Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pierwszeństwo dla Geografa Bawarskiego

Dopiero pod koniec X w., czyli u schyłku panowania Mieszka I – pierwszego poświadczonego dokumentami władcy polskiego, zaczęto spisywać najważniejsze wydarzenia na ziemiach polskich. Wcześniejszych materiałów pisanych, które dotyczyłyby początków państwa i pochodziłyby z jego terytorium, nie ma praktycznie wcale. Wiedzę na ten temat czerpiemy ze źródeł obcych autorów.

RSl1KbeamA9HJ1
Grody i szlaki handlowe w Europie Środkowej i Wschodniej wg Geografa Bawarskiego, druga połowa IX w. Wskaż grody, które znajdowały się na terenie współczesnej Polski. Wymień czynniki, które zadecydowały o położeniu grodów.
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.

Jedną z pierwszych relacji pisanych dotyczących ziem polskich jest datowany na połowę IX w. Geograf Bawarski, czyli Opis grodów i ziem z północnej strony Dunaju. Notę sporządził anonimowy mnich ok. 845 r. w Ratyzbonie dla króla Ludwika II Niemieckiego. Autor zawarł w niej informacje o ludach zamieszkujących tereny na wschód od rzeki Łaby i na północ od Dunaju, określił także liczbę grodów każdego z plemion. W zapiskach tych wymienił plemiona, które uznajemy za polskie, takie jak Lędzice, Wolinianie, Wiślanie, Ślężanie, Dziadoszanie, Opolanie.

Inne wczesne źródło, w którym zawarta jest informacja o „księciu na Wiśle” (w Wiślicy?), który został przymuszony do przyjęcia chrześcijaństwa przez sąsiadów z południa (państwo Wielkich Moraw), to „Żywot św. Metodego” znany też jako „Legenda Panońska”. Tekst ten opisuje działalność misyjno‑chrystianizacyjną dwóch braci, bizantyjskich duchownych z greckich Salonik: Konstantyna (po wstąpieniu do klasztoru przybrał imię Cyryl) i Metodego. Jest on najstarszym źródłem pisanym, odnoszącym się do chrystianizacji ziem polskich. Wyczytać w nim możemy, iż:

[...] książę pogański, silny bardzo, siedzący na Wiśle, urągał wiele chrześcijanom i krzywdy im wyrządzał. Posławszy zaś do niego (kazał mu) powiedzieć (Metody): Dobrze (będzie) dla ciebie, synu, ochrzcić się z własnej woli na swojej ziemi; abyś nie był przymusem ochrzczony w niewoli na ziemi cudzej; i będziesz mnie wspominał. Tak się też stało.

t Cytat za: Żywot św. Metodego znany też jako Legenda Panońska, przeł. August Bielowski, Wydawnictwo Armoryka 2013.

Roczniki

Rocznikami nazywamy uporządkowane chronologicznie rejestry wydarzeń, stworzone dla ich upamiętnienia. Ich spisywaniem zajmowali się głównie duchowni. O istotnych faktach dotyczących dziejów wczesnej Polski dowiedzieć możemy się m.in. z  Roczników korbejskichRoczników hildesheimskich, uznawanych za anonimową pracę zbiorową. Najstarsze z roczników to notatki sporządzane na marginesach tablic paschalnych. Były to charakterystyczne dla średniowiecza zestawienia świąt Wielkanocy, których używano do tworzenia kalendarza ruchomych świąt kościelnych. Pierwszych rocznikarskich zapisków dokonano na ziemiach polskich w X wieku. Pierwsza tablica paschalna z tego typu zapisami przywieziona została na ziemie polskie z niemieckiej Fuldy. Pisze o tym profesor Jerzy Wyrozumski.

Historia Polski do roku 1505

Dziś jednak nie ulega wątpliwości, że pierwszych zapisów rocznikarskich dokonano w Polsce jeszcze w X w., na krótko po 970 r. Kanwą tych zapisków była tablica paschalna pochodząca z niemieckiej Fuldy, która do Polski dostała się najprawdopodobniej drogą przez Czechy. Zawierała ona już pewne zapisy rocznikarskie (nie dotyczące Polski), zaczerpnięte z innych roczników niemieckich (Hersfeld i Korbea). W Polsce pomieszczono na niej (zapewne w Poznaniu) grupę 8 lub 10 zapisek z lat 965–990 (992), których geneza wiąże się najprawdopodobniej z pontyfikatem misyjnym biskupa Jordana. Z kolei po założeniu arcybiskupstwa w Gnieźnie, pod arcybiskupim pontyfikatem Gaudentego (brata św. Wojciecha) i pod jego bezpośrednim wpływem dopisano następną grupę 6 lub 8 zapisek z lat 981–999. Szczęśliwym trafem kontynuowane potem zapiski tego rocznika dostały się do innej rodziny rocznikarskiej, bo ten najstarszy rocznik poznańsko‑gnieźnieński został prawdopodobnie w 1039 r. wywieziony do Czech, gdzie stał się zaczynem annalistyki czeskiej.

1 Źródło: [w:] Jerzy Wyrozumski, Historia Polski do roku 1505, Warszawa 1988, s. 13.

Innym przykładem może być tablica paschalna przywieziona na terytorium Piastów przez Rychezę, żonę Mieszka II, w 1013 r. Zapiski na niej były kontynuacją niemieckiego Rocznika kolońskiego i zawierały informacje dotyczące wydarzeń z życia panującej dynastii, np. narodzin syna Kazimierza i oddania go do szkoły.

R18S8vz7SfrIW
Rocznik lubiński (Annales Lubinenses), składający się z dwóch kart pergaminowych. Zapisany został w XIII w. w opactwie benedyktynów w Lubiniu, a w XIX w. odnaleziony przez niemieckiego uczonego Georga Heinricha Pertza w Berlinie. Uważany jest za prawdopodobnie najstarszy zabytek historiografii polskiej, który zachował się w oryginale.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Kroniki

Kroniki także zawierały chronologiczny zapis wydarzeń z życia państwa ale od roczników różniło je to, że zawierały komentarze autorów. Zapisy dotyczyły spraw współczesnych ich twórcom, bądź tych z przeszłości. Najstarsza polska kronika powstała na dworze Bolesława Krzywoustego. Miała za zadanie wychwalać księcia. Autor pozostaje nieznany czyli anonimowy, choć wiemy, że pochodził z Francji, Włoch lub Prowansji. W XVI wieku, renesansowy uczony, Marcin Kromer nazwał go Gallem. Kronika Galla Anonima składa się z trzech ksiąg. Księga I poprowadzona została od czasów legendarnych do narodzin Bolesława Krzywoustego. Księga II mówi o dzieciństwie i młodości księcia i jego współrządach z bratem Zbigniewem. Księga III traktuje o jego samodzielnych rządach po wygnaniu brata. Praca Galla urywa się w 1113 roku po opisie bitwy z Pomorzanami pod Nakłem, w wyniku której miejscowość zdobył polski władca, Bolesław Krzywousty.

RwfeexGRSmhsU
Początek Kroniki Galla Anonima w rękopisie Zamoyskich (Codex Zamoyscianus), odpis z XIV w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Oryginał Kroniki Galla oraz jej wczesne odpisy nie zachowały się. Znane są natomiast jej średniowieczne kopie. Należy do nich przechowywany w warszawskiej Bibliotece Narodowej rękopis Zamoyskich, spisany w XIV w. Kopia tego rękopisu Kroniki zawarta została w XV‑wiecznym rękopisie Sędziwoja, zwanym także kodeksem Sędziwoja, który na 950 stronach zawiera zbiór różnych tekstów w języku łacińskim. Sędziwoj pochodził z wielkopolskiej miejscowości Czechel, był XV‑wiecznym duchownym, humanistą. Stworzony przez niego kodeks przechowywany jest obecnie w Bibliotece Czartoryskich w Krakowie.

R1VJhMbqgiMav
Początek Kroniki Galla Anonima w rękopisie Zamoyskich (u góry) oraz w rękopisie Sędziwoja (faksymile z 1864 r.).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Inna kronika dotycząca historii Polski, spisana została przez polskiego autora – mistrza Wincentego KadłubkaWincenty KadłubekWincentego Kadłubka. Kadłubek urodził się ok. 1150 lub 1160 r. najprawdopodobniej we wsi Karwów koło Opatowa. Obecnie miejscowość ta znajduje się w województwie świętokrzyskim i znana jest wśród wiernych z uznanego za cudowne źródła Błogosławionego Wincentego. Kadłubek uczęszczał do szkoły katedralnej w Krakowie, a następnie studiował za granicą. W latach 1208–1218 pełnił funkcję biskupa krakowskiego, po czym zrezygnował z tej godności i zamieszkał w klasztorze Cystersów w Jędrzejowie. Tam rozpoczął tworzenie swojego dzieła. W kronice nie ma ani jednej daty rocznej, występują tylko sporadycznie daty dzienne, a czas jej powstawania jest kwestią sporną, gdyż źródło nie dostarcza na ten temat wielu wskazówek. Kronika Kadłubka posiadała niejednolitą konstrukcję i zawsze była niezwykle popularnym źródłem wiedzy o przeszłości Polski. Trzy pierwsze jej księgi mówią o dziejach legendarnych i dynastii piastowskiej do 1173 r. Mają one częściowo formę dialogu między krakowskim biskupem Mateuszem a arcybiskupem gnieźnieńskim Janem. Dzieło Kadłubka wieńczy księga IV (napisana w najbardziej przystępny sposób), która opisuje panowanie Mieszka III i wydarzenia znane Kadłubkowi.

O najstarszych dziejach Polski wspominali także kronikarze zagraniczni. Widukind z KorbeiWidukind z KorbeiWidukind z Korbei jest autorem kroniki Dzieje Sasów zawierającej najstarszą wzmiankę o państwie Mieszka I, dotyczącą walk pogańskiego władcy z grafem Wichmanem. Ważnym źródłem jest kronika ThietmaraThietmarThietmara, współczesnego Bolesławowi Chrobremu biskupa Merseburga. Zapiski te przybliżają nam czasy Mieszka oraz opisują relacje Bolesława Chrobrego z cesarstwem do 1018 r.

RAWoKI823e9uY
Katedra w Merseburgu. W tym niemieckim mieście kilkakrotnie zapadały decyzje dotyczące Polski. W roku 1013 podpisano tam pokój kończący wojnę polsko‑niemiecką. Wcześniej, w 1002 r., podczas zjazdu, który uznawał w Niemczech władzę monarszą Henryka II, wzburzony tłum próbował dokonać zamachu na przebywającego na zjeździe Bolesława Chrobrego. Znajdź informacje dotyczące tego incydentu i wytłumacz, w jaki sposób polski książę uszedł z życiem.
Źródło: Hoger (zdjęcie), Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Natomiast Nestor, mnich prawosławnego klasztoru w Kijowie, był autorem kronikarskich zapisków Powieść minionych lat, które pochodzą z 1113 r. Materiał ten kryje w sobie także informacje wcześniejsze, z lat: 1037–1039, 1073, 1039–1095. Jest to cenne źródło opisujące stosunki polsko‑ruskie. Nestor podaje np. opis pochodzenia narodów słowiańskich.

Powieść minionych lat

Po mnogich zaś latach siedli byli Słowianie nad Dunajem, gdzie teraz ziemia węgierska i bułgarska. I od tych Słowian rozeszli się po ziemi i przezwali się imionami swoimi, gdzie siedli na którym miejscu. […] A oto jeszcze ciż Słowianie: Biali Chorwaci i Serbowie, i Karantanie. Gdy bowiem Włosi [najprawdopodobniej chodzi o Franków] naszli na Słowian naddunajskich i osiadłszy pośród nich ciemiężyli ich, to Słowianie ci przyszedłszy siedli nad Wisłą i przezwali się Lachami, a od tych Lachów przezwali się jedni Polanami, drudzy Lachowie Lutyczanami, inni – Mazowszanami, inni – Pomorzanami.

2 Źródło: [w:] Nestor, Powieść minionych lat, tłum. F. Sielicki, Wrocław–Warszawa–Kraków 1999, s. 6.

Stosunki polsko‑czeskie od zarania dziejów po czasy Krzywoustego opisuje w swej kronice kanonik (duchowny związany z katedrą) praski Kosmas. Jego praca „Chronica Boemorum” (“Kronika czeska”) obejmuje lata 1110 – 1125. Kronika to główne źródło traktujące o wydarzeniach historycznych dawnych Czech. Autor z niechęcią odnosił się do mieszkańców ziem polskich a także do Niemców.

Żywoty świętych

Typowymi dla średniowiecza źródłami są żywoty męczenników i świętych (tzw. hagiografie). Elementy biograficzne przeplatają się w nich z legendą. Żywoty zawierają opisy życia świętego (vitae), jego męczeństwa (passio) oraz cudów mających miejsce po męczeńskiej śmierci (miracula). Ciekawym aspektem tych źródeł jest fakt, iż odzwierciedlają mentalność ludzi żyjących w epoce i przedstawiają realia ówczesnego życia. Żywoty propagowały kult świętych, miały charakter moralizatorski i pouczający. Autorzy, przeważnie anonimowi, ukazywali wzorzec osobowy, który czytelnicy mogliby naśladować. Informacje w nich zawarte pochodziły nie tylko ze źródeł historycznych, ale także z ludowych podań, legend oraz baśni.

RdaBDnEPJt5UX
Jadwiga Śląska z mężem, księciem wrocławskim Henrykiem Brodatym, oraz dziećmi. Od lewej stoją: Gertruda, Agnieszka, Henryk II, Bolesław. Na dole siedzą: Zofia i Konrad. Jaki przydomek otrzymał syn Jadwigi Henryk II? Znajdź informację na ten temat i wyjaśnij okoliczności jego śmierci.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Popularną postacią, której żywot często był tematem dziejopisarzy to śląska księżna Jadwiga, po śmierci ogłoszona świętą. Za życia zakładała szpitale, kościoły i wspierała ubogich. W 1209 r. wraz z mężem Henrykiem Brodatym złożyła przed biskupem wrocławskim śluby czystości. Życiowe nieszczęścia (np. śmierć dwóch najstarszych synów) traktowała jako znaki, aby żyć w sposób, który pozwoli jej uzyskać łaskę Bożą.

Żywota Świętej Jadwigi, księżnej śląskiej i polskiej, zebranego z rękopisu z XIV‑go stulecia, który się dostał z biblioteki klasztoru trzebnickiego do księgozbioru katedry wrocławskiej dowiadujemy się nie tylko o cudach związanych z główną bohaterką, ale także o obyczajach prawnych epoki.

Piotr Pękalski Żywoty świętych patronów polskich

Pewien człowiek ukradł swemu sąsiadowi pół połcia słoniny, na uczynku schwytany, według ówczesnej, a bardzo surowej na złodziejów ustawy, skazany został na śmierć przez powieszenie na szubienicy. Krewni tego winowajcy udali się z prośbą do Jadwigi o uwolnienie go od kary śmierci. Jakoż wstawiła się za nim u męża swego, by o tak małą rzecz nie pozbawiał życia tego człowieka; książę odpowiedział, iż mniema, że już winowajca nie żyje, ale jeśliby jeszcze był żyw, odstępuje go jej prośbie. Czym prędzej wysłała żołnierza do kata, by uwolnił nieszczęśliwego; aliści wysłaniec już zastał wiszącego, wyjął czym prędzej szablę z pochwy, przeciął powróz, i dziwnym sposobem zawieszony wrócił do życia, i przyszedł z żołnierzem podziękować księżnej za wybawienie go od śmierci.

Indeks górny Oceń, w jakim stopniu przedstawiona historia jest prawdziwa. Indeks górny koniec

3 Źródło: Piotr Pękalski, Żywoty świętych patronów polskich, Kraków 1862.

Innym źródłem typu hagiograficznego jest napisany najprawdopodobniej w latach 998‑999 Żywot pierwszy św. Wojciecha biskupa praskiego. Autorstwo przypisuje się Janowi Kanapariuszowi, mnichowi z rzymskiego klasztoru benedyktynów. Ukazuje on chronologicznie uporządkowane zdarzenia z życia Wojciecha, patrona Polski oraz jego męczeńską śmierć w trakcie misji chrystianizacyjnej Prusów. Żywot ten zawiera też pierwszą źródłowej wzmiankę odnoszącej się do Gdańska, wymienionego jako „urbs Gyddanyzc”.

Na podstawowych informacjach zaczerpniętych z dzieła Kanapariusza opiera się napisany ok. 1004 r. Żywot drugi św. Wojciecha, biskupa praskiego i męczennika. Autorem utworu był Brunon z Kwerfurtu, który wprowadził do tekstu liczne dygresje: moralne, religijne oraz historyczne (np. postać cesarza Ottona III) a postać Wojciecha ukazał bardziej realistycznie, jako człowieka o złożonej i zmiennej psychice, który świętość uzyskuje dzięki pracy nad sobą.

R1acrTodOSpuv
Pochodzące z XII w. Drzwi Gnieźnieńskie ozdobione są 18 scenami z życia misjonarza Wojciecha, od narodzin po męczeńską śmierć. Stanowią najcenniejszy zabytek sztuki romańskiej w Polsce. Dowiedz się, który władca panował w Polsce w momencie powstawania Drzwi Gnieźnieńskich.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Niemiecki mnich Brunon jest także autorem innej hagiografii - Żywotu Pięciu Braci Męczenników. Utwór powstał prawdopodobnie podczas pobytu Brunona na dworze Bolesława Chrobrego na przełomie 1005 i 1006 roku lub podczas kolejnej wizyty w 1008 r. i opisuje losy pięciu pustelników‑misjonarzy zamordowanych podczas napadu rabunkowego w miejscowości Święty Wojciech (niedaleko Międyrzecza) w 1003 r. Brunon osobiście znał dwójkę z nich - Włochów Benedykta i Jana. Pozostała trójka, pochodząca z Polski: Izaak, Mateusz i Krystyn są pierwszymi pochodzącymi z Polski świętymi kanonizowanymi w historii Kościoła.

Dokumenty

Średniowieczne dokumenty to akty prawne. Oznacza to, że zostały spisane zgodnie z obowiązującymi wtedy regułami i zasadami prawa. Moc nadawała im władza królewska i związane były z funkcjonowaniem państwa. Pierwszym dokumentem wystawionym w Polsce, napisanym po łacinie i datowanym na ok. 991 r., jest akt Dagome iudexDagome iudexDagome iudex. Dokument powstał na polecenie Mieszka I i dotyczył oddania pod zwierzchnictwo oraz opiekę papieża ziem, którymi władał. Nie jest jasne, dlaczego Mieszko występuje w nim jako „sędzia Dagome”. Podobnie jak powód wystawienia dokumentu. Być może chodziło o politykę kościelno‑organizacyjną lub zapewnienie opieki i ochrony synom Mieszka z drugą żoną Odą (zostali wymienieni wraz z matką jako współwystawcy) przed najstarszym synem Bolesławem (pominiętym w akcie). Treść dokumentu zachowała się jedynie w formie streszczenia sporządzonego w 1087 r. Dokument zawiera informacje (nazwy ziem), które pozwalają określić zakres „państwa gnieźnieńskiego”. Według Dagome iudex, obejmowało ono Pomorze oraz ziemie Polan, Kujawian, Mazowszan i Lędzian.

W pochodzącym z połowy XI w. Liście Brunona z Kwerfurtu do króla Henryka II, benedyktyński mnich, Brunon kieruje do niemieckiego króla Henryka II, słowa mówiące w dużej części o ówczesnych stosunków polsko - niemieckich. Utwór zawiera fragmenty dotyczące Bolesława Chrobrego i prezentujące przesłanki jego polityki, rozbieżnej z polityką niemieckiego władcy. Bruno opowiada się po stronie Bolesława i apeluje, by Henryk zaprzestał walk z polskim władcą, który jest przykładnym chrześcijaninem oraz ważnym patronem misji chrystianizacyjnej wśród pogan. Zwraca Henrykowi uwagę, że Bolesław, najechany przez króla Niemiec, nie może wspierać działalności misyjnej, w tym planowanej misji Brunona. Krytykuje również korzystanie przez Henryka z pomocy pogańskich Luciców podczas najazdów na chrześcijańską Polskę.  Apeluje wreszcie do Henryka o pojednanie z Bolesławem i wspólne zwrócenie się przeciw poganom.

Innym znanym (tylko z kopii) dokumentem datowanym na lata 1085‑1092 był list biskupa krakowskiego Lamberta do króla czeskiego Wratysława. Istnieje przypuszczenie, że Lambert, dążący do reorganizacji krakowskiego biskupstwa, swoje stanowisko zawdzięczał właśnie czeskiemu władcy. W liście prosi o zapewnienie bezpiecznej drogi wysłannikom arcybiskupstwa z Kolonii.

Najstarszym zachowanym w oryginale dokumentem sygnowanym przez polskiego władcę jest akt księcia Władysława Hermana datowany na ok. 1099–1102 r. Powstał on przy okazji zwrotu na rzecz kościoła w Bambergu dwóch złotych krzyży, odebranych świątyni w nieznanych okolicznościach, a później wykupionych przez księcia polskiego.

Słownik

civitas Schinesghe
civitas Schinesghe

pierwsza spisana oficjalnie nazwa państwa Mieszka I pochodząca z roku 991/992 została użyta w dokumencie Dagome iudex; „państwo gnieźnieńskie” według dokumentu obejmuje Pomorze oraz ziemie Polan, Kujawian, Mazowszan i Lędzian

Dagome iudex
Dagome iudex

dokument władcy identyfikowanego z księciem Mieszkiem I, powierzającemu państwo, nazwane w oryginale civitas Schinesghe, opiece Stolicy Apostolskiej; dokument sporządzony został prawdopodobnie w kancelarii wystawcy w Gnieźnie ok. 991 r.

Drzwi Gnieźnieńskie
Drzwi Gnieźnieńskie

unikatowy i cenny zabytek sztuki romańskiej wykonany w XII w., za czasów Mieszka III Starego; drzwi znajdują się w portalu archikatedry gnieźnieńskiej; są na nich przedstawione życie i śmierć patrona Polski św. Wojciecha

Gall Anonim
Gall Anonim

anonimowy autor Kroniki polskiej, mimo że pochodził z zagranicy, uważany jest za pierwszego polskiego kronikarza; określenie „Gall Anonim” wynika z tradycji literackiej sięgającej XVI w. oraz niepisanej umowy nowożytnych badaczy, część współczesnych uczonych jest zdania, że bardziej poprawne jest „Anonim, tak zwany Gall”

Thietmar
Thietmar

biskup merseburski, kronikarz, autor kroniki Thietmari merseburgiensis episcopi chronicon, pisał ją od 1012 r. aż do śmierci w 1018; zachowała się w tzw. rękopisie drezdeńskim w postaci 192 kart pergaminu, na których Thietmar nanosił poprawki; zawarł w swoim dziele wiele informacji dotyczących historii Europy, także ziem polskich, zrelacjonował m.in. zjazd gnieźnieński i wojny cesarza Henryka II z księciem Bolesławem I Chrobrym; bardzo niekorzystnie przedstawiał Słowian, co być może wiąże się z jego rodzinnymi tradycjami

Widukind z Korbei
Widukind z Korbei

kronikarz saski, mnich z klasztoru benedyktyńskiego w Nowej Korbei, który przyjął imię na cześć bohaterskiego przywódcy Sasów; pisanie kroniki Res gestae saxonicae sive annalium libri tres, znanej szerzej pod nazwą Res gestae saxonicae (Dzieje Sasów) rozpoczął w roku 967; dzieło to jest bardzo ważnym dokumentem historycznym traktującym o dziejach Europy w X w.; zawiera najstarszą wzmiankę o państwie Mieszka I, dotyczącą walk pogańskiego władcy z grafem Wichmanem

Wincenty Kadłubek
Wincenty Kadłubek

kronikarz, biskup krakowski, był pierwszym uczonym i pisarzem Polakiem, autor Kroniki polskiej; uważany za jedną z najważniejszych postaci w dziejach literatury i historiografii polskiej

źródło historyczne
źródło historyczne

wszelkie zachowane ślady działalności człowieka, z których można czerpać wiedzę o przeszłości; źródła historyczne dzielimy na: pisane (kroniki, książki, gazety, dokumenty), materialne (budowle, przedmioty) i niematerialne (opowieści, legendy)

Słowa kluczowe

źródła historyczne, Słowianie, kronika, Gall Anonim, Dagome iudex, Mieszko I, Bolesław Chrobry, żywoty świętych, Thietmar, Widukind, Drzwi Gnieźnieńskie, Polska pierwszych Piastów

Bibliografia

Roman Grodecki, Stanisław Zachorowski, Dzieje Polski Średniowiecznej. Tom 1, opracował Jerzy Wyrozumski, Kraków 1995.

Jerzy Wyrozumski, Historia Polski do roku 1505, Warszawa 1988.

Gall Anonim, Kronika polska, Przekład Roman Grodecki, Wrocław 1996.

Thietmar z Merseburga, tłum. Marian Zygmunt Jedlicki, Kraków 2005.

Widukind, Dzieje Sasów oraz Roczniki korbejskie i Roczniki hildesheimskie, przełożył Grzegorz Kazimierz Walkowski, Bydgoszcz 2013.

Teresa Maresz, Krzysztof Juszczyk, Historia w tekstach źródłowych, t.1, Rzeszów 1997.

Wiek V‑XV w źródłach, opracowali Melania Sobańska‑Bondaruk, Stanisław Bogusz Lenard, Warszawa 1999.