Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Filozofia postmodernistyczna

R8slcyZvZXyhs1
Na postmodernizm wpływ wywarł również feminizm, który otworzył współczesnym filozofom nieznaną wcześniej przestrzeń dyskusji na temat tradycyjnych i kulturowych ról społecznych.
Źródło: dostępny w internecie: Pixabay, domena publiczna.

Postmodernizm (łac. post – po) wyrósł z opozycji pomiędzy nowoczesnością i ponowoczesnością. Zbigniew Bauman – polski socjolog, przedstawiał ponowoczesność jako „płynną nowoczesność”. Bauman zauważył, że pojawiała się niestabilność ładu społecznego, etnicznego i państwowego w epoce globalizacji, swobodnego przepływu ludzi w świecie i umiędzynarodowionego kapitału. W epoce ponowoczesnej według Baumana dominuje pluralizm głosów, który zastąpił dotychczasowe przekonanie o istnieniu obiektywnej prawdy.

Postmodernistyczni filozofowie pisali o końcu człowieka, którego rzeczywistość zmieniła się nieodwołalnie. Twierdzili, że wszystko, co istnieje w ludzkiej kulturze już wcześniej było i nie ma możliwości stworzenia czegokolwiek nowego. Postmodernizm zmienił więc tendencje w sztuce, zmuszając twórców i odbiorców do wyzbycia się wszelkich schematów myślenia. Myśliciele postmodernistyczni uważali, że nie istnieje żaden powszechny system wartości i nie ma już jednego ustalonego sensu.

Myśl ponowoczesna zanegowała metodę filozoficzną wzorowaną na nauce. Przede wszystkim postmodernizm odrzucił przekonanie, że we wszystkich wytworach kultury istnieje uniwersalny system wzajemnie powiązanych ze sobą relacji i elementów. Źródeł postmodernizmu można poszukiwać w wielu nurtach filozofii XX wieku, takich jak egzystencjalizmegzystencjalizmegzystencjalizm, psychoanalizapsychoanalizapsychoanaliza czy pragmatyzmpragmatyzmpragmatyzm. Za egzystencjalizmem postmodernizm uznawał ludzkie doświadczenie za centrum filozoficznej problematyki oraz przekonanie o braku obiektywnego, nadrzędnego, zwłaszcza religijnego sensu ludzkiego życia i istnienia ludzkiej kultury. Za psychoanalizą interesował się sferą nieświadomości człowieka i wpływem kultury na ludzkie działanie. Z pragmatyzmem łączył go relatywizm i przekonanie o niemożliwości dotarcia do obiektywnej prawdy o rzeczywistości.

Postmodernizm filozoficzny charakteryzuje się następującymi cechami:

  • wyrósł ze sprzeciwu wobec tradycji filozofii, można go określić jako pewnego rodzaju sceptyczny dystans w stosunku do wszelkich mocnych i apodyktycznych teorii,

  • nie tworzy systemu ani systemów filozoficznych, koncentruje się na aspektach, fragmentach, elementach rzeczywistości, rezygnując z ambicji opisania całości,

  • odrzuca możliwość stworzenia jednego ogólnego opisu rzeczywistości (który postmoderniści nazywają metanarracjąmetanarracjametanarracją), przyjmuje za to wielość i różnorodność takich opisów, jest nastawiony na dialog różnych racji i opinii, dopuszcza różne punkty widzenia, stanowiska i rozstrzygnięcia,

  • dotyczy głównie filozofii „praktycznej” – estetyki, etyki, polityki, filozofii społecznej,

  • ma przede wszystkim wymiar humanistyczny – koncentruje swe zainteresowania na świecie kultury i człowieku jako twórcy tej kultury,

  • głosi relatywizm poznawczy (przekonanie o względności wszelkich twierdzeń na temat rzeczywistości),

  • wyraża przekonanie o płynności, zmienności i względności rzeczywistości, która nas otacza,

  • akcentuje subiektywne aspekty doświadczania świata przez człowieka,

  • chętnie posługuje się językiem literackim, eseistycznym.

Sztuka postmodernistyczna

RosFfMKsM5v2J1
Wnętrze Imperial War Museum NorthManchesterze, zaprojektowane przez słynnego współczesnego polsko-amerykańskiego architekta Daniela Libeskinda (ur. 1946), uważanego za jednego z najważniejszych przedstawicieli postmodernistycznej estetyki – dekonstruktywizmu w architekturze. Na zdjęciu widać eksponaty historii wojny zaprezentowane w sposób ukazujący ich nowe znaczenia w nowoczesnym budynku i niecodziennym oświetleniu.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Twórcy postmodernistyczni podążając za filozofią ponowoczesności, zrezygnowali z poszukiwania tego, co nowe i oryginalne. W postmodernizmie największe znaczenie miały naśladownictwo, powtórzenia, reinterpretacja, parodia, przekształcenia. Twórcy postmoderniści nie szukali uniwersalnej prawdy. Nie inspirowała ich nauka czy filozofia. Pozwalali sobie tylko na flirt z nimi, często sprowadzając je do żartu, kultury masowej a nawet kiczu. Z jednej więc strony odrzucali tradycję i drwili z niej, z drugiej zaś starali się ukazać w niej to, co przyjemne, radosne i intrygujące. Ideą sztuki postmodernistycznej był eklektyzm, który czerpał pełnymi garściami z tego, co już się wydarzyło. Twórcy prowadzili ironiczną grę ze znanymi stylami i autorami. Nie poszukiwali nowego stylu, lecz mieli świadomość, że wszelkie modele zostały wyczerpane, wykorzystane i nie istnieją już nieodkryte idee i techniki. Korzystano więc z istniejących już technik, lecz znaczenie twórcy jako nadającego sens swojemu dziełu przestało się liczyć. Twórca w postmodernizmie oddawał swoje dzieło w ręce odbiorcy. odtąd w rękach widza, czytelnika, słuchacza pozostawała decyzja, jaki wybierze sposób interpretacji dzieła.

Poetyka dzieła otwartego

R1B5gJ8rWcafd1
Na zdjęciu kadr z pierwszej sceny postmodernistycznej opery Środa z cyklu operowego Światło Karlheinza Stockhausena, wystawionej w operze w Birmingham w 2012 roku.
Źródło: Jerome Kohl, , Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Przemianom społecznym i kulturowym epoki postmodernizmu towarzyszą zatem przemiany w estetyce. Jedną z najistotniejszych koncepcji dotyczących zmian w tej estetyce jest model „dzieła otwartego” Umberto Eco (1932‑2016) – włoskiego filozofa, historyka, semiologa, pisarza i krytyka literackiego. Zawarł ją w książce Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych (1962). Pisał w niej:

Umberto Eco Poetyka dzieła otwartego

Pośród utworów współczesnej muzyki instrumentalnej można wyróżnić grupę kompozycji mających wspólną cechę: oto pozostawiają one wyjątkowo wiele swobody wykonawcy, który nie tylko może, jak w muzyce tradycyjnej, interpretować wskazówki kompozytora zgodnie z własną wrażliwością, ale ponadto ma prawo, a nawet powinien oddziaływać na formę dzieła, określając w akcie twórczej improwizacji wartość nut czy następstwo dźwięków. […]
We wszystkich tych przypadkach […] natychmiast uderza ogromna różnica między tym typem przekazów muzycznych a przekazami, do których przyzwyczaiła nas tradycja klasyczna. Mówiąc prościej różnicę tę można określić następująco: dzieło muzyki klasycznej, np. fuga Bacha, Aida czy Święto wiosnyAida czy Święto wiosnyAida czy Święto wiosny, było zespołem dźwięków zorganizowanych przez kompozytora w sposób określony i zamknięty oraz przekazywanych za pomocą znaków umownych, które miały tak pokierować wykonawcą, aby ten wiernie odtworzył kształt zrodzony w wyobraźni autora. Nowe dzieła muzyczne nie tworzą natomiast przekazów określonych i skończonych, nie mają kształtu jednoznacznego, lecz dają możliwość tworzenia różnych form, zależnie od inicjatywy wykonawcy. Nie są to zatem dzieła skończone, które należy poznać i odtworzyć w określonym kształcie, ale dzieła „otwarte”, którym ostateczną formę nadaje interpretator […]. Dzieło sztuki jest z jednej strony przedmiotem tak skomponowanym przez autora, aby każdy odbiorca mógł […] odtworzyć sobie jego oryginalny kształt, stworzony w wyobraźni twórcy. […] Z drugiej jednak strony […] odtworzenie pierwotnego kształtu dzieła dokonuje się z określonej, indywidualnej perspektywy. Wartość estetyczna dzieła jest tym większa, im bogatsze są możliwości jego interpretacji […]. W tym sensie każde dzieło sztuki, ukończone i zamknięte niby doskonale zbudowany organizm, jest równocześnie dziełem otwartym, poddającym się stu różnym interpretacjom […]. Oczywiście dzieła Beria albo StockhausenaBeria albo StockhausenaBeria albo Stockhausena są „otwarte” w sensie mniej metaforycznym, bardziej konkretnym. Są to dzieła „niedokończone”, które autor zdaje się powierzać odbiorcy niby części jakiegoś mechanizmu, nie troszcząc się jakby o ich dalszy los.

eco Źródło: Umberto Eco, Poetyka dzieła otwartego, [w:] tegoż, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, tłum. J. Gałuszka, Warszawa 1994, s. 23–27.
Aida czy Święto wiosny
Beria albo Stockhausena

Słownik

egzystencjalizm
egzystencjalizm

(łac. existentia – istnienie) ruch filozoficzny powstały w latach 30. XX wieku w Europie, który w centrum zainteresowania stawiał problematykę ludzkiego istnienia w świecie, zwłaszcza jego sensu i konsekwencji etycznych

feminizm
feminizm

(łac. femina – kobieta) szereg ruchów o charakterze politycznym, społecznym, kulturowym i intelektualnym, które łączy idea walki o równość płci

pragmatyzm
pragmatyzm

(łac. praxis – praktyka) kierunek filozoficzny powstały w XIX wieku w USA, uznający, że skuteczność działania jest podstawowym kryterium jego oceny; pragmatyzm przyjmuje, że prawdziwe jest to, co jest użyteczne w działaniu, co pozwala człowiekowi skutecznie działać w rzeczywistości

psychoanaliza
psychoanaliza

(gr. psyche – dusza; analisis – analiza) powstała na początku XX wieku teoria antropologiczna i psychologiczna, podkreślająca udział ludzkiej nieświadomości w działaniu człowieka

metanarracja
metanarracja

(gr. meta – poza; łac*. narratio –* opowiadanie*)* narracja nadrzędna zwana też wielką opowieścią o świecie i człowieku; ogólny opis rzeczywistości człowieka będący podstawą kształtowania subiektywnych sądów na temat rzeczywistości, który stanowi ostateczny punkt odniesienia wszelkiej wiedzy; w filozofii postmodernizmu głoszono rozbicie jednolitej, sensownej wizji świata na wielość takich wizji obecnych w tekstach pojedynczych osób lub grup społecznych