Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Uczeń na zajęciach laboratoryjnych z chemii wykonał doświadczenia chemiczne. Zapoznaj się z wykorzystanymi odczynnikami oraz obserwacjami, a następnie uzupełnij równania reakcji. Pamiętaj o dobraniu współczynników stechiometrycznych metodą bilansu jonowo‑elektronowego.

RBflhj50VbYqd
Odczynniki - 3 mol/dm3 kwas chlorowodorowy, - cynk, - magnez, - miedź, - wapno. Obserwacje Cu+ HCl → brak zauważalnych zmianZn + HCl → wydzielają się pęcherzyki bezbarwnego gazuMg + HCl → wydzielają się pęcherzyki bezbarwnego gazu, reakcja przebiega burzliwieCa + HCl → wydzielają się pęcherzyki bezbarwnego gazu, reakcja przebiega burzliwie. Reakcje (Uzupełnij).
RcWYwDdEO9qwl
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1Y0G5NSI4Ifz
(Uzupełnij).
bg‑lime

Dlaczego reakcja kwasu chlorowodorowego z miedzią nie zachodzi?

Elektroda

EIndeks górny 0 [V]

Li/Li+

-3,04

Ca/Ca2+

-2,86

Mg/Mg2+

-2,36

Al/Al3+

-1,69

Mn/Mn2+

-1,18

Zn/Zn2+

-0,76

Cr/Cr3+

-0,74

Fe/Fe2+

-0,44

Cd/Cd2+

-0,40

Co/Co2+

-0,28

Ni/Ni2+

-0,26

Sn/Sn2+

-0,14

Pb/Pb2+

-0,14

Fe/Fe3+

-0,04

H2/2 H3O+

0,00

Bi/Bi3+

+0,32

Cu/Cu2+

+0,34

Ag/Ag+

+0,80

Hg/Hg2+

+0,85

Au/Au3+

+1,52

Indeks górny Źródło: D. Witowski, Chemia‑zbiór zadań z odpowiedziami dla kandydatów na uniwersytety medyczne  i kierunki przyrodnicze zdających maturę z chemii 2002‑2019, Oficyna Wydawnicza Nowa Matura Indeks górny koniec

Analizując powyższy szereg elektrochemiczny metaliszereg elektrochemiczny metaliszereg elektrochemiczny metali można zauważyć, że cynk, magnez i wapń charakteryzują się ujemnymi wartościami potencjałów standardowychpotencjały standardowe elektrodypotencjałów standardowych, natomiast miedź dodatnim, a wodór zerowym. Metale o ujemnej wartości standardowych potencjałów są silniejszymi reduktoramireduktorreduktorami niż wodór, natomiast metale o dodatniej wartości potencjałów standardowych są silniejszymi utleniaczamiutleniaczutleniaczami. Miedź znajduje się w szeregu elektrochemicznym metali poniżej wodoru, oznacza to, że jest silniejszym utleniaczemutleniaczutleniaczem niż wodór.

Samorzutność reakcji można przewidzieć na podstawie standardowych potencjałów elektrod. Pierwiastki o ujemnych potencjałach wykazują zdolność do redukowania jonów wodorowych w roztworze kwasu do gazowego wodoru i uleganiują utlenieniu. Natomiast pierwiastki o dodatnich wartościach potencjałów standardowych nie mogą redukować jonów wodorowych i wydzielać gazowego wodoru z roztworu kwasu.

Utleniacze i reduktory są uszeregowane na podstawie potencjałów standardowych elektrod mierzonych względem standardowej elektrody wodorowej. Im większa wartość potencjału standardowego, tym mniejsza jest zdolność utleniająca elektrody. Na podstawie potencjałów standardowych elektrod można przewidzieć czy reakcja jest samorzutna.

Jak przewidzieć przebieg reakcji chemicznej? – wypieranie metali z roztworu jego soli

Polecenie 2

Korzystając z szeregu elektrochemicznego metali określ, w których probówkach zaszły reakcje.

R1Gp0AC4tqzS6
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Probówka nr 1.
R1C9udfnMrj1J
W roztworze wodnym chlorku cynku znajdują się kationy cynku(II) i aniony chlorkowe
i , w celu określenia czy dana reakcja zajdzie należy porównać aktywności kationów cynku i drutu wykonanego z żelaza. Cynk znajduje się powyżej żelaza w szeregu elektrochemicznym metali (ma niższy potencjał standardowy), czyli reakcja nie zajdzie, ponieważ żelazo nie wyprze cynku z jego soli.

Zapisz równanie reakcji chemicznej oraz dokonaj bilansu jonowo‑elektronowego.

R6YNWM03GOkye
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RXuOBmBjmT7Jf
(Uzupełnij).
RKOtHkzbjFHOk
W roztworze wodnym azotanu(V) srebra znajdują się jony Ag+ i NO3-. W celu określenia czy ta reakcja zajdzie należy porównać aktywności 1. Ag+, 2. zajdzie, 3. Cu, 4. Ag+, 5. nie zajdzie, 6. NO3-, 7. NO3- i Cu. 1. Ag+, 2. zajdzie, 3. Cu, 4. Ag+, 5. nie zajdzie, 6. NO3-, 7. NO3- znajduje się powyżej
1. Ag+, 2. zajdzie, 3. Cu, 4. Ag+, 5. nie zajdzie, 6. NO3-, 7. NO3- Cu w szeregu elektrochemicznym, czyli reakcja 1. Ag+, 2. zajdzie, 3. Cu, 4. Ag+, 5. nie zajdzie, 6. NO3-, 7. NO3-.

Zapisz równanie reakcji chemicznej oraz dokonaj bilansu jonowo‑elektronowego.

R6YNWM03GOkye
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1BUkMfmvhDEp
(Uzupełnij).

Słownik

reakcje redoks
reakcje redoks

reakcje chemiczne, w wyniku których atomy lub jony zmieniają swoje stopnie utlenienia poprzez wymianę elektronów

reduktor
reduktor

donor elektronów w reakcjach redoks

utleniacz
utleniacz

akceptor elektronów w reakcjach redoks

reakcja utlenienia
reakcja utlenienia

reakcja chemiczna, w której atomy lub jony tracą elektrony

reakcja redukcji
reakcja redukcji

reakcja chemiczna, w której atomy lub jony pobierają elektrony

potencjały standardowe elektrody
potencjały standardowe elektrody

siła elektromotoryczna ogniwa, w którym drugą elektrodą jest elektroda wodorowa, której przypisuje się potencjał równy zeru. Dla anody potencjał standardowy jest ujemny, a dla katody dodatni

szereg elektrochemiczny metali
szereg elektrochemiczny metali

tablica przedstawiająca względną moc utleniaczy i reduktorów

Bibliografia

Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej, t. 2, Warszawa 2013.