Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jakie były panie portretowane przez malarzy i poetów barokubarokbaroku? Dziś określilibyśmy je przede wszystkim eufemistycznym mianem „puszystych”, a z medycznego punktu widzenia – kobiet z nadwagą. Ich obfite kształty były przedstawiane w lubieżnych pozach – choć nie zawsze nago, z uwagi na obowiązujące wówczas nakazy moralne, surowo egzekwowane przez inkwizycję. Kobiety baroku były ucieleśnieniem zmysłowości, pozbawionym, w większości przypadków, głębi duchowej. Poezja wysławiała cenione w baroku atrybuty ich urody, takie jak biała (alabastrowa) cera i odcinające się od niej czerwone usta, często też rumieńce. Istotne były również oczy, które najczęściej w wierszach poetów barokowych oddawały ognisty temperament ich właścicielek.

Jan Andrzej Morsztyn Do tejże

Oczy twe nie są oczy, ale słońca jaśnie
świecące, w których blasku każdy rozum gaśnie;
usta twe nie są usta, lecz koral rumiany,
których farbą każdy zmysł zostaje związany;
piersi twe nie są piersi, lecz nieba surowy
kształt, który wolą nasze zabiera w okowy.
Tak oczy, usta, piersi, rozum, zmysł i wolą
blaskiem, farbą i kształtem ćmią, więżą, niewolą.

morsz Źródło: Jan Andrzej Morsztyn, Do tejże.

Do barokowego kanonu piękna nawiązała Wisława Szymborska w wierszu pt. Kobiety Rubensa. Pokazała ona ulotność ludzkich przekonań na temat ideału piękna, wpływającą na zmienność mody, i niebezpieczeństwo niedostrzegania tego, co dzieje się „po nie zamalowanej stronie płótna”. Kobiety Rubensa można interpretować jako głos o uwolnienie kobiet z jarzma mody, zwłaszcza dotyczącej wyglądu własnego ciała.

[...] Córy baroku. Tyje ciasto w dzieży,
parują łaźnie, rumienią się wina,
cwałują niebem prosięta obłoków,
rżą trąby na fizyczny alarm.

O rozdynione, o nadmierne
i podwojone odrzuceniem szaty,
i potrojone gwałtownością pozy
tłuste dania miłosne!

Ich chude siostry wstały wcześniej,
zanim się rozwidniło na obrazie.
I nikt nie widział, jak gęsiego szły
po nie zamalowanej stronie płótna. [...]

Do deklaracji marinistówmarinizmmarinistów, takich jak „Nie tyle Puszcza Niepołomska zwierza [...], Jak ja mam bólów dla mej Katarzyny”, należy podchodzić z dystansem.  Podobnie ze stwierdzeniem „Prędzej prawdę poeta powie [...] Niźli stateczna będzie która białogłowa”. Poezja, podobnie jak malarstwo, nie miały na celu wiernie ukazywać rzeczywistości. Zabiegi takie jak piętrzenie metafor, anafor, hiperbol i oksymoronów, chętnie stosowane przez przedstawicieli tzw. poezji gabinetowej, miały głównie za zadanie zadziwić i zabawić odbiorcę. Bardziej niż treść, liczyła się wyszukana forma, nadająca poezji dworską elegancję.

Słownik

barok
barok

w najszerszym rozumieniu epoka w historii kultury europejskiej obejmująca zjawiska artystyczne od końca XVI do połowy XVIII w.; w sensie węższym pojęcie to określa kierunek w sztukach plastycznych Włoch i Hiszpanii, występujący również w krajach środkowej Europy (Austria, Niemcy); pomiędzy tymi skrajnymi wariantami istnieje wiele koncepcji pośrednich, dotyczących zarówno topografii baroku, jak i jego ram chronologicznych

marinizm
marinizm

kierunek i styl w poezji barokowej, charakteryzujący się wirtuozerią formy, ozdobnym językiem, wykorzystaniem konceptu; nazwa kierunku pochodzi od nazwiska włoskiego poety Giambattisty Marino