Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Antyczne korzenie toposu theatrum mundi

Genezy toposu theatrum munditheatrum munditheatrum mundi (świata‑teatru) należy szukać w antyku, w dziełach greckiego filozofa Platona (ok. 424 – ok. 348 r. p.n.e.). W dialogu politycznym Prawa przedstawia ideę świata‑teatru i ludzi‑marionetek wykonanych przez bogów dla własnej zabawy:

Platon Prawa

Niech każdy z nas, żyjących ludzi, będzie niby jakimś cudeńkiem, jak to są takie przemyślne zabawki, sporządzonym przez bogów gwoli ich uciechy czy też w poważnym celu – bo tego nie wiemy zaiste – wiemy natomiast, że nasze uczucia, jakby znajdujące się wewnątrz nas druciki czy sznurki, szarpią nas to tu, to tam, a ponieważ przeciwne są sobie wzajemnie, w przeciwne ciągną nas strony, do przeciwnych czynności, w dziedzinę cnoty lub nieprawości.

niech Źródło: Platon, Prawa, tłum. M. Maykowska, Warszawa 1960, s. 39.

Topos ten odnaleźć można również w twórczości rzymskiego poety Horacego (65–8 r. p.n.e.). W jednej z satyr twórca zamieścił wypowiedź niewolnika kierowaną do pana. Udowadnia w niej, że także ci, którzy formalnie są wolni, muszą odgrywać role narzucane przez los lub społeczne konwenanse:

Horacy Satyra II 7: Iamdudum ausculto et cupiens tibi dicere servus

WikarymwikaryWikarym mnie zowiecie, gdy za sługę robię,
Albo współniewolnikiem; czymże ja więc tobie?
Bowiem ty, pan mój niby, służysz drugim brzydko
I kręcisz się jak lalka pociągana nitką.
Któż więc wolny?

hor Źródło: Horacy, Satyra II 7: Iamdudum ausculto et cupiens tibi dicere servus, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. J. Krókowski, tłum. J. Czubek, Wrocław 1971, s. 252.

Topos świata‑teatru w kulturze nowożytnej

RYj70aCOlQbxw1
Jan z Salisbury nauczający
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W średniowieczu nie porzucono idei teatru świata i człowieka‑aktora. Twórczo rozwinął ją np. Jan z Salisbury (ok. 1115 – ok. 1180), angielski filozof i biskup francuskiego miasta Chartres. Jego najważniejsze dzieło to Policraticus, traktat dotyczący Kościoła. Krytykując w nim życie dworskie, autor sformułował powiedzenie: Totus mundus agit histrionemTotus mundus agit histrionemTotus mundus agit histrionem (łac. „cały świat gra jakąś grę”). Satyryczny wydźwięk nadał toposowi również jeden z najbardziej cenionych humanistów europejskich, Erazm z Rotterdamu (ok. 1466–1536). Niderlandzki uczony napisał m.in. utwór satyryczny Pochwała głupoty. Udowadniał w nim, że wszyscy ludzie grają w teatrze obejmującym cały świat i każdemu, niezależnie od pozycji społecznej i wykształcenia, przydzielono tę samą rolę – błazna:

Erazm z Rotterdamu Pochwała głupoty

Niemądrzy są ci, którzy sądzą, że szczęście człowieka polega na jakimś prawdziwym stanie rzeczy poza nim: ono polega na jego własnym co do tego złudzeniu. […] A wreszcie tak ukształtowana jest dusza ludzka, że raczej do łudzenia się jest skłonna niż do zobaczenia prawdy. […] Każe ononon jednak temu samemu człowiekowi występować w różnych rolach, tak że ten, kto niedawno w purpurze grał króla, teraz ogrywa służkę odzianego w gałgany.

niem Źródło: Erazm z Rotterdamu, Pochwała głupoty, oprac. H. Barycz, tłum. E. Jędrkiewicz, Wrocław 1953, s. 55–56.
RnOkR0uectA1x1
Pocztówka z początku XX w. ilustrująca miśnieński teatr marionetkowy Albert Wünschsa
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC 0 1.0.

Świat‑teatr jako motyw renesansowy

Na znaczenie, jakie nadawano toposowi świata‑teatru w okresie baroku, duży wpływ miała twórczość Williama Szekspira. Angielski dramaturg chętnie wykorzystywał motyw „teatru w teatrze”, a w kilku dziełach odwołał się do porównania życia z graniem w teatrze. Nie przypadkiem nad wejściem do założonego przez Szekspira teatru The Globe znalazł się napis będący cytatem z Policraticusa Jana z Salisbury: Totus mundus agit histrionem.

Motyw theatrum mundi pojawia się m.in. w Makbecie, w gorzkich słowach tytułowego bohatera, który czuje, że schodzi już ze sceny życia:

William Shakespeare Makbet

Życie to tylko przechodzący cień;
Nieszczęsy aktor, który przez godzinę
Coś patetycznie odgrywa na scenie,
Po czym na zawsze znika.

makbet Źródło: William Shakespeare, Makbet, tłum. A. Libera, Warszawa 2002, s. 163.

Podobną wymowę ma fraszka Jana Kochanowskiego O żywocie ludzkim, zapowiadająca już atmosferę epoki baroku w wyrażonym tu niepokoju towarzyszącemu motywowi vanitas vanitatumvanitas vanitatumvanitas vanitatum:

Jan Kochanowski O żywocie ludzkim

Fraszki to wszytko, cokolwiek myślemy,
Fraszki to wszytko, cokolwiek czyniemy;
Nie masz na świecie żadnej pewnej rzeczy,
Próżno tu człowiek ma co mieć na pieczy.
Zacność, uroda, moc, pieniądze, sława,
Wszystko to minie jako polna trawa;
Naśmiawszy się nam i naszym porządkom,
Wemkną nas w mieszek, jako czynią łątkom.

koch Źródło: Jan Kochanowski, O żywocie ludzkim, [w:] Patrząc na rozmaite świata tego sprawy. Antologia polskiej poerzji renesansowej, oprac. J. Sokołowska, Warszawa 1984, s. 62.

Topos theatrum mundi w baroku

R1bb6MDiFfODi1
Kostium Ludwika XIV, króla-słońce, w balecie Ballet de la Nuit
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W epoce baroku topos theatrum mundi cieszył się dużą popularnością i był chętnie wykorzystywany przez twórców, filozofów i teologów. Można wskazać dwa główne źródła tej popularności. Pierwszym z nich było zmniejszenie zaufania do nauki. Humanistyczne przekonanie o potędze wiedzy i badań zostało zastąpione świadomością, że zmysły dostarczają rozumowi fałszywych danych, co zaowocowało wizją świata jako iluzji. Równocześnie w XVII‑wiecznej Europie powszechna stała się teatralizacja życia wyrażająca się w wystawnych ucztach, organizowaniu wielkich plenerowych spektakli, spektakularnych widowisk uświetniających np. wjazd władcy do danego miasta, wreszcie – w rozbudowanych obrzędach weselnych lub pogrzebowych.

Nie można nie zauważyć związku popularności toposu theatrum mundi z motywem wanitatywnymvanitas vanitatumwanitatywnym. Krótkość, ulotność przedstawień przywodziła na myśl znikomość ludzkiej kondycji i nieuchronność przemijania. Zbigniew Morsztyn w Trenach żałosnych Apollina z Muzami porównał ludzkie życie do komedii, której reżyserem jest Bóg:

Zbigniew Morsztyn Treny żałosne Apollina z Muzami

Zgoła świat – scena, a wszyscy, co żyją,
Osobami są na tej komedyjej,
Jakimi Wielki Gospodarz im każe (...).

zbi Źródło: Zbigniew Morsztyn, Treny żałosne Apollina z Muzami, [w:] Wybór wierszy, Wrocław 1975.
RqtbAbWWfJFHc
Giovanni Paolo Pannini, Festa musicale, 1747. Obraz przedstawiający wnętrze rzymskiego Teatru Argentyna
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
theatrum mundi
wikary
miles christianus
Totus mundus agit histrionem
on
Mundus (…) histrioniam
gdy sobie umączymy twarz
wygódka
tantum (…) dediscant
stolec (daw.)

Słownik

theatrum mundi
theatrum mundi

(łac. teatr świata) – motyw utożsamiający życie ludzkie z grą aktorską, obecny w literaturze europejskiej już od antyku, a szczególnie popularny w baroku; utwory zawierające ten topos ukazywały człowieka jako aktora lub marionetkę, a życie ludzkie jako granie roli narzuconej przez siły wyższe, np. Boga

topos
topos

(gr. tópos koinós, łac. locus communis – miejsce wspólne) – powtarzający się motyw, występujący w obrębie literatury i sztuki zbudowany na fundamencie dwu wielkich tradycji śródziemnomorskich: antycznej i biblijno‑chrześcijańskiej. Wskazuje na jedność, ciągłość kulturową danego kontynentu czy na istnienie pierwotnych wzorców myślenia człowieka. Topos budowany jest na zasadzie obrazu mającego na celu opis jakiejś sytuacji

topos życie‑snem
topos życie‑snem

motyw obecny w literaturze europejskiej już od antyku, a szczególnie popularny w baroku; utwory zawierające ten topos podkreślały zmienność i niestałość życia ludzkiego, porównywanego do złudnego snu

vanitas vanitatum
vanitas vanitatum

(łac. marność nad marnościami) – motyw obecny w literaturze i sztuce od starożytności, podkreślający marność i przemijanie wszystkiego, co jest materialne, przede wszystkim doczesność istnienia człowieka na ziemi