RjnqZA1GM0Si1
Obraz przedstawia martwą naturę. Na obrazie widzimy leżącą na blacie książkę oraz teczkę, na których leży ludzka czaszka pozbawiona żuchwy. O bok czaszki oparty jest szklany kielich tak, że denkiem dotyka jej skroni a czara opiera się o blat. Z przodu leży gęsie pióro oparte częściowo o książkę. Z tyłu widać naczynie z tlącym się ogarkiem.

Fantastyka i realizm w Hamlecie Williama Szekspira

Źródło: Pieter Claesz, Martwa natura z czaszką i piszącym piórem, domena publiczna.

Gdy ktoś zapyta, czy cykl książek o Harrym Potterze J.K. Rowling to fantastyka,
czy realizm, czytelnik tych powieści nie będzie miał problemu z odpowiedzią
na to pytanie. Obraz współczesnego Londynu jest realistyczny, prawdopodobny, ale sposób dotarcia do Ministerstwa Magii już nie. Podobnie z Hobbitem Tolkiena - krasnoludy i elfy to oczywiście bohaterowie fantastyczni, hobbicka wioska Shire wydaje się jednak czytelnikowi realistyczna, bo jej topografia oraz sposób funkcjonowania mieszkańców w dużej mierze są zakorzenione w angielskiej kulturze. Jak zatem należy podchodzić do utworów innego Anglika, najsłynniejszego dramaturga wszech czasów – Williama Szekspira? Czy duch pojawiający się w Hamlecie to fantastyka czy realizm? W jaki sposób należy interpretować psychologiczne prawdopodobieństwo zachowań kolejnych bohaterów zaangażowanych w wydarzenia na elsynorskim dworze?

Twoje cele
  • Poznasz podejście Williama Szekspira i artystów mu współczesnych
    do kategorii fantastyki i realizmu w literaturze.

  • Ocenisz, czy realia renesansowe zostały wiernie oddane w Hamlecie Szekspira.

  • Przeanalizujesz fragmenty Hamleta Williama Szekspira, zwracając uwagę
    na elementy fantastyczne i realistyczne.

  • Ocenisz realizm psychologiczny tytułowego bohatera sztuki Williama Szekspira.