Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Na podstawie poniższej grafiki interaktywnej przeanalizuj wybrane czynniki wpływające na poprawę relacji człowiek – środowisko. Opisz, dlaczego w skali globalnej nie stosuje się powszechnie ekologicznych rozwiązań w gospodarce.

Na podstawie poniższego opisu grafiki interaktywnej przeanalizuj wybrane czynniki wpływające na poprawę relacji człowiek – środowisko. Opisz, dlaczego w skali globalnej nie stosuje się powszechnie ekologicznych rozwiązań w gospodarce.

R1aSK72CzRGvR
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Na podstawie dostępnych informacji wymień i opisz działania Twojej lokalnej społeczności wpływające na poprawę relacji człowiek- środowisko. Opisz czy według Ciebie da zrobić się więcej w Twojej okolicy/gminie/mieście na rzecz środowiska, wymień te sposoby.

RvAOOlopbLCnc
(Uzupełnij).
R3zV1xPYPccf8
Grafika przedstawia niebieskie koło, na którym napisane jest “gospodarka”. Otacza je większe, pomarańczowe koło z napisem “społeczeństwo”. To z kolei otoczone jest jeszcze większym, zielonym kołem z napisem “przyroda”. Dodano następujące treści: 1. Zrównoważony rozwój Zrównoważony rozwój jest koncepcją, zgodnie z którą nadrzędną zasadą obowiązującą przy realizacji różnorodnych potrzeb człowieka powinno być nieumniejszanie szans przyszłych pokoleń na zaspokojenie tych samych potrzeb. Powołana w 1983 r. przez Sekretarza Generalnego ONZ Światowa Komisja ds. Środowiska i Rozwoju opublikowała w 1987 r. specjalny raport pod nazwą Nasza wspólna przyszłość (Our Common Future), w którym przedstawiła założenia koncepcji zrównoważonego rozwoju, a w 1992 r. doprowadziła do zwołania tzw. II Szczytu Ziemi w Rio de Janeiro, w którym uczestniczyli przedstawiciele 172 państw ze wszystkich części świata. Udało się wówczas przyjąć szereg porozumień, deklaracji i dokumentów odnoszących się do rozwoju ekonomicznego, ekologicznego i społecznego. Model zrównoważonego rozwoju zakłada równowagę trzech elementów: społecznego, gospodarczego i środowiskowego. 2. Zasady zrównoważonego rozwoju w życiu człowieka {placeholder#Wejdź## Zasady zrównoważonego rozwoju w życiu człowieka} Człowiek powinien zaspokajać swoje potrzeby w taki sposób, aby w jak najmniejszym stopniu wpływać na środowisko naturalne. Ochrona środowiska powinna być głównym punktem realizacji każdego programu rozwoju. Obecny rozwój musi uwzględniać potrzeby przyszłych pokoleń. Motto koncepcji zrównoważonego rozwoju brzmi: Nie odziedziczyliśmy Ziemi po naszych rodzicach, lecz wypożyczyliśmy ją od naszych dzieci. 3. Działania w ekorozwoju Instrumenty ekonomiczne w polityce: - podatki od eksploatacji gospodarczej środowiska, - podatki lub opłaty od emisji zanieczyszczeń, - dotacje dla przedsiębiorstw zajmujących się ograniczeniem emisji zanieczyszczeń lub poprawą stanu środowiska. Działania, jakie podejmuje się w propagowaniu ekorozwoju: - konferencje i akty prawne mające przeciwdziałać degradacji środowiska, - tworzenie alternatywnych form gospodarczych, które nie szkodzą środowisku naturalnemu, - edukacja ekologiczna. 4. Pozytywne przykłady ekorozwoju - zrestrukturyzowane okręgi przemysłowe (np. Okręg Wielkich Jezior), - przemysł zaawansowanych technologii, - technopolie (w USA, w  Europie, w Japonii), - prowadzenie rolnictwa ekologicznego. 5. Negatywne przykłady relacji gospodarka – środowisko - wycinanie lasów tropikalnych i wilgotnych lasów monsunowych, - pustynnienie i degradacja gleb wywołane nadmiernym wypasem bydła na terenach stepowych i na sawannach , - rabunkowa eksploatacja złóż naturalnych, - eksploatacja zasobów oceanicznych, - niewłaściwa utylizacja toksycznych odpadów.