Narodziny filozofii

Władysław Tatarkiewicz Historia filozofii

FilozofiafilozofiaFilozofia starożytna Europy była filozofią grecką. Żaden inny naród w tym okresie nie wytworzył filozofii; żaden nawet nie współdziałał z Grekami, z wyjątkiem Rzymian, którzy pod koniec starożytnej epoki pielęgnowali filozofię wydaną przez Greków, nic wszakże do niej nie dodając istotnego. Rozkwit filozofii w Grecji nie był dziełem przypadku: ułatwiły go specjalne warunki tego kraju. Ziemia uboga, a przy tym morzem od innych krajów oddzielona, nie przyciągała cudzoziemców i długo chroniła od klęsk wojny; natomiast wywoływała kolonizację i czyniła, że Grecy obcowali z kulturą innych krajów; ustrój państwowy Grecji – duża ilość małych państw – sprzyjał wytwarzaniu się różnorodnych postaci kultury, a przy tym przez współzawodnictwo wzmagał ambicje. Szczep grecki, bogato przez naturę obdarzony, wydawał w dziedzinie nauki talenty nie mniejsze niż w poezji, plastyce czy sztuce wojskowej. Właściwe greckim umysłom zainteresowanie otaczającym światem, większe niż zainteresowanie własną osobą, postawa śmiała a życzliwa wobec rzeczywistości, kultura plastyczna, żądza jasności, umiłowanie rzeczy konkretnych, a jednocześnie zdolność do abstrakcyjnego rozumowania – przyczyniły się do stworzenia filozofii greckiej. Grecja rozpoczęła w VII w. pracę na filozofią, a po dwóch stuleciach wydała już arcydzieła filozoficznej myśli, stanowiące podstawę całej europejskiej filozofii.

3 Źródło: Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1, 2004, s. 17.
R1CZgt0rKLf0g
Pozostałości antycznego Akropolu w Atenach
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Czym są wartości

Pojęcie wartościwartośćwartości występuje w słowniku potocznym, a równocześnie należy do specjalistycznego słownika filozoficznego. Przenikanie się tych dwóch obszarów słownictwa jest powodem wieloznaczności wyrazu wartość. W słowniku potocznym ma dużo szersze zastosowanie niż w słowniku filozofii.

Wartość to taka właściwość przedmiotu, osoby lub zjawiska, która powoduje, że dany przedmiot (osoba, zjawisko) jest dla kogoś cenny (tu ujawnia się subiektywny wymiar wartości). Pojęcie wartości zostało zaczerpnięte przez filozofów z języka ekonomii. Dział filozofii zajmujący się wartościami nazywamy aksjologią.

Możemy wyróżnić wartości:

  • etyczne (dobrodobrodobro, cnota/zacność, uczciwość, szlachetność),

  • estetyczne (pięknopięknopiękno, wielkość/wybitność artystyczna),

  • poznawcze (prawdaprawdaprawda, mądrość),

  • praktyczne (użyteczność, praktyczność).

Przeciwieństwem wartości są antywartości:

  • etyczne (zło, nieuczciwość, nędza etyczna),

  • estetyczne (nieumiejętność/marność estetyczna, kicz);

  • poznawcze (fałsz, nieprawda, błąd, kłamstwo);

  • praktyczne (nieużyteczność, niepraktyczność).

Biorąc pod uwagę inny – podmiotowy – aspekt wartości, możemy podzielić je na:

  • osobiste 

  • wspólnotowe

  • absolutne

Rodzaje wartości osobistych, wspólnotowych oraz absolutnych ukazane są na poniższym schemacie:

Ra7HuAOPxj7r3
Kanon wartości tradycyjnych w kulturze Zachodu
Na podstawie: Grzegorz Żuk, Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki, Lublin 2016, s. 87–117.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RgehMwk50S8bf
Układ wartości dominujących we współczesnej kulturze Zachodu
Na podstawie: Grzegorz Żuk, Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki, Lublin 2016, s. 87–117.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Sokrates o wartościach

Najważniejszym pytaniem filozoficznym było dla Sokratesa to, czym jest dobro i co to znaczy dobrze postępować w życiu. Dobry jest wedle Sokratesa tylko ten czyn, który wynika z prawdy o dobru i pięknie. Czyn taki jest zatem czynem mądrego (znającego prawdę) człowieka. W świetle tej tradycji – fundamentalnej dla kultury śródziemnomorskiejkultura śródziemnomorskakultury śródziemnomorskiej – istnieje tylko jedna wartość: dobro, które występuje w dwu innych postaciach – piękna i prawdy. To jest najważniejsza, klasyczna w europejskiej tradycji triada wartości: dobro – prawda – piękno.

Ksenofont Wspomnienia o Sokratesie

Także sprawiedliwość i każda inna cnota – mówił (Sokrates) – jest odmianą mądrości. To bowiem, co sprawiedliwe, i w ogóle wszystko, co czynimy, kierując się cnotą, jest jednocześnie i piękne, i dobre. Kto rozumny, nie zechce poza pięknem i dobrem szukać nic innego. A kto nierozumny, nie potrafi tworzyć tego, co piękne i dobre, i choćby nawet próbował, dozna niepowodzenia. Tak więc mądry czyni to, co jest piękne i dobre, niemądry zaś nie może się na to zdobyć, a choćby i chciał – nie zdoła. Jeżeli więc wszystko, co sprawiedliwe, i wszystko inne, co piękne i dobre, jest dziełem cnoty, jasne, że sprawiedliwość i każda cnota są odmianami mądrości.

1 Źródło: Ksenofont, Wspomnienia o Sokratesie, [w:] Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 1988, s. 21–22.
Ru8rvrEMbdKij
Jaques-Louis David, Śmierć Sokratesa, 1787
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Sokrates swoim życiem dał świadectwo wartościom, które głosił: dobru, prawdzie i pięknu. Został skazany na śmierć za swoje poszukiwania prawdy o godnym i cnotliwym życiu. Jego współobywatele nie chcieli darować mu tego, że wskazywał i wypominał ich niegodne zachowania oraz pozbawione uzasadnionych podstaw przekonanie o własnej cnocie. Swą śmiercią udowodnił, że można pięknie umierać w obronie wartości, które się głosi. Stał się wzorem heroizmu dla Europejczyków wszystkich późniejszych pokoleń. Zrezygnował z możliwości ucieczki i poddał się karze, wskazując, że wyroki sądu w praworządnym, demokratycznym państwie powinny być wykonywane. Swą mowę obrończą zakończył wezwaniem do wychowania następnych pokoleń w duchu tych samych wartości, które głosił na ulicach Aten przez całe swoje życie. Legenda głosi, że mowę tę zapisał jego uczeń Platon (427 – 347 p.n.e.):

Platon Apologia, czyli obrona Sokratesa

Na cóż powinienem być skazany albo co mam zapłacić za to, że umiejąc żyć, byłem zawsze czynny, tylko nie dbałem o to, za czym się inni uganiają, to jest o bogactwa, zyski, urzędy, godności wojskowe i inne! Za to, żem nie należał do żadnego ze spisków i buntów w Rzeczypospolitej, bom się uważał zbyt uczciwym, bym miał dla ocalenia się do tego uciekać! Za to, żem się tym nie zajmował, w czym widziałem, że ani wam, ani sobie nie będę mógł być użyteczny, lecz spieszyłem z największym dla każdego, jak mówię, dobrodziejstwem, kiedym z osobna każdego upominał, aby pierwej niż o swych rzeczach, o sobie samym myślał, aby ile mógł, starał się być najlepszym, najrozsądniejszym, nie wprzód wdawał się do spraw Rzeczypospolitej, dopóki by jej samej nie poznał i we wszystkim innym tąż samą drogą postępował! (…).
Gdy mam przekonanie, żem względem nikogo niesprawiedliwości się nie dopuścił, trudno abym jej (kary śmierci) względem siebie się dopuszczał i przyznając, że zasługuję na karę, sam ją na siebie podawał. (…) Może jednakże na to kto powie: „Sokratesie! Czyż milcząc i nie wdając się do niczego, nie będziesz mógł żyć spokojnie na wygnaniu?”. To jest właśnie, o czym was najtrudniej przekonać. Gdy wam powiem, że w takim być stanie, jest to samo, co być nieposłusznym BoguBógBogu, a stąd trudno nie wdawać się do niczego, nie uwierzycie, sądząc, że z was żartuję; a gdy jeszcze dodam, że największym jest dobrodziejstwem dla człowieka móc codziennie mówić o cnociecnotacnocie i tym wszystkim, o czym mnie słyszeliście mówiącego i zastanawiającego się nad sobą samym i innymi (bo życie bez tego nie jest godnym życia), tym więcej nie uwierzycie moim wyrazom. […]

Przecie ich {oskarżycieli Sokratesa) jeszcze o jedno proszę, byście względem moich synów, gdy dorosną, podobnie surowi byli. Ateńczycy, dręcząc ich i nękając, tak jak ja was nękałem, jeśli zdawać się wam będą więcej dbać o pieniądze lub co innego, niżeli o cnotę i jeśli uchodzić będą za coś, nie będąc niczym w istocie, byście tak jak ja was gromiłem, ich także gromili za to, że się nie starają o to, o co powinni i że się uważają za coś, choć niczym nie są. Gdy to zrobicie, sprawiedliwie postąpicie ze mną i z moimi synami. Lecz już czas, bym was opuścił i poszedł na śmierć, a wy dla życia dalszego zostali! Kto z was czego lepszego doświadczy, samemu tylko Bogu wiadomo.

2 Źródło: Platon, Apologia, czyli obrona Sokratesa, tłum. F. A. Kozłowski, Warszawa 2012.
cnota
Bóg
R16Cpvb1oATQ3
Platon
Źródło: Kosths, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Jak pisze Grzegorz Żuk w artykule Kultura w kontekście wartości, każda wspólnota wypracowuje wspólny dla jej członków system wartości:

Grzegorz Żuk Kultura w kontekście wartości

(.…) Każda wspólnota wypracowała na przestrzeni dziejów, na podstawie historii, tradycji i religii, swój kanon wartości, czyli ważne dla danej społeczności idee, których realizacja stanowi podstawę tożsamości jednostki i grupy. Społecznie akceptowany i usankcjonowany system wartości tworzy wspólne przekonanie członków grupy o ważności danych spraw. Ich istnienie związane jest ze skłonnością człowieka do oceny i hierarchizacji osób, przedmiotów, zjawisk, wydarzeń czy idei. Na wartościach funkcjonujących w danej społeczności opierają się normy, które z kolei wyznaczają obowiązujące standardy zachowań w określonych sytuacjach. Dzięki normom wiemy, jak zachować się wobec innych osób i jakich zachowań wobec siebie możemy oczekiwać. Wyznawane przez jednostkę czy wspólnotę wartości warunkują podejmowane działania. Wartości – chociaż ich zestaw może być różny w zależności od danej kultury – są trwałym elementem każdej kultury, pomagają człowiekowi w odkrywaniu własnej tożsamości, w budowaniu relacji z innymi ludźmi, w poruszaniu się w świecie społecznym i odkrywaniu praw nim rządzących.

4 Źródło: Grzegorz Żuk, Kultura w kontekście wartości, [w:] tegoż, Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki, 2016.

Słownik

dobro
dobro

najwyższa wartość etyczna, tj. wartość ludzkich intencji i czynów; jej przeciwieństwem jest zło w sensie etycznym

filozofia
filozofia

(gr. phileo – miłuję + sophia - mądrość) – refleksja nad fundamentalnymi sprawami otaczającego nas świata i człowieka; rozważanie zasadniczych i najbardziej ogólnych kwestii

kultura śródziemnomorska
kultura śródziemnomorska

kultura powstała w basenie Morza Śródziemnego, wywodząca się z tradycji judaistycznej, greckiej, a później chrześcijańskiej; w znaczeniu wąskim – kultura europejska, w szerszym – euroatlantycka obejmująca współcześnie także kulturę obu Ameryk i Australii, dla których kultura europejska była podstawowym źródłem idei i wartości

piękno
piękno

najwyższa wartość estetyczna, tj. wartość natury i sztuki w ich wyglądach; jej przeciwieństwem jest brzydota

prawda
prawda

najwyższa wartość poznawcza, tj. wartość sądów (przekonań, twierdzeń o rzeczywistości); jej przeciwieństwem jest fałsz

wartość
wartość

to, co ujawnia się w przedmiotach, słowach oraz działaniach i dzięki czemu przedmioty te, słowa i działania uznawane są za cenne