Przeczytaj
Kronika średniowieczna – treść i funkcja
Przedmiotem historiografiihistoriografii i synonimicznego wobec niej dziejopisarstwa jest szeroko rozumiana historia. Dziejopisarstwo rozwijało się od czasów starożytnych, wtedy też powstał gatunek piśmienniczy zwany kronikąkroniką. Słowo to pochodzi z greki (gr. chronos – czas) i oznacza chronologicznie uporządkowane przedstawienie ważnych wydarzeń z życia miasta czy kraju. Gatunek ten zyskał szczególną rolę w średniowieczu – kroniki tego okresu stały się obok rocznikówroczników (annales), żywotów (vitae) i pieśni o czynach (gestagesta) jedną z głównych form piśmiennictwa historycznego.
Mianem kroniki określano w średniowieczu utwory o układzie chronologicznym (strukturze linearnej), o różnym zasięgu czasowym i terytorialnym. Pisano je na ogół po łacinie. Historię państw przedstawiały kroniki narodowe – ukazywały dzieje od czasów legendarnych aż do czasów współczesnych autorowi. Istniały również kroniki lokalne, zbliżone do roczników, odnotowujące wydarzenia ważne dla konkretnego miasta czy klasztoru. Tworzono też kroniki poświęcone dynastiom lub ważnym wydarzeniom, np. relacjonujące przebieg wojen. Celem autorów było informowanie o przeszłych – uznanych za autentyczne – zdarzeniach politycznych i społecznych ważnych dla określonej wspólnoty, a także obrazowanie działań głównych bohaterów i prezentowanie ich decyzji wpływających na losy wspólnoty.
Ze względu na kryterium zasięgu terytorialnego opisywanych wydarzeń (kryterium lokatywne) wyróżnić można typy kronik:
Kronika średniowieczna była często wyrazem potrzeby budowania poczucia tożsamości wspólnoty. Plemiona barbarzyńskie, a z czasem nowo powstałe państwa poszukiwały swych korzeni, najczęściej upatrując je w związkach z dawnym Rzymem. Wczesne kroniki średniowieczne dokumentowały głównie podania związane z genealogią poszczególnych plemion, sięgając często do legendarnych początków, łączonych bądź z przekazem biblijnym, bądź z historią starożytną. Autorzy kronik chętnie snuli domysły na temat pochodzenia danego rodu, wywodząc jego korzenie od biblijnego Adama lub bohaterów mitologicznych, np. wojowników spod Troi).
Wczesna historiografia powstawała przy tym pod silnym wpływem prowidencjonalizmuprowidencjonalizmu ‒ przekonania, zgodnie z którym nad losami świata czuwa Boża opatrzność. Selekcjonując fakty godne opisania, kronikarze poświęcali znaczną uwagę towarzyszącym wydarzeniom zjawiskom niezwykłym, które w ich mniemaniu mogły być efektem działania siły wyższej. Jako znaki nadprzyrodzone traktowano często nietypowe zjawiska atmosferyczne, poprzedzające określone zdarzenia. Podkreślało to znaczenie wybranych faktów, co było istotne ze względu na funkcję dydaktyczną kronik. Stosunkowo niewielką wagę przywiązywano natomiast do wiarygodności źródeł historycznych. Mogło to wynikać zarówno z niedostępności wiedzy, jak i typowego dla średniowiecza przeświadczenia, że poznanie ludzkie jest ograniczone. Uważano bowiem, że wiedzę pewną uzyskać można uzyskać jedynie w wyniku poznania bezpośredniego, czyli poprzez widzenie przedmiotu (ex visione).
Słownik rodzajów i gatunków literackichGłównymi założeniami kronik była koncepcja historii opierająca się na uznaniu, iż wiedzę pewną można uzyskać jedynie w wyniku poznania bezpośredniego, tj. poprzez widzenie przedmiotu [...] i uczestnictwo w zdarzeniu lub obserwację własną [...]; dopuszcza się i inne formy zdobywania informacji: [...] ze słyszenia i poprzez przekaz ustny lub pisany, pochodzący od określonej osoby. Ważna jest osoba informatora, jeśli bowiem jest to ktoś godzien zaufania, to sam autorytet jest gwarantem prawdziwości informacji, nawet wtedy gdy noszą one znamiona fantastyczności czy cudowności.
Warunek osobistego uczestnictwa lub obserwacji nie mógł być spełniony podczas pisania o odległej przeszłości, więc historia stawała się niejako przedmiotem wiary. Kroniki ukazywały nie tyle fakty, co pewną wizję historii, wynikającą z osądu autora i związaną z jego światopoglądem. Tym bardziej liczył się więc autorytet samego kronikarza – jego pozycja społeczna i cnoty moralne budowały wiarygodność jego przekazu.
Elementy fikcji literackiej w kronikach średniowiecznych
Kroniki średniowieczne odwoływały się do antycznych wzorców dziejopisarstwa, które pozwalały na łączenie historiografii z literaturą piękną. Związek ten legitymizowała grecka mitologia – Klio, opiekunka historii była przecież najbliższą towarzyszkę muzy Kalliope, opiekunki poezji epicko‑heroicznej. W kronikach poza faktami i domniemaniami, pojawiały się więc także typowe dla literatury elementy fikcji. Dopuszczano wprowadzanie anegdot, przypowieści, bajek, sięgano po konwencje pamiętnikarskie, przytaczano płomienne mowy, które w znacznej części musiały być zmyślone. Zapisy średniowieczne przedstawiały historię poprzez ukazywanie godnych zapamiętania wydarzeń i czynów wybitnych jednostek. Opis ten daleki był od obiektywizmu, zawierał także komentarze autora, w których uwidaczniały się jego przemyślenia oraz osobisty stosunek do historycznych postaci. Kronikarze opisywali wojny i przemiany polityczne – zagadnienia ekonomiczne czy społeczne na ogół pomijali, za to chętnie pisali o bohaterskich czynach królów, książąt – niejednokrotnie na ich zamówienie. Owocowało to – często zamierzoną – idealizacją postaci. Elementy fikcji literackiej pozwalały na obrazowe ukazanie wzorca osobowego władcy i rycerza, a tworzenie takich wzorców do naśladowania (parenezapareneza) było misją średniowiecznego piśmiennictwa. Treść kronik była więc mocno związana z ich funkcją moralizatorską, która często dominowała nad funkcją poznawczą. Uwaga kronikarza była zwrócona głównie na wartości istotne dla wspólnoty – na to, co ciągłe i trwałe.
Średniowieczne dziejopisarstwo europejskieZ takiego nastawienia wynikał [...] obojętny stosunek do dat rocznych. Daty te, będące sygnałami jednorazowości i niepowtarzalności zdarzeń, były przeważnie pomijane. Inaczej daty dzienne: mogły one sugerować, że zdarzenie wypadające np. w dniu uświęconym, szczególnie ważnym ze względów religijnych, choćby w rocznicę śmierci świętego lub męczennika Kościoła, posiada sens szczególny i może służyć za dowód Boskiej ingerencji w dzieje; w oczywisty sposób wzmacniało to sens moralny i budujący. Jednostkowe zdarzenie stawało się w ten sposób ogólnym wzorem pobudzającym do pozytywnych działań.
Osobowość kronikarza, jego pochodzenie i wykształcenie miały ogromny wpływ na nadawanie opisom dziejów charakterystycznego stylu. Należało pisać z pozycji autorytetu, w sposób zajmujący i zgodny z wzorcami estetycznymi epoki. Kronikarze jednak starali się również występować z pozycji osób skromnych, tym bardziej uwypuklając cnoty i dokonania opisywanych postaci historycznych. Rozwijali przy tym metafory „świetlanej przeszłości” i „duchowych przewodników”. Jak pisał Wincenty Kadłubek:
Kronika Polska Mistrza Wincentego(…) wszelkie oznaki zacności odbijają się w przykładach przodków jakby w jakichś zwierciadłach”. Bezpieczniej bowiem wybrać się w drogę, gdy przodem idzie przewodnik, gdy światło posuwa się przed nami, i wdzięczniejszy jest obraz obyczajów, który obfitująca w przykłady starożytność przepowiada.
Kroniki były przeznaczone do głośnej lektury na dworach, stąd często miały wyszukaną formę. Wyróżniała je także dbałość o walory językowe. W epicki tok opowieści często wplatano partie poetyckie, a także anegdoty, bajki i przypowieści. Kronikarze wykorzystywali różnorodne chwyty retoryczne i posługiwali się bogatą topikątopiką. Autorzy byli często silnie związani z monarchami, a więc ich dzieła miały charakter panegirycznypanegiryczny i były apologiąapologią władcy. Subiektywizm w ukazywaniu zdarzeń łączył się z sięganiem po styl literacki, różnorodnością konwencji i stosowaniem poetyckich środków wyrazu, wzmacniających moralizatorską wymowę kronik. Dzięki temu, dzieła kronikarskie doby średniowiecza mają wartość nie tylko historyczną, ale także artystyczną.
Rozwój kroniki jako gatunku
Kroniki były jednym z najważniejszych gatunków piśmiennictwa w wiekach średnich i miały wielkie znaczenie dla budowania poczucia tożsamości narodów oraz mniejszych wspólnot. W dojrzałym średniowieczu wzrosła liczba dostępnych źródeł historycznych , a autorzy zaczęli przyjmować wobec nich krytyczną postawę. Był to początek kształtowania się procedur badawczych związanych z poznawaniem dziejów. Zmieniał się także pogląd na sposób opisywania wydarzeń historycznych. Kroniki, pisane na zlecenie możnych protektorów, nie przynosiły obiektywnego opisu faktów. Począwszy od końca XV wieku, kronikarstwo zaczęło ustępować innym formom historiograficznym i powoli zanikać.
Średniowieczne kroniki opisujące dzieje Polski
Słownik
(gr. apología – obrona) – mowa napisana lub wygłoszona, będąca jednocześnie obroną przed zarzutami i pochwałą danej osoby, dzieła, instytucji
(fr. geste – gest, czyn; łac. gesta – opowiadanie o wydarzeniu historycznym) – określane również z francuskiego jako chansons de geste (pieśń o czynach), gatunek epiki
(gr. historía +gráphō – dzieje + pisać) – pisarstwo historyczne
(gr. chronika, chronos – czas) – gatunek prozy historiograficznej, opowieść o dziejach przeszłych lub współczesnych, trzymająca się zasadniczo porządku chronologicznego zdarzeń, łącząca elementy wiedzy historycznej z literacką fikcją i tendencjami moralizatorskimi, politycznymi czy panegirycznymi
(fr. panégyrique) – utrzymany w stylu panegiryku, czyli utworu literackiego wysławiającego – często w przesadnie pochlebny sposób – jakąś osobę, czyn, wydarzenie
(gr. paraínesis – zachęcanie) – porada, napominanie, pouczenie, przedstawienie wzorca osobowego w tekście
(łac. providentia – opatrzność) – pogląd historiozoficzny, według którego losami jednostki, społeczeństwa i świata kieruje opatrzność
(łac. annales) – najwcześniejsza forma piśmiennictwa historiograficznego; zapiski rejestrujące w porządku chronologicznym wydarzenia najważniejsze dla danej społeczności czy kraju
(gr. tópos koinós, łac. locus communis – miejsce wspólne) – repertuar toposów literackich lub retorycznych
(gr. tópos koinós, łac. locus communis – miejsce wspólne) – powtarzający się motyw, występujący w obrębie literatury i sztuki zbudowany na fundamencie dwu wielkich tradycji śródziemnomorskich: antycznej i biblijno‑chrześcijańskiej. Wskazuje na jedność, ciągłość kulturową danego kontynentu czy na istnienie pierwotnych wzorców myślenia człowieka. Topos budowany jest na zasadzie obrazu mającego na celu opis jakiejś sytuacji (topos tonącego okrętu w Kazaniach Skargi)