Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Postęp technologiczny, liczne odkrycia i wynalazki, bogacenie się społeczeństw, wiedza na temat naturalnych zjawisk i procesów pozwalają na pokonanie wielu barier środowiskowych. Jednak człowiek nie jest w stanie całkowicie uniezależnić się od środowiska i kształtować go zgodnie z własną wolą.

Są rożne poglądy na temat relacji człowiek – warunki naturalne. Największą popularność zyskały: nihilizmnihilizmnihilizm geograficzny, determinizmdeterminizmdeterminizm geograficzny i posybilizmposybilizmposybilizm geograficzny.

Nihilizm geograficzny głosi, że zależności między życiem człowieka i naturą nie istnieją lub istnieją w minimalnym stopniu:

  • środowisko nie ma wpływu na rozwój gospodarczy,

  • ludzkość osiągnęła tak wysoki stopień rozwoju, że może uniezależnić się od warunków przyrodniczych i kształtować je według swoich zamierzeń,

  • człowiek bez ograniczeń może korzystać z zasobów naturalnych środowiska.

Determinizm geograficzny:

  • środowisko jest podstawowym czynnikiem rozwoju społeczno‑gospodarczego, przy czym nadrzędną rolę odgrywa klimat,

  • człowiek jest całkowicie uzależniony od warunków przyrodniczych,

  • zróżnicowany poziom rozwoju społeczno‑gospodarczego wynika ze zróżnicowanych warunków środowiskowych.

Posybilizm geograficzny:

  • zakłada wzajemne oddziaływanie i równowagę między środowiskiem a człowiekiem,

  • ludzkość korzysta w sposób umiarkowany z zasobów naturalnych, lecz nie jest całkowicie zależna od środowiska, może je bowiem zmieniać i kształtować w celu poprawy warunków życia,

  • przywiązuje wagę do interakcji człowiek – środowisko.

Nurt ekofilozoficzny

Głęboka ekologia wywodzi się z nurtu filozoficznego powstałego na początku lat 70. XX w., który następnie przekształcił się w ruch społeczny. Jej założycielem był norweski filozof Arne Naess (1912–2009), znawca myśli Spinozy i Gandhiego, działacz na rzecz zachowania bioróżnorodności obszarów dzikich. Nurt głębokiej ekologii powstał jako wyraz sprzeciwu i rozczarowania wobec postępującej degradacji środowiska naturalnego oraz dominującego w głównym nurcie kultury zachodnioeuropejskiej konsumpcjonizmu. Filozofię głębokiej ekologii określa się jako radykalną, gdyż diagnozuje ona przyczyny kryzysu ekologicznego, sięgając do samych jego korzeni. Innymi słowy głęboka ekologia analizuje kulturowe źródła problemów współczesnego świata i dąży do ich przezwyciężenia, nie zadowalając się wyłącznie doraźnymi rozwiązaniami takimi jak akcje sprzątania świata czy inne powierzchowne działania.

R1aoaBawUsvUT
Janusz Korbel – znany i ceniony działacz ekologiczny
Źródło: Zubron, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Janusz Korbel to działacz ekologiczny, dziennikarz i fotograf. W 1987 roku wraz z grupą przyjaciół założył nieformalną „Pracownię Architektury Żywej”. Jej celem było promowanie założeń głębokiej ekologii w Polsce. Janusz Korbel był jednym z inicjatorów akcji „Pień pod Sejmem” w 1994 roku, dzięki której opinia publiczna zwróciła uwagę na potrzebę ochrony Puszczy Białowieskiej. Miedzynarodowa akcja BISON (od Bialowieża International Solidarity Network), której Korbel był współorganizatorem, zaowocowała powołaniem zespołu Prezydenta RP ds. ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Puszczy Białowieskiej w 2006 roku.

Słownik

nihilizm
nihilizm

filoz. termin wprowadzony przez F.H. Jacobiego na oznaczenie skrajnego idealizmu teoriopoznawczego; obecnie nihilizmem określa się poglądy negujące istnienie bytów substancjalnych (nihilizm metafizyczny), prawdziwość ludzkiego poznania (nihilizm poznawczy, sceptycyzm), wartość moralną postępowania (nihilizm etyczny, inaczej amoralizm), zobowiązania jednostki względem społeczeństwa (nihilizm społeczny, pokrewny anarchizmowi) oraz sens uprawiania kultury (nihilizm kulturalny, dekadentyzm)
Indeks dolny Źródło: Encyklopedia PWN Indeks dolny koniec

determinizm
determinizm

filoz. pogląd, zgodnie z którym zajście każdego zdarzenia (zjawiska) jest wyznaczone jednoznacznie przez zdarzenie (zjawisko) poprzedzające je w czasie; stanowi zasadę wyjaśnienia prawidłowości i przewidywania zdarzeń (zjawisk); przeciwieństwo indeterminizmu
Indeks dolny Źródło: Encyklopedia PWN Indeks dolny koniec

posybilizm
posybilizm

filoz. pogląd, który zakłada, że środowisko przyrodnicze poszczególnych obszarów oferuje wiele możliwości (fr. possibilités, stąd nazwa kierunku) rozwoju ludzkiej działalności, spośród których człowiek dokonuje wyboru tych form, które mu odpowiadają
Indeks dolny Źródło: Encyklopedia PWN Indeks dolny koniec