Powstańcze wydarzenia roku 1863, ich przebieg, ocena, analiza konsekwencji stanowiły jeden z dominujących tematów w literaturze polskiej nie tylko w pierwszych latach po powstaniu styczniowym, ale właściwie aż do wybuchu I wojny światowej. Historyk Stefan Kieniewicz w następujący sposób przedstawia bilans tej narodowej irredentyirredentairredenty:

Stefan Kieniewicz Historia Polski 1795 - 1918

Powstanie styczniowe wypada uznać za największe z powstań polskich XIX wieku, jeśli brać pod uwagę czas trwania i liczbę uczestników. Hasłem jego była niepodległość; treścią społeczną - likwidacja ostatków ustroju feudalnego [...] Rezultatem była przegrana w walce o niepodległość, ale zarazem osiągnięcie celu w zakresie reform społecznych.
Bilans przegranej obejmuje dziesiątki tysięcy poległych i straconych, dziesiątki tysięcy zesłanych na Sybir, milionowe straty materialne. Obejmuje utratę wąskiej autonomiiautonomiaautonomii przyznanej Wielopolskiemu, rusyfikację szkół i administracji, duże ubytki polskości na Litwie i Rusi. A także kryzys moralny społeczeństwa, które na dłuższy czas przestało wierzyć w możliwość wyrwania się z obcego jarzma.

powst Źródło: Stefan Kieniewicz, Historia Polski 1795 - 1918, Warszawa 1968, s. 268.
RZcOzEhpYuenC1
Artur Grottger, Bitwa z cyklu Polonia
Źródło: dostępny w internecie: Pinakoteka, domena publiczna.

Im dotkliwiej Polacy odczuwali klęskę z roku 1963, tym mocniej podkreślali heroizm zwyciężonych. Powstańczy mit utrwalali m.in. Józef Ignacy Kraszewski czy Eliza Orzeszkowa. Artur Grottger polski malarz, grafik, ilustrator i rysownik stworzył kilka sugestywnych cykli powstańczych zatytułowanych Warszawa I, Polonia, Lituania, Wojna. Zdaniem Juliusza Kleinera narodowy zryw był przedstawiany w tych dziełach jako:

Juliusz Kleiner W kręgu historii i teorii literatury

[...] powstanie młodzieńców - entuzjastów, z tęsknym pięknem młodości, stratowanej przez los barbarzyński, z blaskiem zapału, który nie uznaje rzeczy niemożliwych, z gestem romantycznego, marzycielskiego bohaterstwa, z tragizmem daremności ofiar i wysiłków, z dziwnym urokiem dziejowego czynu, w którym nastroju było więcej niźli planu.

... Źródło: Juliusz Kleiner, W kręgu historii i teorii literatury, Warszawa 1981, s. 424.
R1XmRKuK8zMuM1
Bolesław Prus w okresie studiów w Szkole Głównej [1871 rok]
Źródło: Konrad Brandel, Wikimedia Commons.

Dla Bolesława Prusa - pisarza i publicysty, ale przede wszystkim uczestnika powstania - narracja o charakterze kompensacyjnymkompensacjakompensacyjnym była nie do przyjęcia. Jak zauważa Janina Kulczycka‑Saloni:

Janina Kulczycka Saloni Bolesław Prus

Biorąc udział w narodowym zrywie Aleksander rzucił na szalę wszystko: przyszłą karierę życiową, szczęście osobiste, życie nawet. Z powstania wyszedł chory, przekonany, że odniesiona w bitwie rana zaciąży na całym jego dalszym życiu, zmniejszając jego fizyczną i psychiczną odporność [...], ale co najważniejsze - stracił w powstaniu wiele młodzieńczych złudzeń: wiarę w możliwość rozwiązania sprawy polskiej na drodze bohaterskiego zrywu, a także wiarę w wartość własnego narodu. [...] ciężko odczuł także, jak wszyscy uczestnicy powstania, którzy po jego upadku pozostali w kraju, gwałtowną zmianę społeczeństwa w stosunku do uczestników ruchu. Tę samą młodzież, którą ogólne nastroje, opinia publiczna pchnęły do udziału w leśnych, »partiach«, witano jako lekkomyślnych sprawców klęski narodowej, gdy wracali złamani przegraną.

bior Źródło: Janina Kulczycka Saloni, Bolesław Prus, Warszawa 1975, s. 26.

W liście do przyjaciela Mścisława Godlewskiego sam Prus pisał:

Aleksander Głowacki (B. Prus) Listy

Gdyby zebrać w jedno miejsce krew wylaną przez Polaków za wolność, może powstałoby drugie Gopło; gdyby zgromadzić kości tych, co polegli w bojach, na szubienicach, na katorgach,
na osiedleniach i wszelkiego rodzaju tułactwach, może usypałby się drugi Wawel. [...] Lecz… jakiż z tego pożytek? Nie ma! … i nawet nie może, gdyż polski patriotyzm składa się z wybuchów namiętnych gwałtownych, z wybuchów uczucia, którego, niestety! nie oświetlał rozum i nie przerodził go w akty twórczej woli.

listy Źródło: Aleksander Głowacki (B. Prus), Listy, Warszawa 1959, s. 24.

Słowa te stanowią klucz do interpretacji Omyłki, drukowanej przez Prusa w 1885 roku na łamach petersburskiego ,,Kraju” (wydanie książkowe w 1888). Opowiadanie, noszące pierwotnie tytuły Szpieg lub Vox populi, zostało chłodno przyjęte przez czytelników. Krytycy zarzucali pisarzowi brak patriotyzmu, odczytując Omyłkę przede wszystkim jako rozrachunek z trudnym spadkiem powstania styczniowego i zamach na narodową martyrologię. Prus, pisząc opowiadanie, stanął przed problemem wiarygodnego przedstawienia powstańczej klęski. Odnosząc się do minionych wydarzeń, chciał podejmować zagadnienia ważkie dla chwili obecnej, wyznaczać perspektywy przyszłości. Zasadniczą przyczynę tragedii widział w braku politycznego realizmu oraz zmysłu przewidywania u polskich patriotów. Nie interesowała go powstańcza martyrologia. W Omyłce, jak zauważa Grażyna Borkowska:

Grażyna Borkowska Bolesław Prus - dziwność istnienia

Prus [...] zajmuje się mentalnością narodu podbitego lub po prostu mentalnością Polaków jako narodu podbitego. Syndrom oblężonej twierdzy rozumie jako nadużywanie wzniosłej retoryki i jako niechęć wobec działań sprzecznych z zachowaniami zbiorowymi. Opinia publiczna, wykorzystująca często plotkę i pomówienie, staje się w czasach konspiracyjnego zamętu prawdziwym narzędziem terroru. Na szubienicy ginie starzec, który nie uległ ogólnemu entuzjazmowi i propagandzie łatwego zwycięstwa. Oskarżono go więc o zdradę i powieszono.

prus Źródło: Grażyna Borkowska, Bolesław Prus - dziwność istnienia, [w:] tejże, Pozytywiści i inni, Warszawa 1996, s. 79.
Józef Bachórz Przytłumiona nuta. Motywy autokratyczne w pamiętnikarstwie polskim o powstaniu styczniowym

Autor Omyłki odstępuje od postromantycznej, apologetycznejapologetycznyapologetycznej oceny insurekcji. Ukazuje wiele pozerstwa połączonego z tchórzostwem w zachowaniu się rzeczników sprawy narodowej. Społeczeństwo ukazane przez Prusa w opowiadaniu znajduje się w stanie rozkładu - to zbiorowisko ludzi pozbawionych sumienia, megalomanówmegalomaniamegalomanów i oszustów.
Prus włączył się w budowanie »czarnej legendy« powstania , którą przeciwstawił »legendzie złotej« ujętej przez Elizę Orzeszkową w mityczną formułę gloria victis [łac. chwała zwyciężonym]

autor Źródło: Józef Bachórz, Przytłumiona nuta. Motywy autokratyczne w pamiętnikarstwie polskim o powstaniu styczniowym, [w:] Literatura i jej konteksty. Prace ofiarowane Czesławowi Kłakowi, red. J. Rusin, K. Maciąg, Rzeszów 2005, s. 155.

Maria Jolanta Olszewska twierdzi, że podstawowym celem Omyłki stała się:

Maria Jolanta Olszewska Omyłka, czyli Bolesława Prusa rozrachunki z rokiem 1963

[...] demistyfikacjademistyfikacjademistyfikacja mitu insurekcyjnego, mającego swe fundamenty w filozofii mesjanistycznej i utrwalonego przede wszystkim w obrazach Artura Grottgera [...]. To one powodowały, że pamięć stycznia 1863 roku, przetworzona przez emocje zbiorowe i utrwalona w pamięci powszechnej [...] kształtowała narodową wyobraźnię i polskie imponderabiliaimponderabiliaimponderabilia oparte na stworzonej przez Mickiewicza koncepcji zbiorowej odpowiedzialności za zło dziejowe, jakiego w przeszłości mieli dopuścić się Polacy. [...] Prus, pisząc Omyłkę, ostro oponował przeciw celebrowaniu narodowej klęski, występował przeciw narodowej żałobie, atmosferze mistycyzmu i tragizmowi ofiary umierania za Ojczyznę, a więc mitologii życia społecznego prezentowanej jako zbiorowo wykreowany i przekazywany ciąg stereotypowych obrazów dotyczących Polski, warunków jej istnienia, wzorów osobowych »prawdziwego« czy też »dobrego« Polaka, miejsca Polski w Europie, stosunków z Rosją. Każda próba zignorowania tych obrazów, odstępowania od ogłoszonego przez nie przesłania miała charakter zaprzaństwazaprzaństwozaprzaństwa i narodowej zdrady.

demi Źródło: Maria Jolanta Olszewska, Omyłka, czyli Bolesława Prusa rozrachunki z rokiem 1963, Warszawa 2014, s. 273.
zaprzaństwo

Dla Prusa dzieje powstania styczniowego były pozbawione pozytywnej, heroicznej treści, gdyż nie mogły mieć pozytywnego wpływu na wyznaczanie kierunków materialnego i duchowego rozwoju narodu w przyszłości. Pisarz nigdy nie kwestionował prawa Polaków do wolności, chciał jedynie uniknąć powtarzania błędów, nakłonić społeczeństwo do otwartej debaty. Maria Dąbrowska pisała o autorze Omyłki:

Maria Dąbrowska Wstęp

[...] człowiek prawie tragiczny. Bo niedobrze to w Polsce być myślącym człowiekiem. My wolimy wszystko, niż myśleć. Wolimy umrzeć dla jakiejś sprawy, niż ją przemyśleć. A dzieje Prusa to nie tylko dzieje wielkiego serca, lecz i poszukującej myśli. [...] W jednej zwłaszcza dziedzinie poszukiwanie to jest męczarnią. [...] Polska myśl patriotyczna w warunkach niewoli nigdy nie mogła przejawić się dość przezroczyście i w pełni. To stawało się nieraz powodem fatalnych nieporozumień co do poglądów i stanowisk ludzi trosce patriotycznej usiłujących dać wyraz. Ofiarą fatalnej Omyłki był i Prus, nie mogący rozmawiać ze swym narodem prosto, jasno i bez ogródek.

czlo Źródło: Maria Dąbrowska, Wstęp, [w:] Bolesław Prus, Wybór pism, Warszawa 1954, s. 23.

Słownik

agorafobia
agorafobia

(stgr. agora - plac, rynek; phobos - strach, lęk) - chorobliwy strach przed otwartą przestrzenią, zaburzenie psychiczne będące zespołem lęków wywołujących u człowieka panikę w nowych, nieznanych sytuacjach i okolicznościach

apologetyczny
apologetyczny

(gr. apologētikós – broniący) - broniący przed zarzutami, usprawiedliwiający, a zarazem pochwalny

autonomia
autonomia

(gr. autonómos - samorządny, niezależny) - samodzielność, niepodległość, samostanowienie, suwerenność

autokratyczny
autokratyczny

(gr. autokráteia - samowładztwo, władza absolutna) - władczy, niedemokratyczny, wymagający całkowitego posłuszeństwa

cezura
cezura

(łac. caesura - odcięcie) - moment rozgraniczający okresy

demistyfikacja
demistyfikacja

(ang. demystification) - zdemaskowanie mistyfikacji, czyli manipulacji służacej przekonaniu do jedynie pozornej prawdy

imponderabilia
imponderabilia

(łac. im- - nie, ponderabilis - dający się zważyć) - rzeczy nieuchwytne, niedające się zważyć, zmierzyć, dokładnie określić, mogące jednak oddziaływać, mieć znaczenie

irredenta
irredenta

(łac. ir- - nie, wł. redento - wyzwolony) - dążenie do połączenia w jednym państwie ziem o ludności zachowującej mowę i obyczaje kraju macierzystego

kompensacja
kompensacja

(łac. compensatio - wyrównanie rachunków) - równoważenie uczucia własnej niższości w pewnej dziedzinie przez dążenie do zaznaczenia swej wartości w innej

megalomania
megalomania

(gr.) - przesadne wyobrażenie o własnej wartości