Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Nowe perspektywy

Druga połowa XIX w. przyniosła znaczące zmiany w warunkach życia dużej części społeczeństwa. Związane to było z postępującym rozwojem cywilizacyjnymrozwój cywilizacyjnyrozwojem cywilizacyjnym. Nowe odkrycia w dziedzinie nauki i techniki wprowadziły szereg udogodnień w życie przeciętnego obywatela. Dzięki pojawieniu się nowych sposobów przemieszczania się – głównie kolei – skrócił się czas potrzebny do pokonania większych odległości. Postępujący w drugiej połowie XIX w. rozwój cywilizacyjny zaznaczył się na wszystkich kontynentach, choć w sposób wyraźnie nierównomierny. Azja i Afryka pozostawały daleko w tyle za Europą i Ameryką Północną. Nawet jednak w tych najbardziej rozwiniętych pod względem cywilizacyjnym regionach wiele miejsc i środowisk społecznych nie doświadczyło zmian na lepsze. Pod względem warunków życia i kultury materialnej długo jeszcze pozostawały one swego rodzaju reliktami średniowiecza.

Rozkwit miast

Rozkwit miast i proces urbanizacjiurbanizacjaurbanizacji stały się jednymi z najistotniejszych oznak rozwoju cywilizacyjnego w drugiej połowie XIX wieku. O ile na początku tego stulecia niecałe 10% ludności świata mieszkało w miastach, o tyle po upływie stu lat liczba ta była już niemal dziesięciokrotnie wyższa. W parze ze wzrostem zaludnienia miast postępował proces tworzenia nowych ośrodków o charakterze miejskim. Rozwój miast następował kosztem wsi i małych miasteczek, które każdego roku opuszczała coraz większa liczba mieszkańców, przenosząc się do miast w poszukiwaniu lepszej pracy, bardziej dostatniego życia, większych możliwości i rozrywek. Proces urbanizacji objął w pierwszej kolejności Europę oraz Stany Zjednoczone, ale nie ominął też innych kontynentów: Ameryki Łacińskiej i Południowej, Azji i Afryki.

RrQgq793ElYiL1
Wykres kolumnowy dotyczy największych miast Europy w tys.obywateli. Lista elementów: 1. zestaw danych:Miasto: Londyn1800 r.: 11171850 r.: 26851910 r.: 72562. zestaw danych:Miasto: Paryż1800 r.: 5471850 r.: 10531910 r.: 28883. zestaw danych:Miasto: Berlin1800 r.: 1721850 r.: 4191910 r.: 20714. zestaw danych:Miasto: Wiedeń1800 r.: 2471850 r.: 4441910 r.: 20315. zestaw danych:Miasto: Petersburg1800 r.: 2201850 r.: 4851910 r.: 19626. zestaw danych:Miasto: Moskwa1800 r.: 2501850 r.: 3651910 r.: 15507. zestaw danych:Miasto: Glasgow1800 r.: 771850 r.: 3571910 r.: 10008. zestaw danych:Miasto: Hamburg1800 r.: 1301850 r.: 1321910 r.: 9319. zestaw danych:Miasto: Budapeszt1800 r.: 541850 r.: 1781910 r.: 88010. zestaw danych:Miasto: Warszawa1800 r.: 801850 r.: 1601910 r.: 872
Odpowiedz, odwołując się do konkretnych przykładów podanych na wykresie, czym spowodowany był rozwój podanych miast. Zwróć uwagę na status danych ośrodków. Rozstrzygnij, czy liczba miast o szybko wzrastającej liczbie ludności jest wiarygodnym wskaźnikiem urbanizacji danego kraju. Zwróć uwagę na Rosję.
Źródło: cyt. za: A. Chwalba, Historia powszechna XIX w., PWN, Warszawa 2009, s. 33
.
R18zW73aNJor8
Manchester był jednym z najbardziej typowych miast przemysłowych Europy, które rozwinęło się w XIX w. na fali zmian cywilizacyjnych i rewolucji przemysłowej. Jeszcze pod koniec stulecia XVIII był małą jednoparafialną osadą z liczbą mieszkańców ledwie przekraczającą 70 tysięcy. Na pierwszej ilustracji został przedstawiony obraz Sebastiana Pethera ukazujący Manchester około 1820 r., na drugiej zaś ten sam wycinek krajobrazu przedstawiony na pracy autorstwa Williama Wylda z 1857 roku. Wskaż różnice między obu przytoczonymi malowidłami. Zwróć szczególną uwagę na rzekę Irwell i zmiany, jakie zaszły w jej obrębie.
Źródło: Sebastian Pether, Wikimedia Commons, domena publiczna.
R5HmawTjB7jZU
Żyrardów koło Warszawy. Osada rozwinęła się w pierwszej połowie XIX w. jako ośrodek przędzenia lnu. Dynamiczne zmiany zaszły po zakupieniu zakładów przez Karola Hiellego i Karola Dittricha na początku drugiej połowy XIX wieku. Wtedy też nastąpiła istotna przebudowa ośrodka. W tym czasie powstały m.in. osiedla robotnicze, pralnia dla robotników, szpital, szkoła, ochronka dla dzieci, kościoły. Żyrardów w ten sposób stał się wzorcową realizacją miasta robotniczego. Scharakteryzuj na podstawie współczesnego zdjęcia, na czym polegała realizacja wzorcowego projektu urbanistycznego w Żyrardowie.
Źródło: Fallaner, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

W wielu przypadkach rozwijające się miasta to były stare ośrodki, najczęściej o charakterze stołecznym. W XIX w. poddano je procesowi daleko idącej modernizacjimodernizacjamodernizacji i przebudowy. Obok nich zaczynały powstawać miasta przemysłowe i górnicze. Najczęściej ich wygląd nie napawał optymizmem. Ludność mieszkała stłoczona w brzydkich i noszących znamiona tymczasowości kamienicach, brakowało też podstawowych udogodnień, takich jak dostęp do wody czy kanalizacji.

Stare, a jednak nowe

Rb3vloGwHk44z1
Widok ze szczytu wieży Eiffla na Pole Marsowe – rozległy park, przylegający do Wieży Eiffla. Tutaj w XIX wieku odbywały się wystawy światowe. Opisz, jakie wrażenie na zwiedzających robiło otoczenie wystaw?
Źródło: Adrian Pingstone, Wikimedia Commons, domena publiczna.

W XIX w. rozpoczęła się na wielką skalę przebudowa starych - pamiętających często czasy średniowiecza – miast. Nowoczesne miasta przemysłowe potrzebowały sprawnej biurokracjibiurokracjabiurokracji i kontrolującego ją samorządu. Wiele z nich dotychczas rozwijało się w sposób żywiołowy. Nowe budynki (poza ścisłym centrum) powstawały bez planu zagospodarowania przestrzennego, z zaniedbaniem zasad estetyki i funkcjonalności. Oczywiście były w tym względzie pewne wyjątki, ale ogólnie obraz miasta nie prezentował się atrakcyjnie. Wielka akcja przebudowy ośrodków miejskich wiązała się z burzeniem średniowiecznych murów, baszt, cytadeli, zaniedbanych kamienic, a czasem nawet kościołów. W wielu miastach europejskich wytyczono nowe ulice, zbudowano setki nowych kamienic i wprowadzono ład urbanistyczny. Celem tych zmian była przede wszystkim likwidacja dzielnic slumsów oraz walka z przestępczością, rodzącą się w miejscach zamieszkanych przez biedotę i wyrzutków społecznych. Przy tym kierowano się także zaleceniami lekarzy i higienistów, starających się o poprawę sytuacji sanitarnej miast. To ostatnie zaś zapewnić miała rozbudowa sieci wodociągów i kanalizacji. Dotychczas w miastach bieżąca woda nie docierała do wszystkich mieszkań, łazienka zaś stanowiła luksus dostępny tylko dla najzamożniejszych. W kamienicach czynszowych zamieszkiwanych przez rodziny robotnicze po wodę trzeba było schodzić do pompy na podwórzu. Kąpano się w dużej balii, opalanej na kuchni węglowej, a z tej możliwości (bez wymiany wody!) korzystali po kolei wszyscy członkowie rodziny. Dostępność pomp i ubikacji na podwórzach oraz likwidacja rynsztoków znacznie poprawiły higienę w miastach.

RAxCNODNlTnZi
Scharakteryzuj, jak wyglądały łazienki XIX‑wieczne. Porównaj je ze współczesnymi. Wskaż podobieństwa i różnice.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W procesie modernizacji miast dużą wagę zaczęto przywiązywać do powstania terenów zielonych. W wiekach wcześniejszych zieleń miejską stanowiły ogrody położone przy rezydencjach królewskich lub magnackich. Stare miasta otoczone od średniowiecza murami obronnymi były właściwie pozbawione terenów zielonych. W XIX w. mury wyburzono, a ich miejsce zajęły planty, czyli parki i zieleńce. Ogrody arystokracji i parki miejskie stały się przestrzenią publiczną, choć do niektórych, np. Ogrodu Saskiego w Warszawie, trzeba było kupować bilety i przychodzić schludnie ubranym. W wielu miastach powstały także dziesiątki zielonych skwerów i parków. Na przełomie XIX i XX w. w Anglii narodziła się koncepcja miasta‑ogrodu, realizowana na obrzeżach wielkich metropolii. Symbolem Nowego Jorku stały się nie tylko drapacze chmurdrapacz chmurdrapacze chmur, lecz także Central Park − miejski ogród stworzony od podstaw w połowie XIX wieku. Modernizacja objęła jednak tylko te największe i najważniejsze miasta. Miliony ludzi nadal żyło w małych miasteczka, w których niemal nic się nie zmieniło od czasów średniowiecza.

Nowoczesne metropolie rosły nie tylko wszerz, lecz także wzwyż. W Ameryce rozpoczęła się rywalizacja między Chicago a Nowym Jorkiem we wznoszeniu coraz wyższych budynków. Było to z jednej strony związane z wysokimi cenami ziemi w tych miastach, z drugiej zaś – z wynalezieniem nowych technologii budowlanych (m.in. zastosowaniem żelbetu). Drapacze chmur nie miałyby sensu bez wind: pierwsze dźwigi pasażerskie miały napęd hydraulicznynapęd hydraulicznynapęd hydrauliczny, a od końca lat 80. – elektryczny. W stulecie wybuchu rewolucji francuskiej w Paryżu wzniesiono trzystumetrową wieżę zaprojektowaną przez Gustawa Eiffela. Była wówczas powszechnie krytykowana, gdyż raziła tradycyjne poczucie smaku, ale od początku budziła też podziw jako cud techniki i wkrótce stała się symbolem Paryża.

R1AxP0wKpjakV
Plan wieży Eiffla autorstwa Maurice’a Koechlina (ok. 1884). Porównaj plan z ostateczną realizacją. Wymień różnice.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Świątynie handlu

Wraz z postępem cywilizacyjnym nastąpił wzrost potrzeb konsumenckich szerokich rzesz ludności. W pierwszej kolejności doszło do zmian w sposobie odżywiania się. Europejczycy i Amerykanie coraz powszechniej kupowali herbatę, kawę, czekoladę i inne produkty sprowadzane z całego świata. Dzięki wynalezieniu chłodni mogli przez cały rok jeść świeże owoce, warzywa i mięso, dostarczane także z najodleglejszych rejonów. W 1876 r. pierwszy pociąg z wagonami‑chłodniami przywiózł mięso z Kolorado do Nowego Jorku. Sześć lat później po raz pierwszy statek przetransportował mrożoną baraninę z Nowej Zelandii do Londynu. Tym samym sól, stosowana od wieków do konserwacji mięsa, stała się już niemal wyłącznie przyprawą. By zaspokoić nowe potrzeby konsumenckie mieszkańców wielkich miasta, zaczęły powstawać magazyny sklepowe. Głównie zakładano je w centrach miast lub wzdłuż bulwarówbulwarbulwarów. Powstające wówczas domy towarowedom towarowydomy towarowe miały dużą powierzchnię i były tak rozplanowane, aby klient mógł ogarnąć wzrokiem jak najwięcej stoisk i towarów. Wyposażono je już w oświetlenie elektryczne. W 1898 r. w londyńskim domu towarowym Harrods otwarto pierwsze schody ruchome. U ich szczytu przez parę dni po uruchomieniu dyżurowały pielęgniarki z solami trzeźwiącymi. W 1873 r. w Stanach Zjednoczonych uruchomiono pierwszy dom sprzedaży wysyłkowej. Wystrój domów towarowych z przełomu XIX i XX w. przypominał pałace - z bogatą sztukaterią, żyrandolami. Dlatego też często nazywano je świątyniami handlu.

R10vR6zq793co
Dom towarowy Gebruder Barasch, zdjęcie z 1905 r., dzisiejszy Dom Handlowy Feniks we Wrocławiu. Jest to najstarszy działający dom towarowy we Wrocławiu, a w chwili powstania był jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Nazywano go świątynią komercji lub pałacem towarów. Omów wygląd wrocławskiego domu towarowego. W jakim stylu architektonicznym został on wybudowany?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Sokrat Starynkiewicz

Słownik

arteria
arteria

(gr. alfarhotauetarhoίalfa – tętnica) ważny szlak komunikacyjny, drogowy lub wodny, najczęściej główna droga, liczącą kilka kilometrów, gdzie ruch jest ułatwiony

biurokracja
biurokracja

(fr. bureau - urząd, biuro + gr. kratos - władza urzędników) system zarządzania, w którym decydującą rolę odgrywa administracyjny aparat urzędniczy
(definicja na podstawie słownika PWN)

bulwar
bulwar

(fr. boulevard, z niderl. bulwerke – bastion) nazwa odnosząca się do dawnych fortyfikacji w Paryżu, miejsce po których w XIX w. zamieniono na drogi; dzisiaj termin ten odnosi się do długich zadrzewionych alei, przy których znajdują się sklepy, galerie, kafejki

dom towarowy
dom towarowy

duży sklep, w którym odbywał się handel detaliczny; domy towarowe zaczęły powstawać w Europie pod koniec XIX wieku

drapacz chmur
drapacz chmur

bardzo wysoki budynek

intensyfikacja
intensyfikacja

nasilenie, wzmocnienie czegoś, stawanie się bardziej intensywnym

modernizacja
modernizacja

unowocześnienie, poddanie zmianom, odpowiadającym nowym potrzebom

napęd hydrauliczny
napęd hydrauliczny

napęd za pomocą zespołu złożonego z silnika hydraulicznego zasilanego przez pompę – bezpośrednio lub za pośrednictwem akumulatora hydraulicznego (definicja na podstawie Encyklopedii PWN)

rozwój cywilizacyjny
rozwój cywilizacyjny

proces rozwoju społeczeństwa, charakteryzujący się poprawą warunków materialnych

urbanizacja
urbanizacja

(łac. urbanus – miejski) proces koncentracji ludności w ośrodkach miejskich

Słowa kluczowe

rozwój miast, Wieża Eiffla, zieleń miejska, higiena, handel, świat w II połowie XIX w., świat na początku XX w., nowe ideologie w XIX w.

Bibliografia

J. Osterhammel, Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata, Poznań 2020.

Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.

Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.