Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Doświadczenie losowe kilkuetapowe wygodnie jest zilustrować za pomocą drzewa doświadczenia losowego (drzewa stochastycznego). Możemy w ten sposób graficznie przedstawić przebieg i wyniki doświadczenia.

Rysunek rozpoczynamy od punktu, zwanego startem (korzeniami drzewa). Wyniki kolejnych etapów doświadczenia to węzły. Odcinki, które łączą dwa kolejne węzły to krawędzie. Każdy końcowy węzeł to wierzchołek drzewa (zatem drzewo może mieć kilka wierzchołków!). Kolejne krawędzie łączące początek drzewa z jednym z wierzchołków to gałąź drzewa. Każdej gałęzi odpowiada jeden wynik doświadczenia wieloetapowego.

Przykład 1

Zbudujemy drzewo stochastyczne dla rzutu monetą.

R11dVnZa4Y532

Drzewo składa się z dwóch gałęzi, odpowiadających wynikom O (orzeł), R (reszka). Na każdej gałęzi zapisane jest prawdopodobieństwo zajścia danego zdarzenia (czyli wyrzucenia orła bądź reszki).

Przykład 2

Budujemy drzewo stochastyczne dla dwukrotnego rzutu monetą.

R1M0SHPILYhEF

Aby obliczyć prawdopodobieństwo na przykład wyrzucenia za pierwszym razem reszki, a za drugim orła (na rysunku tą sytuację ilustruje gałąź pomarańczowa), mnożymy liczby zapisane przy pomarańczowych krawędziach.

Przykład 3

W urnie znajdują się cztery kule fioletowe i sześć niebieskich. Wyciągamy losowo jedną kulę, zapisujemy jej kolor i z powrotem wrzucamy do urny. Następnie wyciągamy losowo drugą kulę. Obliczymy prawdopodobieństwo, że za pierwszym razem wyciągniemy kulę niebieską, a za drugim fioletową.

Zilustrujemy przebieg doświadczenia za pomocą drzewa.

R6n1bMqSBds5d

Przy każdej krawędzi zapisaliśmy prawdopodobieństwo zajścia danego zdarzenia. Zauważmy, że

0,36+0,24+0,24+0,16=1,

czyli suma prawdopodobieństw zapisanych przy wierzchołkach krawędzi wychodzących z jednego korzenia jest równa 1.

Zdarzenie: za pierwszym razem wylosowaliśmy kulę niebieską, a za drugim fioletową, zilustrowane jest za pomocą dwóch krawędzi tej samej gałęzi. Prawdopodobieństwo zdarzenia obliczamy, mnożąc liczby zapisane przy krawędziach tej gałęzi.

p=0,6·0,4=0,24

Odpowiedź:

Prawdopodobieństwo, że za pierwszym razem wyciągniemy kulę niebieską, a za drugim fioletową, jest równe 0,24.

Wiemy już, że prawdopodobieństwo zdarzenia jednoelementowego reprezentowanego przez daną gałąź jest równe iloczynowi prawdopodobieństw wypisanych obok krawędzi tej gałęzi. Ten sposób wyznaczania prawdopodobieństwa zdarzeń jednoelementowych w wieloetapowych doświadczeniach, nazywamy regułą mnożenia prawdopodobieństw dla drzewa stochastycznegoreguła mnożenia prawdopodobieństw dla drzewa stochastycznegoregułą mnożenia prawdopodobieństw dla drzewa stochastycznego.

Reguła mnożenia prawdopodobieństw dla drzewa stochastycznego
Reguła: Reguła mnożenia prawdopodobieństw dla drzewa stochastycznego

Prawdopodobieństwo zdarzenia jednoelementowego reprezentowanego przez daną gałąź drzewa, jest równe iloczynowi prawdopodobieństw przyporządkowanych krawędziom, z których składa się rozważana gałąź.

Jeżeli zbiór wszystkich zdarzeń elementarnych wieloetapowego doświadczenia składa się z n elementów, to liczba gałęzi drzewa sporządzonego dla tego doświadczenia jest równa n (n+).

Przykład 4

W urnie znajduje się n (n2, n) kul pomarańczowych i 8 kul zielonych. Losujemy dwie kule bez zwracania. Wiedząc, że prawdopodobieństwo wylosowania dwóch kul pomarańczowych jest równe 1023, obliczymy ile jest wszystkich kul.

Tworzymy model graficzny doświadczenia.

R1BEicxTN7oay

Tym razem odpowiednie prawdopodobieństwa zapisaliśmy tylko przy interesujących nas krawędziach.

W urnie jest n kul pomarańczowych. W I etapie losujemy kulę pomarańczową spośród n+8 wszystkich kul znajdujących się w urnie.

Teraz w urnie jest już tylko n+7 kul, w tym n-1 pomarańczowych. W II etapie losujemy więc kulę pomarańczową spośród n+7 kul.

Odczytujemy z drzewa, że prawdopodobieństwo wylosowania dwóch kul pomarańczowych jest równe

nn+8·n-1n+7.

Na podstawie treści zadania zapisujemy równanie (patrz: reguła mnożenia prawdopodobieństw dla drzewa stochastycznegoreguła mnożenia prawdopodobieństw dla drzewa stochastycznegoreguła mnożenia prawdopodobieństw dla drzewa stochastycznego):

nn+8·n-1n+7=1023

Przekształcamy zapisane równanie, otrzymując równanie kwadratowe.

23n2-23n=10·n2+15n+56

13n2-173n-560=0

Rozwiązujemy równanie.

=243

n1=173-24326<0 – nie spełnia warunków zadania

n2=173+24326=16

Obliczamy ile jest wszystkich kul: 16+8=24.

Odpowiedź:

W urnie są 24 kule.

Nie zawsze prawdopodobieństwo danego zdarzenia jest reprezentowane przez jedną gałąź. Korzystamy wtedy z reguły sum.

Reguła sum dla drzewa stochastycznego
Reguła: Reguła sum dla drzewa stochastycznego

Prawdopodobieństwo zdarzenia opisanego przez kilka gałęzi drzewa jest równe sumie prawdopodobieństw otrzymanych zgodnie z regułą mnożenia dla tych gałęzi.

Przykład 5

Rzucamy dwiema monetami. Jeżeli wpadnie co najmniej jeden orzeł – losujemy osobę z klasy IV A. W przeciwnym wypadku losujemy osobę z klasy IV B. W klasie IV A jest ośmiu chłopców i są dwie dziewczyny, w klasie IV B jest dwunastu chłopców i osiem dziewcząt. Obliczymy prawdopodobieństwo wylosowania chłopca.

Tworzymy model graficzny doświadczenia.

R99HHGR3vaVHh

Zaznaczamy na niebiesko gałęzie, na których opisane jest interesujące nas zdarzenie. Żeby obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia A – wylosowano chłopca, najpierw mnożymy liczby zapisane wzdłuż niebieskich krawędzi na każdej z gałęzi, a następnie dodajemy otrzymane liczby.

PA=0,25·0,6+0,75·0,8=0,15+0,6=0,75

Odpowiedź:

Prawdopodobieństwo wylosowania chłopca jest równe 0,75.

W przypadku, gdy doświadczenie składa się z kilku etapów, na drzewie stochastycznym można zaznaczać tylko gałęzie obrazujące rozpatrywane doświadczenie.

Przykład 6

Prawdopodobieństwo, że jutro będzie padał śnieg jest równe 0,3. W każdym innym dniu, jeśli pada śnieg, prawdopodobieństwo, że będzie padał śnieg następnego dnia jest równe 35. Jeśli śnieg nie pada prawdopodobieństwo, że śnieg będzie padać następnego dnia jest równe 110. Obliczymy prawdopodobieństwo, że śnieg będzie padać popojutrze.

Jeśli prawdopodobieństwo tego, że śnieg będzie padał następnego dnia, jest równe 35, czyli 0,6, to prawdopodobieństwo tego, że śnieg nie będzie padał jest równe 1-0,6=0,4.

Jeśli śnieg nie pada w danym dniu, prawdopodobieństwo, że śnieg będzie padać następnego dnia jest równe 110=0,1, to prawdopodobieństwo tego, że śnieg nie będzie padał jest równe 1-0,1=0,9.

Sporządzamy drzewo prawdopodobieństwa, na którym zaznaczymy tylko przydatne gałęzie.

R1cuybWo6GQRO

Obliczając prawdopodobieństwo, skorzystamy z reguły sum.

p=0,3·0,6·0,6+0,3·0,4·0,1+0,7·0,1·0,6+0,7·0,9·0,1

p=0,225

Odpowiedź:

Prawdopodobieństwo tego, że popojutrze będzie padał śnieg jest równe p=0,225.

Słownik

reguła mnożenia prawdopodobieństw dla drzewa stochastycznego
reguła mnożenia prawdopodobieństw dla drzewa stochastycznego

prawdopodobieństwo zdarzenia jednoelementowego reprezentowanego przez daną gałąź drzewa, jest równe iloczynowi prawdopodobieństw przyporządkowanych krawędziom, z których składa się rozważana gałąź