Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1bXwXiEOFUYY
Zdjęcie przedstawia wnętrze sali operowej. Jest ona wykończona w stylu barokowym, z licznymi zdobieniami i rzeźbami, w kolorze złotym. Ukazane są balkony z fotelami i scena, zasłonięta mocno marszczoną kurtyną.

Topos świata-teatru w poezji barokowej

Opéra Garnier w Paryżu
Źródło: Pxhere, domena publiczna.

Jednym z popularnych motywów obecnych w dawnych przedstawieniach był „teatr w teatrze”. Polegał on na wprowadzeniu do akcji dramatu innego utworu scenicznego. Wówczas aktorzy stawali się widzami oglądającymi inne widowisko lub jego fragment, natomiast ci odbiorcy, którzy zgromadzili się, aby oglądać przedstawienie, mieli możliwość śledzenia dwupiętrowo skonstruowanej fabuły. Ta dwupiętrowość wynikała z umieszczenia jednego spektaklu w drugim i sprawiała, że część aktorów w pewnym momencie sztuki grała też role widzów przebywających na scenie.

Tak zbudowany dramat zawierał w sobie ideę, którą opisywali bardzo często także poeci barokowi. Polega ona na ukazaniu całego świata jako teatru, w którym wszyscy ludzie grają przydzielone im role...

Twoje cele
  • Wymienisz terminy dotyczące teatru i dramatu, obecne w wybranych wierszach barokowych.

  • Zinterpretujesz wybrane utwory barokowe w celu dokonania analizy toposu świata‑teatru.

  • Wykażesz obecność toposu świata‑teatru w literaturze barokowej.