Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Rds7VBaLgPH
Obraz przedstawia młodego mężczyznę, który klęczy wtulając się twarzą w pierś dojrzałego, siedzącego mężczyzny. Młody mężczyzna ma nieubrany tułów, starszy jest ubrany w królewskie szaty i pelerynę. Peleryną pragnie otulić młodzieńca.

Samouczek: Archetypy w Przypowieści o synu marnotrawnym

Pompeo Batoni , Powrót syna marnotrawnego, 1773
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Twórca psychologii głębi, Carl Gustav Jung, analizując mity i przypowieści, dowodził istnienia nieświadomości zbiorowej, w której ukryte są podstawowe wzorce myślenia, zachowania i przeżywania. Nieświadomość zbiorowa jest według Junga tym, co odziedziczyliśmy po naszych przodkach. Przejawia się w mitach, rytuałach religijnych, w snach, wizjach czy urojeniach. Wspólne cechy mitów i przypowieści w różnych, niezwiązanych ze sobą, kulturach świata potwierdziły takżeXX‑wiecznego antropologa, Josepha Campbella. Archetypy – prastare wzorce tkwiące w nieświadomości zbiorowej – decydują o ludzkich poczynaniach i postawach. Takie uniwersalne wzory postaci można odnajdywać w biblijnych przypowieściach, w tym także w Przypowieści o synu marnotrawnym.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz znaczenie pojęcia archetyp.

  • Wskażesz i omówisz archetypy pojawiające się w Przypowieści o synu marnotrawnym.

  • Rozpoznasz przykłady innych archetypów występujących w naszej kulturze.