Przeczytaj
Skala zjawiska
Liczba zamachów terrorystycznych na świecie w latach 1970–2016
-
rok : 1970
liczba_zamachów : 651
-
rok : 1971
liczba_zamachów : 471
-
rok : 1972
liczba_zamachów : 568
-
rok : 1973
liczba_zamachów : 473
-
rok : 1974
liczba_zamachów : 581
-
rok : 1975
liczba_zamachów : 740
-
rok : 1976
liczba_zamachów : 923
-
rok : 1977
liczba_zamachów : 1319
-
rok : 1978
liczba_zamachów : 1526
-
rok : 1979
liczba_zamachów : 2662
-
rok : 1980
liczba_zamachów : 2661
-
rok : 1981
liczba_zamachów : 2586
-
rok : 1982
liczba_zamachów : 2544
-
rok : 1983
liczba_zamachów : 2870
-
rok : 1984
liczba_zamachów : 3495
-
rok : 1985
liczba_zamachów : 2915
-
rok : 1986
liczba_zamachów : 2860
-
rok : 1987
liczba_zamachów : 3183
-
rok : 1988
liczba_zamachów : 3720
-
rok : 1989
liczba_zamachów : 4324
-
rok : 1990
liczba_zamachów : 3887
-
rok : 1991
liczba_zamachów : 4683
-
rok : 1992
liczba_zamachów : 5071
-
rok : 1994
liczba_zamachów : 3456
-
rok : 1995
liczba_zamachów : 3081
-
rok : 1996
liczba_zamachów : 3058
-
rok : 1997
liczba_zamachów : 3199
-
rok : 1998
liczba_zamachów : 934
-
rok : 1999
liczba_zamachów : 1395
-
rok : 2000
liczba_zamachów : 1824
-
rok : 2001
liczba_zamachów : 1913
-
rok : 2002
liczba_zamachów : 1333
-
rok : 2003
liczba_zamachów : 1278
-
rok : 2004
liczba_zamachów : 1166
-
rok : 2005
liczba_zamachów : 2017
-
rok : 2006
liczba_zamachów : 2758
-
rok : 2007
liczba_zamachów : 3242
-
rok : 2008
liczba_zamachów : 4805
-
rok : 2009
liczba_zamachów : 4722
-
rok : 2010
liczba_zamachów : 4826
-
rok : 2011
liczba_zamachów : 5076
-
rok : 2012
liczba_zamachów : 8529
-
rok : 2013
liczba_zamachów : 12041
-
rok : 2014
liczba_zamachów : 16908
-
rok : 2015
liczba_zamachów : 14977
-
rok : 2016
liczba_zamachów : 13626
Oprac. na podst. start.umd.edu.
Liczba ataków, zabitych i rannych w poszczególnych rejonach świata w 2016 r.
-
region : Bliski Wschód i Afryka Północna
liczba_ataków : 6088
liczba_zabitych : 19121
liczba_rannych : 23369
-
region : Azja Południowa
liczba_ataków : 3628
liczba_zabitych : 7774
liczba_rannych : 9273
-
region : Afryka Subsaharyjska
liczba_ataków : 2051
liczba_zabitych : 6591
liczba_rannych : 4578
-
region : Azja Południowo-Wschodnia
liczba_ataków : 1078
liczba_zabitych : 635
liczba_rannych : 1222
-
region : Europa Zachodnia
liczba_ataków : 269
liczba_zabitych : 238
liczba_rannych : 900
-
region : Ameryka Południowa
liczba_ataków : 133
liczba_zabitych : 71
liczba_rannych : 160
-
region : Europa Wschodnia
liczba_ataków : 132
liczba_zabitych : 112
liczba_rannych : 106
-
region : Ameryka Północna i Środkowa
liczba_ataków : 75
liczba_zabitych : 82
liczba_rannych : 173
-
region : Azja Centralna i Wschodnia
liczba_ataków : 24
liczba_zabitych : 52
liczba_rannych : 69
-
region : Australia i Ocenia
liczba_ataków : 10
liczba_zabitych : 0
liczba_rannych : 1
Terroryzm o podłożu religijnym/dżihadystycznym w UE
-
rok : 2014
zatrzymania : 395
ofiary_śmiertelne : 4
ataki : 2
-
rok : 2015
zatrzymania : 687
ofiary_śmiertelne : 150
ataki : 17
-
rok : 2016
zatrzymania : 718
ofiary_śmiertelne : 135
ataki : 13
-
rok : 2017
zatrzymania : 705
ofiary_śmiertelne : 62
ataki : 33
-
rok : 2018
zatrzymania : 511
ofiary_śmiertelne : 13
ataki : 24
Oprac. na podst.: Terroryzm o podłożu religijnym/dżihadystycznym w UE, europarl.europa.eu.
Momentem przełomowym w międzynarodowych wysiłkach na rzecz zwalczania terroryzmuterroryzmu stał się atak z 11 września 2001 r. na World Trade Center i Pentagon. Sposób organizacji ataku i bezwzględność sprawców wobec ofiar cywilnych wzbudziły w przywódcach na całym świecie gotowość do włączenia się do walki z tym transgranicznym w swym charakterze zagrożeniem. Wiele państw podjęło w tym czasie działania o charakterze ochronnym (np. powołanie lub rozbudowywanie specjalnych jednostek antyterrorystycznych, tworzenie nowych instytucji i agend) oraz prawnym (przyjęcie stosownej legislacji).
Działania podjęte w Polsce
Działania organizacji międzynarodowych
Działania o charakterze unilateralnym są jednak niewystarczające w zwalczaniu zagrożenia o charakterze transgranicznym, a taki jest właśnie współczesny terroryzm. Dlatego aktywność w tym obszarze wykazują m.in.: ONZONZ, Unia Europejska, NATONATO, OECD i Rada Europy. Duża część wysiłku podjętego przez te organizacje związana jest z wypracowaniem ram prawnych i strategii w walce z terroryzmem. Takie właśnie cele sprzyjały przyjęciu przez Zgromadzenie Ogólne ONZ Globalnej Strategii Zwalczania Terroryzmu (8 września 2006 r.). Podstawą strategii jest jednoznaczne, bezwarunkowe potępienie terroryzmu we wszelkich jego formach. Jej celem jest stworzenie międzynarodowej platformy, służącej zwalczaniu terroryzmu oraz podejmowanie konkretnych działań.
13 czerwca 2002 r. przyjęta została Decyzja ramowa Rady Unii Europejskiej na temat zwalczania terroryzmu. Zawierała postanowienia dotyczące ujednolicenia prawodawstwa dla jak najskuteczniejszego zwalczania terroryzmu. Działania na tym polu są kontynuowane poprzez regulacje odnoszące się do rozmaitych dziedzin, takich jak:
współpraca z kluczowymi partnerami: organizacjami i krajami trzecimi w zakresie wymiany informacji (np. na temat potencjalnych zagrożeń, danych o tożsamości i wykrytych podróżach ),
tworzenie i rozbudowywanie europejskich i międzynarodowych baz danych dotyczących bezpieczeństwa, podróżowania i migracji,
walka z handlem bronią i finansowaniem terroryzmu,
działanie przeciwko radykalizacji (m.in. przez monitorowanie i usuwanie witryn internetowych nawołujących do ekstremizmu).
Wybrane gremia współpracy międzynarodowej w zakresie przeciwdziałania i zwalczania terroryzmu
- Stały Komitet ds. Współpracy Operacyjnej w Zakresie Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Standing Committee on Operational Cooperation on internal Security – COSI);
- Grupa Robocza ds. Terroryzmu – Kwestie Międzynarodowe (Working Party on Terrorism – International Aspects – COTER);
- Centrum Analiz Wywiadowczych UE (The UE Intelligence Analisis Centre – IntCen);
- Grupa Atlas;
- Grupa Robocza ds. Terroryzmu (Working Party on Terrorism – WPT);
- Grupa Robocza ds. Zastosowania Szczególnych Środków w celu Zwalczania Terroryzmu (Working Party on implementation of Council Common Position 2001/931/CFSP on the application of specyfic measures to combat terrorism – CP 931);
- Policyjna Grupa Robocza do spraw Terroryzmu (Police Working Group on Terrorism – PWGT).
- Program Obrony przed Terroryzmem (Defence against Terrorist Programme – DAT).
- ONZ – Counter Terrorism Committee (CTC);
- Inicjatywa Krakowska (Prolifration Security Initiative – PSI) i Globalna Inicjatywa Zwalczania Terroryzmu Jądrowego (Global Initiative to Combat Nuclear Terrorism – GICNT);
- Global Counterterrorism Forum (GCTF);
- Rada Europy – Committee of Experts on the Evaluation of Anti-Money Laundering Measures and the Financing of Terrorism – MONEYVAL;
- Counter Terrorism Group (CTG);
- Klub Berneński (KB).
współpraca w ramach Unii Europejskiej
- Stały Komitet ds. Współpracy Operacyjnej w Zakresie Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Standing Committee on Operational Cooperation on internal Security – COSI);
- Grupa Robocza ds. Terroryzmu – Kwestie Międzynarodowe (Working Party on Terrorism – International Aspects – COTER);
- Centrum Analiz Wywiadowczych UE (The UE Intelligence Analisis Centre – IntCen);
- Grupa Atlas;
- Grupa Robocza ds. Terroryzmu (Working Party on Terrorism – WPT);
- Grupa Robocza ds. Zastosowania Szczególnych Środków w celu Zwalczania Terroryzmu (Working Party on implementation of Council Common Position 2001/931/CFSP on the application of specyfic measures to combat terrorism – CP 931);
- Policyjna Grupa Robocza do spraw Terroryzmu (Police Working Group on Terrorism – PWGT).
współpraca w ramach NATO
- Program Obrony przed Terroryzmem (Defence against Terrorist Programme – DAT).
inne fora współpracy międzynarodowej
- ONZ – Counter Terrorism Committee (CTC);
- Inicjatywa Krakowska (Prolifration Security Initiative – PSI) i Globalna Inicjatywa Zwalczania Terroryzmu Jądrowego (Global Initiative to Combat Nuclear Terrorism – GICNT);
- Global Counterterrorism Forum (GCTF);
- Rada Europy – Committee of Experts on the Evaluation of Anti-Money Laundering Measures and the Financing of Terrorism – MONEYVAL;
- Counter Terrorism Group (CTG);
- Klub Berneński (KB).
NATO a walka z terroryzmem
Rolę NATO w zwalczaniu międzynarodowego terroryzmu trzeba rozpatrywać nieco inaczej, nie mamy tu bowiem do czynienia z typową organizacją, a sojuszem obronnym. Stąd też reakcją NATO na zamach z 11 września było powołanie się na art. 5 Traktatu północnoatlantyckiego i uznanie, że atak na USA jest atakiem na wszystkie kraje sojuszu. Mechanizm zbiorowej obrony uruchomiono po raz pierwszy w historii. Następnie na prośbę USA podjęto działania zmierzające do:
uwspólnienia danych wywiadowczych dotyczących terroryzmu,
dodatkowego zabezpieczenia obiektów NATO w państwach szczególnie zagrożonych terroryzmem,
udostępnienia lotnisk i zgody na przeloty samolotów wojskowych w związku z prowadzonymi operacjami antyterrorystycznymi.
Od 2001 r. działania antyterrorystyczne podejmowane przez Sojusz ogłaszane są w postaci komunikatów ze szczytów i spotkań ministerialnych (np. Praga 2002 r., Stambuł 2004 r.). Najważniejszym nowym dokumentem jest Koncepcja wojskowa NATO w zakresie ochrony przeciwko terroryzmowi, przyjęta w 2002 r. Od tego czasu walka z terroryzmem jest integralną częścią misji Sojuszu.
Słownik
Organizacja Traktatu Północnoatlantyckiego
Organizacja Narodów Zjednoczonych
różnie umotywowane, najczęściej ideologicznie, planowane i zorganizowane działania pojedynczych osób lub grup, podejmowane z naruszeniem istniejącego prawa w celu wymuszenia od władz państwowych i społeczeństwa określonych zachowań i świadczeń, często naruszające dobra osób postronnych; działania te są realizowane z całą bezwzględnością za pomocą różnych środków (nacisk psychiczny, przemoc fizyczna, użycie broni i ładunków wybuchowych), w warunkach specjalnie nadanego im rozgłosu i celowo wytworzonego w społeczeństwie lęku