Przeczytaj
Pierwsze pomysły
Historia idei „zjednoczenia Europy” sięga czasów Imperium Rzymskiego. Najpierw miało ono przebiegać w oparciu o dominację jednego z podmiotów. Taką ambicję mieli choćby cesarze rzymscy, ale również przywódcy świata chrześcijańskiego jak Karol Wielki czy Napoleon Bonaparte.
Powstanie w XVIII w. Stanów Zjednoczonych Ameryki, a następnie wybuch rewolucji francuskiej, której uczestnicy głosili hasła takich samych praw dla każdego bez względu na narodowość, kolor skóry czy wiarę, zaowocowały koncepcją Stanów Zjednoczonych Europy. Spośród ówczesnych Europejczyków popierali ją Marie Joseph La FayetteMarie Joseph La Fayette i Tadeusz Kościuszko. Europa miała stać się federacjąfederacją – państwem związkowym kierowanym przez wspólny rząd.
W następnym pokoleniu federację europejską chciał budować Giuseppe MazziniGiuseppe Mazzini z pomocą organizacji Młoda Europa. Polskę reprezentowali w niej Joachim LelewelJoachim Lelewel i Szymon KonarskiSzymon Konarski. Pierwszym krokiem miało być obalenie monarchii, które obwiniano o skłócanie narodów. Jak się okazało, na realizację tego celu przyszło czekać aż do zakończenia I wojny światowej, a i tak rezygnacja z monarchii na rzecz republik nie przybliżyła wówczas Europy do idei zjednoczeniowej.
W 1923 r. w Austrii Richard Coudenhove‑Kalergi opublikował książkę Pan‑Europa, w której proponował utworzenie Europejskiej Unii Państw od Polski do Portugalii, nazywając ją Unią Paneuropejską lub Stanami Zjednoczonymi Europy. Pierwszym celem tej organizacji miało być zapobieżenie kolejnej wojnie w Europie. Kalergi propagował wychowywanie młodzieży w duchu takich samych praw dla każdego człowieka, a w nacjonalizmienacjonalizmie widział ideę, z pomocą której dyktatorzy obalają republiki i umacniają swoją władzę.
Poparcie dla idei PaneuropyPaneuropy ogłosili wówczas m.in. fizyk Albert Einstein, pisarz Thomas Mann, przedstawiciele Czechosłowacji: prezydent Tomas Masaryk i premier Edvard Beneš, premierzy Fancji Aristide Briand i Edouard Herriot, a w Niemczech m.in. Konrad Adenauer, burmistrz Kolonii. W Polsce za federalizacją Europy opowiadała się m.in. Polska Partia Socjalistyczna (PPS).
Powojenne koncepcje
Amerykański historyk Charles Tilly obliczył, że między rokiem 1500 a 1800 europejskie państwa prowadziły wojny praktycznie bez przerwy – od 80% do 90% czasu. We wcześniejszych okresach było jeszcze gorzej. W wiekach XIX i XX wojny stały się rzadsze, ale bardziej krwawe z powodu postępów w technologii zabijania – w dwóch wielkich konfliktach wojennych w XX w. śmierć poniosło w nich odpowiednio 14 mln i 60 mln osób.
Jeszcze w czasie trwania II wojny światowej, w 1943 r., francuski polityk Jean MonnetJean Monnet, napisał:
Pokój w Europie nie zostanie osiągnięty, jeżeli państwa odbuduje się na bazie suwerenności narodowej. (…) Państwa europejskie muszą stworzyć między sobą federację...
Rok po zakończeniu wojny, we wrześniu 1946 r., w podobnym duchu wypowiedział się też były premier brytyjski Winston Churchill. Rozwiązanie problemów kontynentu widział w utworzeniu Stanów Zjednoczonych Europy, ale bez udziału Wielkiej Brytanii, bo jego zdaniem to nacjonalizmy istniejące na kontynencie sprzyjają konfliktom militarnym. Z konkurencyjną koncepcją wystąpił Charles de GaulleCharles de Gaulle, który idee federacyjne uważał za nierealne. Nacjonalizm, dumę narodową i chęć dominowania nad innymi uważał za naturalne, a kontynent europejski widział jako „Europę ojczyzn” – konfederacjękonfederację pod przewodnictwem Francji jako trzeciej siły oprócz Związku Sowieckiego i Stanów Zjednoczonych.
Początki integracji europejskiej
Pierwszym krokiem ku integracjiintegracji europejskiej było utworzenie w 1948 r. Organizacji Europejskiej Współpracy Gospodarczej (OEEC), której głównym zadaniem była koordynacja realizacji planu Marshallaplanu Marshalla. W tym samym roku weszło w życie porozumienie o unii celnej zawarte przez kraje Beneluksu: Belgię, Holandię i Luksemburg. W maju 1949 r. w Londynie rządy dziesięciu państw europejskich (kraje Beneluksu, Francja Dania, Irlandia, Norwegia, Szwecja, Wielka Brytania i Włochy) dały wyraz swojemu dążeniu do współpracy politycznej i utworzyły Radę EuropyRadę Europy - organizację, która istnieje do dziś.
Jednak najbardziej istotne dla europejskiej integracji działania związane były ze współpracą sześciu państw: Belgii, Holandii, Luksemburga, Francji, Republiki Federalnej Niemiec (RFN) i Włoch, których delegacje 14 kwietnia 1951 r. podpisały w Paryżu traktat ustanawiający Europejską Współpracę Węgla i Stali (EWWiS). Do projektu została też zaproszona Wielka Brytania, która ostatecznie nie przystąpiła do umowy, kierując się względami narodowej suwerennościsuwerenności gospodarczej. Utworzono też organ sądowy – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z siedzibą w Luksemburgu z zadaniem interpretowania ewentualnych spornych kwestii wynikających z traktatu.
EWWiS utworzona była z myślą o koordynacji działań w ramach dwóch kluczowych gałęzi powojennego przemysłu i stworzenia wspólnego rynku dla węgla i stali. Jej znaczenie było jednak znaczenie większe. Zainicjowana współpraca gospodarcza miała być de factode facto receptą na pokój w Europie. Jean Monnet, ekonomista francuski uważany za ojca integracji europejskiej, uważał, że jeśli produkcja węgla i stali, surowców kluczowych w przemyśle militarnym, będzie współdzielona przez dwa najpotężniejsze kraje na kontynencie, zapobiegnie to wojnom w przyszłości. Wojna stanie się bowiem ekonomicznie nieopłacalna, co otworzy nowy etap we wzajemnych stosunkach między Francją a Niemcami.
Jean Monnet był osobiście zaangażowany w prace nad traktatem ustanawiającym EWWiS, a po jej utworzeniu został pierwszym przewodniczącym Wysokiej WładzyWysokiej Władzy. To on był autorem koncepcji zjednoczenia Europy, którą w dniu 9 maja 1950 r. zaprezentował Robert Schuman, minister spraw zagranicznych Francji. Ideę podchwycili kanclerz Niemiec Konrad Adenauer oraz premier Alcide de Gasperi z Włoch. Rocznica przedstawienia planu Schumana, dzień 9 maja, obchodzony jest w krajach Unii Europejskiej jako Dzień Europy.
Ojcowie Europy
Ojcami Europy nazywa się polityków, którzy mieli duży wkład w proces integracji: Konrada Adenauera z Niemiec (RFN), Roberta Schumana z Francji i Alcide de Gasperiego z Włoch. Wszyscy oni byli chadekami.
Na fali entuzjazmu po powstaniu EWWiS, w marcu 1952 r., w Paryżu sześć państw: Belgia, Francja, Holandia, Luksemburg, RFN i Włochy podpisały traktat o utworzeniu Europejskiej Wspólnoty Obronnej (EWO). Planowana ponad półmilionowa europejska armia miała być jednolicie umundurowana w wszystkich krajach wspólnoty. Aby wyjaśnić kwestię jej organizacji i podporządkowania, cztery miesiące później, w lipcu 1952 r., deputowani EWWiS rozpoczęli prace nad projektem konstytucji europejskiej.
Dokument, który przygotowano w 1954 r., przewidywał utworzenie Europejskiej Wspólnoty Politycznej (EWP), a także powstanie europejskiego, dwuizbowego parlamentu (Izbę Ludową mieli wybierać wszyscy obywatele wspólnoty, a Senat Europejski – deputowani do parlamentów narodowych) oraz rządu i prezydenta Europy wybieranego przez senatorów. Europejskiej Wspólnocie Politycznej miała podlegać m.in. wspólna polityka zagraniczna i obronna. Projekt powołania EWP (a co za tym idzie także ustalenia ogólnoeuropejskiej polityki) natrafił jednak na opór we francuskim Zgromadzeniu Narodowym. Większość jego deputowanych uznała za niesprawiedliwe równorzędne traktowanie Niemców, winnych zakończonej niecałą dekadę wcześniej II wojny światowej.
Z porażki EWO i powodzenia EWWiS wynikało, że gospodarka jest najskuteczniejszym motorem integracji europejskiej. Kolejna inicjatywa integracyjna wyszła od krajów BeneluksuBeneluksu, a jej autorem był holenderski minister spraw zagranicznych Johan Willem Beyen. Jego plan, zgłoszony w 1955 r. na posiedzeniu Specjalnej Rady Ministrów EWWiS, zakładał utworzenie wspólnoty gospodarczej rozszerzonej o nowe zakresy wykraczające poza dotychczasowy wspólny rynek węgla, żelaza i stali, w tym w dziedzinie energii atomowej. Specjalna komisja, której przewodniczył belgijski minister Paul‑Henri Spaak, przygotowała konkretne propozycje. Raport, nazwany od jego nazwiska Raportem Spaaka
, uzyskał aprobatę krajów tzw. Szóstki, które 25 marca 1957 r. podpisały w Rzymie traktaty powołujące do życia Europejska Wspólnotę Gospodarczą (EWG) oraz Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (Euratom). Obie te organizacje, wraz z istniejącą wcześniej EWWiS, stały się potem podstawą Wspólnoty Europejskiej, czyli Unii Europejskiej. Państwa członkowskie stopniowo ujednoliciły prawo, zniosły między sobą cła, zezwolono na swobodny przepływ osób, kapitałów towarów i usług oraz zdecydowano się prowadzić wspólnie politykę rolną, transportową i handlową wobec krajów trzecich.
Choć integracja polityczna nie była oficjalnym celem powołania EWG, to faktycznie do tego prowadziła. Powołane przez traktat rzymski organy EWG (Rada EWG, Komisja, Europejskie Zgromadzenie Parlamentarne) stopniowo zaczęły odgrywać rolę koordynującą wobec państw tworzących wspólnotę – tym bardziej, że powiększała się lista spraw przekazywany do decyzji EWG. Od końca lat 50. na konferencjach ministrów spraw zagranicznych ustalano wspólną politykę zagraniczną, na początku lat 70. zainicjowano stworzenie unii walutowej, w drugiej połowie lat 80. zdecydowano m.in. o wspólnej polityce ochrony środowiska.
W kolejnych latach do EWG dołączyły Dania, Irlandia, Wielka Brytania (w 1973 r.), Grecja (w 1981 r.), Hiszpania i Portugalia (w 1986 r.), a w 1995 r. - Austria, Finlandia i Szwecja. Współpracujące ze sobą na partnerskich warunkach pastwa zachodnie wkrótce zaczęły wyraźnie wyprzedzać cywilizacyjnie wschodnią część Europy. Widoczne to było szczególnie w dostępie do dóbr materialnych i jakości życia codziennego.
Słownik
region w Europie Zachodniej składający się z trzech sąsiadujących ze sobą państw: Belgii, Holandii i Luksemburga; słowo Benelux to skrót powstały z połączenia pierwszych sylab nazw tych państw: Belgique, Nederland, Luxembourg
(łac.) faktycznie, w rzeczywistości
(z łac. foederatio – przymierze) państwo związkowe; państwo składające się z autonomicznych części, np. stanów, krajów związkowych czy prowincji, ale posiadające wspólny rząd i prowadzące np. wspólną politykę zagraniczną
(niem. Integration od łac. integratio – odnowienie) proces tworzenia się całości z różnych części; scalenia oraz harmonijnego zespolenia składników
(od łac. confoederare, pochodzącego od con – razem + foederare – łączyć się w przymierze) tu w znaczeniu związku państw opartego na międzynarodowej umowie, czyli alternatywy dla federacji (państwa związkowego); w konfederacji poszczególni członkowie związku zachowują suwerenność; konfederacją były np. Stany Zjednoczone Ameryki w latach 1776–1787
(z łac. natio – naród) przekonanie i postawa uznające interes własnego narodu za najwyższą wartość, podobnie jak wszystkich elementów związanych z tym, co narodowe
(gr. pân- wszech- + europejski) w dosłownym znaczeniu – ogólnoeuropejski
(nazwa użyta przy wprowadzaniu w życie, oficjalna nazwa ang. European Recovery Program, czyli Program Odbudowy Europy) plan Stanów Zjednoczonych mający służyć odbudowie gospodarek krajów Europy Zachodniej po II wojnie światowej, obejmujący pomoc w postaci surowców mineralnych, produktów żywnościowych, kredytów i dóbr inwestycyjnych; nazwa tej inicjatywy pochodzi od nazwiska sekretarza stanu Stanów Zjednoczonych gen. George’a Marshalla; plan odbudowy został opracowany na spotkaniu państw europejskich latem 1947 r.
międzynarodowa organizacja rządowa z siedzibą w Strasburgu, powstała 5 maja 1949 r. na podstawie podpisanego przez przedstawicieli 10 państw europejskich traktatu londyńskiego (Statutu Rady Europy); najważniejszym celem RE jest współpraca w celu ochrony wspólnego europejskiego dziedzictwa, demokracji, praw człowieka (na podstawie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka), a także działania na rzecz wspólnego postępu społecznego i ekonomicznego; obecnie do RE należy 46 państw z Europy (a także azjatycki Azerbejdżan czy Turcja), natomiast sześć krajów (m.in. Stany Zjednoczone, Japonia czy Izrael) ma status państw‑obserwatorów
(fr. souverain - najwyższy, panujący) niepodległy, niezależny od innych - państw, władzy, instytucji itd.
(ang. High Authority) jedyny organ wykonawczy Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali, istniejącej w latach 1952–2002; w jej skład wchodziło dziewięciu przedstawicieli z państw członkowskich, a głównym zadaniem było formułowanie prawa wspólnotowego oraz jego egzekwowanie
Słowa kluczowe
świat po II wojnie światowej, federacja, integracja, Unia Europejska, Europejska Wspólnota Węgla i Stali, Europejska Wspólnota Gospodarcza, Rada Europy
Bibliografia
E. Dynia, Integracja europejska, Wydawnictwo: LexisNexis Polska, Warszawa 2004.
K. A. Wojtaszczyk, Integracja europejska. Wstęp, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
E. Latoszek, Integracja europejska. Mechanizmy i wyzwania, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa 2007.
Wybór tekstów źródłowych do historii powszechnej po II wojnie światowej. 1945‑1955, część 1, t. 1, oprac. A. Basak, T. Marczak, Wrócław 1989.