Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Przypowieść o synu marnotrawnym (Łk 15,11–32)
R1V6JkeqY0Nz1
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Przypowieść o synu marnotrawnym.

Pewien człowiek miał dwóch synów. Młodszy z nich rzekł do ojca: „Ojcze, daj mi część majątku, która na mnie przypada”. Podzielił więc majątek między nich. Niedługo potem młodszy syn, zabrawszy wszystko, odjechał w dalekie strony i tam roztrwonił swój majątek, żyjąc rozrzutnie. A gdy wszystko wydał, nastał ciężki głód w owej krainie i on sam zaczął cierpieć niedostatek. Poszedł i przystał do jednego z obywateli owej krainy, a ten posłał go na swoje pola, żeby pasł świnie. Pragnął on napełnić swój żołądek strąkami, którymi żywiły się świnie, lecz nikt mu ich nie dawał. Wtedy zastanowił się i rzekł: Iluż to najemników mojego ojca ma pod dostatkiem chleba, a ja tu z głodu ginę. Zabiorę się i pójdę do mego ojca i powiem mu: Ojcze zgrzeszyłem przeciw Bogu i względem ciebie; już nie jestem godzien nazywać się twoim synem: uczyń mię choćby jednym z najemników. Wybrał się więc i poszedł do swojego ojca. A gdy był jeszcze daleko, ujrzał go jego ojciec i wzruszył się głęboko; wybiegł naprzeciw niego, rzucił mu się na szyję i ucałował go. A syn rzekł do niego: „Ojcze zgrzeszyłem przeciw Bogu i względem ciebie, już nie jestem godzien nazywać się twoim synem”. Lecz ojciec rzekł do swoich sług: „Przynieście szybko najlepszą szatę i ubierzcie go; dajcie mu też pierścień na rękę i sandały na nogi! Przyprowadźcie utuczone cielę i zabijcie: będziemy ucztować i bawić się, ponieważ ten syn mój był umarły, a znów ożył; zaginął, a odnalazł się”. I zaczęli się bawić.
Tymczasem starszy jego syn przebywał na polu. Gdy wracał i był blisko domu, usłyszał muzykę i tańce. Przywołał jednego ze sług i pytał go, co to ma znaczyć. Ten mu rzekł: „Twój brat powrócił, a ojciec twój kazał zabić utuczone cielę, ponieważ odzyskał go zdrowego”. Na to rozgniewał się i nie chciał wejść; wtedy ojciec jego wyszedł i tłumaczył mu. Lecz on odpowiedział ojcu: „Oto tyle lat ci służę i nigdy nie przekroczyłem twego rozkazu; ale mnie nie dałeś nigdy koźlęcia, żebym się zabawił z przyjaciółmi. Skoro jednak wrócił ten syn twój, który roztrwonił twój majątek z nierządnicami, kazałeś zabić dla niego utuczone cielę”. Lecz on mu odpowiedział: „Moje dziecko, ty zawsze jesteś przy mnie i wszystko moje do ciebie należy. A trzeba się weselić 
i cieszyć z tego, że ten brat twój był umarły, a znów ożył; zaginął, a odnalazł się”.

bi Źródło: Przypowieść o synu marnotrawnym (Łk 15,11–32), [w:] Biblia.
RnOQAyLcxd6qz
Giovanni Francesco Barbieri, Powrót syna marnotrawnego, 1654
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Słownik

archetyp
archetyp

(gr. archétypon – pierwowzór) pojęcie wprowadzone przez Carla Gustava Junga, czerpiącego z psychoanalizy Zygmunta Freuda, oznaczające obecny od zarania dziejów wzorzec zachowania, istniejący w nieświadomości zbiorowej, a odnoszący się do uniwersalnych zjawisk, np. cierpienia, śmierci, macierzyństwa, miłości

przypowieść ewangeliczna
przypowieść ewangeliczna

jest odmianą gatunku zwanego przypowieścią albo parabolą (gr. parabolēpara – coś obok czegoś, bole – rzucać, celować) – krótkie, metaforyczne opowiadanie o moralno‑wychowawczym charakterze, wykorzystywane przez Jezusa w celu nauczania wyznawców za pomocą tekstów obrazowych i mających przenośne znaczenie. Postaci, sytuacje oraz miejsca pojawiające się w przypowieściach mają swoje odniesienia do codziennego życia (zwłaszcza dotyczy to Ewangelii), a więc do zwyczajów rodzinnych, do uprawy ziemi, pasterstwa etc., lecz dotykają nie poziomu realistycznego opisu, ale uniwersalnych wartości, postaw oraz typów ludzkich

uniwersalizm
uniwersalizm

(łac. universalis – powszechny, ogólny) – dążenie do ogarnięcia pewnej całości, do objęcia jakąś działalnością wszystkich ludzi; też: cecha tego, co obejmuje sobą całość jakichś spraw, zagadnień itp.; uniwersalizm był czołową ideą cywilizacji średniowiecza, która dążyła do wielkiej wspólnoty narodów wedle prawideł jednej religii (katolicyzm), jednego języka (łacina) oraz jednego władcy (cesarz i papież).