwim ogłosił w wierszu Poezja z debiutanckiego tomu Czyhanie na Boga (1918). Jego zdaniem twórczość ma być optymistyczna, entuzjastyczna, witalna, na wskroś współczesna, a nawet barbarzyńska i heretycka. Tuwim polemizował wówczas z koncepcją literatury rozumianą jako zbiór przestarzałych rekwizytów, choć nie negował przy tym dorobku romantyków i klasyków (Nie stracił czaru romantyczny smęt/Róż i słowików, rusałek i goplanNie stracił mocy Achilles i Piast/I chwalon będzie każdy, kto bohater). Zarazem uważał, że współczesna poezja powinna doganiać szybko zmieniającą się rzeczywistość (Lecz coraz szybciej warczy życia pęd/Tam, gdzie jest księżyc, jest i aeroplan!). Bohaterem wierszy miał być zwykły człowiek, przedstawiciel klasy robotniczej. Sam autor powinien był natomiast wystrzegać się patosu. W dobrym tonie była raczej prowokacja i kontrowersja, poprzez które młode pokolenie domagało się własnego miejsca na Parnasie.

Poezja

Powstał w duszy mej wprost szaleńczy plan,
Plan, który można przyrównać herezji:
Niech się dzisiaj dowie wszelki stan,
Co ja właściwie sądzę... o poezji.

Jakie w tej sprawie „przekonania” mam,
Jak brzmią zasady tej mojej „teorii”,
Niech słucha mędrzec i niech słucha cham
Teoretycznej mej fantasmagorii!

Będą te słowa jak taneczny krok!
Będą - jak złota do Stolicy droga!
- Poezja - jest to, proszę panów, skok,
Skok barbarzyńcy, który poczuł Boga!

(…)

Nie stracił czaru romantyczny smęt
Róż i słowików, rusałek i goplan.
Lecz coraz szybciej warczy życia pęd:
Tam, gdzie jest księżyc, jest i aeroplan!

Nie stracił mocy Achilles i Piast,
I chwalon będzie każdy, kto bohater!
Lecz już z czeluści elektrycznych miast
Tłum wielki bucha, jak lawa przez krater!

2 Źródło: Poezja, [w:] Julian Tuwim, Czyhanie na Boga, 1918.
R1WOmgJ6vtz4z
Okładka miesięcznika poetyckiego Skamander, wydawanego w okresie międzywojennym w Warszawie, wokół którego skupiona była grupa poetycka o tej samej nazwie.
Źródło: domena publiczna.
Poezja polska 1914-1939. Antologia

Ze wszystkich poetów Skamandra Tuwim jest bezwzględnie najbliższy programowi »nowej sztuki«, którego elementy stara się przechwycić, ale przed którego konsekwentną realizacją powstrzymuje go intuicyjne poczucie związku z poetycką tradycją. (…) Ta tradycja – to zarówno liryka Młodej Polski, której czołowego przedstawiciela, Staffa, samorzutnie ogłasza za swojego patrona, jak również rozczytanie w symbolistachsymbolizmsymbolistach rosyjskich (...). Elementem rewolucjonizującym jest natomiast zarówno chłonna postawa wobec propozycji współczesności, jak i intencja odegrania roli burzyciela starych form, której atrakcyjny wzorzec trafnie odnajduje Tuwim w tłumaczonej w tym czasie poezji RimbaudaRimbaudRimbauda. (…) Od młodych futurystów różni Tuwima żarliwa powaga i ekstatycznośćekstatycznośćekstatyczność, z jaką usiłuje on traktować rozbijanie starych kanonów słownictwa i wyobraźni. Jeżeli elementy nowoczesności – tłum, miasto, ulica – pojawiają się w jego wierszach, to nie w charakterze programowych rekwizytów, świadomie prowokujących wyobraźnię, ale jako wyraz z góry powziętego przeświadczenia o konieczności ich zharmonizowania z rekwizytami poezji tradycyjnej.

6 Źródło: Poezja polska 1914-1939. Antologia, oprac. R. Matuszewski, S. Pollak, Warszawa 1984, s. 14–15.

Widać to we fragmencie cytowanej już Poezji:

1

Będę ja [...] futurystą,
A to nie znaczy, bym się stał głuptasem,
Co sport z poezji czyni i z hałasem
Udaje maga, a jest tylko glistą

Poeta nie ma być prorokiem, przywódcą narodu, jak głosił romantyzm, ale zwykłym
człowiekiem, jednym z wielu:

Nie chcę być wam przodownikiem,
Chętnie w tłum się wcisnę,
Będę ultimus inter paresultimus inter paresultimus inter pares

Powrót do Czarnolasu

W 1929 roku ukazał się tomik wierszy Tuwima zatytułowany Rzecz czarnoleska. Podjął w nim po raz kolejny próbę określenia funkcji poezji i roli poety, najpełniej wyrażoną w tytułowym wierszu. Tuwim aż do perfekcji opanował materię języka polskiego, jednocześnie nadając swoim wierszom bardziej wyważony, spokojny ton.

Kazimierz Wyka Rzecz wyobraźni

Rzecz czarnoleska, takie jest imię tradycji u Tuwima. Podjął on w tym imieniu echo poezji Norwidowskiej, powtórzył słowa tragicznego samotnika, zaklęcie do pierwszych i najczystszych źródeł poezji narodowej zwrócone: »Czarnoleskiej ja rzeczy chcę — ta serce uleczy! I zagrałem… i jeszcze mi smutniej«. Wychodząc z tej inkantacjiinkantacjainkantacji, której sens dla romantyka nie oznaczał jeszcze wielkiej tradycji w jej całej pełni, w całej doniosłości, wychodząc z tej lapidarnejlapidarnylapidarnej inkantacji – Tuwim tę pełnię i doniosłość nazwał tak ostatecznie i klarownie, jak sprawę ojczyzny‑polszczyzny. Odjął rzeczy czarnoleskiej szlachecki i sielankowy sens, przydał patetyczne echo tego, co ponad przemianami i biegiem stuleci trwa w kulturze narodu:

Kiedyż mnie cwałem, rumaku skoczny,

Do Czarnolasu poniesiesz?

(Koń)

1 Źródło: Kazimierz Wyka, Rzecz wyobraźni, Warszawa 1977, s. 54.
Kazimierz Wyka Rzecz wyobraźni
RrXzNRm3bM3aJ1
Władysław Łuszczkiewicz, Jan Kochanowski w Czarnolesie, 1864‑1865
Źródło: domena publiczna.

Metaforę interpretacyjną rzecz czarnoleska przekazał Tuwimowi Cyprian Norwid. Wydobywano stąd wnioski, że uczestnictwo Norwida w zespole tradycji narodowych podjętych przez Tuwima nie ustępuje w tomie noszącym taki tytuł uczestnictwu Kochanowskiego. Pogląd ten należy zakwestionować. Rozporządzamy dostateczną liczbą argumentów, zarówno zaczerpniętych z dalszego rozwoju Tuwima, jak z innych kontaktów Norwida z obecną poezją polską, by móc to uczynić. (…) U romantyków, a także u Norwida, kult Kochanowskiego oznaczał jednocześnie bezpośrednią inspirację artystyczną i wersyfikacyjną Jana z Czarnolasu. Cytat poetycki, inkrustacjainkrustacjainkrustacja obrazowa, podjęcie motywu Kochanowskiego jest zjawiskiem nierzadkim u Norwida. Rzecz czarnoleska brzmiała u niego rymem bezpośredniego wzoru. U Tuwima rzecz czarnoleska nie brzmi takim rymem. Staje się jedynie symbolem ogólnym poetyckiej jasności, klarowności, społecznej dostępności poezji. Symbol ten narodził się wprawdzie z poezji Kochanowskiego, z jej roli w przemianach tradycji narodowej, trafnie nazwanej przez Norwida, ale nie prowadzi do Kochanowskiego bezpośrednio. Nawet przy najbardziej uważnej lekturze Rzeczy czarnoleskiej na palcach jednej ręki dają się wskazać frazy, elementy rytmu czy delikatnie archaizowanegoarchaicznyarchaizowanego słownictwa, w jakich brzmi niewątpliwie echo Kochanowskiego. (…) Rzecz czarnoleska to nie wezwanie do naśladownictwa, lecz wzór dla współczesności w jej nowoczesnej, żywej, poetyckiej materii.
 I dlatego nie klasycyzmklasycyzmklasycyzm, lecz humanizmhumanizmhumanizm tworzy kręgosłup tomu przełomowego dla pojmowania przez poetę zadań jego warsztatu i zadań słowa poetyckiego w ogóle. Nowe, nie znane dotąd twórcy elementy materii poetyckiej, jeżeli nawet dają się wywieść z polskiej tradycji poetyckiej, nie pochodzą bezpośrednio od Kochanowskiego ani też Norwida. Obydwa te nazwiska to coś jak drogowskazy na cele ogólne i kierunki świata nastawione, a nie drogi same, które w tych kierunkach biegną.

1 Źródło: Kazimierz Wyka, Rzecz wyobraźni, Warszawa 1977, s. 54.
ultimus inter pares
Rimbaud
ekstatyczność
inkantacja
lapidarny
inkrustacja
archaiczny

Słownik

dyskurs
dyskurs

(łac. discursus – rozmowa, rozprawa, rozumowanie) – w ujęciu szerszym: proces dowolnej interakcji między ludźmi, w ujęciu ściślejszym: dyskurs werbalny, czyli proces tworzenia tekstu mówionego lub pisanego

humanizm
humanizm

(łac. humanus – ludzki) – nurt umysłowy i kulturowy, w którym podkreślano godność człowieka i możliwości jego rozumu, a jednym ze sposobów przedstawiania tych wartości było sięganie do dorobku antyku grecko‑rzymskiego

klasycyzm
klasycyzm

(łac. classicus - należący do pierwszej, najlepszej klasy) – w literaturze i sztuce rozkwitł we Francji w XVII w., jego początkiem był renesansowy zwrot do wzorów literatury antycznej i łączące się z nim przekonanie o ich wartości uniwersalnej; podstawowe zasady estetyki klasycyzmu sformułowali krytycy włoscy okresu renesansu, a we Francji zwłaszcza N. BoileauSztuce poetyckiej; klasycyzm opierał się na poglądach filozoficznych głoszących istnienie w świecie niezmiennych praw ładu, przyznających rozumowi możność poznania natury i jej naśladowania w dziełach człowieka; głównymi kategoriami estetycznymi były piękno i prawda, pojmowane jako wartości absolutne, dające się uzasadnić rozumowo; określały one podstawowe cele twórczości, a warunkiem ich osiągnięcia była doskonałość artystyczna, zgodność utworu z naturą; naśladując naturę, twórca miał się kierować zasadami dobrego smaku i przyjętymi normami obyczajowymi, a jego dzieło musiało spełniać warunek stosowności (decorum); literaturze przypisywano funkcje dydaktyczno‑moralizatorskie

symbolizm
symbolizm

(gr. sýmbolon – symbol) – kierunek w sztuce zapoczątkowany przez poetów francuskich w II połowie XIX wieku, zakładający rezygnację z bezpośredniego opisu emocji, opierający się na sugerowaniu wzruszeń i nastrojów, operujący wieloznacznymi symbolami w celu wyrażenia treści, które nie mają określenia w systemie językowym