Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Przypowieść o synu marnotrawnym.
Pewien człowiek miał dwóch synów. Młodszy z nich rzekł do ojca: „Ojcze, daj mi część majątku, która na mnie przypada”. Podzielił więc majątek między nich. Niedługo potem młodszy syn, zabrawszy wszystko, odjechał w dalekie strony i tam roztrwonił swój majątek, żyjąc rozrzutnie. A gdy wszystko wydał, nastał ciężki głód w owej krainie i on sam zaczął cierpieć niedostatek. Poszedł i przystał do jednego z obywateli owej krainy, a ten posłał go na swoje pola, żeby pasł świnie. Pragnął on napełnić swój żołądek strąkami, którymi żywiły się świnie, lecz nikt mu ich nie dawał. Wtedy zastanowił się i rzekł: Iluż to najemników mojego ojca ma pod dostatkiem chleba, a ja tu z głodu ginę. Zabiorę się i pójdę do mego ojca i powiem mu: Ojcze zgrzeszyłem przeciw Bogu i względem ciebie; już nie jestem godzien nazywać się twoim synem: uczyń mię choćby jednym z najemników. Wybrał się więc i poszedł do swojego ojca. A gdy był jeszcze daleko, ujrzał go jego ojciec i wzruszył się głęboko; wybiegł naprzeciw niego, rzucił mu się na szyję i ucałował go. A syn rzekł do niego: „Ojcze zgrzeszyłem przeciw Bogu i względem ciebie, już nie jestem godzien nazywać się twoim synem”. Lecz ojciec rzekł do swoich sług: „Przynieście szybko najlepszą szatę i ubierzcie go; dajcie mu też pierścień na rękę i sandały na nogi! Przyprowadźcie utuczone cielę i zabijcie: będziemy ucztować i bawić się, ponieważ ten syn mój był umarły, a znów ożył; zaginął, a odnalazł się”. I zaczęli się bawić. Tymczasem starszy jego syn przebywał na polu. Gdy wracał i był blisko domu, usłyszał muzykę i tańce. Przywołał jednego ze sług i pytał go, co to ma znaczyć. Ten mu rzekł: „Twój brat powrócił, a ojciec twój kazał zabić utuczone cielę, ponieważ odzyskał go zdrowego”. Na to rozgniewał się i nie chciał wejść; wtedy ojciec jego wyszedł i tłumaczył mu. Lecz on odpowiedział ojcu: „Oto tyle lat ci służę i nigdy nie przekroczyłem twego rozkazu; ale mnie nie dałeś nigdy koźlęcia, żebym się zabawił z przyjaciółmi. Skoro jednak wrócił ten syn twój, który roztrwonił twój majątek z nierządnicami, kazałeś zabić dla niego utuczone cielę”. Lecz on mu odpowiedział: „Moje dziecko, ty zawsze jesteś przy mnie i wszystko moje do ciebie należy. A trzeba się weselić i cieszyć z tego, że ten brat twój był umarły, a znów ożył; zaginął, a odnalazł się”.
bi Źródło: Przypowieść o synu marnotrawnym (Łk 15,11–32), [w:] Biblia.
RnOQAyLcxd6qz
Obraz przedstawia trzech mężczyzn. Po prawej stronie znajduje się młodzieniec w spodniach i nagim tułowiem. Płacze, przeciera chustką w lewej ręce lewe oko. Ma pochyloną głowę. Prawą dłoń młodzieńca trzyma starszy mężczyzna, stojący obok niego. Mężczyzna jest ubrany w obszerne, długie szaty, na głowie ma turban. Jest brodaty. Patrzy na młodzieńca. Za plecami tych mężczyzn, po lewej stronie obrazu znajduje się służący, który poprawia zasłony.
Giovanni Francesco Barbieri, Powrót syna marnotrawnego, 1654
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Słownik
archetyp
archetyp
(gr. archétypon – pierwowzór) pojęcie wprowadzone przez Carla Gustava Junga, czerpiącego z psychoanalizy Zygmunta Freuda, oznaczające obecny od zarania dziejów wzorzec zachowania, istniejący w nieświadomości zbiorowej, a odnoszący się do uniwersalnych zjawisk, np. cierpienia, śmierci, macierzyństwa, miłości
przypowieść ewangeliczna
przypowieść ewangeliczna
jest odmianą gatunku zwanego przypowieścią albo parabolą (gr. parabolē – para – coś obok czegoś, bole – rzucać, celować) – krótkie, metaforyczne opowiadanie o moralno‑wychowawczym charakterze, wykorzystywane przez Jezusa w celu nauczania wyznawców za pomocą tekstów obrazowych i mających przenośne znaczenie. Postaci, sytuacje oraz miejsca pojawiające się w przypowieściach mają swoje odniesienia do codziennego życia (zwłaszcza dotyczy to Ewangelii), a więc do zwyczajów rodzinnych, do uprawy ziemi, pasterstwa etc., lecz dotykają nie poziomu realistycznego opisu, ale uniwersalnych wartości, postaw oraz typów ludzkich
uniwersalizm
uniwersalizm
(łac. universalis – powszechny, ogólny) – dążenie do ogarnięcia pewnej całości, do objęcia jakąś działalnością wszystkich ludzi; też: cecha tego, co obejmuje sobą całość jakichś spraw, zagadnień itp.; uniwersalizm był czołową ideą cywilizacji średniowiecza, która dążyła do wielkiej wspólnoty narodów wedle prawideł jednej religii (katolicyzm), jednego języka (łacina) oraz jednego władcy (cesarz i papież).