Przeczytaj
Zrozumienie kwestii związanych z korespondencją realizmu i fantastyki w Hamlecie Williama Szekspira wymaga podstawowej wiedzy na temat przemian, którym podlegał angielski dramat na przestrzeni wieków. W epoce średniowiecznej powstawały w Anglii misteria i moralitety oparte na wątkach biblijnych, przede wszystkim takich, które odnosiły się do zdarzeń cudownych, jak choćby przetrwanie Noego i jego rodziny w arce. Miały one stanowić wyraźną naukę moralną. Dramat sceniczny stał się wówczas w Anglii integralnym elementem życia społecznego. Traktowano go jako kontynuację chrześcijańskiego rytuału, który miał wywoływać wrażenie na wszystkich uczestnikach widowiska. Jak pisze badacz twórczości Williama Szekspira, Loreto Todd:
Hamlet Williama SzekspiraDramat miał wówczas wywierać oczyszczający wpływ na widzów, to znaczy uszlachetniać ich, pozwalając wyzwolić się takim emocjom, jak chciwość, nienawiść, żądza, litość. Widzowie zachęcani byli zarazem do sympatyzowania i utożsamiania się z postacią często zwaną Everyman – Każdy – która uosabia zwykłego człowieka na jego życiowej drodze. Dramat taki, podobnie jak sam Everyman, przemawiał do każdego. Był on napisany z myślą nie o wąskiej elicie, ale o wszystkich członkach społeczeństwa.
W XVI wieku zmieniły się w Anglii poglądy na rolę teatru w państwie. Był on tolerowany przez katolików, potępiali go natomiast purytaniepurytanie pragnący skłonić społeczeństwo do porzucenia przyjemności doczesnych na rzecz duchowego doskonalenia. W czasach Williama Szekspira teatr zaczął cieszyć się dużym poparciem dworu królewskiego, co pozwalało na kontynuowanie tradycji tworzenia sztuk przemawiających do wszystkich klas społecznych zgodnie z następującą zasadą:
Obrona poezjiTragedię obowiązują prawa poezji, a nie prawa historii. Nie ma ona obowiązku liczyć się z historią, lecz – mając swobodę – ma albo tworzyć całkiem nową treść, albo wydobywać z historii momenty najtragiczniejsze.
To wówczas powstały jedne z najwybitniejszych dzieł Stratfordczyka.
Charakterystyczną cechą dramatów Williama Szekspira jest rezygnacja z wielu zasad obowiązujących w dramacie antycznym, takich jak trzy jedności czy decorumdecorum. Szekspir decydował się także często na odchodzenie od reguły mimesismimesis. Stąd pojawiające się w jego sztukach wiedźmy, upiory czy duchy. Te ostatnie nie były zresztą w czasach dramatopisarza postrzegane w taki sposób, jak ma to miejsce współcześnie. Wiele jego sztuk, w tym także Hamlet, to tzw. tragedie zemsty. Był to gatunek rozpowszechniony w elżbietańskiej Anglii. Bohater takiego utworu zostawał powołany do ukarania złoczyńcy, który dopuścił się zbrodni. Duch to najczęściej osoba niemogąca zaznać spoczynku dopóty, dopóki sprawca nie zostanie ukarany. Jest to zatem postać w angielskiej kulturze tradycyjna, a jej rola polega na ponagleniu bohatera mającego dokonać aktu zemsty.
Hamlet to najbardziej znany utwór Szekspira. Jego geneza opiera się w dużej mierze na domysłach i hipotezach stawianych przez szekspirologów. Badacze skłaniają się do twierdzenia, że utwór jest przeróbką zaginionej tragedii autorstwa Thomasa Kyda, która nawiązuje do średniowiecznej kroniki Saxo Gramatyka. Akcja utworu rozgrywa się w Danii i dotyczy zemsty, której miał dopuścić się Amlet (Amleth) wobec zabójcy własnego ojca Horwendila.
Szekspir pozostawił osnowę starego wątku odnoszącego się do islandzko‑duńskiej sagi. Nie zrezygnował z silnie zarysowanych postaci, ducha, obłędu, pojedynku i motywu teatru w teatrze, jednak jak zauważa badacz jego twórczości, Stanisław Helsztyński:
Wstęp[...] elementy te zostały uszlachetnione, podniesione na wyższy poziom, otrzymały znaczenie – nie jak dawniej – przypadkowego rekwizytu, lecz realistycznego składnika w sztuce powstającej według artystycznych założeń Szekspira.
Szekspir zatarł w Hamlecie konkretne, jednostkowe rysy wątku historycznego, jednak zachował lub wykreował elementy istotne dla własnej wizji artystycznej. Choć dramatis personae są wytworem jego wyobraźni, w dużej mierze przypominają typowe postacie renesansowego dworu królewskiego. Zbrodnia, która stanowi centralny wątek utworu, nawiązuje do skrytobójczych morderstw na dworach książąt włoskich.
Sam Hamlet to nie monumentalny bohater antycznej tragedii, ale wewnętrznie rozdwojony i niepewny siebie idealista, dramatycznie rozdarty pomiędzy powinnością a swoimi ideałami. Szekspir skupia się na pogłębieniu portretu psychologicznego Hamleta, pozwala widzowi uczestniczyć w wewnętrznej walce postaci i nadaje jej znamion realności, pozwala się z nią utożsamiać.
Słownik
(łac., stosownie, przyzwoicie) – zasada stosowności, wyznaczająca normy właściwego zharmonizowania poszczególnych elementów dzieła literackiego: odpowiedniość jego stylu (słownictwa, składni, wiersza) wobec treści, wobec sytuacji podmiotu mówiącego, społecznej pozycji odbiorcy oraz realizowanego gatunku literackiego
(gr. mimēsis – naśladownictwo, naśladowanie) – naśladowanie rzeczywistości w sztuce; najbardziej rozwiniętą teorię mimesis stworzył Arystoteles, w którego koncepcji naśladowanie nie było tożsame z biernym kopiowaniem świata, lecz obok aspektu odtwarzania zawierało także moment odgrywania rzeczywistości w sztuce, swobodnego jej przedstawiania
(łac. puritas – czystość) – członek grupy protestantów angielskich, przeciwstawiającej się tradycjom i formom Kościoła anglikańskiego; przen. człowiek o bardzo surowych zasadach moralnych